• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • PYTANIE (2)

    Ile będzie kosztować bilet jednorazowy?
    Czy 15 zł, jak w Krakowie?

    • 35 3

    • Nie, bo będzie to również połączenie regionalne na Kaszuby.

      Czyli ceny podobne jak w Przewozach Regionalnych czy SKM.

      • 6 1

    • proponuję 15euro jak z lotniska Malpensa w Mediolanie do jego centrum

      • 3 1

  • 210 (1)

    Linia 210 to nie tylko polaczenie z lotniskiem. To rowniez idealne polaczenie Moreny, Suchanina z Orunia. Jak zniknie ten numer to pozostaja tylko przesiadki?

    • 89 2

    • dlatego wlasnie cos tu smierdzi

      Bo jesli chce szczerze o cos pytan mieszkancow to :
      1. powiedzcie ile bedzie kosztowal przejazd pkm w stosunku do takiego 210 (1,5-3 zl)
      2. Zostawcie wszystkie polaczenia i niech ludzie sami wybiora jezdzac badz nie dostepnymi srodkami transportu
      3. Przestancie szkodzic i czynic monopol PKM.

      • 12 1

  • To logiczne, a zamian będzie dużo więcej (1)

    ...przecież taka PKM mocno namiesza w układzie komunikacyjnym miasta. Zmian z pewnością będzie bardzo dużo. O ile oczywiście na nowej linii pociągi będą jeździły i będzie sensowna taryfa - a to wcale nie takie pewne bo mieszkamy w Polsce.

    • 19 2

    • do tego gdansk

      to jeden z przodujacych cyrkow w tej calej polsce

      • 6 2

  • Czy będzie nas stać na utrzymanie PKM? Kto ją będzie finansował? (1)

    Ostatnio Pan Świlski oficjalnie powiedział że województwa nie stać już na dodatkowe utrzymanie kolei a więc kto ma finansować budowaną "zabawkę".

    • 14 5

    • co ty nie będzie nas stać, amortyzacja nas zje

      • 1 1

  • 131 (1)

    Autobus obsługuje Matemblewo i ostatnio Olszynkę. A w artykule jest: "zostanie zastąpiony nowym połączeniem tramwajowym między centrum a Siedlcami".
    Taki to artykuł. Moze by tak coś więcej?

    • 18 1

    • ZTM jak zawsze zapomniał o Olszynce.

      • 0 0

  • Od kiedy linia 210 jest linią na lotnisko? (2)

    Od kiedy?
    Jest to linia wsiowa z Oruni do Osowej.
    A że przypadkowo jedzie przez lotnisko.
    Ktoś już nie ma rozeznania.

    Poza tym jak PKM ma jeździć po torach dalekobieżnych, to spełnią się moje przepowiednie.
    Linia PKM zatrzyma się we Wrzeszczu, którego PKP PLK nie ruszy jeszcze przez lata.
    Bo fahofce z Dyrekcyjnej 2/4 nie mają na tę stację absolutnie żadnego pomysłu jeżeli chodzi o przebudowę.
    Dipa blada panie i panowie.
    Amen.

    • 51 1

    • (1)

      nie zauważyłeś że w tym mieście dba się tylko o skomunikowanie gdańska głównego z czymś, a między innymi dzielnicami to już niech się ludzie 15 razy przesiadają bo przecież tam nikt nie jeździ bo gdańsk to tylko stare miasto

      • 10 0

      • oczywiście

        chcieliście się tułać po wygnaniowie to macie :)

        • 0 3

  • (2)

    210 z wodnika w kierunku Gd Gl odjezdza w miare punktualnie zaczyna trase !
    179 na wodnika jest z czesto z 15-20 min opoznieniem i jak dojechac na skm ? Pozatym czekac na autobus tyle na przystankach gdzie nie ma wiat na deszczu przed praca ?! 179 jezdzi co 30 min ! W sob, nidz co godzine i tylko do 15 !!!
    Jak zyc ?

    • 40 2

    • To są uroki życia na wsi.

      • 6 14

    • zaoraj pole przed zimą

      • 0 5

  • Projekt

    Nie wiem czy ta wizualizacja wiernie oddaje projekt ale jeśli tak to zupełnie bez sensu zostało rozwiązane wejście na peron z parkingu. Jedno z nich powinno prowadzić pomostem nad torami na drugi peron.

    • 8 1

  • będzie jak zawsze z komunikacją miejską w Gdańsku

    Niby jest, niby jeździ, ale szybko i sprawnie nie da się prawie nigdzie dojechać... :(

    • 35 2

  • Dobre propozycje

    A moim zdaniem bardzo rozsądne propozycje. Ewentualnie można rozważyć kilka korekt, ale kierunek ogólnie dobry.

    • 4 47

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane