• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnie tygodnie prac na PGE Arenie Gdańsk

Michał Stąporek
6 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Elewacja stadionu jest już niemal gotowa. Widoczne puste miejsce czeka na montaż szyldu z nazwą stadionu i logiem jego sponsora tytularnego - grupy PGE. Nz. prezes BIEG 2012 Ryszard Trykosko i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Elewacja stadionu jest już niemal gotowa. Widoczne puste miejsce czeka na montaż szyldu z nazwą stadionu i logiem jego sponsora tytularnego - grupy PGE. Nz. prezes BIEG 2012 Ryszard Trykosko i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

1700 osób pracuje w Letnicy, by PGE Arena Gdańsk była gotowa na pierwszy mecz, który zostanie tu rozegrany 9 czerwca. Coraz więcej wiemy też o komunikacji miejskiej, która dowiezie na stadion fanów nie tylko podczas Euro 2012, ale także podczas innych imprez w tym obiekcie.



Czy wierzyłeś, że stadion w Letnicy powstanie na czas?

Choć stadion piłkarski w Letnicy widać z wielu części Gdańska, a jego fasada niemal w całości pokryta jest już złoto-bursztynowymi płytkami, to wciąż jest to wielki plac budowy. Nic dziwnego: do zrobienia wciąż zostało sporo, zarówno wokół obiektu, jak i w jego wnętrzach.

- Każdego dnia pracuje tu 1700 osób. Jeśli jest ryzyko, że niektóre roboty mogłyby się przedłużyć, ekipy zostają tu do godz. 22 - opowiadał Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki BIEG 2012, która jest inwestorem stadionu w Letnicy podczas środowej wizyty na stadionie. Wziął w niej udział prezydenta Gdańska, Paweł Adamowicz, czworo jego zastępców, skarbnik i sekretarz miasta oraz kilkunastu dziennikarzy.

Złota fasada, zielona murawa i zielone krzesełka

Niemal gotowa jest już złoto-bursztynowa fasada, złożona z poliwęglanowych płytek. Jedyny duży fragment ich pozbawiony znajduje się od południowo-wschodniej strony. To właśnie w tym miejscu zawiśnie wielki szyld z nazwą stadionu i logiem jego sponsora tytularnego, koncernu energetycznego PGE. Montaż płytek zakończy się do 20 kwietnia.

Na trybunach stadionu trwa już trasowanie miejsc, w których zostaną zamontowane krzesełka. Będą one w pięciu odcieniach zieleni, oraz dwóch kształtach: inne na zwykłych trybunach, inne w lożach vipowskich.

- Pierwsze pojawią się na stadionie 15 kwietnia, natomiast pięć dni później przyjedzie ich duża partia, licząca kilka tysięcy sztuk - informuje Marek Surmacewicz, dyrektor kontaktu w realizującej te prace spółce Hydrobudowa Polska.

Na górnej kondygnacji trybun stoi już część balustrad ochronnych. W narożnikach trybun montowane są konstrukcje, na których zawisną ogromne telebimy.

Płyta stadionu przypomina dziś wielką piaskownicę, po której zamiast plastikowych zabawek krzątają się maszyny i pracownicy firmy Zielona Architektura, odpowiedzialnej za ułożenie murawy. Kształtują oni podkład w taki sposób, by woda w gruncie odpowiednio cyrkulowała i w żadnym miejscu nie było jej ani za dużo, ani za mało.

- Nie chcemy popełnić błędu z Poznania i położyć murawy zbyt wcześnie. Teraz trawa spokojnie się ukorzenia. Zaczniemy jej wykładanie ok. 15 maja, czyli na trzy tygodnie przed pierwszym meczem. To wystarczy, by dobrze się zawiązała - przekonuje Ryszard Trykosko.

W przestrzeniach komercyjnych na stadionie, czyli w klubie biznesu, oraz na dwóch poziomach lóż (na Euro 2012 będzie ich 40, potem ta liczba może wzrosnąć o 18) trwają ostatnie "brudne" prace. Zakończą się do końca tygodnia, a od poniedziałku do pracy wezmą się ekipy wykańczające te wnętrza: układające parkiety i wykładziny.

Nieco inaczej jest w przypadku przestrzeni komercyjnych, do których dostęp będzie spoza stadionu - zostaną one wynajęte w stanie deweloperskim i będą wykańczane przez najemców, których znajdzie zarządca stadionu, firma Lechia Operator.

Wszystkie prace budowlane mają się skończyć do końca kwietnia. W maju będą trwały prace porządkowe i związane z instalacją systemów IT.

Komunikacja: 760 tys. zł od UEFA

W ciągu tygodnia swój pomysł na organizację dojazdu do stadionu ma przedstawić PKP PLK, czyli zarządca linii kolejowej między Gdańskiem Głównym a Nowym Portem. Prawdopodobnie zaproponuje on remont linii SKM na tej trasie oraz budowę tymczasowego przystanku kolejowego, który powstałby na wysokości przyszłej siedziby Międzynarodowych Targów Gdańskich. Przystanek - choć prowizoryczny - miałby posłużyć nie tylko podczas Euro 2012, ale i podczas imprez masowych organizowanych na stadionie już po przyszłorocznych mistrzostwach.

- Wbrew informacjom pojawiającym się w mediach, nie musiałby on być drewniany, lecz np. stalowy - zapowiada zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

Koszt remontu linii i budowy dwustronnego przystanku obsługującego zarówno tor SKM, jak i zmodernizowany już wcześniej tor towarowy, wyniósłby ok. 8 mln zł. Skąd pieniądze na tę inwestycję?

- PKP PLK wystąpi o nie do Ministerstwa Infrastruktury. Jest duża szansa na ich zdobycie, ponieważ inicjatywę popiera także marszałek Pomorza w ramach programu rozwoju komunikacji kolejowej w regionie - tłumaczy Andrzej Bojanowski.

Obsługę połączenia kolejowego, które miałoby zapewnić przewóz ok. 6 tys. osób na godzinę, każdorazowo zlecałby operator stadionu. W czasie Euro 2012 na pewno nie byłoby problemu z pokryciem jego kosztów. UEFA zaproponowała władzom Gdańska 760 tys. zł na to, by w ciągu czterech meczowych dni Euro posiadacze biletów mogli korzystać bez dodatkowych opłat z komunikacji miejskiej.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (148) ponad 10 zablokowanych

  • Śledzik

    Śledziom gul nie staje. My nie będziemy mieli problemu z utrzymaniem naszego stadionu. Jeśli będziecie go wypełniać w ilości ok 40tyś na mecz chwała Wam, ale myśle że to nie będzie takie proste. Po drugie Śledzie zaplanowały jeszcze przed przyznaniem Euro a betoniki gdyby nie Euro dalej by grały na pięknym :):(stadionie przy Trauguta

    • 7 7

  • a od kiedy adaś jest inzynierem że biały kask nosi??

    • 4 2

  • Na Lechię będąca w czubie tabeli ekstraklasy nie chodzi nawet 10 tysięcy ludzi...

    ... mizerniutko będzie to wyglądało na 40-tysięcznym obiekcie. Mam nadzieję na sporo imprez nie-piłkarskich.

    • 9 3

  • PO CO TAKI STADION DLA BIEDNYCH LUDZI

    Adamowicz gasił swiatlo, zapelnil sie niz demograficzny a teraz ludzie nie maja gdzie mieszkac z tymi dziecmi co narobili, nie maja gdzie pracowac i napewno nigdy nie pojda na taki stadion.
    Sa potrzebne inne inwestycje, mieszkania dla mlodych, praca dla mlodych, dotacje na rozwoj dzieci (nie tylko niepelnosprawnych-normalni tez maja potrzeby). Sa takie dziury o ktorych zapelnieniu nawet nikt nie mysli.

    • 5 4

  • A na cóż nam taki obiekt skoro ... (1)

    Prezydent gasił swiatlo, zapelnil sie niz demograficzny a teraz ludzie nie maja gdzie mieszkac z tymi dziecmi co narobili, nie maja gdzie pracowac i napewno nigdy nie pojda na taki stadion.
    Sa potrzebne inne inwestycje, mieszkania dla mlodych, praca dla mlodych, dotacje na rozwoj dzieci (nie tylko niepelnosprawnych-normalni tez maja potrzeby). Sa takie dziury o ktorych zapelnieniu nawet nikt nie mysli.

    • 4 5

    • bezdomny ale na kompie piszesz

      • 0 0

  • ALe kolor siedzień , porażka

    taka S... z tego wyjdzie, powinny byc też bursztynowe

    • 4 7

  • opznienie??

    piękny stadion, ale moim zdaniem do końca kwietnia i tak go nie skończą. po co te ściemnianie. nie można uczciwie powiedzieć, ze koniec będzie np w maju? dopiero 15 kwietnia pojawi się pierwszy transport krzesełek, kilka dni później większy- liczący kilka tysięcy. stadion ma mieć ich kilkadziesiąt.... a co z ich instalacja? będzie pewnie jak w Poznaniu. 30 kwietnia krzykną "koniec", poprzecinają wstęgi, wygłoszą kilka przemówień. a następnego dnia robotnicy wrócą do pracy - niby na prace, jak to określono, porządkowe ;) no i prace związane z instalacją systemów IT, bo jak każdy wie, takie prace nie oznaczają braku ukończenia stadionu.....

    • 3 3

  • logo się nie odmienia.

    • 2 0

  • wystarczy tylko na tramwaj

    Stadion pomieści 44.000 osób. Dotacja z UEFA wynosi 760.000 zł na 4 dni, czyli 190.000 zł na każdy dzień. Bilet tramwajowy tam i z powrotem to koszt 5,00 zł.
    Wystarczy więc dla 190.000/5=38.000 osób, tj. 86,36% kibiców. A co z przesiadkami?? Mieszkańcy dołożą z budżetu!!

    • 1 1

  • Czemu te panele sa takie blade???

    Wygląda to tak jakby ktoś bał się użyć koloru. Powinno być to znacznie bardziej nasycone kolorem, począwszy od czerwieni kończąc na jasnym żółtym

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane