- 1 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (178 opinii)
- 2 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (209 opinii)
- 3 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (67 opinii)
- 4 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (133 opinie)
- 5 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (303 opinie)
- 6 Projekt PKM Południe za 48 mln zł (242 opinie)
PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata
Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.
Trzy tańsze oferty odrzucone
Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.
Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.
Gdańsk dołoży brakujące pieniądze
Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.
Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.
Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.
Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.
PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:
- 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
- bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
- drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.
W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.
PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku
Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.
- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
6 przystanków PKM Południe:
- Trakt św. Wojciecha
- Madalińskiego
- Łostowice-Świętokrzyska
- Niepołomicka
- Wielkopolska
- Kowale
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-28 17:04
(9)
Super, to są naprawdę dobre wieści dla mieszkańców południa!
Oby inwestycja powstała jak najszybciej. O ile luźniej zrobi się na drogach.
Szkoda co prawda, że myślimy o tym dopiero teraz, zamiast najpierw skomunikować miasto a później sprzedawać grunty pod inwestycje, ale chociaż coś się ruszyło w tym temacie. A w końcu lepiej późno niż wcale- 255 44
-
2 godz.
sprzedawano grunty prywatne, nie miejskie, bamber się wzbogacił, miasto zostało z problemem
- 0 0
-
wczoraj 19:58
Nie zrobi się luźniej.
Zobacz, ile tam, zwłaszcza w rejonie Kowal i Zakoniczyna jest rezerwy pod nowe osiedla. To co teraz by się przesiadło na SKM to się odrobi z nowymi mieszkańcami w tej perspektywie czasowej.
- 4 0
-
wczoraj 00:34
jak robili PKM to były glosy że przystanki są "nigdzie" czy tam na polach. No nie dogodzisz
- 16 1
-
2024-06-28 20:51
moze i dobre...
tyle, ze nieprawdziwe...
Obiecanki, macanki...
A glupiemu stoi...- 11 5
-
2024-06-28 18:20
Budyńlandia
Jak zwykle do budowy wyłoniona zostanie firma krzak i w trakcie budowy będą że trzy aneksy,potrwa to 10 lat i powstanie nie wiadomo kiedy,ale będzie kiełbasą wyborczą następnych wyborów.
- 20 17
-
2024-06-28 17:23
To nie są dobre wieści (3)
takie rozstrzygniecie to pewne odwołania, a więc opóźnienia w podpisaniu umowy
- 10 8
-
2024-06-28 18:18
(2)
Przynajmniej coś zaczęło się dziać w tej sprawie, a jeśli chcemy tylko narzekać to zawsze znajdzie się powód żeby coś skrytykować.
Dla mnie to są dobre wieści. Pomimo tego że mieszkam w południowej części Chełmu i mogę skorzystać z połączenia tramwajowego to cieszę się, że projekt już jest na biurku. Kiedyś też nikt nie wierzył w postawieniePrzynajmniej coś zaczęło się dziać w tej sprawie, a jeśli chcemy tylko narzekać to zawsze znajdzie się powód żeby coś skrytykować.
Dla mnie to są dobre wieści. Pomimo tego że mieszkam w południowej części Chełmu i mogę skorzystać z połączenia tramwajowego to cieszę się, że projekt już jest na biurku. Kiedyś też nikt nie wierzył w postawienie istniejącego połączenia PKM. Opóźnienia pewnie będą, ale nadal - ma powstać ta inwestycja - a to jest dobra wiadomość.
Więcej optymizmu Gdańszczanie ;)- 28 8
-
wczoraj 07:44
i czekania,a lata lecą i pensje dla stołków też.
- 1 1
-
wczoraj 07:21
Widzisz nic nie zrozumiałeś z artykułu. To jest przetarg na projekt, który na biurko trafi za kilka lat.
- 10 2
-
wczoraj 00:49
Powinno powstać metro zamiast pkm (17)
Na sile próbują wcisnąć pkm między mieszkania zamiast pomyśleć perspektywicznie i rozpocząć budowę metra. Na pewno miasto by więcej zyskało na takiej inwestycji
- 46 87
-
wczoraj 23:15
(1)
Jedynym warunkiem, żeby coś było metrem, jest przebieg linii kolejowej w odseparowaniu od innego ruchu, z czym mamy tu do czynienia. Na całym świecie metro przebiega pod, na i nad ziemią (np. w Hamburgu większość sieci metra przebiega estakadami nad miastem) i tylko u nas ludzie są zachłyśnięci jakąś niby futurystyczną wizją metra jako pociągu pod ziemią, co nie znajduje żadnego uzasadnienia w trójmiejskich warunkach i realizacja takiego przedsięwzięcia byłaby niegospodarną głupotą.
- 8 2
-
3 godz.
To Warszawskie metro bylo niegospodarna glupota?A funkcja schronow,ktore daje metro to tez fanaberia?
Moglismy miec metro albo siec tuneli ale naszego Hiszpanskiego kreta oddano po wykopaniu tunelu pod rzeka -na zlom.Tak wygladala gospodarnosc za czasow Budynia....ale w deweloperke wchodzimy bez opamietania wycinajac lasy i wydajac miliony na kanalizacje przy pustym budzecie.
- 1 0
-
wczoraj 11:53
jakie metro. róznica wysokosci na tej trasie to jakies 100m ! (1)
- 15 2
-
wczoraj 18:14
100 metrow To nic
Zobacz jak zbudowali metro w kijowie, I to w latach 50ych !Stacja dnipro na moscie and rzeka, nastepna stacja arsenalna jest na glebokosci -105.5 metrow, Do nie dawno byla najglebsza stacja na swiecie, Teraz jest druga, najglebsza jest w chongqing tez jest gleboka ze wzgledu na roznice poziomow, rowniez metro w Tbilisi, Neapolu I wielu innych miastach pokonuje znaczna roznice poziomow
- 4 2
-
wczoraj 10:17
(2)
Nie możliwości budowy metra w Gdańsku ze względu na zbyt duża wilgotność gruntów
- 14 3
-
wczoraj 18:21
Ty tak na serio??
Tak jak inni zauwazyli ze jakims cudem w Amsterdamie is metro zbudowali, to jeszcze dodam zobacz jakie sa gleby I wilgotnosc w bangkoku ktore ma juz Jedna linie metra I budoje dwie nastepne, poczytaj tez na temat metra w Tbilisi, z lat 50, wiiele sieci metra byly I sa budowane w bardzomkiepskich warunkach. A te w trojmiescie wcale nie sa najgorsze.
- 3 1
-
wczoraj 11:50
Czy w Amsterdamie mają metro wirtualne?
- 5 6
-
wczoraj 06:43
Warunki geologiczne (4)
Grają tu rolę. Poza tym ulewy pokazują, co staje się z niżej położonymi miejscami w Gdańsku.
- 24 4
-
wczoraj 10:07
Ty sam jestes geologiczy id...o
- 3 4
-
wczoraj 09:43
Przejedź się do Amsterdamu i zobacz w jakich warunkach geologicznych świetnie funkcjonuje metro.
- 5 4
-
wczoraj 08:38
lol (1)
Człowieku, nie masz pojęcia, o czym piszesz.
- 5 5
-
wczoraj 17:51
To nas oświeć jak masz pojęcie
Co jest lepszego w Amsterdamie?
- 0 1
-
wczoraj 04:00
To nie takie proste choć może i medialnie fajne (4)
Zmiana przynajmniej połowy taboru tramwajowego ... Dlaczego dostaliśmy za darmo Dortmundy? Bo tam czyli w Dortmundzie tramwaj czyli coś na kształt metra schodziło pod ziemię. Nikt nie będzie budował metra dla 5 6 km trasy.
- 12 3
-
wczoraj 09:34
Każde metro na świecie zawsze zaczynało się od parukilometrowej trasy. (2)
Dlatego tak się ten startowy kawałek projektuje, żeby był rozwojowy.
- 2 8
-
wczoraj 18:07
Wiesz ile to kosztuje? (1)
- 1 1
-
wczoraj 21:35
Nawet skopanie w ogródku grządki pod marchewkę kosztuje i co z tego?
A wiesz ile kosztuje bezpowrotnie zmarnowany kilkukilometrowy pas terenu w środku miasta? A wiesz ile kosztują mostki i estakady?
- 0 3
-
wczoraj 08:37
Od czegoś trzeba zacząć. Na początek 5-6 km, a potem dalej. Z kolei tłumaczenie, że warunki geologiczne i inne tego typu bzdety, nie wytrzymują porównania z rzeczywistością w innych państwach.
- 5 9
-
2024-06-28 17:33
Patrząc ile trwają inwestycje w mieście nie ma szans na ten termin (4)
PKM ma założone bardzo optymistyczne terminy bo wcześniej projekty robiła sama a nie z miastem - może na etapie projektowym zobaczą że w Gdańsku tak szybko się budować po prostu nie da.
- 150 32
-
wczoraj 18:38
7,5km projektować 3 lata
Jak?!
- 2 2
-
wczoraj 17:52
Uwaga maruda
- 1 1
-
2024-06-28 21:15
Hee
Prawda
- 4 1
-
2024-06-28 21:14
Pójdźmy jeszcze raz zagłosować na tych samych to tak dalej będzie.
- 10 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.