• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj i jedź na Jarmark. Sprawdziliśmy, jak to działa

Maciej Korolczuk
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Połowę biletu trzeba pozostawić w aucie, a drugą połowę zabrać ze sobą do autubusu i w razie potrzeby okazać do kontroli. Połowę biletu trzeba pozostawić w aucie, a drugą połowę zabrać ze sobą do autubusu i w razie potrzeby okazać do kontroli.

Tegoroczną nowością Jarmarku św. Dominika są buforowe parkingi w Letnicy. Opłacony bilet upoważnia do 12-godzinnego postoju, kosztuje 20 zł, a w ramach opłaty można dojechać na Jarmark (i wrócić) specjalnym autobusem. We wtorek przetestowaliśmy to rozwiązanie. Ma sporo zalet, ale też i kilka wad.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingów Park&Ride?

Na początek rzućmy okiem na zasady parkowania przy Amber ExpoMapka i stadionie w LetnicyMapka. Z parkingów mogą korzystać kierowcy zarówno aut osobowych, jak i busów powyżej 3,5 t.

Kierowcy osobówek za 12 godzin postoju muszą zapłacić 20 zł. Można też pozostawić auto na dobę, wówczas koszt wynosi 40 zł. O 10 zł więcej zapłacą kierowcy większych pojazdów, ale oni parkować mogą albo w rozliczeniu godzinowym (15 zł za godzinę) albo dobowym (50 zł).

  • Cennik parkingów Park & Ride w Letnicy.
  • Autobusy do centrum kursują w godz. 9-20:30, co pół godziny.
Pobrany z parkometru bilet składa się z dwóch części. Pierwszą - z informacją, do której godziny opłaciliśmy postój - trzeba pozostawić na podszybiu auta. Drugą - uprawniającą do darmowego kursu autobusu do centrum i w drogę powrotną - należy zabrać ze sobą, by w razie potrzeby okazać ją do kontroli.

Obsługa parkometru jest intuicyjna. Urządzenia stojące na parkingach przy Amber Expo i pod stadionem są właściwie oznakowane i ich obsługa nie powinna sprawiać nikomu większych kłopotów. Co istotne - nie trzeba wprowadzać w nich numerów tablic rejestracyjnych. Można płacić zarówno bilonem, jak i zbliżeniowo kartą płatniczą.

  • Opłacony bilet upoważnia kierowców do parkowania przez 12 lub 24 godziny oraz dojazd i powrót z centrum do Letnicy specjalnym autobusem.
  • We wtorek przed południem z autobusu oprócz naszego dziennikarza korzystało 13 osób.
  • Autobus do centrum jedzie kwadrans. Nieco krócej z niego wraca, bo nie musi stać w korku przed Huciskiem.
  • Autobus jest czysty i klimatyzowany, co w przypadku przekonania kierowców do pozostawienia swojego auta z dala od centrum może mieć spore znaczenie.
Linię między Letnicą a centrum obsługują dwa autobusy, które kursują wahadłowo na trasie Amber Expo - Dworzec Główny - Targ Drzewny co pół godziny (w godz. 9:00-20:30). Przystanki są dobrze widoczne i są wyposażone w kolorowe słupki z rozkładem jazdy. Po dotarciu do centrum warto więc zrobić zdjęcie rozkładowi jazdy, by wiedzieć, o której będziemy mogli wrócić po samochód.

Trasa przejazdu autobusu z Amber Expo na Jarmark św. Dominika. Trasa przejazdu autobusu z Amber Expo na Jarmark św. Dominika.
Sama jazda zajmuje kwadrans. Autobus jest czysty i klimatyzowany. We wtorek przed południem (kurs o godz. 11:00 spod Amber Expo) oprócz naszego dziennikarza do centrum jechało 13 osób. Dla porównania - przez cały poprzedni dzień obsłużono 35 pasażerów. Niewykluczone, że na lepszą frekwencję wpływa... gorsza pogoda i osoby, które tego dnia planowały wizytę na plaży, zmieniły plany i wybrały się na Jarmark.

  • Przystanki są dobrze oznakowane i zawierają rozkłady jazdy oraz cennik.
  • Parkingi Park & Ride to tegoroczna nowość Jarmarku św. Dominika.

Można to jeszcze poprawić



Na koniec trzy podpowiedzi, mogące usprawnić funkcjonowanie nowej linii i jeszcze bardziej poprawić frekwencję.

Pierwsza to niepotrzebny przystanek przy Dworcu Głównym. Linia dedykowana Jarmarkowi powinna kursować na Jarmark, a więc jej docelowym przystankiem powinien być (i jest, ale z zatrzymaniem po drodze przy dworcu) Targ Drzewny. Przy dworcu mało kto wysiada i nikt nie wsiada, więc zatrzymanie tam autobusu nie ma większego sensu. Inna sprawa, że autobus w drodze na Targ Drzewny musi przeciskać się przez zatkane Hucisko. We wtorek nasz poranny przejazd z Letnicy do dworca zajął kierowcy 10 minut. Kolejne 6 minut straciliśmy w korku na krótkim odcinku Podwala Grodzkiego i Huciska.

Autobus po drodze napotyka na dwie przeszkody. Jedna to niepotrzebny przystanek przy Dworcu Głównym, druga - korek przed Huciskiem, gdzie traci kilka minut. Autobus po drodze napotyka na dwie przeszkody. Jedna to niepotrzebny przystanek przy Dworcu Głównym, druga - korek przed Huciskiem, gdzie traci kilka minut.
Druga kwestia to cena za parkowanie. Co prawda 20 zł za 12 godzin parkowania to równowartość zaledwie trzech godzin postoju w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Po rozłożeniu opłaty np. na czteroosobową rodzinę opłata wydaje się niewielka. Z drugiej strony opłata za całodzienny postój na nadmorskich parkingach jest o połowę mniejsza (10 zł). W ramach zmiany przyzwyczajeń transportowych i dojazdu do centrum komunikacją miejską, a nie własnym autem, warto by było ujednolicić opłaty.

I trzeci pomysł, który mógłby się przełożyć na lepszą frekwencję pasażerów, a co za tym idzie - mniej aut w centrum, to lepsza promocja parkingów. Dotychczasowe działania organizatora imprezy i miasta sprowadziły się do wzmianki o parkingach "przy okazji" innych wydarzeń. Kampania informacyjna wydaje się nie tylko niewystarczająca, ale i spóźniona - informacje o tym, że do centrum można dotrzeć w inny sposób niż samochodem, powinny dotrzeć do gości Jarmarku zdecydowanie wcześniej.

Przydałoby się też więcej znaków, które już od wjazdu do miasta kierowałyby kierowców na parkingi w Letnicy. Idealnie sprawdziłyby się w tym przypadku mobilne znaki zmiennej treści. Te jednak wykorzystane są do informowania o zamkniętej dla ruchu samochodowego ulicy Rajskiej. Wydaje się, że można je wykorzystać nieco efektywniej.

Mobilne znaki zmiennej treści zamiast informować o  zamkniętej dla ruchu Rajskiej, powinny promować buforowe parkingi w Letnicy i już od rogatek miasta kierować tam kierowców zmierzających na Jarmark. Mobilne znaki zmiennej treści zamiast informować o  zamkniętej dla ruchu Rajskiej, powinny promować buforowe parkingi w Letnicy i już od rogatek miasta kierować tam kierowców zmierzających na Jarmark.
16:42 28 LIPCA 22 (aktualizacjaakt. 17:19)

Stłuczka autobusu P&R na Marynarki Polskiej (9 opinii)

Kolizja autobus p&r i auto na marynarki polskiej koło circle kierunek nowy port. Lewy pas stoi
Kolizja autobus p&r i auto na marynarki polskiej koło circle kierunek nowy port. Lewy pas stoi

Wydarzenia

762. Jarmark św. Dominika (48 opinii)

(48 opinii)
jarmark

Miejsca

Opinie (134) 2 zablokowane

  • (4)

    ten parking miałby sens gdyby był na wjeździe do miasta a tak kierowca musi minąć Główne Miasto jechać do Letnicy i wracać autobusem :) śmiech! moim zdaniem dwa takie na wjeździe zrobić, gdzieś w okolicach Św Wojciecha i Elbląskiej a Główne Miasto zamknąć dla turystów całkiem, tylko dla mieszkańców i dostaw

    • 23 3

    • (1)

      Uwazasz ze wjazd do Gdańska tylko od Oruni,a tunel pod Martwa Wisła to gdzie ma wylot?

      • 10 1

      • a z której strony jest wlot od autostrady? od AK więc wiesz, ten wlot to... w takim razie parking na Stogach robić

        • 1 2

    • (1)

      a czy wszyscy turyści jadą tylko z tamtej strony?

      • 5 0

      • do Gdańska głownie przez AK, Św Wojciech i Elbląską

        • 1 0

  • Mieszkańcy sobie poradzą (3)

    A turyści powinni zapłacić nie śmieszne 20 zł tylko 100 zł. Czy re 20 zł pokryje koszt pracy kierowców, paliwa i amortyzację pojazdu.

    • 16 7

    • a to tylko jedna osoba jeździ tym autobusem?

      • 7 1

    • A koszty ludzi z marketingu

      • 0 0

    • Moim zdaniem turyści powinni płacić 1500 zł i to od osoby

      • 1 0

  • to tak śrenio 20 zł płacić i czekać czasem 30 minut na autobus

    w Gdańsku niedaleko centrum są parkingi bezpłatne, wtedy się idzie spacerkiem kilkanaście minut do jarmarku, no ale i tak 30 min i 20 zł w kieszeni

    • 15 3

  • nie ma to jak "zachęcać" do korzystania z parkingu w środku miasta a potem jeszcze kazać jechać z niego autobusem do centrum. Parodia.
    Chciałoby się żeby takie parkingi stały na obrzeżach miasta i żeby był stamtąd wygodny dojazd, gdzie się chce, ale to marzenie ściętej głowy.

    • 28 5

  • Faktycznie sukces. (2)

    Łącznie z dziennikarzem 13 osób. Poprzedni dzień to 35 obsłużonych pasażerów. Porażka promocyjna na całej linii.

    • 32 2

    • Albo objaw samochodozy (1)

      Nie po to mam auto by jeździć autobusem!
      Ja wolał bym podjechać busem z letnicy za 20 złotych i z parkingiem niż jeździć przez bóg wie ile czasu z szukając legalnego miejsca.
      Bo widzisz, mimo że jestem parszywym, przyjezdnym słojem, to nie przyszło by mi do głowy parkowanie na zakazie, chodniku czy trawniku.

      • 3 7

      • Parkuj do woli.

        Prezydentka zakazała karać przyjezdnych za złe parkowanie.

        • 1 1

  • (9)

    I taki system powinien działać przez cały rok.
    Parkingi na obrzeżach miasta i przesiadka na autobus, tramwaj czy pociąg do centrum, Oliwy czy Wrzeszcza.
    W cenie parkingu bilet tam i powrót - to rozwiązało by problem korków na zawsze.

    • 48 8

    • ta.... marzenie ściętej głowy. Gdzie na obrzeżach przesiądziesz się na tramwaj? Co najwyżej na stojący w korku autobus lub wolną PKMkę, o ile akurat od tej strony wjedziesz do Gdańska. Na przykład w Przejazdowie możnaby zrobić coś takiego - jeżdżą tam tylko autobusy na rafinerię albo na wyspę sobieszewską które i tak skręcają w bok. Z Przejazdowa ostatnio robią się drugie Kowale, pobudowało się dużo magazynów i tym podobnych.
      Marzeniem byłoby przesiąść się stamtąd na pociąg. A tak mamy jedynie możliwość przesiadki na autobus w zależności od tego, z którego przystanku chcielibyśmy jechać.

      • 4 1

    • Człowieku samochód nie służy tylko do podróży do pracy i spowrotem (7)

      • 5 2

      • (1)

        jak już to "z powrotem".
        A do czego jeszcze służy, raczysz nas oświecić?

        • 4 7

        • Skoro zadajesz takie durne pytania

          Oznacza że jesteś zwykłym piwniczniakiem którego jedyny kurs to dom praca biedronka dom. Więc nie zrozumiesz tego

          • 5 0

      • (1)

        No oczywiście.
        Można palić papierosy j puszczać bąki.
        W autobusie przecież palić nie można a puszczać bąków nie wypada - co innego w samochodzie - pełna kultura....

        • 0 7

        • Co za dureń

          • 4 0

      • Tak tak (2)

        Jeszcze bombelka 100m do szkoły odwieźć.

        99% ruchu to przemieszczanie się z/do pracy lub sklepu. Osób przemieszczających się zawodowo jest ułamek.

        Uprzedzając typowe pytanie, skąd te liczby, to korzystam z instytutu danych z d, czyli własnych obserwacji. Wystarczy spojrzeć jaki ruch jest w dni wolne od szkoły.

        • 4 6

        • Poproszę o link do tych danych z d :)

          • 3 1

        • Hahahaha co za cymbał

          Biedny cymbale twoje dane z d mają sens jedynie w twojej ubogiej wyobraźni, nie wiesz jakie punkty zaliczam po drodze z pracy do domu dzięki temu że jadę samochodem i ile czasu dzięki temu oszczędzam więc moja rada - kup sobie drzwi i się zamknij hahaha

          • 4 0

  • Dla mnie to trefny pomysł (4)

    Mam jechać pod stadion, żeby zapłacić 20 zł za parking. Mam darmowy autobus do centrum, który też stoi w korku i jedzie max 20 minut. Spędzę na Jarmarku 4h i muszę się martwić czy trafię na autobus czy będę czekał. Samochodem za to jadę pod Urząd przy Toruńskiej tam mam darmowy parking i ok. 10 minut pieszo na Jarmark. Tam mogę spędzić godzinę i wrócić więc jestem na plusie, a w korku będę stał co autobus. Więc sens tego P&R chyba nowi samo za siebie.

    • 75 29

    • (1)

      To chyba bardziej opcja dla przyjezdnych, którzy wyjeżdżają do Gdańska od rafinerii i chcą spędzić 1 dzień na Jarmarku.

      • 20 4

      • Przeczytaj jeszcze raz artykuł (szczególnie drugą część) i teraz powiedz: jak to ma być dla przyjezdnych, skoro nawet nie są informowani o tym, że takie parkingi są dostępne.

        • 18 2

    • Nie muisz ie martwic. Autobus ma rozklad

      • 3 1

    • 100 % racji ale czego oczekujesz od specjalisty synalka Donalda który to zatwierdził jako kierownik od komunikacji!

      • 7 1

  • Zdecydowanie (1)

    Bliżej jest parking przy Urzędzie Wojewódzkim, dlaczego do na ten cel nie wykorzystać?

    • 13 2

    • Mi

      Tam nie ma wolnych miejsc bo urzednicy wszystko zajmuja wczesnym rankiem

      • 4 0

  • fgd (8)

    Jest parking przy urzędzie, jest parking na Jana z Kolna. Ale dla ludzi to i tak za daleko, żeby się przejść i parkują w centrum, gdzie tylko się da. A dla mieszkańców miejsc brak :(

    • 24 5

    • (2)

      to się wyprowadź z centrum

      • 1 11

      • to nie przyjeżdżaj do centrum

        • 5 0

      • Kretyńska rada.

        Ale niestety, polityka władz UM wyludnia Śródmieście.

        • 2 1

    • Do tego służą publiczne miejsca parkingowe, bo własnego ze sobą nie zabierzesz. (4)

      To mieszkańcy centrum zabierają publiczne parkingi pod stałe parkowanie swoich samochodów, a dla przyjezdnych miejsc brak...

      • 3 5

      • ciekawe czy to stosujesz u siebie?

        • 2 0

      • Większej głupoty dawno nie czytałem.

        • 0 0

      • Strefa Ograniczonej Dostępności (np. Ogarna), nie jest dla przyjezdnych, tylko dla mieszkańców (1)

        Kilka lat temu ustawiono zakazy ruchu.... tylko po co, skoro nikt nad tym nie panuje.
        Ulica nadal zastawiona samochodami bez identyfikatorów,.... a mieszkańcy płacą (abonamenty) i oczywiście nie ma dla nich miejsca

        • 2 0

        • Pogadaj ze strażnikami nieoficjalnie

          to się dowiesz, że mają zakaz karania turystów. Tak martwi się o nas, mieszkańców, UM.

          • 1 0

  • "Linia dedykowana Jarmarkowi" (1)

    Proszę sprawdzić w słowniku, co oznacza to słowo, bo wcale nie oznacza tego, co pan myśli. I nie mam tutaj na myśli ani "linii", ani "jarmarku".

    • 6 2

    • Cóż, widać słownik nie nadąża za językiem

      Jakoś ludzie rozumieją czym jets dedykowana linia i nikt nie spodziewa się pieśni o jarmarku...

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane