• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie samą koleją Kolej żyje

Michał Brancewicz
24 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową. Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową.

Okazuje się, że samorządowa spółka PKM nie zajmuje się wyłącznie administrowaniem wybudowaną przez siebie linią kolejową. Jej pracownicy nadzorują także inwestycje oświatowe, pośredniczą w najmie nieruchomości oraz powierzchni reklamowych. W ubiegłym roku przyniosło to PKM-ce dodatkowe 700 tys. zł przychodów.



Jak oceniasz dodatkową działalność spółki PKM?

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna została utworzona przez samorząd województwa pomorskiego do wybudowania linii kolejowej z Wrzeszcza na lotnisko i dalej do Osowej, gdzie wpięła się w istniejący szlak kolejowy Gdynia-Kościerzyna, należący do Polskich Linii Kolejowych.

Po oddaniu trasy do użytku, głównym zadaniem spółki jest zarządzanie 18-kilometrową trasą.

Ale kolejowe inwestycje wciąż trwają. W międzyczasie PKM organizowała m.in. budowę przystanków kolejowych w Gdyni. Teraz z kolei przyszedł czas na elektryfikację linii i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga.

Jak się jednak okazuje, nie samą koleją żyje spółka ze słowem "kolej" w nazwie. Już w zeszłym roku pisaliśmy o tym, że PKM oferuje nieruchomości na wynajem, które kilka lat wcześniej wywłaszczyła pod budowę trasy kolejowej.

PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku. PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku.
Teraz przyszła kolej na nową zupełnie gałąź działalności. Na stronie PKM można bowiem znaleźć rozpisane przetargi na:

  1. przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej rozbudowy, modernizacji oraz zagospodarowania przyległego terenu Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Gen. J. Hallera 17 w Gdańsku,
  2. dostawę i doposażenie w fabrycznie nowy sprzęt, urządzenia i materiały pracownie dydaktyczne Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych w Słupsku.


Skąd wzięły się te postępowania na stronie spółki, które są odległe od jej codziennej działalności?

- Wykorzystujemy doświadczenie naszych inżynierów, by zapewnić spółce dodatkowe źródła dochodów, dzięki czemu samorząd Województwa Pomorskiego może dotować działalność PKM mniejszymi kwotami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Złożyliśmy swoje oferty w tych postępowaniach, wygraliśmy je i prowadzimy dla nich przetargi.
Jak podaje spółka, w 2017 roku dodatkowa działalność komercyjna PKM SA przyniosła jej ponad 700 tys. zł, co stanowi równowartość 5 proc. rocznej dotacji od marszałka, która w 2014 roku wynosiła 14 mln zł.

PKM czerpie również zyski z wynajmu posiadanych nieruchomości (gruntów i pomieszczeń) oraz sprzedaży powierzchni reklamowych na posiadanych przez spółkę nośnikach (gabloty oraz ekrany na peronach).

Opinie (110) 2 zablokowane

  • dlaczego szczurek nic nie robi dla rozwoju PKM

    może zamiast stawiać pomniki i biegać po imprezkach powinien zacząć rozwiązywać problemy komunikacyjne???

    • 14 1

  • I to jest skandal (11)

    PKM to linia, na ktora nie mozna liczyc.

    Bo gdy jest sukces to PKM.
    A gdy nie przyjedzie pociag to skm...

    • 17 6

    • Bo pociagi jeżdżące po linii PKM to właśnie SKM! (10)

      PKM wybudowała linię kolejową i odpowiada wyłącznie za przystanki i tory, a nie za pociągi jeżdżące po nich. To są pociągi SKM i tylko SKM odpowiada za ich opóźnienia, awarie czy ostatnio niesamowity hałas.
      Przecież właściciel drogi nie ma żadnego wpływu na jakość usług w autobusach jakie po jego drogach jeżdżą i tak samo właściciel torów nie ma nic wspólnego z jakością usług świadczonych przez przewoźnika, który po nich jeździ.

      • 7 5

      • (3)

        A kto w takim razie odpowiada za codzienne kilkuminutowe stanie PKM przed przystankiem Strzyża w stronę Wrzeszcza o 6.55 ?

        • 2 4

        • A za to akurat pkp plk (1)

          Bo to pkp plk zarządza ruchem na stacji PKP Gdańsk Wrzeszcz i wydaje zgodę na wjazd na nią pociągom jadącym linią PKM - pisało kiedyś o tym Trójmiasto.pl
          Jeżeli z jakiegoś powodu inne pociągi z wyższym priorytetem (np. pośpieszne) mają opóźnienie, pozostałe pociągi muszą czekać - tak jest w całej Polsce i Europie, nie tylko w Gdańsku.

          • 7 1

          • to co za baran postawił semafor PRZED stacją Strzyża, a nie ZA. Wtedy skład mógłby wjechać na stację!

            • 1 1

        • Pewnie PLK :)

          • 4 0

      • (4)

        Nie o to chodzi. Po prostu PKM chwali się nie swoimi osiągnięciami. Trąbią, że przewiezli tyle, a tyle pasażerów w takim, a takim czasie. Tymczasem to nieprawda, bo pasażerów przewiozła SKM, która nie wiedzieć czemu, niespecjalnie się do tego przyznaje.
        PKM to może się pochwalić tym, że np. w dniu dzisiejszym udało nam się zamieść perony na czterech przystankach. Albo, że dziś usunęliśmy dwie gałęzie leżące na naszych torach, ponadto przegoniliśmy 5 dzików, które próbowały naszą linię przekroczyć.

        • 7 3

        • (2)

          SKM nie wiedzieć czemu w ogóle niewiele robi, żeby zachęcać mieszkańców do korzystania z kolei, więc pewnie dlatego "niespecjalnie się do tego przyznaje". To jest paranoja, że w tej całej układance przewoźnik wożący pasażerów jest ostatnim, któremu zależy na ich jak największym wzroście. Wszystkie działania zachęcające do korzystania z kolei od kilku lat prowadzi niemal wyłącznie Urząd Marszałkowski i jego spółka PKM, a nie SKM, która powinna to robić. Więc nic dziwnego, że to urząd i PKM się tym chwalą.

          • 4 0

          • sprawa jest prosta (1)

            Przewoźnik ma płacone od faktu przejazdu pociągu od punktu A, do punktu B a nie od ilości pasażerów czy sensowności tego przejazdu. Więc nic dziwnego, że ma mocno wylane, na to co wozi. Najtaniej jest wozić powietrze, bo najmniejszy kłopot.
            I jest to ideał dla przewoźnika, do którego dąży.
            Takie sa skutki życia z dotacji, gdzie urzędnik określa opłacalość a wykonawca uważa wynagrodzenie za oczywistość. W takim układzie, to faktycznie PKM odpowiada za ilość, którą pomimo niechęci przewoźnika uda się przewieźć... ;)

            • 6 0

            • parada oszustow, odcinek o pkm/skm

              nawet na tej stronie u góry, jak pomyłkowo wyłączyć Adblock, jest często reklama "wspólnego" biletu, w Korą jak się wejdzie, to można dostać bólu głowy od tych mnogich skomplikowaniepogiętych taryf.

              skm powinna być szybko sprawnie nagle i bezboleśnie
              zlikwidowana, wcielona do ztm

              jeden bilet powinien oznaczać każdy bilet. oczywiście hieny cmentarne zarazoowiedza, ze bilet byłby drogi, skoro można będzie sie przesiadać, ale ja bym na takich napuścił prokuratora i psychiatrę. Przecierz ludziska będą jeździć tam, gdzie potrzebują, na identyczną odległość jak na osobnych biletach, bo nikt nie ma czasu na zwiedzanie, Zycie jest za krótkie. za to będzie im wygodniej i więcej ludzi zrezygnuje czasem z jeżdżenia furą, która i tak, na wszelki wypadek mają.

              • 2 0

        • 100% RACJI !!!

          • 0 1

      • Nie rozumiesz...

        PKM chwali sie, ze tylu i tylu pasazerow przewiozla...
        A jak pociag nie przyjedzie to odsylaja do skm...

        • 0 0

  • rynek-kolejowy.pl/mobile/premiera-cityjet-sportowy-pociag-regionalny-od-obb-i-bombardiera (1)

    Pociąg który rozwiąże problemy z przewozem rowerów na PKM.

    • 0 3

    • xd za rok dostaniesz stary kibel en57.
      Niech tylko trasę zelektryfikuja

      • 1 0

  • Nie, żebym się czepiał, ale

    jaki jest bilans na usługach inżynierskich? Dodatni, zerowy, czy może jednak ujemny? Bo na podstawie ogólnego bilansu teudno cokolwiek wnioskować.

    • 5 1

  • Adamowicz wydał na PKM 2 miliadry złotych . (4)

    Gdyby budowa PKM miała się zamortyzować po 20 latch to rocznie powinna PKM generować 100 milionów złotych plus odsetki oprócz pieniedzy przeznaczonych na eksploatację .
    700 tysięcy złotych , które najprawdopodobniej PKM sama przeje, to stanowczo za mało na napisanie , że "PKM zarabia" .

    • 3 5

    • Niemiecki portal Trójmiasto.pl chyba zwariował (2)

      Chca nam zarekalmować niczym nieuzasadnione mnożenie etatów , jako interes , z którego powinnismy sie cieszyć . Nie dziwię się , że Adamowicz zupełnie odleciał , jesli niemieckie media w ten spoób kontrolują urzędniczą sitwę rozkradająca Trójmiasto od 30 lat

      • 2 3

      • jaki niemiecki portal ? (1)

        • 3 0

        • było już o tym - 100% polski - taki siwy Pan go prowadzi

          • 2 1

    • Adamowicz? A ja myślałem, że Struk...

      Ale ktokolqiek to zrobił, dobrze zrobił.

      • 0 0

  • Tylko raz jechałem PKMką

    Więcej nie mam zamiaru

    • 3 7

  • ILE samorząd województwa wyłożył na budowe

    Ale tak szczerze, bez kreatywnych dyrdymałów! A teraz czeka nas druga odsłona - elektryfikacja. Wow.

    • 1 2

  • Hałasujące kolejki

    Niech najpierw naprawią te hałasujące kolejki

    • 6 1

  • (2)

    W czasie rozkwitu PKM kolej regionalna - Przewozy Regionalne - umiera.

    Ale ona marszałka :)

    • 1 0

    • One obie marszalka (1)

      Dla jasnosci.

      • 0 0

      • czy pkm ma rszałka czy nie ma tego rszałka to niewaźne, to jest oboczny wątek, rozpraszacz

        a problem główny to antywydajna organizacja przewozów,
        ich podział na spółcie i spółeńki, byle więcej stołków zarządów synekur
        byle więcej taryf, byle wyższe koszty 'misia', byle nas lepiej
        wydoić

        to jest kryminalne, typowa polnische wirtschaft, ale to kwestia czasu.
        kiedyś i tak cały region będzie miał jedną taryfę na wszystkie
        publiczne masowe sieci transportowe
        i ich jeden chudy, wydajny zarząd
        bo tak się dzieje na całym świecie, na zachodzie i na wschodzie

        niestety, samo nie przyjdzie, padlinożercy sami nie zrezygnują
        przepędzi ich dopiero jakiś kataklizm, np. inwazja Rusków, albo zombi,
        pomoże odspawać te pijawki, te hieny, od naszych portfeli

        liczyłem na pis, toż to prawie j/w, niestety, oni nie dość katastrofalni
        trzeba czekać. może mój syn doczeka. albo wnuk.

        teraz na razie nikomu się nie opłaca. fury i ich furmani rządą.
        nikt nie marzy o dobrym, wydajnym, sensownym życiu, tylko o wygodnej furze.
        a to totalnie nie to samo.

        • 1 0

  • Nie podoba mi się że rządzący, rządzą po 20 lat

    Czas na długie wakacje!
    Maximum 2 kadencję!
    Ci ludzie zbucwiali! Do reszty

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane