• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: wciąż brak umowy z projektantem. Jedno konsorcjum się odwołało

Michał Brancewicz
4 września 2024, godz. 14:30 
Opinie (56)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.

Minęły ponad dwa miesiące od wyboru projektanta PKM Południe, ale umowa wciąż nie została podpisana. Powód? Jedna z firm odwołała się do Krajowej Izby odwoławczej i KIO uznało jej odwołanie. Postępowanie trwa, więc PKM nie chce zdradzać szczegółów sprawy.



Czy PKM Południe jest najważniejszą planowaną inwestycją komunikacyjną w Trójmieście?

Oferty na zaprojektowanie 7,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej wraz z układem drogowym złożyło sześć konsorcjów. Rozpiętość cenowa wynosiła 26 mln zł (od 30 do 56 mln zł).

Pięć z sześciu ofert odrzucono



Po czterech miesiącach komisja przetargowa wybrała ofertę konsorcjum polsko-hiszpańskich firm Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios o wartości 48,4 mln zł. Była to czwarta propozycja pod względem wysokości ceny.

Co ciekawe, pozostałe pięć ofert zostało odrzuconych.

Z takim obrotem sprawy nie chciało się pogodzić konsorcjum Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, którego oferta była o 4 mln zł niższa (44 mln zł). Konsorcjum odwołało się od decyzji komisji przetargowej, a Krajowa Izba Odwoławcza przyznała mu rację.


Odwołanie zostało uznane. Co dalej?



- KIO uznało jej odwołanie. Po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem wyroku KIO, komisja przetargowa zdecyduje co dalej - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Od decyzji KIO zarówno nam, jak i wybranemu w przetargu konsorcjum przysługuje zaskarżenie do sądu. Więc dopóki sprawa się nie zakończy, nie możemy ujawniać szczegółów na jej temat.
Kontaktowaliśmy się z przedstawicielami konsorcjum, ale ci również nie chcą komentować sprawy i czekają na ruch ze strony zamawiającego, czyli PKM.

Przypomnijmy: na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt powinien być gotowy w drugiej połowie 2027 r.

Projekt PKM Południe ma zawierać:

  1. 7,5-kilometrową linię kolejową nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. drugi etap ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

Jeżeli uda się zdobyć dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (56)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane