- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (517 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (233 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (135 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (159 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (100 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (73 opinie)
Parkowanie w Gdyni. Nowe strefy i opłaty za postój przy Klifie
W Gdyni ruszyły nowe strefy płatnego parkowania. Płacić trzeba także na dziewięciu parkingach poza strefami. Jak informują mieszkańcy - nie wszędzie miejsca są w pełni przygotowane. Najwięcej w kwestii postoju zmieni się w Orłowie, gdzie w odpowiedzi na miejską strefę, opłaty parkingowe wprowadziła też w czwartek Galeria Klif.
Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy: śródmiejską, strefę A na Wzgórzu św. Maksymiliana, strefę B na Działkach Leśnych oraz strefę C w Orłowie.
Śródmiejska Strefa Parkowania
- Pierwsza godzina - 5,5 zł
- Druga godzina - 6,6 zł
- Trzecia godzina - 7,9 zł
- Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł
Strefy A, B, C
- Pierwsza godzina - 3,9 zł
- Druga godzina - 4,6 zł
- Trzecia godzina - 5,5 zł
- Czwarta godzina i kolejne - 3,9 zł
Na obszarze Śródmiejskiej Strefy opłaty obowiązują:
- od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8 do 20 (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia do godz. 14; 1 stycznia i 6 stycznia, z wyłączeniem niedzieli i poniedziałku Świąt Wielkanocnych oraz 25 grudnia i 26 grudnia).
W pozostałych strefach:
- opłaty są pobierane w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia przypadające w dni robocze pobierane będą w wyżej wymienionych strefach do godz. 14).
Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej strefie parkowania od 30 do 25 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. W pozostałych strefach jest to 20 albo 15 zł.
Płatne parkowanie w Gdyni: dla jakich mieszkańców abonamenty?
Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych wynosi od 500 do 550 zł.
Ceny abonamentów za parkowanie w Gdyni
Ulotki informacyjne dla kierowców na Działkach Leśnych
Trudności przy zakupie abonamentów
Przedsprzedaż abonamentów dla mieszkańców rozpoczęła się 21 czerwca. Czytelnicy, m.in. w Raporcie z Trójmiasta, zgłaszali problemy z ich zakupem. Dodatkowo jest utrudniony kontakt z biurem SPP.
Problem z dodzwonieniem się do obsługi SPP w Gdyni (26 opinii)
Urzędnicy twierdzą, że problemem z kontaktem może występować, ale poza tym wszystko działa poprawnie.
- Odnotowaliśmy duże zainteresowanie mieszkańców. Spora część osób skorzystała z formy zakupu bezpośredniego w naszym Biurze Obsługi Klienta. Ale jak pokazują dane, nasz sklep internetowy przyjął do poniedziałku, 28 czerwca, już prawie 700 zgłoszeń. Dotychczas poprzez e-sklep złożono 689 wniosków o wydanie abonamentu do nowych stref (Śródmiejskiej oraz stref A, B oraz C). Z kolei w Biurze Obsługi Klienta wydano 443 abonamenty - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Mieszkańcy: w wielu miejscach brakuje oznakowania
Dodatkowo, jak informują mieszkańcy, wiele parkometrów nie zostało jeszcze zamontowanych i cały czas trwa malowanie linii wyznaczających obszar parkowania.
- W Orłowie w środę nie widziałem jeszcze żadnego parkometru. Do tego linie na jezdni oznaczające konieczność parkowania nie wszędzie są wymalowane - wskazuje pan Marcin.
Warto wiedzieć, że płacić trzeba też w miejscach, które chętnie wybierali turyści i mieszkańcy, także dlatego, że były bezpłatne. Chodzi o pozastrefowe miejskie parkingi
Płacić trzeba na dziewięciu parkingach poza strefami przy:
- al. Marszałka Józefa Piłsudskiego, codziennie,
- ul. 3 Maja, codziennie,
- ul. Stefana Batorego, codziennie,
- ul. Jerzego Waszyngtona, codziennie,
- ul. Juliana Ejsmonda, codziennie,
- ul. Partyzantów,
- ul. Legionów,
- ul. Witomińska,
- ul. Orłowska.
Opłaty postojowe na parkingach przy al. Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Batorego, Waszyngtona, Ejsmonda. Płacić trzeba będzie codziennie:
- Pierwsza godzina parkowania: 5,50 zł.
- Druga godzina parkowania: 6,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 7,90 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 5,50 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 80 zł.
- Abonament tygodniowy: 200 zł.
- Abonament 30-dniowy: 800 zł.
Opłaty postojowe na parkingach przy ulicach: Partyzantów, Legionów, Witomińskiej, Orłowskiej. Płatność od poniedziałku do piątku:
- Pierwsza godzina parkowania: 3,90 zł.
- Druga godzina parkowania: 4,60 zł.
- Trzecia godzina parkowania: 5,50 zł.
- Każda kolejna godzina parkowania: 3,90 zł.
Opłaty abonamentowe:
- Abonament dobowy: 45 zł.
- Abonament tygodniowy: 150 zł.
- Abonament 30-dniowy: 450 zł.
Społecznicy z Orłowa: nie było prawdziwych konsultacji ws. zmian
Nie milkną kontrowersje związane ze zmianami. Mieszkańcy są rozsierdzeni zwłaszcza brakiem konsultacji dotyczących granic stref. Najgoręcej jest w Orłowie, gdzie strefa obejmie oprócz nadmorskiej części dzielnicy i okolic targowiska przy pl. Górnośląskim także mniejsze ulice, które dotychczas i tak - zdaniem orłowian - stały puste.
Protestują m.in. aktywiści związani z radą dzielnicy i stowarzyszeniem Nasze Orłowo przytaczający wypowiedź radiową Wojciecha Folejewskiego, dyrektora ZDiZ, który stwierdził, że plany wprowadzenia w Orłowie strefy płatnego parkowania były szeroko konsultowane z radą dzielnicy.
Wskazują, w 2020 roku Henryk Wiszniowski, przewodniczący rady dzielnicy wnosił w imieniu mieszkańców o konsultacje odnośnie wprowadzenia płatnego parkowania przy placu Górnośląskim, ale odpowiedź otrzymał już po przyjęciu uchwały o nowych strefach przez radnych Gdyni.
- Pismo z prośbą o konsultacje zostało skierowane 12 marca 2020 r. Odpowiedź przyszła... 6 lipca 2020 r., czyli po ponad trzech miesiącach! W odpowiedzi radni mogli przeczytać, że konsultacje się nie odbędą, gdyż rada miasta podjęła już uchwałę dotyczącą płatnego parkowania w dniu... 15 maja 2020 r., czyli po dwóch miesiącach od wniosku o konsultacje - podkreślają.
Dodają, że dopiero w 2021 roku, prawie rok po podjęciu uchwały, radni dzielnicy Orłowo mieli otrzymać cztery warianty oznakowania w strefie płatnego parkowania.
- Konsultacje, choć niezwykle ograniczone, rzeczywiście się odbyły, jednak rok po podjęciu decyzji o wprowadzeniu płatnego parkowania i nie dotyczyły tak kluczowych aspektów, jak stawki opłat czy granice strefy - dodają, proponując w liście do prezydenta, by do bezpłatnego parkowania w Gdyni uprawniała Karta Mieszkańca.
Galeria Klif wprowadza płatne parkowanie
Zmiany w dzielnicy dotyczą nie tylko miejskiego terenu. Opłaty parkingowe wprowadza też Galeria Klif.
Opłaty parkingowe w Galerii Klif od 1 lipca:
- Pierwsza godzina postoju gratis.
- Druga godzina postoju 4 zł.
- Trzecia i każda następna godzina postoju 8 zł.
- Doba postoju 70 zł.
- Opłata za brak ważnego biletu 95 zł.
- Abonament miesięczny 300 zł.
Opłaty obowiązują przez siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Parkowanie na miejscach dla osób z niepełnosprawnościami podlega takim samym opłatom jak pozostałe miejsca.
W okolicy galerii będzie 14 parkometrów. By zaparkować należy wpisać numer rejestracyjny swojego pojazdu, opłacić wybrany czas, pobrać bilet i już można udać się na zakupy. Nie trzeba umieszczać biletu za szybą pojazdu. Opłaty za parkowanie można dokonać kartą lub gotówką.
Przedstawiciele galerii zachęcają do użycia aplikacji parkingowej Apcoa Flow. Dyrekcja galerii nie ukrywa, że to odpowiedź na działania władz Gdyni.
Płatny parking przy Klifie w Gdyni, by zabezpieczyć wolne miejsca
- Wprowadzenie strefy płatnego parkowania w Orłowie zrodziło uzasadnione obawy, że parking przy Galerii Klif stałby się darmowym miejscem postojowym dla wielu osób, dojeżdżających do pracy w Gdyni lub korzystających z komunikacji zbiorowej, w tym SKM. Mogłoby to znacząco ograniczyć swobodny dostęp do miejsc parkingowych dla klientów galerii. Wprowadzone rozwiązanie - płatny parking z pierwszą bezpłatną godziną - pozwoli zabezpieczyć wolne miejsca postojowe i zmniejszy problem korków okresowo tworzących się przy wyjazdach - mówi Mariola Rogóż, dyrektor Galerii Klif.
Warto zauważyć, że wprowadzenie opłat za parkowanie przy Klifie oznacza, że na atrakcyjności stracił pomysł, by mieszkańcy i turyści kursowali spod galerii nad morze bezpłatnymi meleksami.
Na razie nie wiadomo, czy decyzje dyrekcji Klifu wpłyną w jakikolwiek sposób na decyzje dotyczące kursowania pojazdu.
Meleksy będą jeździć po Orłowie
Płatne parkowanie w Gdyni: więcej na stronie Zarządu Dróg i Zieleni
Miejsca
Opinie (1258) ponad 50 zablokowanych
-
2021-07-03 15:30
bandytyzm
to jest dziadostwo żeby płacić w dni wolne od pracy, moge jeszcze zrozumieć w tygodniu moze faktycznie czas na zmiany władzy w mieście
- 11 0
-
2021-07-03 16:01
Haracz za parking
ludzie,skrzyknijmy się.wywiezmy szczurka i łucyka na taczkach!
nasze miasto ginie.nie dba o nas,zniechęca turystów.
tracą sklepy,restauracje,kawiarnie,i.t.p.- 7 1
-
2021-07-03 18:02
Brak Slow (2)
Po okresie wakacyjnym Polanka Redlowska i Bulwar nadmorski beda swiecic pustkami i taki bedzie final myslacych geniuszy. Wystarczyloby wprowadzic pierwsza godzine gratis co zdecydowanie poprawiloby rotacyjnosc ale nie zabilo ludzi , ktorza lubia sobie pobiegac, pojezdzic na rolkach czy wypic poranna kawe a moze to jest pierwszy krok do sprzedazy polanki redlowskiej?
To samo tyczy sie centrum miasta. Juz dzis na Swietojanskiej co drugi lokal uslugowy stoi pusty, a za chwile do Swietojanksiej dolaczy ulica 10 lutego po zlikwidowaniu miejsc parkingowych.- 8 0
-
2021-07-03 20:26
(1)
Jedż na polany na Oksywie lub Babie doły.
- 0 2
-
2021-07-04 18:15
Estakadą wyłożoną metalowymi płytami. XDDDD
- 1 0
-
2021-07-03 19:03
Odwołać Szczurka
Prezydent nie rozumie mieszkańców Gdyni.
- 7 0
-
2021-07-03 20:01
Gdynia to nie Gdańsk Chomiku
- 1 0
-
2021-07-03 22:09
Pikieta
90 procent jest oburzona tutaj, na FB na profilu Gdynia same niezadowolone komentarze. Nie ma co się dziwić. To może pikieta? Czy ktoś ma sprzęt nagłaśniający? Chyba czas pokazać dla kogo oni są, a nie odwrotnie. Parobkami do dojenia nie jesteśmy i czas to pokazać dosadnie. Jeżeli ktoś ma sprzęt i możliwości to może zacznijmy działać? Jak nie będzie buntu, nie będzie zmiany - tylko na gorsze.
- 8 0
-
2021-07-04 01:47
Gdynia podąża prosta drogą do Detroit, nie Manhattanu
Napisałem w którymś poniższym wątku, ale powtórzę w głównym nurcie dyskusji;
Podwyższanie cen parkowania oznacza w rzeczywistości wypędzenie turystów oraz klientów sklepów i punktów usługowych. Fakt, gdy będzie mniej turystów, to pojazdów także będzie mniej i łatwiej będzie znaleźć miejsce parkingowe. Drugi fakt: jak się odstraszy klientów sklepów, to też zrobi się luźniej. I super. Turyści sobie też poradzą, po prostu pojadą albo do Gdańska albo w ogóle poza Trójmiasto (np. na Szwajcarię Kaszubską albo do miejscowości nadmorskich). Klienci sklepów też przejdą nad tym do porządku dziennego: ostatecznie zakupy można zrobić gdzie indziej (w innej miejscowości, w innej dzielnicy) lub poprzez internet. A kto straci? W pierwszej kolejności lokalne sklepiki i punkty usługowe, bo ilość klientów spadnie, co za tym idzie spadną przychody, wzrośnie ryzyko upadłości, pojawią się pomysły wyprowadzenia handlu i usług "za miasto". W drugiej kolejności lokalne wspólnoty, bo wyprowadzające się sklepy pozostawią puste miejsca, nie generujące przychodu z wynajmu. W trzeciej kolejności stracą "miłośnicy płatnych stref parkingowych", bo koszty wspólnoty są stałe, źródeł finansowania mniej, więc czynsze dla mieszkańców pójdą w górę. Ale sukces będzie, wolnych miejsc postojowych jak mrówków... Tylko że Gdynia upodobni się bardziej do Detroit niż Manhattanu. ;-)- 9 1
-
2021-07-04 01:52
Co z odwróconą opłatą adiacencką?
Przeprowadzanie przez władze miejscowości inwestycji podwyższających komfort życia mieszkańców wiąże się z możliwością zastosowania "opłaty adiacenckiej", czyli zmuszenia mieszkańców do zapłacenia parapodatku za teoretyczny wzrost wartości nieruchomości (której wcale nie muszą chcieć sprzedawać). Przykładowo, zbudowanie nowej, szerokiej drogi do osiedla podwyższa wartość mieszkań na tym osiedlu, więc można narzucić mieszkańcom opłatę za ten wzrost wartości. Jednak w przypadku płatnych stref parkowania dzieje się odwrotnie: wartość nieruchomości maleje. Płatny parking jest niewygodny i drogi, odstrasza inwestorów i ewentualnych kupców lokali. W tym miejscu warto więc zapytać, czy Rada Miasta lub UM Gdynia zapłacą mieszkańcom dzielnic "ukaranych" płatnymi strefami parkowania odwróconą opłatę adiacencką za zmniejszenie wartości nieruchomości na tych obszarach?
- 2 0
-
2021-07-04 09:14
Ja
Mam tylko nadzieję że ten ruch będzie gwoździem do trumny przy następnych wyborach i wkoncu niech qygra nawet byle kto żeby pokazał jak rządziły te wladze
- 11 0
-
2021-07-04 13:15
Złodzieje rąbnani
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.