• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnie przejażdżki zabytkowym trolejbusem

Patsz
25 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zabytkowy trolejbus marki Skoda na trasie. Zabytkowy trolejbus marki Skoda na trasie.

W niedzielę po raz ostatni w tym roku będzie można przejechać się zabytkowym trolejbusem na linii 326. Pojazdy trafią na zimę do zajezdni i wrócą na ulice Gdyni ponownie wiosną.



Czy podobają ci się zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej?

Reaktywacja linii na trasie Grabówek - Orłowo "Klif" odbyła się w Gdyni w czerwcu 2012 roku. Linia 326 cieszyła się takim powodzeniem, że postanowiono, by została stałą atrakcją komunikacyjną miasta. Jeden kurs trwa ponad 30 minut. Do pojazdu można wsiąść na ponad 20 przystankach.

Od maja, w każdą niedzielę i dni świąteczne, obsługiwały ją dwa z trzech zabytkowych pojazdów z zasobów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Były to Skoda 9Tr20 z 1975 roku, Saurer 4TILM z 1957 roku i... Jelcz 120 MTE z 1994 roku.

Największą furorę robił pierwszy trolejbus marki Skoda, który jeździł po ulicach Gdyni w latach 1962-1979. Jej remont trwał dwa lata, ale opłaciło się. To przy modelu 9TR wyprodukowanym w 1975 roku robiono najwięcej zdjęć.

Wielu z sentymentem wsiadało jednak także do Jelcza, który przez kilkanaście lat woził pasażerów nie tylko w Gdyni i do szwajcarskiego Sauera z charakterystyczną zieloną barwą i drewnianymi siedzeniami. Średnio w każdym pojeździe jeździło w tym roku 50 pasażerów, w tym sporo dzieci.

Czytaj też: Nowa linia 100 w centrum Gdańska

- Kierowcy są zaczepiani, pasażerowie pytają o kwestie dotyczące prowadzenia pojazdu, a także detale techniczne. Na pewno udało się nam wypełnić "niszę" i unikatowość całej komunikacji trolejbusowej - tłumaczy Marcin Gromadzki z gdyńskiego ZKM.

Trolejbusy wrócą na trasę ponownie w maju. Ich wiek nie pozwala bowiem na całoroczną eksploatację w trudnych warunkach atmosferycznych. Z racji rzadkiego kursowania mają być przede wszystkim atrakcją turystyczną.

Parada z zabytkowymi trolejbusami

Patsz

Miejsca

Opinie (101) 1 zablokowana

  • zabytkowe to sa tramwaje w Gdansku (6)

    Zamiast kupować w Bydgoszczy polski nowy tabor to budyn który kosi 120tys miesięcznie woli brać zabytki od niemców. Pyt dlaczego?

    • 13 8

    • (4)

      Z tych samych przyczyn, dla ktorych spora czesc spoleczenstwa sprowadza 6-8 letnie audi i vw z Niemiec, zamiast brac nowe z salonow.

      • 8 3

      • dobre :)

        • 2 0

      • wyobraz sobie audi typu polskiego (2)

        Takie są właśnie nasze tramwaje, ostatni polski produkt który daje radę na światowym rynku. Kupuje go wschodnia europa a ostatnio ciekawostka nawet i niemcy. Wyobraź sobie Polaków jeżdżących we własnych samochodach, tak może jeszcze być z tramwajami. Pytanie dla kogo pracują władze miasta skoro nie potrafią tego dostrzec

        • 2 0

        • pytanie- jesteś ślepy czy głupi? (1)

          przecież prawie połowa tramwajów w Gdańsku to Pesy z Bydgoszczy. i kupowane są następne (na Morenę)

          • 1 1

          • zadaj to pytanie sobie

            Po co kupował niemieckie szroty, dlaczego teraz sie obudził a nie pięć czy dziesięć lat temu. Zresztą czy sie obudził to tez zobaczymy.

            • 0 0

    • Przecież nowe kupuje polskie

      akurat właśnie z Bydgoszczy. Poprzednio swingi a teraz będą jazzy dwustronne. Pitolisz byle pitolić i jeszcze dostajesz głosy poparcia. Skąd to się bierze?

      • 1 0

  • pamietam te trajtki jak przez mgłę... (5)

    Miały zapewne swoje wady, ale uroku nie można im odmówić. Po prostu część histori Gdyni, mojego ukochanego miasta.

    • 18 0

    • Taaaa (4)

      szczególnie Saurer 4TILM ...który nigdy w Gdyni nie jeździł

      • 4 2

      • Skąd w Gdyni wziął się ten Saurer? (3)

        Zgadza się. Szwajcarski Saurer nie jeździł w Gdyni, ale firma PNTKM "Trobus", zajmująca się m. in. budową trolejbusów, pod koniec lat dziewięćdziesiątych sprowadziła z Warszawy trzy Saurery i dwie oryginalne przyczepy do nich, z czego jednego Saurera odrestaurowała i przekazała firmie PKT jako jeżdżącą atrakcję turystyczną dla Gdyni.
        Pozostałe Saurery i przyczepy nabył od likwidowanego w międzyczasie "Trobusa" pan Ciążkowski - właściciel Gdyńskiego Muzeum Motoryzacji, gzie stoją do dzisiaj na jego zapleczu.

        • 6 0

        • (1)

          Chociaż, tak sobie myślę, że mogę się mylić, co do liczby tych Saurerów lub przyczep. W końcu już trochę lat minęło od tamtego czasu, kiedy te sprawy się działy. : )
          W każdym bądź razie jest to do sprawdzenia, bo chyba jeszcze można je zobaczyć za płotem tego Muzeum w Gdyni Chyloni.

          • 2 0

          • Stoją 2 Saurery i 2 przyczepy

            https://www.facebook.com/photo.php?fbid=397827316919053&set=a.110139592354495.6235.110135882354866&type=3&theater

            • 1 0

        • pomyłeczka

          ten pojazd trafił tu dzięki klubowi kmkm vetra a dokładnie uwczesnemu prezesowi klub został wyrolowany przez trobus -zapomniałeś Mario ? sam go tworzyłeś...

          • 1 0

  • ja bym chcial zeby worcil odrestaurowany ten rosyjski wynalazek co jak sie lapalo za porecz to kopał prad :D (1)

    ZIU-9 tak sie chyba zwał :)

    • 16 1

    • To była darmowa stymulacja serca. Teraz wszczepiają ludziom rozruszniki - też elektryczne.

      • 3 0

  • super! :):):)

    pare starych trolejbusow widzialem w Czechach - Ostrawie.

    :)

    Cos pieknego...

    Wolne Miasto Gdańsk - Szybka Gdynia ;D

    • 8 4

  • pitolicie...kiedy pewnie polityk powiedzial ze trolejbusy sa niepotrzebne, bo prad produkujec sie w elektrowni weglowej

    do dzisiaj ciezko go znalezc, pewnie otworzyl warzywniak

    • 3 1

  • Szkoda że żadnego "Ziutka" nie ma na stanie....

    • 10 0

  • ponad polowa

    pojazdow w Gdyni jest zabytkowa

    • 2 11

  • ale za to mamy lotnisko

    • 4 3

  • W Gdańsku takich nie mają ale może zgapią ;p

    • 7 0

  • a ankieta

    A ankieta jak zwykle do d...
    Brakuje odpowiedzi "nie robi mi różnicy, ale miło popatrzeć"

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane