• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na "ożywienie" parkingu w centrum

Patryk Szczerba
2 lutego 2024, godz. 12:30 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
Parking pozostaje większość dnia pusty, ale czy był potrzebny, okaże się prawdopodobnie latem. Parking pozostaje większość dnia pusty, ale czy był potrzebny, okaże się prawdopodobnie latem.

Promocyjne ceny na parkingu przez kwartał oraz dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic - to propozycje Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej na "ożywienie" parkingu pod parkiem Centralnym w GdyniMapka. Urzędnicy twierdzą, że mieszkańcy muszą się do parkingu przyzwyczaić, a latem zapełnią go turyści.




Czy podziemny parking pod parkiem Centralnym się zapełni?

Przypomnijmy: Parking podziemny pod parkiem Centralnym uruchomiono na początku września.

Opłaty parkingowe to:

  • pierwsze pół godziny - 1 zł,
  • drugie pół godziny - 3,5 zł,
  • druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.


Te stawki są niższe niż w Strefie Śródmiejskiej na ulicy, gdzie płaci się:

  • 5,50 zł za pierwszą godzinę,
  • 6,60 zł za drugą,
  • 7,90 zł za trzecią
  • 5,50 zł za każdą kolejną.

Mimo to, jak dotąd, parking pod parkiem Centralnym nie cieszy się dużym zainteresowaniem kierowców. W listopadzie pisaliśmy, że od początku jego działania średnie obłożenie wynosiło jedynie 33 proc., co przekładało się na 88 aut parkujących tam dziennie.

Kierowcy nie parkują pod Parkiem Centralnym. Pomogą abonamenty? Kierowcy nie parkują pod Parkiem Centralnym. Pomogą abonamenty?

Jedną z podnoszonych kwestii jest też opinia wielu mieszkańców, że trudno trafić na parking, bo nie ma stosownych oznaczeń, a sama inwestycja jest słabo promowana.

Niełatwo dojechać na parking pod parkiem Centralnym Niełatwo dojechać na parking pod parkiem Centralnym

Jak wjechać na parking. Film z września



Zdaniem opozycji z Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej parking potrzebuje "ożywienia".

Propozycje są dwie:

  1. dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic od 17 do 9,
  2. promocyjne ceny na parkingu przez kwartał, by spopularyzować to miejsce - złotówka za cztery godziny postoju.



Ruszyła zbiórka pod petycją w sprawie darmowego nocnego postoju



Zbiórka podpisów pod petycją, by każdy posiadacz abonamentu w Śródmiejskiej i Zwykłej Strefie Płatnego Parkowania, zamieszkały w promieniu 300 m od jednego z wyjść z parkingu, mógł zostawiać swój pojazd na nim w godzinach 17:00-9:00, ruszyła.

- Jak wyglądają ulice Wzgórza, każdy wie, więc jeśli udałoby się nawet w tych godzinach ograniczyć parkowanie na chodnikach, będzie to spore udogodnienie dla pieszych. Posiadacze samochodów będą za to mogli trzymać je pod dachem. A miejska infrastruktura zostanie wykorzystana - podkreśla Łukasz Piesiewicz.
Zaznacza, że odległość 300 m jest zapisaną odległością w uchwale dotyczącej Śródmiejskiej
Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania jako odległość od zamieszkania posiadacza abonamentu, w promieniu której może on parkować w ramach posiadanego abonamentu na
obszarze Strefy.



Propozycja promocji, by spopularyzować parking



Z kolei Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej proponuje obniżkę cen w okresie od 1 marca do 31 maja w godz. 9-17. Parkowanie na parkingu pod parkiem Centralnym przez 4 godziny miałoby kosztować symboliczną złotówkę.

- Mleko się rozlało. Parking za 30 mln zł stoi pusty. To inwestycja pozornie ukończona, ale niezaimplementowana. Mieszkańcy nie korzystają z parkingu. Należy go zatem spopularyzować. Jakaś grupa mieszkańców ma świadomość istnienia parkingu, ale nadal wiele osób nie posiada tej wiedzy, a jeszcze więcej co prawda słyszało o nim, ale nie wie, jak do niego dojechać - przekonuje Bzdęga.


Urzędnicy sceptyczni do pomysłu



Urzędnicy podchodzą do tego pomysłu sceptycznie. Przekonują, że jednym z najważniejszych założeń nowego parkingu pod parkiem Centralnym było zapewnienie nowych miejsc dla kierowców, którzy do tej pory w poszukiwaniu miejsca parkingowego potrafili nawet kilkukrotnie okrążać centrum, szczególnie w sezonie turystycznym.

- To ogromny generator ruchu, który - poza korkami i widokiem zastawionych ulic - jest w wielu miejscach na świecie odpowiedzialny za smog, hałas czy po prostu niechęć mieszkańców do pieszych i rowerowych wędrówek. Parking oferuje miejsca dla 270 samochodów. Za pierwsze pół godziny, której potrzebujemy na szybkie zakupy czy załatwienie sprawy w urzędzie, zapłacimy symboliczną złotówkę lub łącznie 4,50 zł za pierwszą godzinę postoju - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.


ZDiZ: mieszkańcy muszą się przyzwyczaić, prawdziwy test latem



Dodaje, że parking pod parkiem Centralnym pozwolił uwolnić przestrzeń dla pieszych, zieleni i rekreacji, twierdząc, że mieszkańcy przyzwyczajają się powoli do parkingów podziemnych,

- Tak było we wszystkich przypadkach niezależnie od dzielnicy, choćby pod placem Grunwaldzkim, gdzie dziś parking jest wykorzystywany prawie w 100 proc. To był dla nas sygnał, że kolejny duży parking w centrum jest niezbędny. I zgodnie z naszymi przewidywaniami liczba zajętych miejsc rośnie - w stosunku do października w listopadzie i grudniu liczba wjazdów była wyższa prawie siedmiokrotnie - wskazuje.
Okresem testowym dla parkingu ma być sezon letni, kiedy liczba aut wjeżdżających do centrum jest największa.

Parking podziemny w parku Centralnym po otwarciu. Film z września.



Abonament do wykupienia w najbliższych dniach



Wcześniej ma być dostępny zapowiadany abonament.

- Radni Gdyni podjęli uchwałę w tej sprawie w listopadzie ubiegłego roku. Zarząd Dróg i Zielni kończy dostosowywanie systemów informatycznych i abonament będzie można wykupić już w najbliższych dniach - kończy Wojtkiewicz.
Quiz Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie? Średni wynik 57%

Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jak zostać Aktywistą Miejskim? (9)

    Czy to ludzie, dla których nie starczyło etatów na wioskowych głupków w rodzinnej wsi? Stąd ich podróż do miasta za chlebem?

    • 53 10

    • (6)

      To źle że ktoś coś robi za darmo dla miasta?

      • 4 15

      • (5)

        Dla miasta, czy dla swojej (jedynej słusznej) wizji miasta?

        • 17 4

        • (4)

          Bo jedyna słuszna wizja należy przecież do urzędników

          • 7 2

          • (2)

            Mają sto razy więcej rozumu niż ci aktywiści od siedmiu boleści. Można takich poczytać na fejsie, matko święto co oni wypisują.

            • 5 5

            • (1)

              Właśnie widać. Pusty parking pod parkiem z i**otycznym dojazdem.

              • 10 0

              • Jakby był pełny to byś narzekał, że za mały ;)
                Dojazd jest normalny, brakuje teleportu - fakt.

                • 1 9

          • Skąd się wzięły , kto planuje i na jakiej podstawie ? Chałwa na wysokości + e piS ko pat !

            • 1 2

    • Czasem ktoś dostanie ciężkim przedmiotem w głowę

      Potem chodzi i mówi, jak to trzeba poszerzać drogi i budować wszędzie darmowe parkingi.

      • 1 10

    • altawiści i wstecznicy

      metropolitarne zakały

      • 6 1

  • Duzo kosztowało to teraz głupio, że stoi pusty (8)

    Jednak wizja jaśnie panującego prezydenta o parkingu podziemnym w tym miejscu to strata pieniędzy, ale jak zwykle nikt za to nie odpowie. Po co mam tam parkować i płacić jak mam riviere blisko (5 min z buta) i za darmo.

    • 63 5

    • Jeżeli chodzisz z Rivery na spacer na bulwar lepiej skorzystaj z komunikacji miejskiej. Będzie szybciej i wygodnie (6)

      • 3 12

      • (4)

        Komunikacją szybciej i wygodnie? Bez żartów.

        • 15 1

        • (3)

          Jeżeli akurat nie stoi w korkach Januszy, co jeżdżą samochodem po 2km bo przecież "stać ich na auto, a kto ich wyśmiewa, to na pewno z zawiści za 10 letnim szrotem", komunikacja jest szybka i wygodna.

          W Gdyni brakuje buspasów.

          • 2 13

          • (2)

            Ostatnio autobusem jechał menel. Ludzie wysiadali, bo od smrodu było niedobrze. Szybko i wygodnie.

            • 8 2

            • (1)

              Czego to ma dowodzić?

              • 1 6

              • że nie jest ani wygodnie ani szybko. czegoś nie rozumiesz?

                • 7 1

      • Z Riviery do pętli Dom Marynarza - 17 minut....

        ....powrót 28 minut.

        Godzina lekcyjna w obie strony.

        • 4 0

    • 5 min? Dorzucić drugie tyle! Tj 20 min w obie strony!

      No i czas na płatne parkowanie w Riverze z 1.5 godz gratis bo tacy jak ty Zagracają parking dla klientów!!!

      • 2 5

  • (10)

    Proponuje darmowy parking dla mieszkańców Gdyni . Kto za ?

    • 66 17

    • darmowy parking w Gdyni funkcjonuje od dawna

      musisz tylko zaparkować na trawniku, chodniku albo na zakazie. Straży miejskiej nie ma.

      • 18 5

    • stac cie na blachosmroda (2)

      to masz tez 3zl na parking

      • 11 25

      • Złotówka za 12 minut to 3 na godzinę? (1)

        Serio?

        • 5 1

        • Wybacz mu, miał 8% na egzaminie szóstoklasisty.

          • 5 0

    • I miesiącami będą stały tam jakieś stare złomy bo za darmo

      • 7 4

    • Tylko dla osob (3)

      zameldowanych I mieszkających powyżej 12 miesięcy. Słoiki bez uprawnień

      • 3 5

      • (1)

        Konstytucja jest dla wszystkich obywateli równa! Reszta to Dyskryminacja!

        • 4 0

        • Ok. Załatw wpisanie parkowania do Konstytucji.

          • 0 2

      • Przecież to "rodowici Gdynianie", co ich wywiało do okolicznych wiosek pierwsi płaczą o parking.

        • 4 3

    • Ja bym chciał wszystko za darmo. Nie musiałbym pracować dla mojego szefa i**oty

      • 1 1

  • Lodowisko albo basen (2)

    można tam zrobić.

    • 34 1

    • Lodowisko jedno już tam jest ;) (1)

      • 2 0

      • Nikt z niego nie korzysta.

        • 1 0

  • Mam pytanie - po co właściwie parking ma się zapełniać? (4)

    Jak ktoś potrzebuje, to sobie zaparkuje, a jak nie potrzebuje to nie i tyle. Miejsca są dostępne.

    • 42 10

    • (3)

      Bo musi zarobić na swoje utrzymanie

      • 5 0

      • no to podnieść ceny trzykrotnie (2)

        to takie proste

        • 3 5

        • Ośmiokrotnie

          Żeby już nikt do centrum nie ośmielił się samochodem przyjechać! Hatfuuuu nie samochodem, a blachosmrodem! I żeby do centrum nie przyjeżdżał już nikt! A jak chce, ma potrzebę to z przepustką, tylko! I z opłatą! I bilecikiem czasowym, a co!

          • 4 1

        • Trzy razy zero, to dalej zero. Miałeś matematykę w szkole?

          • 1 0

  • (5)

    Tylko 1 pomysł,parkowanie za darmo.Dziękuję,do widzenia.

    • 37 4

    • Za darmo to sobie możesz iść i zobaczyć podziemny parking

      • 4 5

    • (3)

      3 zł za godzinę to rozsądna cena! Obecnie bardzo drogo.

      • 4 4

      • 3 zł za godzinę byłoby ok. (2)

        Ale przeczytaj artykuł, tam jest to dużo bardziej skomplikowane.

        • 4 1

        • (1)

          w XXI wieku ludzie nie potrafią liczyć i narzekają, że skomplikowane xD

          • 0 6

          • Czyżby to było twoje dzieło?

            Te stawki?

            • 2 1

  • Ale jak okolicznych ? Juz sa miejskie parkingi i sa zbyt leniwi aby potem isc te 100m, a teraz dodatkowo ich trzeba bedzie w sklepach utrzymywac ? Trzeba realnie powiedziec, ze ten abonament nie pokryje kosztow, zaplaca wszyscy.

    • 6 6

  • Opinia wyróżniona

    oznakowanie, oznakowanie, oznakowanie (12)

    i umozliwienie skrecania ze Swietojanskiej w Partyzantow oraz przywrocenie ruchu dwukierunkowego na Swietojanskiej

    • 215 13

    • dodatkowo egzekwowanie przez SM wyznaczonych stref i miejsc

      do parkowania, bo kierowcy staja poza, nie ponoszac zadnych kosztow.

      • 14 13

    • Amen (5)

      Dokładnie. Dojazd jest dramatyczny.
      Brak dwukierunkowego ruchu na Świętojańskiej doskonale uspokoiło ruch, można nawet powiedzieć, że uśmierca skutecznie całe centrum. Wprowadzić tam prędkość 20kmh na całej długości, ale w dwie strony. Zrobić pomiar prędkości czy ustawić policję, ale niech to centrum ożyje trochę bo przykro na to patrzeć co się tam dzieje.

      • 44 4

      • (4)

        Centrum ożyje, bo samochody będą po nim jeździć? Szkoda że w Gdańsku o tym nie wiedzą, dopiero by Długa z Mariacką ożyły!

        • 10 32

        • Babci (1)

          Się zmarło i wpadło mieszkanko za free inkazdy kto przyjedzie jest zły co? Na auto cię nie stać to chodź z buta a reszcie daj żyć

          • 11 10

          • Dziś na samochód

            Lepszy czy gorszy stać każdego. Z utrzymaniem już różnie. Żeby jezdzić samochodem nie trzeba go posiadać. Car sharing wystarczy.

            • 4 3

        • GD vs GA (1)

          Tyle, że gdańska starówka wieczorami zachęca do spacerów. W Gdyni nie ma czego szukać w centrum.
          Zawsze jest opcją, żeby zamknąć Świętojańską całkowicie, zrobić deptak, tylko tam brakuje knajp i czegoś jeszcze, żeby ludzi przyciągnąć. Jeszcze chwila i zostaną lombardy, lumpeksy i chwilówki.
          Fajnie byłoby zbudować duży parking np koło Batorego i dla wszystkich komunikacja miejska w centrum za friko. Może to by pomogło.

          • 23 1

          • Zgadzam się

            Przy czym w Gdańsku nie ma Starówki, jest Stare Miasto i Główne Miasto.
            Życzę Gdyni zmiany prezydenta i priorytetów

            • 6 1

    • Chyba zamkniecie ruchu na świętojańskiej dla transportu indywidualnego (1)

      • 4 14

      • A ja wedlug ciebie maja wjeżdżać na podworza mieszkancy posesji?!

        Bo zapominasz ze spora ilość ludzi tam mieszka! Wystarczy że bydło z knajp nie daje spać mieszkańcom, to jeszcze chcesz uniemożliwić im wjazd na posesję?!

        • 5 1

    • Brak miejsc parkingowych to MiT

      • 6 5

    • Szybkie zakupy za zeta.Chyba odrzutowcem przez pół godziny.Ciężko zrobić godzinę za zeta, a kłamcy już biorą ludzi pod pióro i proponują 4 godziny.Baju ,baju

      • 8 2

    • Świetojańska dwukierunkowa

      Wprowadzenie jednokierunkowej Świętojańskiej to też była porażka. Człowiek wjeżdża z bocznej i widzi, że musi jechać tylko w jedną stronę. Bywam tam rzadko i nie pamietam w którą stronę Świętojańska jest czynna. Po co to? Skoro i tak tam jeżdżą samochody i autobusy. Kolejne nietrafiona decyzja UM:(

      • 8 1

  • Na szczęście miasto samo daje coraz mniej powodów do wyjazdu do centrum (2)

    Wystarczy wygasić popyt

    • 82 3

    • A kto chce siedzieć w kawiarnianym ogródku i wdychać niedopalonego diesla? (1)

      Na Monciaku i na Długiej tłumy, w centrum Gdyni szroty.

      • 9 10

      • To nawet nie kwestia żadnego diesla - po prostu centrum Gdyni wieczorem jest głównie zamknięte

        Smutne że to tak zdycha po zachodzie słońca...

        • 16 0

  • Najważniejsze, że deweloper zarobił (4)

    • 64 4

    • (3)

      Ile zarobił? Podziel się wiedzą. Developer jest po to, żeby zarabiać. To nie jest funkcja publiczna, developer nie jest filantropem

      • 4 12

      • (1)

        Zdenerwowałes się zboczus? Powiedz lepiej ty ile siwemu zaniosłes w kopertach?

        • 11 4

        • Psuję ci narrację pytaniem? To dopiero początek

          • 5 3

      • W gdyńskim układzie deweloperskim to miasto jest filantropem.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane