- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (280 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (100 opinii)
- 3 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (290 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (101 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (99 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Ostatnie przejażdżki zabytkowym trolejbusem
W niedzielę po raz ostatni w tym roku będzie można przejechać się zabytkowym trolejbusem na linii 326. Pojazdy trafią na zimę do zajezdni i wrócą na ulice Gdyni ponownie wiosną.
Od maja, w każdą niedzielę i dni świąteczne, obsługiwały ją dwa z trzech zabytkowych pojazdów z zasobów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Były to Skoda 9Tr20 z 1975 roku, Saurer 4TILM z 1957 roku i... Jelcz 120 MTE z 1994 roku.
Największą furorę robił pierwszy trolejbus marki Skoda, który jeździł po ulicach Gdyni w latach 1962-1979. Jej remont trwał dwa lata, ale opłaciło się. To przy modelu 9TR wyprodukowanym w 1975 roku robiono najwięcej zdjęć.
Wielu z sentymentem wsiadało jednak także do Jelcza, który przez kilkanaście lat woził pasażerów nie tylko w Gdyni i do szwajcarskiego Sauera z charakterystyczną zieloną barwą i drewnianymi siedzeniami. Średnio w każdym pojeździe jeździło w tym roku 50 pasażerów, w tym sporo dzieci.
Czytaj też: Nowa linia 100 w centrum Gdańska
- Kierowcy są zaczepiani, pasażerowie pytają o kwestie dotyczące prowadzenia pojazdu, a także detale techniczne. Na pewno udało się nam wypełnić "niszę" i unikatowość całej komunikacji trolejbusowej - tłumaczy Marcin Gromadzki z gdyńskiego ZKM.
Trolejbusy wrócą na trasę ponownie w maju. Ich wiek nie pozwala bowiem na całoroczną eksploatację w trudnych warunkach atmosferycznych. Z racji rzadkiego kursowania mają być przede wszystkim atrakcją turystyczną.
Parada z zabytkowymi trolejbusami
Miejsca
Opinie (101) 1 zablokowana
-
2013-10-25 21:48
zabytkowe to sa tramwaje w Gdansku (6)
Zamiast kupować w Bydgoszczy polski nowy tabor to budyn który kosi 120tys miesięcznie woli brać zabytki od niemców. Pyt dlaczego?
- 13 8
-
2013-10-25 22:38
(4)
Z tych samych przyczyn, dla ktorych spora czesc spoleczenstwa sprowadza 6-8 letnie audi i vw z Niemiec, zamiast brac nowe z salonow.
- 8 3
-
2013-10-25 23:09
dobre :)
- 2 0
-
2013-10-26 00:11
wyobraz sobie audi typu polskiego (2)
Takie są właśnie nasze tramwaje, ostatni polski produkt który daje radę na światowym rynku. Kupuje go wschodnia europa a ostatnio ciekawostka nawet i niemcy. Wyobraź sobie Polaków jeżdżących we własnych samochodach, tak może jeszcze być z tramwajami. Pytanie dla kogo pracują władze miasta skoro nie potrafią tego dostrzec
- 2 0
-
2013-10-26 13:03
pytanie- jesteś ślepy czy głupi? (1)
przecież prawie połowa tramwajów w Gdańsku to Pesy z Bydgoszczy. i kupowane są następne (na Morenę)
- 1 1
-
2013-10-26 14:19
zadaj to pytanie sobie
Po co kupował niemieckie szroty, dlaczego teraz sie obudził a nie pięć czy dziesięć lat temu. Zresztą czy sie obudził to tez zobaczymy.
- 0 0
-
2013-10-26 14:37
Przecież nowe kupuje polskie
akurat właśnie z Bydgoszczy. Poprzednio swingi a teraz będą jazzy dwustronne. Pitolisz byle pitolić i jeszcze dostajesz głosy poparcia. Skąd to się bierze?
- 1 0
-
2013-10-25 21:48
pamietam te trajtki jak przez mgłę... (5)
Miały zapewne swoje wady, ale uroku nie można im odmówić. Po prostu część histori Gdyni, mojego ukochanego miasta.
- 18 0
-
2013-10-25 22:15
Taaaa (4)
szczególnie Saurer 4TILM ...który nigdy w Gdyni nie jeździł
- 4 2
-
2013-10-25 23:40
Skąd w Gdyni wziął się ten Saurer? (3)
Zgadza się. Szwajcarski Saurer nie jeździł w Gdyni, ale firma PNTKM "Trobus", zajmująca się m. in. budową trolejbusów, pod koniec lat dziewięćdziesiątych sprowadziła z Warszawy trzy Saurery i dwie oryginalne przyczepy do nich, z czego jednego Saurera odrestaurowała i przekazała firmie PKT jako jeżdżącą atrakcję turystyczną dla Gdyni.
Pozostałe Saurery i przyczepy nabył od likwidowanego w międzyczasie "Trobusa" pan Ciążkowski - właściciel Gdyńskiego Muzeum Motoryzacji, gzie stoją do dzisiaj na jego zapleczu.- 6 0
-
2013-10-25 23:51
(1)
Chociaż, tak sobie myślę, że mogę się mylić, co do liczby tych Saurerów lub przyczep. W końcu już trochę lat minęło od tamtego czasu, kiedy te sprawy się działy. : )
W każdym bądź razie jest to do sprawdzenia, bo chyba jeszcze można je zobaczyć za płotem tego Muzeum w Gdyni Chyloni.- 2 0
-
2013-10-27 12:30
Stoją 2 Saurery i 2 przyczepy
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=397827316919053&set=a.110139592354495.6235.110135882354866&type=3&theater- 1 0
-
2013-10-26 00:24
pomyłeczka
ten pojazd trafił tu dzięki klubowi kmkm vetra a dokładnie uwczesnemu prezesowi klub został wyrolowany przez trobus -zapomniałeś Mario ? sam go tworzyłeś...
- 1 0
-
2013-10-25 22:11
ja bym chcial zeby worcil odrestaurowany ten rosyjski wynalazek co jak sie lapalo za porecz to kopał prad :D (1)
ZIU-9 tak sie chyba zwał :)
- 16 1
-
2013-10-26 09:43
To była darmowa stymulacja serca. Teraz wszczepiają ludziom rozruszniki - też elektryczne.
- 3 0
-
2013-10-25 22:23
super! :):):)
pare starych trolejbusow widzialem w Czechach - Ostrawie.
:)
Cos pieknego...
Wolne Miasto Gdańsk - Szybka Gdynia ;D- 8 4
-
2013-10-25 22:35
pitolicie...kiedy pewnie polityk powiedzial ze trolejbusy sa niepotrzebne, bo prad produkujec sie w elektrowni weglowej
do dzisiaj ciezko go znalezc, pewnie otworzyl warzywniak
- 3 1
-
2013-10-25 22:36
Szkoda że żadnego "Ziutka" nie ma na stanie....
- 10 0
-
2013-10-25 22:37
ponad polowa
pojazdow w Gdyni jest zabytkowa
- 2 11
-
2013-10-25 22:44
ale za to mamy lotnisko
- 4 3
-
2013-10-25 22:58
W Gdańsku takich nie mają ale może zgapią ;p
- 7 0
-
2013-10-26 08:17
a ankieta
A ankieta jak zwykle do d...
Brakuje odpowiedzi "nie robi mi różnicy, ale miło popatrzeć"- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.