• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • Samochodów wcale nie jest za dużo, to osiedla są źle projektowane.

    Jak to jest, że ja mieszkając w zwykłym bloku na Chełmie, nie mam problemu z parkowaniem. Zawsze się gdzieś miejsce znajdzie, a sąsiedzi są różni, niektórzy mają po 2 - 3 samochody, oczywiście niektórzy mniej. Mimo, że osiedle było budowane 40 lat temu, miejsc jest dość i każdy sobie jakoś żyje. Jak tylko czytam o nowych, deweloperskich osiedlach, to chyba najbardziej znanym problemem jest brak miejsc parkingowych, kłopot z parkowaniem, wzywanie SM, brak miejsc dla gości, szlabany, słupki etc. Kto projektuje te nowe osiedla i czemu są chętni na kupowanie mieszkań na osiedlach z tak absurdalnymi rozwiązaniami?

    • 7 1

  • dajcie mi go w ajencje z prawem wywozu na parking policyjny

    przedsiębiorca

    • 2 0

  • No i jak ze wszystkim w Gdańsku nic nie jest robione zgodnie z przeznaczeniem !

    Tam zrobili sobie parking osiedlowy zaznaczam nielegalnie i dla tego miasto powinno wystąpić z pozwem do sądu i pozwać okoliczne zarządy osiedli przylegających do tego miejsca i zażądać by na osiedlach wybudowano swoje parkingi a nie korzystać z cudzych jak złodzieje ! to jest zwykła bezczelność i chamstwo ! Tak samo jest na Cedrowej tam nic się nie zmieniło choć jest tam pan który niby pilnuje ale sytuacja jest nadal taka jaka była kiedyś wszystkie auta z osiedla tam stoją ! Ale jak ktoś przyjedzie na cmentarz i by chciał wjechać na parking osiedlowy to wara !!!! Moim zdaniem trzeba wyłamać te szlabany na parkingach osiedlowych tak by mogli wszyscy tam parkować !

    • 4 2

  • Potwierdzam, tak się właśnie dzieje.

    • 0 0

  • Gdańśk oz zawsze najbardziej przyjazny kierowcom

    a ci oczywiscie , zawsze czują się pokrzywdzeni i biedni, dlatego ze nie mają wsżedzie autostrady i darmowego parkingu

    • 1 1

  • Miasto na miarę człowieka a nie auta. (1)

    Najcenniejszą wartością miasta poza jego mieszkańcami jest przestrzeń. Nasze samochody łapczywie tę przestrzeń zabierają. Miasta gdzie każdy mieszkaniec swoim autem chce wszędzie dojechać są miastami dysfunkcjonalnymi i de facto nieprzyjaxnymi człowiekowi. I dopóki nie odwrócimy hierarchii wartości w mobilności czyli że auto jest naszym ostatnim wyborem kiedy inaczej się nie da wszystko inne to tylko kosztowne półśrodki.

    • 5 4

    • To czas usprawniać komunikację! To pierwsze a później można wziąć się za ograniczenia. Jeśli ktoś ma wybór jechac do pracy 30 min albo komunikacją 2h20 min To logiczne, że wybierze auto. Wyobraź sobie, że są ludzie co mają trzy przesiadki a częstotliwość kursowania co 20-30 minut. Zsynchronizuj To sobie. I ułóż w głowie ile potrzebujesz czasu, żeby dotrzeć na miejsce docelowe. Życie płynie a czas nie jest z gumy

      • 1 1

  • wprowadzić bardzo wysoki podatek, od każdego samochodu, który nie posiada swojego stałego miejsca parkingowego (1)

    nie ważne czy prywatnego czy wynajętego. Tak jest w wielu krajach. Od razu się skończy parkowanie po chodnikach i trawnikach i okaże się, że 3 samochody na rodzine to niekoniecznie dobry pomysł.
    Powstanie też dużo prywatnych parkingów, bo biznes będzie się opłacał. Wszyscy zadowoleni

    • 3 3

    • a moze podatek od tych co samochodów nie mają.

      i pobierają dopłatę do biletów w wysokości 3/4 ceny biletu. Moze by wystarczyła realna cena za bilet . miesięczny za 500 zł.

      • 1 1

  • Park&ride nie powinno być prezentem dla deweloperów,

    którzy wyciskaja kasę z każdego metra ziemi - aby zbudować parking na swoim osiedlu musieliby zrezygnować z kilku apartamentówców, a to się przecież zupełnie nie opłaca...

    • 4 0

  • Niemozliwe, włodarze Gdanska znowu

    nie ogarneli jakiegos prostego tematu. I to w sytuacji, gdy nie musieli nic wymyslac, bo mogli skopiowac gotowe rozwiazania z innych miast. Chyba nikt od szlabanow nie byl z układu, i nie dało się przywałkować jak np z owcami ha ha

    • 2 0

  • Sprawdzic ilu urzędników tam trzyma swoje auta i będzie wszystko jasne.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane