• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • tramwaj zamiast autobusu?

    Jeżdżę codziennie z Suchanina na Olszynkę autobusem 131. Czy według obecnych zmian na Olszynkę pojadę tramwajem???

    • 5 0

  • linia 174 -ABSURD!!

    NIE DOSC ZE ZADKO JEZDZI TO JESZCZE NA SIEDLCACH PRSYSTANEK KONCIWY TO ABSURD!!!! A TLOK TAKI W NIM ZE SZOK -Sasiedzi z lawendowego leszczynowego i orlego NIE Dopuscmy fo tego!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

  • 210

    jezdze codziennie do pracy linia 210 i nie wyobrazam sobie zeby bylo inaczej.Pomyslcie otym zanim zdecydujecie za nas

    • 10 0

  • 210

    likwidacja 210 wiąże się z tym że mnóstwo ludzi straci alternatywę dojazdów do pracy i szkół, bo PKM nie będzie sie zatrzymywało w tylu miejscach w ilu 210. to jest jedna z najbardziej obleganych linii w Gdańsku. likwidacja jej = dojazd do centrum zamiast 35 minut -> 65 minut wyłączając PKM. dziękuję Gdańsku za udogodnienia!

    • 8 0

  • Budyń skoro jestes prezydentem zrób coś bo mnie krew zalewa jak patrze na komunikację miejską!
    Osowa jest odcięta od GDańska, albo z jednej strony zakorkowaną spacerową, albo likwidacją 210, a PKM do Gdańska przez Banino, Jasień, pozniej do Wrzeszcza a z WRzezcza do centrum zajmie z 1,5h, tyle co dojazd z GDańska do Ostródy!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

  • To ja też pomarudzę :P (1)

    Brakuje szybkiego połączenia z Zaspy do pętli Abrahama lub Wrzeszcza lub peronu PKM na Zaspie. PKM będzie przejeżdżać przez Zaspę a aby wsiąść to trzeba będzie stracić 30 minut by dotrzeć do najbliższego przystanku. 127 kluczy Ul.Kościuszki i Ul.Nową Słowackiego dodając 10 minut do czasu podróży zamiast jechać najprostszą drogą do Wrzeszcza (teraz przez wydłużenie trasy będzie notorycznie opóźniony) a połączenie z pętlą Abrahama nie istnieje. Wydaje się że najszybciej jest dotrzeć pieszo a przy zapewne absurdalnie wysokiej opłacie za przejazd PKM wydaje się że autobus 210 był lepszym połączeniem...

    • 4 0

    • No właśnie,

      127 za bardzo kluczy. Nie powinien tyle kluczyć po Morenie. Na Wileńską można skierować 162, który ma krótszą trasę.

      Na Piecewską nie ma w ogóle sensu wjeżdżać, bo szkoda autobusów (katastrofalny stan nawierzchni), a mieszkańcy okolic TESCO mają z Wrzeszcza, Zaspy i Przymorza linie 142 i 227. 127 w obie strony powinien jechać przez Rakoczego.

      • 2 1

  • a nowy linia 271

    LINIA 271 Z CHWASZCZYNA PREZ LOSNISKO MORENA SUCHAINO PKP GŁ ORUNIA DONY zatepsa 210

    • 1 1

  • sama kolej w standardzie SKM miałaby sens

    jej trasa musiałaby być jednak zoptymalizowana co do długości trasy oraz jeździć na trasie i z Sopotu i z Pruszcza. Natomiast wprowadzenie nowego standardu , archaicznej trasy ( sprzed ponad 100 lat) czyni te inwestycję mało funkcjonalną. Słuzy ona do malwersacji pieniędzy przeznaczonych na .... uwaga lepsze skomunikowanie miasta z lotniskiem na czas Euro. Przecież to bzdura, kolej kręci się po mieście jak g...w przerębli a samochodem , autobusem dojedzie się raz dwa a gdyby tę kasę przeznaczyć na budowę autentycznie dróg szybkiego ruchu, byłoby jeszcze szybciej, bo faktycznie Nowa Słowackiego z potężną iloscią świateł, to kompletna porażka

    • 2 2

  • Czy aby na pewno

    Trojmiasto.pl jak zwykle nie wie co pisze...

    www*ztm.gda.pl/hmvc/index.php/sipinfo/wiecejk/1313

    • 0 2

  • Robione jest wszystko

    by zapewnić rentowność PKM.
    Kiedy jednak takie rzeczy robi się ołówkiem na papierze, to można być pewnym że z jednej strony dokonuje się niebywały przekręt, z drugiej że linia ta będzie generować olbrzymie straty.
    Można się tez zastanowić nad trzecim zagadnieniem, czy w wolny obszar po likwidacji linii autobusowych nie wejdzie prywatny przewoźnik, bo i tu albo śmierdzi przewałem albo urzędniczą głupotą.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane