• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Piekielny pociąg" na linii Gdynia - Sopot

szym
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przejazd pociągu-szlifierki.

mat. SKM Trójmiasto

Jest długi na 80 metrów, waży niemal 300 ton, sypie iskrami i doczekał się przydomku "piekielnego pociągu". Mowa o specjalnym składzie Speno, który służy do szlifowania szyn i w ostatnich dniach przejechał między Orłowem i Sopotem.



Jak często jeździsz koleją?

Przejazd sypiącego iskrami pociągu nie umknął mieszkańcom Trójmiasta, którzy - zaciekawieni - prosili kolejarzy o wyjaśnienia.

Przedstawiciele SKM Trójmiasto tłumaczą, że skład w ostatni weekend wieczorami i nocami kursował między Orłowem a Sopotem.

- To pociąg Speno, służący do szlifowania szyn z niesamowitą dokładnością - do dziesiętnych części milimetra - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.

Po co szlifować szyny?



Speno ma ok. 80 metrów długości (dla porównania - skład EN57 - ok. 65 m) i waży niemal 300 ton. Pojazd najpierw skanuje ultradźwiękami powierzchnię szyn, a potem szlifuje je specjalnymi kamieniami ściernymi.

  • Pociąg szlifował szyny, sypiąc iskry.
  • Pociąg szlifował szyny, sypiąc iskry.
- Po co szlifować szyny? Korzyści jest wiele - mniejsze zużycie torowiska, płynniejsza i przede wszystkim cichsza jazda. Szlifowanie odbywało się nocą, na wyłączonym odcinku jednego toru i nie spowodowało opóźnień w ruchu pociągów - mówi Złotoś.
Z kolei "akustyczny efekt" sprawdzą studenci z koła naukowego Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Gdańskiej, którzy przeprowadzili pomiary hałasu przed szlifowaniem, a po jego zakończeniu zrobią je jeszcze raz.

Jak wygląda "piekielny pociąg"? Materiał z 2015 r.


szym

Miejsca

Opinie (86) 10 zablokowanych

  • Ciekawe dlaczego nie szlifuje się na mokro (1)

    W technikum uczyli że obróbka metalu chłodzonego (na mokro) jest precyzyjniejsza i mniej zużywa narzędzia.
    Ale może nie ma to zastosowania do szyn, albo zabranie potrzebnej ilości chłodziwa (wody) spowodowałoby że ten pociąg byłby jeszcze 2x cięższy

    • 0 0

    • iskra

      Chłodzenie ns szlifierkach wymaga tzw.zemlugowanego oleju podejrzewam nie jest eko.Po drugie sama woda powodowała by wiekszy skurcz hart powierzhni no i zwiekszona punktowa korozje a wtedy szlifowanie psu na buty co do dokładnosci do 0,1 mm to sie usmiałem szlifierz uzywa mikrometru do pomiarow mało precyzyjnych czyli 0,01 mm lub pasametru kalibrowanego płytka wzorcowa

      • 1 0

  • TORY

    Żadna sensacja:) U mnie koło Havla rok temu chyba wieczorem po 23 jechał tramwaj specjalny i też tak tory szlifował z ogniem :)

    • 0 0

  • Ghost Rider :-)

    • 0 0

  • Świetny!

    A ja głupi myślałem, że hamulce się zacięły w jakimś towarowym :)

    • 0 0

  • Piekielny pociąg?! Co za durnota. Komuś chyba Halloween siadło za mocno.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane