• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paweł Adamowicz: o metropolię walczmy wspólnie

Paweł Adamowicz
8 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

O potrzebie stworzenia silnej metropolii mówimy od 20 lat. Dlatego zaproponowałem powołanie stowarzyszenia metropolitalnego. Pierwszym samorządowcem, z którym o tym rozmawiałem, był prezydent Szczurek. Ale on nie chciał rozmawiać. Powiedział tylko: ten projekt jest słaby. Pozwolę sobie odnieść się do jego krytyki, którą opublikował na portalu Trojmiasto.pl.



Paweł Adamowicz nie zgadza się z argumentami Wojciecha Szczurka. Paweł Adamowicz nie zgadza się z argumentami Wojciecha Szczurka.

Co jest największym problemem przeszkadzającym w powstaniu metropolii?

Wojciech Szczurek odrzuca samą zasadę projektu. "Zamiast mówić o metropolii - poucza - dajmy przykład realnego podporządkowania interesu miasta interesowi zbiorowemu metropolii!" Jako dowód tego poświęcenia gotów jest do natychmiastowej integracji transportu miejskiego w ramach metropolii. Będzie to, jak pisze, test na wolę współpracy (sugerując tym samym, że Gdańsk takiej woli nie ma).

Gdy słyszę, że zanim sformalizujemy metropolię, powinniśmy dać przykład poświęcenia interesu własnego na rzecz metropolii, nie rozumiem, co mój kolega ma na myśli. Jak bowiem wygląda nasze współdziałanie?

Poświęcenie na rzecz metropolii według Wojciecha Szczurka

Za najważniejsze wyznaczniki metropolii uznaje się silny potencjał gospodarczy i uniwersytecki, jej powiązania transportowe z resztą kraju oraz między miastami wchodzącymi w jej skład. Wobec tego, czy istnieje dla rozwoju metropolii ważniejsza inwestycja niż rozbudowa metropolitalnego lotniska? Czy gdyby nie ono, zainwestowałyby u nas takie firmy jak Intel, IBM, Reuters czy Sony?

Nasz port lotniczy jest trzecim największym lotniskiem regionalnym w Polsce. Aby mógł obsłużyć jeszcze więcej pasażerów i rozszerzyć siatkę połączeń, zdecydowaliśmy się na jego rozbudowę. Koszt inwestycji to niemal 400 mln złotych!

Aby sfinansować rozbudowę lotniska, Gdańsk podwyższył ilość swoich udziałów w Porcie Lotniczym do ponad 42 mln złotych, marszałek województwa - do ponad 41 mln, Sopot - do ponad 5 milionów, a Gdynia do 2,8 milionów (2,18 proc. całości). Bo, jak twierdzili przedstawiciele Gdyni, miasto nie ma pieniędzy. Jednocześnie zadecydowali się wybudować własne lotnisko za 100 milionów złotych. Zaiste godny uznania przykład "poświęcenia interesu partykularnego" na rzecz metropolii...

Inny przykład - czy dla mieszkańców metropolii jest coś ważniejszego niż rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej, łączącej Wejherowo z Pruszczem Gdańskim? Wspólnie z prezydentem Sopotu i burmistrzem Pruszcza Gdańskiego uznaliśmy to za jeden z naszych priorytetów i od kilku lat przejmujemy udziały w SKM od PKP. Chcemy przez to zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów, remontować perony, rozszerzyć zasięg SKM na pozostałą część metropolii, także poprzez połączenie jej tras z Pomorską Koleją Metropolitalną. Jak wygląda dotychczasowe zaangażowanie miast?

Gdańsk w tym roku zwiększy swój udział w SKM do 17 mln złotych. Województwo Pomorskie do 16 mln. Sopot do 3,5 mln. Sześć razy większa od Sopotu Gdynia do 3,3 mln, a dziesięć razy mniejszy od niej Pruszcz Gdański do 2 mln. I znowu - tak ma wyglądać "poświęcenia interesu partykularnego" na rzecz metropolii?

Gdyby Wojciech Szczurek niepartykularnie włączył się w te projekty, nie byłoby wrażenia, że to Gdańsk ponosi tak wielkie i nieproporcjonalne koszty. Prezydent Szczurek proponuje natychmiastowe włączenie Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG). Jest gotów pomniejszyć budżet Gdyni o wpływy z biletów. Pod warunkiem, że to samo uczyni Gdańsk i Wejherowo. Będzie to dla niego test na wolę współpracy. Argument brzmi atrakcyjnie. Ale przypomnijmy fakty.

W 2003 roku namówiłem marszałka województwa Jana Kozłowskiego do zainicjowania Rady Metropolitalnej Zatoki Gdańskiej. To nieformalne ciało w 2007 roku powołało Metropolitalny Związek Komunikacyjny. Rok później MZKZG dokonać miał integracji transportu publicznego w 13 gminach. Ale prezydent Szczurek nie był do takiej integracji gotowy.

Od tamtej chwili wiele się zmieniło, pojawiły się pieniądze z Unii Europejskiej. Gdańsk zaangażował się w największy proces inwestycyjny w swojej historii, wart 5 miliardów złotych. Żeby go sfinansować, musieliśmy zaciągnąć kredyty.

Co to ma wspólnego z integracją transportu? To, że wpływy z biletów autobusowych i tramwajowych stanowią znaczną część wpływów do naszych budżetów. W Gdańsku jest to 109 mln złotych. W Gdyni ok. 60 mln. Dla Gdańska wyjęcie tych pieniędzy z budżetu oznaczać mogłoby utratę inwestycji wartych nawet 400 mln!

Gdynia mogłaby sobie pozwolić na oddanie wpływów z biletów, bo nie planuje dużych inwestycji. W 2013 roku ma na ten cel zaplanowane 130 mln złotych, a Gdańsk - 871 mln. Pieniądze te zostaną wydane m.in. na zakończenie budowy Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Te inwestycje wpłyną na codzienne życie mieszkańców, nie tylko Gdańska!

Ile można czekać?

"Dla pogłębionej integracji metropolitalnej konieczne jest przyjęcie przez Sejm ustawy metropolitalnej" - pisze prezydent Gdyni. W 1992 roku, jako młody radny, prowadziłem dyskusję z prezydentami Trójmiasta o potrzebie powołania metropolii. Wszyscy byli zgodni, że istnieje taka potrzeba. Zdecydowali się jednak poczekać na reformę samorządu terytorialnego. Reforma się dokonała, ale kwestii metropolii nie rozwiązała. Do dziś rząd nie jest w stanie przeforsować odpowiednich zapisów.
Nie zamierzam czekać na cud. Wraz z chętnymi gminami musimy stworzyć fakty dokonane.

Czytał Pan projekt statutu?

Prezydent Szczurek pisze, że projekt stowarzyszenia jest niekonkretny, że "jedynym konkretnym zadaniem stowarzyszenia ma być doprowadzenie do zmian w przepisach prawa". W statucie wymienionych jest dwanaście dziedzin, w których członkowie stowarzyszenia mogliby współpracować. Jeśli któraś z nich wydawała mu się zbyt ogólna, czemu nie zaproponował sposobu na jej konkretyzację? Na każdej stronie materiałów, które przygotowałem, jest wyraźnie napisane "projekt". Mówimy o dokumencie, który mamy kształtować wspólnie! Jeśli z mojej winy wysłaliśmy Wojciechowi Szczurkowi inny egzemplarz statutu niż do pozostałych, to przepraszam i naprawię swój błąd.

Kolejny argument Wojciecha Szczurka to brak dyskusji z samorządowcami. Dyskutowałem na temat projektu z ponad 80 liderami samorządowymi. W przeciwieństwie do prezydenta Szczurka, wszystkie miasta i gminy wraz z marszałkiem województwa są zgodne co do potrzeby integracji w ramach metropolii. Co znamienne, wszyscy proszą, bym dołożył starań, aby do stowarzyszenia przystąpiła też Gdynia.

Ostatni chyba powód, dla którego prezydent Szczurek sprzeciwia się stowarzyszeniu, to istnienie Rady Metropolitalnej. "Oczekujemy od pana Marszałka zdynamizowania prac tego reprezentatywnego ciała" - nawołuje. Chciałbym prosić go: nie obciążajmy odpowiedzialnością za integrację metropolii pana marszałka! Metropolie budują współpracujące ze sobą miasta i gminy. Podkreślam - współpracujące!
Marszałek województwa jest dla nas bardzo ważnym partnerem. Nie możemy się nim jednak wyręczać.

Metropolia bez Gdyni ?

Prezydent Szczurek napisał też coś, z czym zgadzam się - że już jesteśmy "metropolią o wielkim dorobku i jeszcze większym potencjale."

I jako metropolia jesteśmy postrzegani w świecie. Przykładem jest tegoroczny raport globalnej firmy doradczej McKinsey, według którego za 15 lat ponad 60 proc. produktu krajowego brutto wytwarzanego będzie w 600 miastach na świecie.

Konsultanci z Nowego Jorku uwzględniają pięć takich "miast przyszłości" w Polsce. Wśród nich i nas. I choć piszą "Gdańsk", mają na myśli dziesiątki miast i gmin sąsiadujących z Trójmiastem. Sam Gdańsk się w takich analizach nie liczy. Metropolia jest w interesie nas wszystkich. Jako prezydent Gdańska cieszę się z każdej nowej firmy w regionie. Ważny jest dobrobyt mieszkańców metropolii. A oni coraz częściej związani są nie tylko z jednym miastem.

Zaproponowana przeze mnie forma stowarzyszenia jest dobrowolna i demokratyczna. Każdy z jej członków będzie miał jeden głos. Nikt nie będzie do niczego zmuszany. A jeśli prezydent Szczurek nie przystąpi? Powstanie stowarzyszenie obejmujące jedynie część metropolii. Dalej będziemy przyciągać inwestorów, także do Gdyni, jak w przypadku Sony czy Thomson Reutes. Dalej będziemy prezentować nasz potencjał na światowych targach międzynarodowych. Choć bez Gdyni, będziemy pracować na jej rzecz...

Nazwa jest drugorzędna. Chociaż widać nie dla wszystkich. Podczas mojej rozmowy z prezydentem Szczurkiem to właśnie ona była dla niego głównym problemem. Jeśli ktoś nie chce uznać że tysiącletni Gdańsk - miejsce rozpoczęcia II Wojny Światowej, miasto, w którym rozpoczął się upadek komunizmu w Polsce i Europie - nie jest dobrą wizytówką aglomeracji, ma do tego prawo. Jeśli ktoś woli nazwę "Trójmiasto", możemy się zastanowić. Nazwę wybierzemy wspólnie.

W XXI wieku liczyć się będą najsilniejsi. Metropolie będą motorami napędowymi państw i regionów. Stawka jest wysoka. Wierzę, że odpowiedzialność każdego z liderów samorządowych uchroni ich przed podejmowaniem lekkomyślnych decyzji.
Paweł Adamowicz

Opinie (560) ponad 50 zablokowanych

  • (19)

    Budyn skup sie na Spacerowej! Zapraszam w godzinach szczytu.

    • 331 94

    • (3)

      To przesiądź sie na rower i będzie tobie łatwiej żyć

      • 36 69

      • własnie, przesiądź się na rower! rower jest łatwiej utrzymać niż mieszkanie na spacerowej!

        • 20 21

      • martinez98

        no i tylko narazie na to moze sobie pozwolic.

        • 4 7

      • Dobra rada wuja Toma, hehe.

        Zapomniałeś zaproponować jeszcze karton na trawniku pod miejscem zatrudnienia.

        • 13 3

    • Skupić to się można w toalecie a nie na spacerowej (2)

      • 21 7

      • zmarszczona zamyślona brew (1)

        cicho być bo wielka głowa sie natęża

        • 28 5

        • Kiedyś tak nie miał. Sztuczną sobie dorobił

          żeby mądrzej wyglądać... Kobitki robią sobie piersi z silikonu
          a Budyń "zamyśloną brew"

          • 28 2

    • Budyń, co to za kluchowaty facio..... (1)

      Pierdo łami się zajmuje a konkretnie nic. 13 lat już chyba rządzi a tu wiocha ciągle.
      Cała para POszła w stadion. Teraz spłacajcie. Lemingi dożywotnio wybierać go będą.

      • 40 24

      • splacaja wszyscy

        a ze glipi wyborcy oddaj na budynia glosy ... taki los polski ,ze 99% populacji to kretyni

        • 3 2

    • CHYBA ŻE.... (1)

      ...GDAŃSKIEM I SOPOTEM W METROPOLII GDYŃSKIEJ RZĄDZIŁBY SZCZUREK.

      • 20 19

      • ho, ho

        nie po to adamowicz chce metropoli aby dzielic się władzą.
        Gdyni ten interes się nie opłaca, i dobrze że nic z tego nie będzie.

        • 19 18

    • Wydaje mi sie ze problem korkow na spacerowej rozwiaza obwodnice, (1)

      wiec nie ma co przebudowywac trzeba cierpliwie poczekac. A nie ty marudzisz "skup sie na spacerowej", ja moge krzyknac skup sie na swietokrzyskiej ale nie da sie wszytkiego naprawic, badz przebudowac jednoczesnie i odrazu, jakbys nie zauwazyl to gdansk jest jedna wielka budowa i efekty bedzie widac za jakis czas!

      Do tego czasu jak ci tak zle na tej spacerowej to faktycznie przesiadz sie na rower, najlatwiej narzekac i nie zauwazac innych pozytywnych zmian.

      • 23 13

      • szczególnie że rozbudowę spacerowej do dwupasmówki zablokowali właśnie osowiacy

        • 25 5

    • .. adamowicz weź miotłe i zamiec te zas... ulice, a potem bedziesz robił metropolię (1)

      bo z g..... jej nie ukrecisz brudasie!!!
      Cała starówka to jedna ruina, odpadajace elewacje, rynny, nadproza, popekane chodniki, z piwnic woń stechlizny i grzyba

      • 25 13

      • O!

        Dzięki. Właśnie miałem podobne przemyślenia.

        • 5 1

    • A MY SIĘ NIE ZGADZAMY Z ARGUMENTAMI ADAMOWICZA!!!! MAMY GO DOŚĆ!!

      JEGO KŁAMSTW, KOMBINACJI, NARCYZMU, PARCIA NA SZKŁO I PAPIER CAŁA FAMILIĄ, JEGO ZGROMADZONEGO MAJĄTKU, KUPIONYCH PO OKAZYJNYCH CENACH MIESZKAN NA KTÓRE CZEKAJĄ BIEDNI, LEKCEWAŻENIA PROBLEMÓW MIESZKAŃCÓW, SPRZENIEWIERZANIA MAJĄTKU MIASTA I CZERPANIA KORZYŚCI W RADACH NADZORCZYCH ....MAMY DOŚĆ
      GO OGLĄDANIA
      TYM BARDZIEJ TO WYRETUSZOWANE ZDJĘCIE NIE BUDZI W NAS ŻADNEGO UCZUCIA OPRÓCZ OBOJĘTNOŚCI I "PODNIESIONEGO SZLABANU" IDZ PRECZ!!!!!!

      • 22 11

    • ludzie chyba nie biorą sobie do serca nazwy ulicy.

      • 7 0

    • Drobiazguś!

      Gdybyś Ty Galaretko był prezydentem dużego miasta pewnie skupiłbyś sie nad tym, czy do piaskownicy na twoim podwórku sikają koty!

      • 3 5

    • Budyń zamiast się zająć czymś porządnie, to zwala na innych... a na wybory mojego głosu już nie dostanie...
      no chyba że na wybór budyniu leniwego :)

      • 1 1

  • Gdzie dwóch się kłóci tam trzeci korzysta. (3)

    • 43 19

    • Jeden się kłóci z drugim, a drugi co ma zrobić ?

      Na razie to się kłóci tylko Budyń

      • 16 11

    • szczurek jest ogarniety i to widac po rozwoju gryni

      wiec po co ma sie dogadywac z adamowiczem? by ten go w dol ciagnal?

      rozumiem i popieram stanowisko prezydenta gdyni.
      gdanszczanin z dzilnicy poludnie

      • 15 8

    • Na razie tylko budyn fika

      Mnie się zdaje, że "łysy" sobie szykuje gniazdo na "dalsze czasy", bo takiego bajzlu w Gdańsku, to już nikt nie zniesie dalej. Zamiast się zorientować i zacząć zimować w ECSie, to się pcha na szefa metropolii. Panie Pawle: odpuść i już nie psuj.

      • 7 0

  • Brawo Adamowicz (14)

    Metropolia jest potrzebna i wtedy będzie łatwiej zyć.

    • 123 225

    • a co będzie wtedy łatwiej :] zbudują autostrady podniebne ? I super szybkie skm'ki ? :]

      • 17 6

    • Metropolia? Jaka metropolia? (6)

      Adamowicz nie chce metropolii trójmiejskiej, on chce metropolię gdańską - czyli urobić sobie pod Gdańsk Gdynie i Sopot. Nie widze żadnego zysku dla wspomnianych mniejszych miast z powstania metropolii widzianej okiem Adamowicza.
      Sam pomysł integracji kominikacji miejskiej mi sie nie podoba bo znając życie gdańska niedorobiona komunikacja pociągnie za sobą w dół gdyńską która działą o niebo lepiej...

      • 26 19

      • WTF!!! (3)

        "gdańska niedorobiona komunikacja pociągnie za sobą w dół gdyńską" pomysl troche czlowieku zanim cos napiszesz, bo integralna znaczy naprzyklad jednolite bilety, miesieczny na cale trojmiasto, albo jeden bilet na cala trase z gdyni do gdanska

        • 17 6

        • jeden bilet z Gdyni do Gdańska - SKM 5,70 pln ;p (1)

          • 8 0

          • No tak, ale to z centrum do centrum, a na obrzeza juz nie da rady :)

            • 2 1

        • No takie już są :)

          • 0 0

      • (1)

        tak się składa że Gdańska komunikacja miejska jest lata świetlne przed Gdyńska, proszę porównać sobie tabor (pod względem technologicznym, roku produkcji, skali wielkości), ilość linii na których się porusza, wielkość miast, po Gdańsku jeżdżą tramwaje pod które trzeba wybudować torowisko i znaleźć dla niego miejsce oraz autobusy, po Gdyni tylko trolejbusy
        ... a do tego dochodzą jeszcze drogi które w całym GD są rozkopane

        • 6 5

        • wszystko fajnie

          tylko oprócz taboru jest jeszcze organizacja. A Gdynia nie ma gorszego taboru a jedynie mniej bo i mniejsze miasto więc nie fisiuj bo organizacyjnie Gdańska jest mocno z tyłu. Wiem bo tu mieszkam, a pracuję w Gdyni.
          Obiektywnie bez emocji.. jasne!

          • 2 0

    • A co ci przeszkadzają 3 miasta? (1)

      Naprawdę, nie widzę, w czym ma mi pomóc ta metropolia. Że bilety wspólne? Jak na razie to wprowadzili jedną cenę biletów i od tego czasu wszyscy za nie płacimy więcej... Żeby żyło się lepiej oczywiście!!!

      • 4 2

      • jakie bilety wspólne...

        przecież to, co jest obecnie to jestjakaś kpina, a nie bilet metropolitalny..., a na dodatek bardzo drogo!!!!

        • 2 1

    • Współpraca buhahahaha!!!!

      Współpraca to świetne hasło, mieszkańcy osiedli południowych znają je na wylot. Miasto Gdańsk nie może się dogadać z gminą Kolbudy i wybudować na Kowalach samorządowej szkoły podstawowej z gimnazjum . Zamiast tego dzieci z okolicznych osiedli (coraz to większych) chodzą do 2 szkół na II zmiany. Likwiduje się gimnazjum z braku miejsc dla zerókowiczów i pierwszaków , a gimnazjaliści będą jeździć na Chełm i Złotą Karczmę ( na około oczywiście broń Boże przez Kowale bo to gmina Kolbudy ). Metropolia kończy się w Gdańsku i to w centrum mieszkańcy dzielnic graniczących z innymi gminami skazani są na opieszałość naszego prezydenta i jego bezradność .

      • 5 1

    • olać szurka mądrala

      • 1 6

    • jaki jest sens przyłączać

      biedną Gdynie do metropolii ???

      • 3 2

    • Hehe

      Taa, tylko dlaczego tekst mający w zamierzeniu traktować o tym jaka to Metropolia jest potrzebna, skupia się w zasadzie tylko na stwierdzeniu, że "Gdynia jest be" i wypisaniu powodów dlaczego Adamowicz twierdzi, że jest be? W ogóle tego tekstu wynika jeszcze jeden wniosek - Adamowicz chce wykonać skok na pieniądze z budżetu Gdyni i można przypuszczać, że innych gmin również. Nazywać się to będzie finansowanie przedsięwzięć metropolitarnych... głównie w Gdańsku, bo innych inwestycji nie wymieniono.

      W ogóle przytoczone argumenty są bez sensu.

      Weźmy na przykład lotnisko. Według Adamowicza, Gdynia powinna się dołożyć do lotniska w Gdańsku. Po pierwsze - Gdynia nie ma takiego obowiązku, ale te oskarżenia to pewnie urażona duma Adamowicza, że ktoś śmie powiedzieć "nie". Po drugie śmieszy mnie wniosek - rozbudowa lotniska w Gdańsku stanowi o rozwoju Metropolii Trójmiejskiej. A budowa lotniska w Gdyni nie stanowi o rozwoju Trójmiasta? Ciekawe :))

      Odnośnie SKM - nikt Gdańskowi nie kazał wykupować udziałów w SKM do takiej wysokości, więc powoływanie się na liczby i zarzucanie czegoś Gdyni jest cokolwiek pozbawione sensu. Gdynia nie ma takiego obowiązku i nie widzi potrzeby nagłego wydatkowania takich sum pieniędzy - jeśli Gdańsk chce to robić to jest to jego sprawa. Byłoby również miło, gdyby Gdańsk nie narzucał swojej woli innym miastom w tej sprawie.

      Poza tym podoba mi się podciąganie projektów Gdańska pod inne miasta na zasadzie, że "inne gminy z nich korzystają". Śmieszne. Czyli co? Inne miasta będą musiały się dokładać do Ergo Areny albo Baltic Arena? Adamowicz może od razu niech się zwróci do całego ONZ - w końcu spory ruch generują tutaj ... turyści.

      No i sprawa Rady Metropolitarnej. A co jest złego w udziale Marszałka? Wszak sprawa dotyczy sprawy dla województwa niezmiernie ważnej. Nie wyobrażam sobie rozmów na temat największego tworu na Pomorzu bez udziału osoby stanowiącej reprezentanta władzy wojewódzkiej. W ogóle sam pomysł, że można tak rozmawiać budzi moje wątpliwości. Kto będzie przewodniczącym nowego stowarzyszenia? Sam Adamowicz? I w ogóle nikt nie widzi tutaj konfliktu interesów?

      No chyba, że Adamowicz ustąpi ze stanowiska Prezydenta Gdańska.

      Miło jest jednak zobaczyć pewne odstępstwo od nazwy aglomeracji na chyba najbardziej sensowną, choć póki co bardzo wątpliwe.

      • 5 2

  • No i po co podpuszczacie tego Budynia (3)

    żeby znowu się ośmieszał... ładnie to kopać leżącego?

    • 154 50

    • ale ten puding marudzi. do tego fałszywy jest lekko i zawistny.

      ciągle się czepia gdyni. wkurza się, że jego pomysły się nie podobają. demokracja w końcu.

      • 17 4

    • przykrywamy porażkę na PGE Arenie... szef kazał, to odgrzewamy artykuł z wyborczej sprzed tygodnia. Publikacja koniecznie rano, póki urzędnicy przy komputerach mogą troszkę poklakierować :)

      • 8 1

    • zapomnieli akapitu o złym szczurku, co nie chciał węzła w Osowej ;) Coraz słabszy poziom tej propagandy

      • 6 1

  • czy chodzi o metropolię BUDYNIOWO.... bo chyba nie o prawdziwe city .... (1)

    ......gdynia, sopot...UWAGA .......... remont łostowickiej - chyba już z 4 lata?

    szok

    • 139 44

    • W te 4 lata

      to oni to powinni samymi rękoma tą drogę zbudować

      • 14 4

  • Zamiast metropolii skupmy się na samym Gdańsku!!! -stolicy Kaszub!!! (27)

    Może na początek obniżmy bezrobocie bo młodzi po studiach wyjeżdzają odrazu do UK, Warszawy czy chociażby do Gdyni, o!

    • 185 66

    • ależ nowe miejsca pracy będą w tym stowarzyszeniu;-)

      ale pewnie dla tych co znają b.dyń ;-p

      • 27 7

    • Jakiej stolicy ?????????????

      Ostatniego kaszuba to w 1308 roku krzyzacy zabili. I od tej pory kaszubów tam nie ma. Poza tym skoro w Gdańsku mieszka 98% ludności napływowej to tak jak Waszyngton został stolica indian.

      • 28 10

    • ahahahahahah..... (1)

      do gdyni to teraz pojechales po bandzie. Chyba szefowac !

      • 17 12

      • szef-cować, bo zamkneli na Wilkopolskiej usługi obuwnicze

        zapraszamy

        • 6 4

    • Jeżeli na studiach

      nauczyli Ciebie pisać "odrazu" łącznie to wyjeżdżaj czym prędzej....

      • 10 6

    • Do Kaszuba z Gdańska (5)

      Kaszubie z Gdańska tobie się porypało z tą stolicą To tak samo jak by Gdańsk był stolicą Mazur troszkę historii .

      • 15 12

      • Połowa terytorium Gdańska to geograficzne Kaszuby.Do SZKOŁY (4)

        nieuki

        • 16 15

        • (1)

          Więc jak miasto które tylko w połowie terytorialnie leży na Kaszubach ba być jego stolicą ??

          • 14 4

          • Cieszyn stolicą Czech!

            i Polski!

            • 22 2

        • i co z tego?

          w Kartuzach, czy w Kościerzynie jest 100% - i odsetek Kaszubów tam też dużo większy niż w Gdańsku

          • 7 1

        • a Ty

          do nauki historii, Kaszubi mieszkali od zawsze na zachód od Słupska, a tu rządził książę pomorski (a kaszubski w Szczecinie) :P
          no i Kaszuby nie są krainą geograficzną, tylko kulturową, więc geografia nie ma tu nic do rzeczy- sam idź do szkoły:D
          ehh... wszystko byłoby pięknie, gdyby nie stowarzyszenie kaszubsko-pomorskie..

          • 8 1

    • O miano stolicy Kaszub to mogą walczyć Kartuzy i Kościerzyna (1)

      A nie Gdańsk czy Gdynia !

      • 26 4

      • nie zapomnij o wejherowie i tamtych stronach

        • 6 0

    • Dla osób, którzy nie wiedzą: (6)

      "Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie będące główną organizacją reprezentującą Kaszubów uznaje za stolicę Kaszub – Gdańsk, gdzie ma też biuro zarządu głównego Natomiast Kartuzy uznawane są za centrum Szwajcarii Kaszubskiej".

      • 8 11

      • (2)

        kaszubsko-pomorskie a nie kaszubskie

        • 2 4

        • co Ty chcesz??? (1)

          to główna organizacja reprezentująca nas, Kaszubów, no!

          • 5 4

          • Re:co Ty chcesz ???

            A ja jestem z Koszwał i też mnie ta organizacja reprezentuje bo jestem z Pomorza

            • 2 0

      • to ze se gdunsk webrale to je ich sprewa (1)

        stolyca zawzdy beda Kartuzy

        • 10 2

        • Tak było , jest i będzie !

          • 2 1

      • :))))))))

        czkawki ze śmiechu dostałam:)))))Od kiedy to stowarzyszenia wyznaczają stolice?! A może fakt, że gdzieś jest jakiś zarząd i jego biuro jest wyznacznikiem stolicy?!:))))); ambicją pana A. jest rządzenie w stolicy. JAKIEJKOLWIEK?! Ciekawostka, że takiego faceta, pełnego inwencji, energii i innych zalet*kumpel
        Premier nie ściąga do Warszawy?!

        *oczywiście zamierzona ironia

        • 6 1

    • nasz ludzi którzy wyjechali z gdańska do gdyni?? (2)

      chyba odwiedzić rodzine, bo jakos liczba ludności w gdyni spada

      • 5 6

      • a ja znam!!!

        • 4 0

      • Ja tez znam :P

        • 3 0

    • Kaszubi do domu (1)

      Gdansk to nie Wasza stolica i przestańcie się tutaj szwendac,bo tylko "dzięki" wam w mieście korki.Idzcie na jagody i nie przeszkadzajcie.

      • 2 3

      • popieram kolegę. Kaszubi do lasu!

        • 2 3

    • prezydent w kubraczku

      MAM NADZIEJE, ZE W JAKIES SWIETA OBCHODZONE PRZEZ KASZUBOW UJRZYMY NASZEGO PREZYDENTA W TYM KUBRACZKU SMIESZNYM

      • 2 0

    • pomyliłeś fakty tak jak Adamowcz z tuskiem a w danych nie ma nic o kaszubach;d z Gdańska

      • 0 1

  • Nie może być ak ze mały Pruszcz , Sopot i Gdańsk łożą na SKM a Gdynia tylko (2)

    korzysta , jedziemy na jednym wózku

    • 104 47

    • czyją własnością jest skm? to spółka pkp o ile wiem. dlaczego samorządy mają bulić. (1)

      bilety drożeją, jakość marna, poniszczone to, bo z wandalami sobie wciąż nie dają rady. inna sprawa jeśli trójmiasto kupi eskaemkę.

      • 18 10

      • o to właśnie chodzi

        wkład w kapitał zakładu oznacza przejęcie w nim udziałów. NIedługo Gdańsk i woj. Pomorskie bedą mieli większość. A Gdynia? a Gdynia nie będzie nawet miała znaczącego wpływu na działanie SKM. W końcu płacą najmniej, to czemu mają dostawać więcej?

        • 12 1

  • W XXI wieku liczyć się będą najsilniejsi. Metropolie będą...

    W XXI wieku liczyć się będą najsilniejsi. Metropolie będą motorami napędowymi państw i regionów. Stawka jest wysoka. Wierzę, że odpowiedzialność każdego z liderów samorządowych uchroni ich od lekkomyślnych decyzji.

    Czy to myśl naszego genialnego stratega?

    • 38 22

  • Powyższe świadczy jedynie (2)

    o daleko idącej niekompetencji obu prezydentów.

    • 29 38

    • (1)

      niekompetencji Budynia, z którym nikt nie chce współpracować. Ja tam się wolę trzymać miasta, w którym rządzi PO, dlatego takiej integracji mówię nie.

      • 0 0

      • poprawka, to tego wyżej: WOLĘ TRZYMAĆ SIĘ Z DALEKA... bo Gdańsk nie rozwija się, tylko lewituje.

        • 0 0

  • I tak Adamowicz jest lepszy od przereklamowanego (dosłownie) Szczurka. (25)

    Pierwszy działa czasem nieudolnie, drugi stworzył ofensywny PR .

    • 120 179

    • czyżby urzędnicy dorwali się do komputera?? (2)

      ....

      • 32 19

      • chyba z gdyni (1)

        • 25 20

        • dzielnica sopot

          niech siedzi cicho

          • 25 13

    • W Gdyni przynajmniej inwestuje sie w infrastrukture... (19)

      ...która jest potrzebna na codzien mieszkańcom, są dobre modernizowane na czas drogi, nowe rozwiązania rozładowujące korki ( węzeł na Wzgórzu ), bardzo sprawna komunikacja ZKM, wdać że miasto się rozwija a nie to co w Gdańsku - cała kasa przez kilka lat w stadion, który okazał się klapą a po EURO będzie problem z jego utrzymaniem.
      Szczurek nie jest idealny, kto jest? Ale gospodarzem jest dobrym.

      • 43 33

      • dobre modernizowane na czas drogi w Gdyni? (3)

        To jest właśnie problem z Gdynianami. Tak kochają swojego prezydenta, że widzą dobre drogi i super inwestycje, choć ich tak naprawdę wcale nie ma.

        • 38 25

        • chopie.. chyba slepy jestes bo inwestycji byla i nadal jest cala masa..

          • 14 15

        • gdyby nie EURO...

          ...to Gdańsk zamiast budować cokolwiek sensownego budowałby pomniki, kolejne ECSy i inne pamiątki po Adamowiczu - nikomu nie potrzebne :)

          • 22 10

        • buhahah imbecylu policz ile gdańsk ma dwupasmowych zjazdów z obwodnicy a ile ma gdynia (+1 budowany na chwarznie)

          a teraz wsiadaj do auta i jedź do pracy u siebie w budyniowie - po pół godzinie stania w korku otwórz drzwi - wystał ten zakuty łeb i ze trzy razy trzaśnij drzwiami.

          • 5 11

      • Chyba nie byles od dawan w gansku! (11)

        Sa budowane dwie obwodnice, trasa slowackiego, remoent torowiska i nawieszczni we wrzeszczu, wezel karczemki, lostowicka, trawaj na morene, trawaj na orunie/lostowice, przedluzenie arami krajowej do obwodnicy, rozbudowa lotniska.

        Faktycznie pomuja tylko kase w stadion! Widzisz co chcesz co media naglosniaja czyli kleski jakie beda na euro, w chorobe "wscieklych ogorkow" tez wierzysz? :)

        "Dziekuje dobranoc"

        • 32 11

        • a dlaczego nagle zaczęły się budować?? (6)

          Tylko ze względu na przereklamowane euro 2012. Gdyby miasto nie przystąpiło do organizacji nie było by dofinansowań i przez długie budyniowe lata żyli byśmy tu przy dziurawych i zakorkowanych ulicach ot co !

          A drogi to robią ale te główne co turyści się nimi będą przedzierać a cała reszta wygląda jak po ostrzale moździerzowym

          • 11 22

          • To siegnij, pamiecia troche wstecz... (3)

            ...przebudowa calego centrum gdanska torowiska i nawieszchni, wydluzenie armi krajowej do kartuskiej, tramwaj na chelm, przebudowa torowiska na hallera oraz nawieszchni, nowa nawieszchnia na spacerowej, nowa nawieszchnia na swietokrzyskiej, nowa nawieszchnia na grunwaldzkiej kolo bylego cricolandu chodz to mozna poczepisz pod euro bo to niedawno zrobili, przebudowa kartuskiej, nie chce mi sie wymieniac dalej...

            Poprawiaja wszytkie drogi, ale sa takie z wiekszym priorytetem i na to nie ma mocnych i one nie beda przez dlugi czas poprawione tak jak warszawska ktora ostanio zrobili ale i tak znalazly sie osoby ktore narzekaly ze robili to az 3 dni zamiast sie cieszyc ze bedzie rowniutki asfalcik.

            Wiec przestanmy nazekac tylko cieszmy sie tym euro, bo dzieki niemu i funduszom wiele spraw zostalo przyspieszonych a po euro nikt asfaltu nie zwinie jak dywanu tylko zostanie i bedzie nam sluzyl przez kolejne lata!

            • 21 3

            • nie zmienia to faktu

              żę teraz remontuje się wszystko naraz. Nie ma organizacji w tym mieście. Zgodzę sie, że remonty były wcześniej ale też już były po prostu konieczne. Wszystkie drogi w Gdańsku 10 lat temu nie powinny nadawać sie w ogóle do użytku. Wreszcie coś się zaczęło dziać, ale tylko dlatego, że jest EURO. Dla mnie jest dziwne, że miasto wojewódzkie jest tak daleko z inwestycjami i dopiero na dużą imprezę je przygotowuje. Gdynia potrafiła sobie poradzić szybciej - co prawda nie były to tak spektakularne inwestycje ale też i nie było nas w Unii - a jednak dało radę. I nie mów, że nikt asfaltu nie zwinie bo te wszystkie inwestycje są z przetargów gdzie jedynym wyznacznikiem jest jak najniższa cena. Obym się mylił ale pewnie wytrzymają tylko do końca gwarancji (oby chociaż). Poza tym co my tu porównujemy? To Gdańsk powinien wyznaczać ścieżki inwestycyjne a mam wrażenie że się dopiero obudzili i podkradają pomysły i klientele innym. I nie sądzę, żeby projekt metropolii dał poza Gdańskiem innym gminom wymierne korzyści. Gdańsk zawsze będzie na lepszej pozycji.

              • 0 0

            • naucz (1)

              się ortografii

              • 0 0

              • gdzie błąd ortograficzny?

                Jeśli jest to przepraszam, ale ja tu widzę jedynie błędy w interpunkcji

                • 0 0

          • boli? (1)

            to adamowicz zaproponowal EURO w Polsce, pewnych faktow nie chcesz pamietac? twoje gdybanie jest zabawne. gdyby nie wersal nie byloby gdyni? haha

            • 17 7

            • niebyt byłby lepszy od shańbionej historii

              obywatele volksdeutche

              • 3 8

        • trzecia kadencja

          i dopiero teraz ruszyło:(

          • 1 1

        • gansk, hmmmm Gdańsk chyba (2)

          Jakie dwie obwodnice? Ja wiem o jednej której to brakuje już od 30 lat. Słowackiego, buhahaha bo zakorkowana na całej długości, więc burzą budynki pod drogę. Torowiska, tramwaje największa zakała komunikacyjna i ogromnie kosztowna. Armii krajowej to się buduje już od 30 lat. Lotnisko powstało na początku lat 70-tych ubiegłego wieku więc rozbudowa była potrzebna już dawno temu.

          Reasumując to wszystko to gdyby nie EURO to Gdańsk byłby zakorkowany, zeszpecony i zaśmiecony na amen.

          PS. Piękny Gdańsk to był przed nastaniem Polski po II WŚ.

          • 5 10

          • Zapomniałeś dodać:

            - wciąż buduje sie hala na granicy Gdanska i Sopotu...

            • 2 4

          • ODP

            1)Jakie dwie obwodnice? - Polnocna i Poludniowa
            2)Słowackiego, buhahaha bo zakorkowana na całej długości - dlatego jest modernizowana
            2)Torowiska, tramwaje największa zakała komunikacyjna - dzieki jej nie stoi sie w korkach hmm faktycznie bus pasy beda lepsze
            3)Armii krajowej to się buduje już od 30 lat - no troche to trwa :P
            4)Lotnisko powstało na początku lat 70-tych - zgadza sie i non stop jest rozbudowywane, 1997 zostal zbudowany nowy terinal teraz przszedl czas na kolejny

            • 2 2

      • jestem urodzoną (1)

        gdańszczanką i z bólem serca powoli przekonuję się, że trzeba sie ewakuowac do Gdyni. Wystarczy porównac cenę wody czy ogrzewania....

        • 12 13

        • do Pani urodzonej...

          W małych miasteczkach i na wsi jest taniej. Zawsze tak będzie, że Gdańsk będzie najdroższym miastem na północy Polski.

          • 8 3

      • sam jesteś klapą

        a stadion jest jednym z najpiękniejszych obiektów. Nawala generalny wykonawca - polecą kary.

        • 5 0

    • lepszy w czym ????? w przypisywaniu sobie zasług?

      • 1 0

    • Adamowicz

      Ej , co Ty widzu gadasz ! Adamowicz jest lepszy od Szczurka ? A to niby w czym ? On Prezydentowi Szczurkowi moze ... wiesz co ? Tylko pozazdroscic dobrego stanu finansow miasta i zadowolonych mieszkancow :-)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane