- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (135 opinii)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (233 opinie)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (329 opinii)
- 4 Paragon grozy za kurs taksówką (463 opinie)
- 5 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (50 opinii)
- 6 W tej bibliotece wypożyczysz narzędzia (27 opinii)
Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
To już pewne - pętla tramwajowa w Oliwie nie zostanie zlikwidowana, lecz zmodernizowana. Możliwe będzie wprowadzenie nowej zabudowy, która zastąpi szpetne parterowe budki
. Kontrowersje wzbudza jednak jej wysokość, a dodatkowo w planie dopuszczono tworzenie schodów w obrębie węzła przesiadkowego.
W tym czasie planowano budowę nowej pętli po drugiej stronie parku Oliwskiego - przy ul. Opackiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pętla dla wszystkich rodzajów tramwajów
W 2010 roku, gdy w Gdańsku były już dwukierunkowe tramwaje sprowadzone z Niemiec, pojawił się pomysł zredukowania pętli tylko do torów odstawczych. To jednak znacznie utrudniałoby organizację ruchu tramwajów jednokierunkowych, dla których najbliższymi pętlami byłyby Jelitkowo
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Z tego powodu zdecydowano się ostatecznie na rezerwację terenu między ul. Opata Rybińskiego a Obrońców Westerplatte pod tradycyjną pętlę, z której mogą skorzystać wszystkie tramwaje kursujące po Gdańsku - zarówno dwukierunkowe, jak i jednokierunkowe.
- Prezentowany projekt planu dla pętli w Oliwie powstał w oparciu o wniosek Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Nie wiadomo jeszcze, jak wiele przestrzeni będzie wymagała zmodernizowana pętla tramwajowa, dlatego w projekcie planu przygotowaliśmy zapisy, zgodnie z którymi najpierw zostanie wykonana nowa infrastruktura komunikacyjna, a następnie pozostały teren będzie można wykorzystać pod inne funkcje np. usługi - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Dwa warianty modernizacji pętli
Pod uwagę brane są dwa rozwiązania modernizacji pętli - szeroko zakrojonej przebudowy, w ramach której pojawi się zupełnie nowy układ torowisk (być może także połączony z pętlą autobusową) lub remontu istniejącej infrastruktury z jej niewielką korektą oraz dostosowaniem do współczesnych norm i wymagań.
- Zapisami planu dajemy pełną swobodę kształtowania tego terenu w zakresie infrastruktury. Decyzja o wyborze wariantu będzie zależała od tego, jakimi środkami finansowymi będzie dysponowało miasto w najbliższych latach na ten cel oraz ewentualnego etapowania inwestycji - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Nowa zabudowa wzdłuż Obrońców Westerplatte
Niemal cały teren objęty projektem planu należy do miasta. Wyjątek stanowi niewielki parterowy sklep od strony ul. Opata Rybińskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zgodnie z projektem planu nowa zabudowa będzie zlokalizowana przypuszczalnie tylko wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dokument podtrzymuje funkcję mieszkaniową budynków pod nr 38
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zabudowa nie wyższa niż 19 metrów i pięć kondygnacji
Pod względem wysokości (dopuszczone są wyłącznie dachy strome) nowa zabudowa może liczyć nie więcej niż 16 metrów, z wyjątkiem 19-metrowej, 5-kondygnacyjnej dominanty kompozycyjnej, która miałaby się znaleźć w pobliżu skrzyżowania z al. Grunwaldzką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Usytuowanie dominanty wynika ze względów urbanistycznych. Jest to zaakcentowanie zakończenia ulic [Obrońców Westerplatte i Kaprów - dop. red.], które się tutaj łączą z al. Grunwaldzką. Ponadto jest to rozwiązanie charakterystyczne dla Oliwy, gdzie mamy wieżyczki czy przewyższenia w zabudowie - uzasadnia zapisy projektu planu Edyta Damszel-Turek.
Ten zapis projektu planu nie podoba się jednak Radzie Dzielnicy Oliwa, która uważa, że dominanta w tym miejscu jest zbędna.
- Uważamy, że należy dążyć do wyrównania pierzei ul. Obrońców Westerplatte do 16 metrów wysokości. Dlaczego koniecznie każde skrzyżowanie musi być podkreślone dominantą przestrzenną? Oczywiście w Oliwie są wieżyczki przy skrzyżowaniach, ale one nie mają rzutu 150 m kw., czyli zwykłego, dodatkowego piętra - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- Ta wysokość nie jest przerażająca. Przecież podobną sytuację z dominantami mamy przy ul. Opackiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Projekt planu wprawdzie nie nakazuje utworzenia nowego przejścia, ale znacznie ułatwia ewentualną zmianę organizacji ruchu. W tym celu odsunięto wspomnianą dominantę o kilka metrów od skrzyżowania ul. Obrońców Westerplatte z al. Grunwaldzką, aby pozwolić na wygospodarowanie szerszego chodnika dla pieszych.
Czytaj też: Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze
Węzeł przesiadkowy ze schodami
Podobnej troski o pieszych nie wykazano w zakresie płaszczyzny chodników na terenie objętym projektem planu. Nie znajdziemy w nim żadnych zapisów zakazujących stosowania schodów w obrębie infrastruktury komunikacyjnej, jak i dostosowania parterów nowych budynków do przyległego chodnika.
- Ten teren jest płaski. Węzeł integracyjny i zaplecze usługowe musi być projektowane w sposób uniwersalny, dostępny dla wszystkich użytkowników. Nie wyobrażam sobie tutaj inwestycji ze schodami - przekonuje Damszel-Turek.
Niestety praktyka deweloperska z ostatnich lat w tym rejonie pokazuje, że schody i skarpy są jak najbardziej możliwe. Wykonano je przy budynkach Kaprów 3
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zgłaszanie uwag do 14 lutego
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla pętli w Oliwie dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 lutego.
Materiał z grudnia 2017 r. Iluminacja parku będzie działać do 4 lutego.
Miejsca
Opinie (154) 5 zablokowanych
-
2018-01-15 11:39
Czyli co? Pod pozorem modernizacji petli wejdzie developer?
- 13 0
-
2018-01-15 11:45
czy zwrotnice na wajchę zostaną?
taka techniczna ciekawostka wiele mówi o możliwościach gdańskich inżynierów
- 13 0
-
2018-01-15 11:49
Zburzyć całą okolicę i biurowe postawic
- 1 5
-
2018-01-15 12:13
Oby ręczna zwrotnica w końcu zniknęła.
- 4 1
-
2018-01-15 12:38
Remontujcie sobie co chcecie
Ale słynny Bar Piwny musi zostać!
Wnioskuję o ochronę konserwatorską tego miejsca.- 3 3
-
2018-01-15 12:49
znowu jakiś deweloper w tle?
- 7 1
-
2018-01-15 12:58
Wszystko (1)
Czy naprawdę będzie mi dane dożyć czasów, w których wszystko w tej spokojnej, historycznej dzielnicy zabetonujecie...? To co się teraz dzieje w tym mieście to jest jakaś masakra. Kapitał kiedyś odpłynie i zostaną nam pustostany w postaci bezużytecznych betonowych biurowców/galerii szpecących miasto. Miazga!
- 12 3
-
2018-01-15 14:31
Wazne zeby budyn zarobil
Reszta sie nie liczy, niedługo nas zepchną do podziemia, mieskzanców a sami beda sie pławić w niezliczonym bogactwie
- 1 2
-
2018-01-15 13:51
szaszłyk pod ochroną konserwatora zabytków , na równi z zamkiem w malborku !!!
- 4 3
-
2018-01-15 14:05
Pętla (1)
Przedłużyć kursy trolejbusów i autobusów gdyńskich z pętli Reja w Sopocie do pętli Oliwa.
- 5 2
-
2018-01-15 17:21
Tym bardziej że odległość niewielka!
A trole mogą jeździć do Oliwy na akumulatorach.
- 1 0
-
2018-01-15 14:08
(3)
Przedłużyć kursy trolejbusów i autobusów gdyńskich z pętli Reja w Sopocie do pętli Oliwa. Takie rozwiązanie usprawni połączenie Gdynia - Gdańsk
- 10 1
-
2018-01-15 19:19
SKM do Gdyni jedzie 20 min - trajtki utkną w korku (1)
lepiej zainwestować w integrację dworców SKM z resztą transportu. To co jest w Oliwie to tragedia - jakieś budki przystankowe, 143 kawał drogi dalej bo tak wygodniej kierowcom.
- 2 0
-
2018-01-16 13:33
co ci budki przeszkadzaja?
wolisz wiezowiec do ktorego nawet nie bedziesz miał wstepu?
- 0 0
-
2018-01-15 22:19
niedasie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.