• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrol w korkach

Ilona Truszyńska
15 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
– Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę. – Ulica Łostowicka jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic Gdańska – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. – W przyszłym roku planujemy rozpocząć jej rozbudowę.
Trakt św. Wojciecha, ulice Słowackiego, Kartuska, Jabłoniowa czy Łostowicka w Gdańsku. Nie ma dnia, aby nie tworzyły się tutaj gigantyczne korki. Postanowiliśmy pojechać w najbardziej newralgiczne punkty miasta i przekonać się, jaka jest przyczyna oraz co można zrobić, by uniknąć stania w korkach.

Korki w Trójmieście są:

Na wspólny patrol umówiliśmy się z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska, odpowiedzialnym w mieście za drogi. W trasę wyruszyliśmy po godz. 8 rano, razem z setkami gdańszczan jadącymi do pracy i szkoły.

- Jest tragicznie, cały Gdańsk zakorkowany, siedemnaście lat takich korków nie widziałem - słyszymy o godz. 7 w poniedziałek w Auto Pilocie na antenie Radia Gdańsk. - Warto odłożyć poranny wyjazd do pracy - dodaje Sebastian Kwiatkowski, prowadzący serwis informacyjny tego dnia.

Na pierwszy ogień idzie ul. Słowackiego. - Nieraz stałem tu w korku nawet godzinę - denerwuje się Jerzy Bongowski, mieszkaniec Wrzeszcza.

Projekt przebudowy ul. Słowackiego jest już gotowy, jednak nie ma źródła finansowania. - Staramy się przekształcić ją w drogę krajową i namówić Hossę [dewelopera, który przy tej ulicy wybuduje duże osiedle mieszkaniowe - przyp. red.], by partycypowała w rozbudowie - tłumaczy Maciej Lisicki. - Prowadzimy już wysiedlenia mieszkańców po lewej stronie [jadąc Słowackiego do góry, w stronę lotniska - dop. red.], która będzie poszerzona do czterech pasów. Nikt przecież nie ma wątpliwości, że ta przebudowa musi się odbyć. W górnym odcinku, który kilka lat temu został wyremontowany, nie ma już kłopotów z korkami.

Jednym ze skrótów, z którego korzystają kierowcy, by ominąć korek na Słowackiego jest ul. Ogrodowa. - Ta ulica ma stosunkowo dobrą nawierzchnię, poniewż ostatnio została trochę ulepszona - mówi Lisicki. - O takich drogach w mieście wielokrotnie informowaliśmy, jednak lepiej, jeśli o skrócie wie umiarkowana liczba ludzi, bo wtedy jest on prawdziwy.

Kolejną ulicą słynącą z gigantycznych korków jest trakt św. Wojciecha. - To droga krajowa, za jej poszerzenie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Lisicki. - Myślę, że lekkie podcięcie kanału Raduni pomogłoby w przebudowie ulicy.

Ulica Łostowicka choć krótka, to rzadko kiedy można przejechać nią bez kłopotu. - Tutaj problemem jest kwestia wyburzeń i wykupów gruntów. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku najpierw zostanie wyremontowane skrzyżowanie na dole, później u góry, a na końcu środek ulicy - tłumaczy Lisicki.

Wśród zakorkowanych ulic Gdańska prym wiodą ulice Jabłoniowa i Kartuska. Ta pierwsza zostanie odciążona dopiero wówczas gdy pojawi się trasa W-Z. - Ul. Kartuska do niedawna była trzecią, na której było najwięcej wypadków - mówi Lisicki. - Na środkowym pasie wprowadziliśmy więc naturalne przeszkody, dzięki którym nie można wyprzedzać na trzeciego, a za to piesi są bardziej bezpieczni.

Od 2008 r. Gdańsk chce przeznaczać na inwestycje (w większości drogowe) nawet pięciokrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, czyli miliard złotych rocznie (wraz z funduszami z Unii Europejskiej).

Tristar na pomoc

Maciej Lisicki uważa, że na korki nie ma reguły, raz one są, a raz ich nie ma. Dodaje także, że woli stać w korkach i widzieć, że coś się remontuje niż widzieć, że nic się nie dzieje. - Jeśli wprowadzimy w całym Trójmieście system Tristar (komputerowe sterowanie systemu światłami w mieście), to wówczas na pewno coś się zmieni - mówi.

Taki system ma kosztować Trójmiasto 200 mln zł, o pieniądze miasta będą się starać w Unii Europejskiej. System ten będzie reagował na sytuację na ulicach Trójmiasta. Ma zapewnić wzrost przepustowości nawet o 30 procent. Wiodąca w projekcie ma być Gdynia. - Na ul. Morskiej w Gdyni przeprowadzana jest już mała próba - gdy pojazd uprzywilejowany, np.: trolejbus, zbliża się do świateł to system reaguje - mówi Lisicki. - Politechnika Gdańska przygotowuje już studium wykonalności dla całego Trójmiasta. Chcemy, by to zadanie było wykonane przed Euro 2012.
Echo MiastaIlona Truszyńska

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Jednej rzeczy nie rozumiem

    na calym cywilizowany Swiecie sa korki, ale sa specjalne pasy ruchu dla autobusow i taksowek. Tymi pasami w razie potrzeby moze rowniez poruszac sie woz uprzywilejowany.

    • 0 0

  • jestem za... (1)

    specjalnymi pasami ruchu dla autobusow. jak jezdzac (punktualnym) autobusem szybciej bedzie sie w pracy to kto bedzie chcial stac w korku godzine? wiecej ludzi przesiadzie sie na komunikacje miejska. korki sie zmiejsza bo beda je tworzyc ci ktorzy beda tak czy inaczej musieli jechac wlasnym srodkiem transportu. bylo by pieknie... ale zanim ktos zacznie myslec o takim rozwiazaniu duzo wody uplynie.
    pozdrawiam stojacych w korku od Łostowic az do głownego

    • 0 0

    • Najpierw się zastanów, jak wiele autobusów musiałby zakupić ZKM, żeby

      przewieźć ludzi dojeżdżających wcześniej autami do pracy... :)

      • 0 0

  • (1)

    z wypowiedzi pana lisickiego wieje beznadzieją
    "staramy się", "wykupujemy", "nie ma środków na sfinansowanie"
    w sumie artykuł o dupie maryni

    • 0 0

    • beznadzieja

      "staramy sie namówić Hossę (tego co już buduje nowe bloki), żeby partycypowała w rozbudowie" mówi p. Lisicki.
      Brawo....:(

      • 0 0

  • Zacznijcie jeździć komunikacją miejską

    A miasto niech zainwestuje w linie tramwajowe.

    • 0 0

  • Pokupowiliście sobie furki

    bo 'was stać' a teraz narzekacje, że korki, że benzyna droga, że dziury.

    • 0 0

  • Do pana v-ce Prezydenta

    Prosze uwazac z podcinaniem nasypu kanalu Raduni,w kilku miejscach bez jego podcinania w czasie ostatniej powodzi woda przerwala ten wał.To po pierwszw po drugie nawet system FOURSTAR(a nie TRISTAR)nie jest w stanie rozwiazac problemu korkow w naszym miescie.Na 100 przejezdzających samochodow w 70 jest tylko 1 osoba.Troche abstrakcyjny jak na nasze warunki sposob na zmiejszenie korkow-obnizyc ceny komunikacji miejsiej-a moze zniesc?.Pozdrawiam

    • 0 0

  • Setki Gdańszczan jadą do pracy przed 8, ale trudno wymagać od Echa i VicePrezydenta, żeby wcześniej wstali.
    Reszty szkoda komentować.

    • 0 0

  • korki

    Jeżeli Szanowna PG czyli dr Jamroz robi studium wykonalności to mamy korki do końca życia i jeden dzień dłużej.Dlaczego nie ogłosiło Miasto przetargu na opracowanie projektu transportowego dla Gdańska,zgadnij koteczku!
    Korki można zmniejszyć upłynniając ruch!jak został upłynniony to widać we Wrzeszczu i na Hucisku1Nie ma pieniędzy na wiadukty to trzeba robić przejścia podziemne z oprawa dla mniej sprawnych.Szlag mnie trafia jak sobie wyobrażę,że za dwa lata będzie rozkopywane Hucisko, bo bez przejścia lub wiaduktu tam się nie da przejechać,chyba że wszyscy posiadacze aut wyjada do Irlandii, a zostana rowerzyści!

    • 0 0

  • Co się zmieniło na Armii Krajowej?

    Od dwóch tygodni nie ma korka na Armii Krajowej w kierunku Gdańska. Co się zmieniło, że jest tak fajnie? Mam nadzieję, że tak pozostanie.

    • 0 0

  • Zapytaj kogoś bardziej doświadczonego, czy suwakiem można nazwać wpuszczanie kierowców z ulicy podporządkowanej w stosunku 1:1... Uprzejmość jest wtedy, kiedy wpuści się pojedynczy pojazd, a nie 5 naraz, bo wtedy zaczyna się nieuprzejmość wobec tych za nami...

    Dokładnie o to mi chodzi, co innego "suwak" na zwężeniach, który jest niestety niestosowany na polskich drogach a co innego wpuszczanie po kilka samochodów z podporządkowanych ulic.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane