- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (146 opinii)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (175 opinii)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (309 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (54 opinie)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (149 opinii)
Parkingów w centrum nam nie potrzeba
Podczas przetargu urzędnicy ostrzegali deweloperów: - Zmiany planu zagospodarowania działki obok placu Solidarności nie wchodzą w grę. Rok po sprzedaży przekonują: - Zmieniamy plan. Budynek może być wyższy i nie potrzeba w nim tylu miejsc do parkowania.
Działka przy ul. Jana z Kolna - tuż obok pl. Solidarności, Zieleniaka i budynku dyrekcji kolei - to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w Gdańsku. Niedaleko jest pomnik Poległych Stoczniowców, historyczna brama nr 2, wkrótce powstanie Europejskie Centrum Solidarności. Ta przestrzeń jednak się marnowała, bo zajmowały ją tylko zrujnowane parterowe budy. W sierpniu 2006 r. prezydent Paweł Adamowicz (PO) zarządził: robimy przetarg i oddajemy działkę na 99 lat w użytkowanie wieczyste, cena wywoławcza - 10,6 mln zł.
Do przetargu - który odbył się pod koniec grudnia 2006 r. - stanęło trzech deweloperów: irlandzka Owenass Residential Development, Przedsiębiorstwo Budowlane Górski z Gdańska i Echo Investment - spółka kontrolowana przez kieleckiego miliardera Michała Sołowowa.
Uchwalony w 1999 r. plan przewiduje w tym miejscu strefę usługową (funkcje preferowane: administracja publiczna, biura i banki). Budynki mogą mieć maksymalną wysokość 38 m, a inwestor musi zadbać o miejsca parkingowe: 300 na obsługę budynku oraz 600 - ogólnodostępnych.
Wygrała spółka Sołowowa. Kupiła działkę (o powierzchni 0,7 hektara) za 21 mln zł - 25 proc. płatne od razu, a potem - co rok 3 proc. wylicytowanej kwoty.
W lipcu 2007 r. Echo Investment pokazało projekt biurowca, któremu nadano nazwę Tryton. Do dzisiaj budowa nie ruszyła. Do pracy ruszyło za to komunalne Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje nowy plan zagospodarowania. O jego zmianę wystąpiło Echo Investment. Prezydent i radni przychylili się do wniosku dewelopera.
Zgodnie z uchwałą rady miasta nowy plan ma dopuścić zabudowę o wysokości 49,5 m (Tryton zamiast 10, miałby 13 kondygnacji), a także ograniczyć liczbę miejsc parkingowych. Ile będzie ich dokładnie? - Jeszcze nie wiadomo - słyszymy od planistów w BRG. Ale Echo Investment na swojej stronie internetowej już teraz precyzyjnie informuje: Tryton będzie miał 13 kondygnacji i 422 miejsca postojowe.
- Budowa parkingów podziemnych w miejscu, gdzie jest wysoki poziom wód powierzchniowych to przedsięwzięcie, na które trzeba wydać miliony złotych - mówi nam pracownik jednego z trójmiejskich deweloperów. - Nie dziwię się inwestorowi, że robi, co może, by parking był mniejszy.
Bogdan Górski, deweloper, którego firma także starała się o kupno działki, decyzji gdańskich urzędników komentować nie chce. Ale przyznaje: - Nie walczyłem w licytacji zbyt mocno, bo odstraszał mnie wymóg dużej liczby miejsc parkingowych. Wiadomo, wybudowanie takiego parkingu nie jest ani proste, ani tanie.
- Miasto powinno najpierw zmienić plan zagospodarowania przestrzennego, a potem dopiero ogłaszać przetarg na jego sprzedaż. Wtedy wszyscy mieliby równe szanse - uważa Kazimierz Koralewski, szef klubu radnych PiS w gdańskiej radzie miasta. - Inna kolejność działań budzi wątpliwości.
Rzecznik Echo Investment nie odbierał wczoraj telefonu. Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za planowanie przestrzenne, był na urlopie.
Deweloper zaproponował bardzo atrakcyjną koncepcję architektoniczną biurowca z "oknem" w budynku, przez które z wiaduktu Błędnik widoczny będzie pomnik Poległych Stoczniowców. Biurowiec uporządkuje niezagospodarowany obszar na styku Starego i Młodego Miasta. By zrekompensować firmie stratę powierzchni biurowej - powstałą w wyniku budowy "okna" - miasto jest gotowe dopuścić podwyższenie o trzy kondygnacje. A co do parkingów - od 1999 r. zmieniła się polityka miasta. Nowe studium zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tym rejonie ograniczenie liczby miejsc parkingowych. Chcemy zwiększyć obsługę tych terenów komunikacją miejską. Dlatego władze przychyliły się do wniosku o zmniejszenie parkingu.
Opinie (115) 5 zablokowanych
-
2008-03-20 21:58
na stronie echa są projekty 6 biurowców
i powiem szczerze, że ten Gdański jest najładniejszy!!!!!
- 0 0
-
2008-03-20 22:30
Po co ta dziura i dla kogo? (1)
W Gdańsku potrzeba parkingów a nie dziury w budynku!!! Kto ma patrzeć na ten pomnik ? Prezydent czy dyrektor BPP i za jaką kasę ? Ja też mogę patrzeć na pomnik Solidarności za odpowiednią kwotę! Nawet z Błędnika !
- 0 0
-
2008-03-20 22:32
jak Ci dziura w budynku przeszkadza
to ją załataj albo nie patrz
- 0 0
-
2008-03-20 22:48
dziura w budynku urody mu nie przysparza
tym bardziej, że Błędnik nie jest najbardziej turystycznym miejscem w Centrum. Nie jest owa dziura też aż tak duża, żeby od razu na tak wielkie ustępstwa iść. A w Centrum brakuje też parkingów więc po co jeszcze ograniczać ich ilość. Tym bardziej, że przecież skoro już ma być więcej pięter w budynku to i wielkość parkingu mogłaby pozostać bez zmian.
- 0 0
-
2008-03-20 23:15
Parking podziemny pod Targiem Węglowym to podstawa !!!
W rejonie Pomnika 3 Krzyży będzie już duży parking - na dachu CH Centrum Doki (Stocznia) więc tragedii nie będzie. Ale im więcej parkingów podziemnych, tym lepiej, takie jest moje zdanie.
- 0 0
-
2008-03-20 23:30
A na dole pierwszego zdjęcia klasyczny widok czyli totalny korek.
- 0 0
-
2008-03-20 23:40
Adłamowicz POpaprany nieudaczniku
lody krecisz miliarderom - przyjdź do parku na Bema i zobacz jak parkują samochody, którym zabrałeś jedyny parking na skrzyżowaniu Kartuskiej i Powstańców Warszawy. Jedyny parking dla klientów trzech szpitali twojego urzędu, Sądu, Prokuratury
- 0 0
-
2008-03-20 23:49
ile można było wziąć więcej???
przy 10 piętrach (planowych) wylicytowano 21 mln
ilość pięter rośnie o 33%, spada za to o ponad połowę ilość miejsc parkingowych - ile więcej powinien zapłacić deweloper???
jeśli pominiemy te miejsca i dodamy 33% to wyjdzie jakieś 28 mln
Realne???
Szkoda, przydałoby się w mieście...- 0 0
-
2008-03-21 00:44
ja chyba snie.....
samochodu juz teraz nie ma gdzie postawic a ci jeszcze ograniczaja ilosc miejsc... jak sie inwestorowi warunki nie podobaly to nie trzeba bylo startowac w przetargu!!!
- 0 0
-
2008-03-21 05:06
to nazywa się
"kręcenie lodów"
- 0 0
-
2008-03-21 06:32
bueheheheheheheh (2)
"Chcemy zwiększyć obsługę tych terenów komunikacją miejską. Dlatego władze przychyliły się do wniosku o zmniejszenie parkingu."
Już widzę jak wszysy zostawiają samochody i przesiadają się do tramwajów!
Ciekawe jak ten nowy plan ma się do wzrostu liczby samochodów w 3miescie.- 0 0
-
2008-03-21 08:04
Dokladnie.
Tym bardziej, ze ludzie kupuja mieszkania coraz dalej od centrum. A tam komunikacja... eee, jaka komunikacja?...
- 0 0
-
2008-03-21 08:37
już zwiększają obsługę tych terenów skracając linie autobusowe do Akademii Muzycznej :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.