• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z biura w kapciach do samolotu. Otwarto pierwszy biurowiec Airport City

Maciej Korolczuk
12 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku

Latające nad głową samoloty, przejeżdżające obok pociągi i autobusowy węzeł przesiadkowy niemal przy samym wejściu - tak wygląda otoczenie nowego biurowca AlphaMapka przy gdańskim lotnisku. Jego budowa trwała ponad dwa lata i kosztowała ok. 80 mln zł. W przyszłości w ramach Airport City powstać ma jeszcze sześć kolejnych obiektów o funkcji biurowo-usługowej i hotelowej.



Gdy jesienią 2019 r. ruszała jego budowa świat był inny. Ten lotniczy również. Port Lotniczy kończył właśnie swój rekordowy pod względem obsłużonych pasażerów rok (ponad 5 mln pasażerów) i rozpoczynał dwie duże inwestycje: rozbudowę terminala T2 oraz budowę pierwszego biurowca w ramach Airport City.

- Lotniska tej samej wielkości co nasze nie porywają się na tego typu projekty - tłumaczył wówczas Tomasz Kloskowski, prezes lotniska. - Jesteśmy pod tym względem unikatem na skalę kraju, Europy i nie boję się tego powiedzieć - świata. Myśląc o przyszłości i rozwoju musimy dywersyfikować nasze dochody. Koniunktura w lotnictwie temu sprzyja, ale nic nie jest dane raz na zawsze. Kto wie co przyniesie przyszłość, dlatego musimy się do tego należycie przygotować.
40 proc. powierzchni w biurowcu Alpha jest już wynajęta. 40 proc. powierzchni w biurowcu Alpha jest już wynajęta.
Jego słowa okazały się prorocze. Kilka miesięcy później wybuchła pandemia, a branża lotnicza pogrążyła się w kryzysie, jakiego nie było od lat.

Dziś wyniki lotniska z miesiąca na miesiąc są coraz lepsze, ale to nadal mniejsza część ruchu sprzed 2020 r. Szybszy powrót do normalności i zwiększenie przychodów ma zapewnić m.in. budowa i otwarcie biurowca Alpha, pierwszego z siedmiu obiektów Airport City. Nowy biurowiec w czwartek został oficjalnie otwarty i udostępniony najemcom.

- Pracowaliśmy nad tym projektem 8-10 lat - mówi dziś prezes lotniska. - Przez ostatnie dwa lata wszyscy słyszeliśmy, że ten świat nie będzie już taki, jaki był przed 2020 rokiem. Lotnictwa nie będzie, rynku biurowego nie będzie, a zastąpi go praca z domu. Mam dla tych wszystkich osób złą wiadomość: ten świat nadal będzie taki, jaki był. Lotnisko i linie lotnicze już dziś mają lepszą ofertę, niż w najlepszym w historii 2019 roku. Oczywiście ruch nie wrócił jeszcze do tego poziomu, jaki znamy sprzed pandemii, ale wróci. Podobnie jest z rynkiem biurowym, na który dziś wchodzimy. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości.
Z tarasu na dachu biurowca roztacza się widok na terminal i startujące oraz lądujące samoloty. Z tarasu na dachu biurowca roztacza się widok na terminal i startujące oraz lądujące samoloty.

40 proc. powierzchni już wynajęta



Jednym z największych atutów Alphy jest jej unikalne położenie i skomunikowanie. Samoloty nad głową, kolejka PKM za oknem, przed wejściem autobusowy węzeł przesiadkowy, a do tego wokół setki miejsc postojowych, także dla aut elektrycznych. Nowy biurowiec wyróżnia też standard użytych materiałów i technologii, co pozwoliło mu uzyskać amerykański certyfikat LEED Gold.

Obecnie 40 proc. powierzchni biurowej, która łącznie wynosi 8,5 tys. m.kw., jest już wynajęta. Na części pięter trwają już prace przy aranżacji biur.

Do dyspozycji najemców będzie m.in. atrakcyjny taras na dachu, z którego roztacza się widok na terminal T2 i startujące oraz lądujące samoloty. Ogólnodostępny taras "dla osób z zewnątrz" planowany jest przy budowie trzeciego z siedmiu zaplanowanych biurowców.

Docelowo w ramach Airport City powstanie siedem różnych budynków biurowo-usługowych oraz funkcjach hotelarskich. Docelowo w ramach Airport City powstanie siedem różnych budynków biurowo-usługowych oraz funkcjach hotelarskich.

Intensywne zmiany wokół lotniska



To nie koniec zmian wokół lotniska. Niedawno przy Porcie Lotniczym otwarto nowy parking na prawie 500, a docelowo nawet 900 aut.

Wkrótce - bo już 10 czerwca - władze lotniska oficjalnie otworzą też nową część terminala T2 tzw. pirsu, który pozwoli na jeszcze sprawniejszą obsługę pasażerów odlatujących do krajów spoza strefy Schengen.

Ponadto trwa też elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowa w okolicy lotniska nowego przystanku PKM Firoga. Obie inwestycje mają zakończyć się do końca roku.

  • Niedawno przy ul. Spadochroniarzy otwarto parking P7, na którym tydzień postoju kosztuje tylko 35 zł.
  • Do końca roku ma się zakończyć elektryfikacja PKM-ki.

Wokół lotniska intensywnie poprawia się też oferta hotelarska (budowa hotelu jest też planowana w ramach Airport City, miejsca noclegowe mają powstać w ostatnim, siódmym budynku). W ubiegłym roku ruszyła budowa 4-gwiazdkowego hotelu Four Points by Sheraton Gdańsk Airport. Jego budowa ma się zakończyć przed końcem 2022 roku.

Nowe hotele przy gdańskim lotnisku



Wkrótce w sąsiedztwie lotniska powstanie też hotel Holiday Inn Express, należący do grupy Antczak. Gdańsk będzie piątym - po Kaliszu, Warszawie, Krakowie i Berlinie - miastem, gdzie zostanie otwarty oddział inwestora realizującego m.in. budowy w sektorach mieszkaniowym, logistycznym i hotelowym. Wbicie pierwszej łopaty na budowie zaplanowano na trzeci kwartał tego roku.

Miejsca

Opinie (152) 5 zablokowanych

  • Po co komu te klocki ??? (1)

    • 5 15

    • każdy musi je stawiać

      • 0 0

  • (2)

    czemu nie po polsku alfa tylko alpha ? podrzucam pomysl jak juz dajecie nazwy z greckiego alfabetu to nastepny niech sie nazywa beta itd

    • 6 11

    • Alpha Bravo Charlie Delta...

      Nazwa stąd:
      Alfabet fonetyczny ICAO, znany również jako Alfabet fonetyczny NATO  najbardziej rozpowszechniony system literowania wyrazów w pewnych specyficznych zastosowaniach, np. w lotnictwie podczas prowadzenia komunikacji radiowej, gdzie każdej literze alfabetu odpowiada ustalone słowo.

      • 13 0

    • Alfa I Omega.

      • 0 1

  • Dla poważnego biznesu taka lokalizacja to duża zaleta (5)

    Dużo jest biznesowych lotów i możliwość czy to wylotu prosto z biura czy przyjmowania w biurze tuż przy lotnisku interesantów którzy przylecieli samolotem to duża zaleta.

    • 112 11

    • Albo przyjechali PKM-ką z Kartuz

      • 28 2

    • jak firmę w której wcześniej pracowałem kupiła inna to..

      przenosząc nas z BCB przy lotnisku do Wrzeszcza do wieżowca Neptun przedstawiciel zarządcy tego drugiego zachęcał nas twierdząc że dużą zaletą Neptuna jest bliskość lotniska :D :D :D Bezcenne bo za oknem BCB właśnie startował WIZZ

      • 15 0

    • poważny biznes w Gdańsku, w Polsce? (2)

      poważny biznes może tu co najwyżej chwilowo spekulować. Rozumiem, że brak skali porównawczej zaburzył prawidłową ocenę życia gospodarczego...

      • 2 1

      • postaraj sie o skale a prwidlowa ocena powroci

        • 1 0

      • Te powažne biznesy

        padały w pandemii jak suche drzewa podczas wiatru. Takie biznesy mamy w Polsce.

        • 0 0

  • Szok ze są jeszcze na tym świecie (7)

    ludzie, którzy próbują zmuszać innych ludzi do pracy w klatce. Jednak u niektórych pańszczyźniana mentalność nigdy się nie zmieni.

    • 52 117

    • nie wiem o czym Ty piszesz. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie miejsca pracy.

      • 27 3

    • nikt cię nie zmusza

      możesz pracować np. na ulicy jak chcesz

      • 36 0

    • więcej betonu na górnym tarasie! więcej parkingów z kostki! (1)

      • 3 17

      • Mówienie, że lotnisko to górny taras to jest spore nieporozumienie

        Lotnisko jest za obwodnicą, a obwodnica na tyle zaburza przepływ wody, że czy kostka za nią jest czy nie ma to i tak nie ma to wpływu na dolny taras. Nie licząc tego, że ta ilość kostki która została dodana w skali samego lotniska jest zaledwie kroplą w morzu.

        • 5 0

    • nikt nikogo nie zmusza, to nie niewolnictwo (2)

      czasem trzeba pracować z biura bo łatwiej przyuczyć nowych pracowników, budować zespół itp. niekoniecznie przez 5 dni w tygodniu, ale tak jak mówiłem, nie chcesz to tam nie idź

      • 24 2

      • W pandemii ludzie pracowali (1)

        Zdalnie I było ok, a teraz wielu pracodawców zaczęło robić problemy. Powinni do dojazdów dopłacać ekstra w takim razie I za paliwo zwracać. O zmarnowanych dwóch godzinach z życia w ciągu dnia nie wspomnę. Pensje głodowe, a wymagania jak z kosmosu.

        • 1 3

        • To zmien prace?

          • 5 0

  • Najemcy

    Wiadomo jakie firmy przenoszą się do tego prestiżowego biurowca?

    • 7 1

  • gdańskie inwestycje w porównaniu z gdyńskimi zazwyczaj mają sens

    • 8 7

  • (2)

    Pracownicy proszą o podwyżki które są im odmawiane a otwarcie biurowca świętowane z pompą. To są priorytety. Tancerki z piórkiem, piosenkarka wyjąca Skyfall, gry i zabawy - istny festyn żenady.

    • 18 7

    • To typowe w samorządzie GD

      • 9 1

    • Lepiej wydać kupę kasy na takie świętowanie z pompą, kosze wiklinowe dla Sopotu, czy inny sponsoring, niż dać podwyżki pracownikom.

      • 1 0

  • Wszystkie powinny tam powstać a nie w Oliwie. (6)

    • 11 5

    • W oliwie super miejsce (2)

      Piechota czy rowerem do biura w 5 min. Mały spacerek, 6h w pracy przy ciekawym projekcie i do domu, a wracając zakupy i obiad z żona. Nie narzekam. W dodatku płaca więcej niż górnikom a oni takiej przyjemnej pracy nie maja

      • 5 3

      • I lecisz potem po rowerku,też takiego mamy.

        • 4 0

      • Wstawaj Oskarek

        • 4 0

    • (2)

      Dotarcie do pracy w Oliwie zajmowalo mi niecale 30 min na pieszo i takich jak ja bylo wielu. Chcialbys zebysmy wszyscy robili niepotrzebny tlok na drogach i w komunikacji? Biurowiec w szczerym polu to nonsens. Gdybym mial tam pracowac to do oczekiwanej wypłaty dodalbym 2tys za fatyge

      • 5 3

      • Niekoniecznie nonsens. To zależy tak naprawdę w której części miasta mieszkasz. Jeśli masz 30 minut z buta do Oliwy to jest jasne, że wygodniej Ci pracować w Alchemii czy OBC. Chociaż na lotnisko też całkiem spoko, wsiadasz w PKM na strzyża czy na zaspie i w 15 minut jesteś na miejscu.

        • 8 0

      • To nie jest szczere pole tylko pole przy obwodnicy. Dobrze skomunikowane miejsce. Jeździłem tam, a właściwie dalej bo do BCB i szczerze to wolałbym dopłacić (no może nie 2 tysiące) i tam jeździć niż pracować we Wrzeszczu. Teraz dojazd zajmuje mi tyle samo czasu co wtedy bo 25 minut ale muszę się przesiadać, a wtedy autem śmigałem.

        • 1 0

  • unikat w skali świata?

    to nie wróży najlepiej, skoro analitycy odradzali takie inwestycje przy peryferyjnych lotniskach. znowu znaleźli się mądrzejsi?

    • 5 10

  • pomysł oczywiście dobry, ale mnie martwi coś innego (3)

    znowu linie lotnicze olewają Gdańsk, Ryan postawił na Kraków i tam obsługuje sam(!), tyle co całe lotnisko w Gdańsku

    Region zdecydowanie powinien pomyśleć jak promować siebie lub jak zachęcać linie lotnicze, by otwierały połączenia

    Nie wspomnę o fatum lotniska zmywakowego, czyli kierunków do pracy, a nie jak parę innych lotnisk w Polsce dla ruchu turystycznego, bo co to za interes gdy na wakacje z Trójmiasta trzeba doliczyć 2 dni na dojazd do innego lotniska, a już o wypadach na week-end można praktycznie zapomnieć

    • 19 4

    • Jakbyś trochę poznał tamtą aglomerację,

      Sieci dróg i połączeń, liczbę ludności, przemysł -wiedziałbyś, dlaczego

      • 3 1

    • Co racja to racja (1)

      Z Gdańska nawet czartery tylko do Szrama albo Antalyi. Przyzwoite destynacje dopiero z Warszawy lub Poznania.

      • 3 0

      • Destylacje są spoko.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane