• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Park rozrywki Majaland budzi sprzeciw mieszkańców Osowej

Ewelina Oleksy
16 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Mieszkańcy Osowej obawiają się, że park rozrywki Majaland sparaliżuje życie w ich dzielnicy.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.

Wydanie pozwolenia na budowę parku rozrywki Majaland w Osowej, na wysokości węzła OwczarniaMapka, stało się powodem protestów sporej grupy mieszkańców dzielnicy. Lokalna społeczność ma sporo argumentów przeciwko tej inwestycji. Emocje w tej sprawie są ogromne. Miasto odpiera zarzuty mieszkańców i zapowiada, że zorganizuje spotkanie, na którym "wyjaśni nieporozumienia".



Czy obawy mieszkańców Osowej są uzasadnione?

Wieść o rozpoczęciu, od września, wartej 20 mln euro budowy parku rozrywki Majaland przy obwodnicy rozgrzała emocje nie tylko u dzieci.

Mieszkańcy dzielnicy Osowa, w której stanie atrakcja, nie szczędzą jej krytyki i mają wiele obaw, że dla nich będzie się ona wiązała m.in. z katastrofą komunikacyjną.

Inwestycja ma już pozwolenie na budowę. Ale mieszkańcy zaczęli licznie wyrażać swoje obawy wobec niej na lokalnych forach internetowych, a także na facebookowym koncie prezydent Gdańska.

Majaland ma mieć powierzchnię ok. 5 ha, z czego 1 ha zajmie budynek, a kolejne hektary przeznaczone będą na strefę atrakcji na świeżym powietrzu.

Mieszkańcy protestujący przeciwko tej inwestycji wskazują m.in., że:

  • budowa i działalność parku rozrywki spotęgują korki, które i tak są już duże, i zablokują obwodnicę, przez co będą ogromne problemy, by dostać się do domu i by się wydostać z dzielnicy;
  • nie było odpowiednich konsultacji w tej sprawie, "rozegrano ją po cichu";
  • wyłożenie planu zagospodarowania przestrzennego do wglądu i dyskusja publiczna w tym temacie nie były w ogóle nagłośnione, czego dowodem jest fakt, że nikt z mieszkańców nie wziął w tym udziału;
  • park spowoduje duży hałas w okolicy i mieszkanie w Osowej stanie się udręką;
  • brak będzie odpowiedniej infrastruktury drogowej, która odciąży węzeł OwczarniaMapka;
  • inwestycje towarzyszące, do których inwestor jest zobowiązany, to zmiany kosmetyczne, za małe względem realnych potrzeb.

Majaland działa w Kownatach. Podobny powstanie w Gdańsku


- Jestem mieszkanką Osowej i dopiero teraz dotarły do mnie przerażające wieści, że ma tu powstać ogromny park rozrywki. Osowa jest bardzo zakorkowana, nawet w weekend mamy problem ze zjazdem do Oliwy. Teraz ten park to będzie już istna katastrofa. Gdyby wiadomość była podana do publicznej informacji wcześniej i bardziej nagłośniona, myślę, że spotkałaby się od razu z dużym sprzeciwem - napisała pani Agnieszka, dodając, że w dzielnicy trudno znaleźć osobę zadowoloną z faktu budowy parku rozrywki. - Energylandia i inne parki są budowane poza granicami dużych miast. W Osowej mieszka kilkanaście tysięcy ludzi. Wielu z nas wybrało tę lokalizację ze względu na obecną tu ciszę i spokój. Hałas oraz ruch samochodowy będzie tak ogromny, że mieszkanie w tej dzielnicy będzie istnym koszmarem.
Inna mieszkanka, pani Małgorzata, dodaje:

- Mieszkam w Osowej od urodzenia. I pierwszy raz w życiu powiem, że czas się wyprowadzić. Główna ulica jest w okropnym stanie. To już jest wielki rollercoaster. Korki korkami, tylko szkoda, że nikt nie zapytał nas, mieszkańców, o zdanie.
  • To park rozrywki firmy Plopsa - Majaland Kownaty. W Gdańsku, w dzielnicy Osowa, powstanie podobny.
  • Mieszkańcy Osowej obawiają się, że park rozrywki Majaland sparaliżuje życie w ich dzielnicy.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.

Prezydent: "Konsultacje były nagłośnione. Nikt nie przyszedł"



Prezydent Gdańska twierdzi tymczasem, że "konsultacje były odpowiednio nagłośnione", a o planach budowy parku rozrywki wiadomo od marca ubiegłego roku.

I faktycznie, 23 marca 2020 r. jako pierwsi napisaliśmy o tym projekcie w Trojmiasto.pl. Artykuł Belgowie chcą zbudować park rozrywki przy obwodnicy w Gdańsku przeczytano prawie 80 tys. razy, zgromadził też 340 komentarzy.

Być może jednak ze względu na to, że właśnie rozpoczynał się pierwszy lockdown związany z pandemią, mało kto potraktował te doniesienia serio.

- Ileż to ja już inwestycji nie przeżyłem, a to aquapark w Brzeźnie, a to oceanarium w Letnicy i kolejny temat, o którym za 3 lata nikt nie będzie pamiętał, zwłaszcza że na skutek obecnej sytuacji z wirusem firmy mogą szybko zmienić plany inwestycyjne - napisał wówczas jeden z naszych czytelników.
Reakcje naszych czytelników na zapowiedź budowy Majalandu w Osowej, zamieszczone pod artykułem z marca 2020 r. Reakcje naszych czytelników na zapowiedź budowy Majalandu w Osowej, zamieszczone pod artykułem z marca 2020 r.
- Projekt planu był wykładany do publicznego wglądu w dniach od 17.08.2020 do 14.09.2020 r. Na dyskusję publiczną zorganizowaną w Sali Akwen budynku NSZZ Solidarność 3.09.2020 r. poza projektantami nikt nie przybył. Do projektu planu wpłynęła jedna uwaga. Majaland dostał pozwolenie na budowę. Park inspirowany pszczółką Mają będzie jednym z największych tego typu obiektów na Pomorzu - poinformowała na Facebooku prezydent Aleksandra Dulkiewicz.

Dokąd na plac zabaw w Trójmieście? Lista miejsc



Mieszkańcy odpowiadają, że o dyskusji publicznej nikt ich nie informował, a duży park rozrywki w dzielnicy mieszkalnej to fatalny pomysł.

- Ogłoszenie o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu ukazało się w lokalnej prasie, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Gdańsku, na stronie www.gdansk.pl, www.brg.gda.pl oraz na stronie FB Biura Rozwoju Gdańska. Dodatkowo każda osoba zainteresowana procedowaniem planu mogła zapisać się na newsletter i otrzymywać informacje na prywatny adres e-mail - przypomina Izabela Kozicka-Prus z gdańskiego magistratu. - Zainteresowanie planem było duże, wielu mieszkańców kontaktowało się z projektantami telefonicznie. Rada Dzielnicy Osowa była też standardowo informowana o postępach w procedurze planu i brała czynny udział w jego powstawaniu.

"Zagrożenie utrudnieniami w ruchu minimalne"



Jak podkreśla urzędniczka, inwestycja umiejscowiona jest tuż przy Centrum RenkMapka, są to tereny przeznaczone pod zabudowę usługowo-przemysłową.

- W najbliższej okolicy nie ma domów mieszkalnych. Sam park zajmuje powierzchnię około 5 ha - obrazując: jest to teren o 1,5 ha większy niż plac Zebrań Ludowych. Teren jest obsługiwany z ul. Meteorytowej, która będzie rozbudowana plus przebudowa ronda i części drogi przez Majaland. Dojazd z obwodnicy zapewnia węzeł Owczarnia - odnosi się do zastrzeżeń mieszkańców urzędniczka. - Park rozrywki dla dzieci jest miejscem, które odwiedza się głównie w weekendy. Okolica przy parku to zabudowa typowo handlowo-usługowo-przemysłowa, czyli zagrożenie związane z utrudnieniami w ruchu jest minimalne - twierdzi.
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy natomiast nie kryją, że na wieść o protestach mieszkańców poczuli... rozgoryczenie. Bo inwestycja ich zdaniem świetnie się sprawdzi, jest robiona z myślą o dzieciach i nie powinna nikomu przeszkadzać.

Radny dzielnicy: Z taką falą sprzeciwu dawno się nie spotkałem



Jak mówi nam Bartosz Stefański, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Osowa, choć protestów społecznych w dzielnicy było dotychczas sporo (m.in. ws. Trasy Kaszubskiej czy kładki nad obwodnicą), to ten ws. Majalandu jest jednym z największych.

Bartosz Stefański, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Osowa, ma wiele uwag do zaplanowanej inwestycji.
Bartosz Stefański, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Osowa, ma wiele uwag do zaplanowanej inwestycji.
- Z taką falą sprzeciwu i krytyki dawno się nie spotkałem. Emocji jest dużo - przyznaje Stefański. - Obawy mieszkańców są uzasadnione. My też zostaliśmy zaskoczeni faktem ogłoszenia decyzji o pozwoleniu na budowę i tym, że przy tak istotnej i dużej inwestycji, która zdecydowanie wpłynie na jakość życia w dzielnicy, miasto kompletnie pominęło rozmowy z mieszkańcami w tej sprawie.
Rady Dzielnicy Osowa twierdzi, że o szczegółach inwestycji urzędnicy jej nie informowali. W 2018 r., gdy zmieniano plan zagospodarowania dla działki, na której ma powstać park rozrywki, nie mówiło się, że taka atrakcja tam powstanie. Mowa była raczej o funkcjach produkcyjnych.

- Dlatego jeszcze w poprzedniej kadencji Rada Dzielnicy nie przypuszczała, że pojawi się tam coś innego niż np. jakaś hala produkcyjna czy magazyn. O koncepcji parku rozrywki dowiedzieliśmy się w ubiegłym roku, z mediów. Zostaliśmy tym pomysłem zaskoczeni, podobnie jak faktem pominięcia rozmów z mieszkańcami - przyznaje Stefański.
Jak wskazuje radny, już teraz dzielnica zmaga się z poważnymi problemami komunikacyjnymi. Przykładów daleko szukać nie trzeba.

- Chociażby 1 czerwca, gdy mieszkańcy i turyści z okolicznych miejscowości jadą do zoo ul. SpacerowąMapka, to ta ulica stoi w korku, autobusy jeżdżą niezgodnie z rozkładami, a my nie mamy jak się wydostać z dzielnicy. Teraz z drugiej strony ma się pojawić park rozrywki, który 1 czerwca, ale nie tylko, będzie nam blokować drugi węzeł, i z Osowej naprawdę nie będzie się jak wydostać - wskazuje Stefański.
Czytaj też:

Obwodnica to już droga śródmiejska?



Z zapewnień inwestora, jakie dotarły do Rady Dzielnicy, wynika, że Majaland będzie otwarty w takich godzinach, by nie potęgować korków. Czyli np. nie od godz. 7 czy 8, a od np. godz. 10.

- Inwestor uważa też, że jego ruch będzie głównie w weekendy. Ale to nie zmienia faktu, że np. w wakacje, czyli 2-3 miesiące w roku, ten ruch do parku rozrywki będzie na pewno duży. Tymczasem odcinek między ul. SłowackiegoMapka a Spacerową, który będzie tam drogą dojazdową, jest w top 3 najbardziej użytkowanych dróg w Polsce. Mamy tu ponad 100 tys. aut na dobę. W wakacje obwodnica na wys. Osowej co roku stoi - mówi Stefański.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.
  • Majaland to park rozrywki zaprojektowany w oparciu o świat kultowej Pszczółki Mai i jej bajkowych przyjaciół.

Inwestycja za ok. 90 mln zł, z tego tylko 1 mln zł na infrastrukturę drogową



Z informacji publicznej udostępnionej przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wynika, że inwestor parku rozrywki w Osowej na prace drogowe związane z dojazdem do atrakcji wyda 1,09 mln zł brutto.

Zakres robót drogowych:

  • przebudowa wlotu ul. MeteorytowejMapka do ronda przy ul. WodnikaMapka z wyspą dzielącą i chodnikiem oraz przebudową skrzyżowania z ronda jednopasowego na rondo turbinowe,
  • budowa odcinka chodnika o długości ok. 250 m.b.,
  • przebudowa odcinka ul. Meteorytowej,
  • budowa odcinka ul. GalaktycznejMapka o długości ok. 130 m.b.,
  • budowa i uruchomienie oświetlenia wraz z docelowym zasilaniem zgodnie z warunkami wydanymi przez GZDiZ,
  • budowa odwodnienia,
  • usunięcie wszelkich kolizji z infrastrukturą techniczną wynikających z prowadzonych robót,
  • odtworzenie i urządzenie zieleni,
  • tymczasowa organizacja ruchu na czas prowadzenia robót,
  • docelowa organizacja ruchu.


  • Zakres prac drogowych, jakie mają zostać zrealizowane.
  • Zakres prac drogowych, jakie mają zostać zrealizowane.
- Milion złotych na inwestycje drogowe, w skali 90 mln zł przeznaczonych na budowę parku, to jest procent. To jest nic. Powiedziałbym wręcz, że wygląda to absurdalnie "biednie" w stosunku do tego, jakie negatywne efekty przyniesie ze sobą Majaland. Ta inwestycja nie przyniesie nam żadnych rozwiązań infrastrukturalnych, nie rozwiąże problemów korków, nie przyniesie poszerzenia obwodnicy do trzech pasów. A my oczekujemy rozbudowy obwodnicy, bo już nie dajemy rady. Potrzeb komunikacyjnych mamy wiele - ubolewa Stefański.

Będzie spotkanie z władzami miasta



RD Osowa chce spotkać się z władzami miasta i porozmawiać o planowanej inwestycji. Na razie zbiera informacje na jej temat na własną rękę.

- Wiemy, że będzie ciężko cokolwiek wynegocjować. Podpisanie zgody na budowę oznacza, że inwestor może wejść i zacząć budować nawet jutro. Stoimy więc na straconej pozycji, ale podejmiemy rozmowy i z władzami miasta, i z inwestorem. Rada Dzielnicy chce być i jest głosem mieszkańców i ma pełne prawo wyrazić swoje oczekiwania w momencie wprowadzania takich zmian w życiu mieszkańców dzielnicy - mówi Stefański.
24 czerwca przedstawiciele władz miasta mają zaplanowane spotkanie z mieszkańcami w Osowej w ramach "dzielnicowych wizyt" w różnych częściach Gdańska. Mieszkańcy dzielnicy liczą, że wtedy uda się im poruszyć temat parku rozrywki i uzyskać odpowiedzi na wszelkie pytania.

Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent ds. inwestycji, zapowiedział we wtorek, że zorganizuje oddzielne spotkanie w urzędzie w tej sprawie, na które zostaną zaproszeni przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron.

- Zawsze jesteśmy otwarci na rozmowę z mieszkańcami i ich przedstawicielami. W przyszłym tygodniu zorganizujemy spotkanie z Radą Dzielnicy w celu wyjaśnienia wszelkich nieścisłości i nieporozumień, jakie narosły wokół tej inwestycji - potwierdza Izabela Kozicka-Prus.

Miejsca

Opinie (1063) ponad 20 zablokowanych

  • Mieszkam przy szkole

    i jeśli urzędnik mówi, że "inwestycja jest robiona dla dzieci i nie oowinna nikomu przeszkadzać" to naprawdę zastanawiam się jak bardzo urzednik odleciał...

    • 8 1

  • Dramat (9)

    Kur główna droga przez osowę klasy małej wioski na końcu świata. Komunikacyjny dramat, wieczne korki ale co tam wpier..lmy jeszcze park rozrywki dla turystów z centrum, którzy przyjeżdzają tu na 5 dni. Aleksandra przestań kłamać, dno prezydentury. Gdyby nie sytuacja wyjątkowa i zabójstwo byłego Prezydenta, nigdy byś nie została Włodarzem Gdańska.

    • 15 6

    • Ciekawe ile jej skapnelo? Gdansk słynie z tego ze prezydenci (1)

      Maja po kilka mieszkań po kadencji. Mam nadzieje ze ktoś zainteresuje sprawa CBA

      • 7 1

      • Masz jakieś dowody - zgłoś je do prokuratury. Inaczej to zwykłe pomówienie, które można podciągnąć pod paragraf.

        • 0 3

    • (3)

      Po pierwsze - to "dzięki" mieszkańcom ta droga właśnie tak wygląda, bo sami protestowali przeciwko rozbudowie (zarówno Kielnieńskiej, jak i Wodnika). A po drugie radzę spojrzeć na mapę - lokalizacja inwestycji jest przy węźle Owczarnia - to jest sam skraj Osowy, a nie środek tej wioski na końcu świata, czy jak tam to opisujesz ;)

      • 5 6

      • Jadąc na Osowę muszę minąć ten cudowny węzeł, który w normalne dni jest zawalony, a teraz będzie tam jeszcze stał "cudowny" park "rozrywki", może postawmy go w miejscu dawnego Cricolandu? Aaaa... nie działki za dużo warte i pewnie zaraz będą oddane pod deweloperkę, poza tym w centrum nie chcemy więcej samochodów. Co do drogi ok rozbudowa zblokowana ale czemu nie można się tam doczekać remontu, tylko z łaski przejechać raz od wielkiego dzwonu frezem, żeby autobusy się do końca nierozpadły jadąc codzienną trasą, poza tym coś tam wsypać w krater bo zaraz przyleci jakiś oburzony kierowca z pogiętą felgę lub urwanym elementem zawieszenia i będzie się domagał odszkodowania z kieszeni miasta.

        • 3 3

      • (1)

        Weź mnie nie rozśmieszaj. Zjazd na owczarnie codziennie zawalony, a będzie jeszcze gorzej przez ten "cudowny wypasiony" park "rozrywki", może wybudujmy go w miejscu cricolandu? Aaa nie przepraszam miejscóweczka za droga poza tym za jakiś czas będzie można ją upłynnić jakiemuś deweloperowi lub postawić kolejne "centrum biznesu" ze szklanymi klockami.
        Droga z łaski wyfrezowana by się autobusy nie rozkraczyły do końca obsługując swoje codzienne jakże punktualne i zachęcające do jazdy trasy. Coś tam z łachy miasto sypnie w "kratery" aby kierowca osobówki nie przyleciał z żądaniem odszkodowania od miasta za uszkodzoną oponę lub felgę.
        Poza tym miasto potrafi na siłę "uszczęśliwić mieszkańców" ale przeprowadzenie mediacji w sprawie drogi już nie wychodzi, co jest całkowicie zrozumiałe i na rękę rządzącym bo wiadomo kaska na konto nie wpadnie, a tylko trzeba będzie ją wyłożyć i narobić sobie problemów.

        • 3 3

        • To wy oczekujecie mediacji w sprawie drogi,

          czy samej drogi?

          • 3 1

    • (1)

      nie zostala by gdyby konkurencja nie byl pis i brown

      • 1 2

      • Nie zostalby gdyby nie bezdenna glupota gdanszczan

        Faktycznie Braun nie miał szans bo 80% wyborców nie jest w stanie zrozumieć tego co on mówi, to przekracza ich możliwości percepcji.

        • 0 0

    • Nie sytuacja wyjatkowa ale bezdenna glupota wyborcow

      • 0 0

  • Pan Stefański XD (2)

    Człowiek, który wielokrotnie pokazał, że ma gdzieś swoją dzielnicę nagle taki wzburzony. A gdzie jest jak brakuje autobusów, nowych dróg czy innych ważnych udogodnień dla mieszkańców? No właśnie. Nagle taki bohater hahaha

    • 6 6

    • stoi w korku, bo najpierw sam protestował przeciw budowie dróg

      • 3 2

    • Jedyny radny, którego akurat w Osowie widać. Jedyny, któemu zależy.

      • 1 0

  • nic nowego (1)

    mieszkańcy Osowej to stan umysłu, nie mogą żyć bez protestowania, podobnie było z innymi inwestycjami np. z Renkiem, niech się Osowa przyłączy do gminy Żukowo i będziemy mieli spokój

    • 7 4

    • Jak nie masz pojecia o sprawach to siedz cicho

      • 0 0

  • Może pani Dulkiewicz i jej chłopcy w majteczkach tego nie wiedzą; Osowa to całkowicie zablokowana komunikacyjnie dzielnica Gdańska. Całkowicie!!! Osowa to największa frekwencja i ich największe poparcie w każdych wyborach. Było ..

    • 9 3

  • Korki korki (1)

    Ta inwestycja kompletnie zablokuje komunikację z Oliwą i obwodnicę Juz jest dramat z wydostaniem się z Osowej do pracy i z pracy w tygodniu a weekendy stoi Spacerowa do zoo

    • 4 2

    • autobusem

      • 0 0

  • Hahaha, chcieliście? To macie! Proszę bardzo.
    Najpierw Adamowicz teraz Dulkiewicz.
    To Wasz wybór!
    Kiedy społecznicy podnoszą tematy związane z zabudową wszędzie indziej niż Osowa, to siedzicie cicho. Prezydentów chwalicie i wielbicie, bo wg Was ważne by nie dopuścić PiS do władzy - ok. Tyle że to nie PiS robi tu korki i nie PiS betonuje miasto. To Wasz ukochany samorządowiec, który woli jeździć po Polsce i uprawiać wielką politykę anty-PiS - co nie leży w kompetencji samorządowca. Zostawia dziurawe zakorkowane drogi, rudery, brak parkingów, sensownych rozwiązań komunikacyjnych. Jedyne co w tym mieście jest robione przez samorząd, to betonowanie miasta!
    Ustawa metropolitalna to jedynie wybieg w kierunku pozyskania nowych terenów dla deweloperów. Nikt z samorządowców nie będzie przeć w kierunku poprawy komunikacji, jakości dróg etc... zauważyć należy, że projekty takie jak tramwaj wodny to miś ze słomy za grube pieniądze był, którego dziś się likwiduje. "Misiewicze" samorządowi przytulili co chcieli a teraz zwijają żagle... grunt by utrzymać się u władzy, dziś pójdę do kościoła a jutro na tęczowy marsz z "waginą na drzewcu" - hipokryzja...

    • 7 3

  • Berety

    Mochery dajcie spokój ,wszystko wam przeszkadza.będzie coś fajnego dla dzieci ,to może wybudować tam spalarnie śmieci !!!

    • 4 4

  • Łukasz

    Super że miasto się rozwija ,ale to są jakieś kpiny ,miasteczko ma powstać za kwotę 90 mil zł ,a drogę i tak już nie przejezdną za 1 mil zł mają wyremontować ,kawałek ronda zmodernizują,wspaniałe ,ludzie, u nas jak się coś buduje to nie ważne że dojazdu nie będzie ,że ludzie będą stali w korkach ,ważne żeby kasa się zgadzała w budżecie Gdańsk,super Pani Prezydent, takich inwestycji było coraz więcej bez nowych dróg dojazdowych ,brawo

    • 6 4

  • Twierdzenie, że cyt: "zagrożenie związane z utrudnieniami w ruchu jest minimalne" to zakłamywanie rzeczywistości. Na podobnej zasadzie można mówić, że ZOO nie powoduje korków. Osoba, która to mówiła chyba nigdy nie próbowała jechać Spacerową w weekendy, zwłaszcza tzw długie weekendy. A oni chcą jedno rozbudować rondo?? Przecież to i**otyzm

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane