• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

990 mln zł na Obwodnicę Metropolitalną trafi na południe Polski

Maciej Naskręt
24 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

Maleją szanse na budowę Obwodnicy Metropolitalnej w obecnej perspektywie budżetowej UE do 2023 r. Planowana droga zniknęła z listy projektów funduszu POIiŚ. Pieniądze z Pomorza trafią prawdopodobnie na budowę dróg na Śląsku i Podkarpaciu.



Czy Obwodnica Metropolitalna powstanie do 2023?

Niedawno Ministerstwo Rozwoju zaktualizowało i zatwierdziło "Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020". Wymienione w nim były (w działaniu 4.1) inwestycje zwiększające dostępność transportową ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.

I tu jest zła wiadomość. Z listy zniknęła - za zgodą Centrum Unijnych Projektów Transportowych - ważna inwestycja na Pomorzu: Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma (miała?) połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Co ciekawe, ministerialni urzędnicy podjęli jednocześnie decyzję o wpisaniu na listę dwóch nowych przedsięwzięć, co oznacza przeniesienia środków UE z Pomorza (993 mln zł) na wschód i południe kraju. Pieniądze z dofinansowania Obwodnicy Metropolitalnej trafią teraz na budowy obwodnicy Węgierskiej Górki na południu Polski i drogi S19 z Rzeszowa w kierunku granicy państwa z Ukrainą w Babicach.

Dodajmy, że według danych z Ministerstwa Rozwoju koszt budowy Obwodnicy Metropolitalnej to 1,169 mld zł.

Obwodnica Węgierskiej Górki, jak i trasa pod Rzeszowem mają wydane ostateczne decyzje środowiskowe. Tymczasem decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Metropolitalnej utknęła w sądach administracyjnych.

Zobacz pełną listę projektów zidentyfikowanych POIiŚ.

Zrzut ekranu z  aktualnej listy POIiŚ. Brakuje pozycji 4.1-6 - była tam wpisana Obwodnica Metropolitalna. Tymczasem pod pozycją 4.1-14 i 4.1-15 pojawiły się nowe inwestycje. Zrzut ekranu z  aktualnej listy POIiŚ. Brakuje pozycji 4.1-6 - była tam wpisana Obwodnica Metropolitalna. Tymczasem pod pozycją 4.1-14 i 4.1-15 pojawiły się nowe inwestycje.
Pięciu skarżących

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Miejsca

Opinie (733) ponad 20 zablokowanych

  • Ja sie pytam ile kasy miasto im zaproponowalo i nie przyjeli. No ile ?

    175 tys ?

    • 6 0

  • Dla mnie to nigdy nie byla zadna ''obwodnica metropolitalna' (2)

    Po co sie tak spinac? Zrobmy dwie porzadne drogi wyjazdowe. Jedna z Gdyni do Zukowa, koniecznie z kilkuset metrowym tunelem pod Chwaszczynem z pozostawieniem ronda na gorze. I druga z Gdanska, 4 pasmowka do Zukowa. Ci, ktorzy tam jezdza, wiedza na pewno gdzie przydalby sie tunel. Prosze o podpowiedz. Problem bedzie rozwiazany. Bo to nie mialabyc zadna obwodnica tylko wlasnie drogi dojazdowe do Gdanska i Gdyni, dla bylych mieszkancow Trojmiasta, ktorzy z braku kasy, lub z innego powodu pobudowali dom gdzies na wsi. Bardziej potrzebna jest faktycznie trasa kaszubska, ale jej tez nie bedzie. Pozdrawiam!

    • 8 11

    • czyli przyzajesz, że te drogi są przeciw Trójmiastu i pro dalszej suburbanizacji

      • 0 0

    • Tak

      Chcieli miec dom z miastemi jezdzic do pracy do Trojmiasta autkiem.
      Takich przejazdow nie wytrzymaja drogi na calym swiecie. To paranoja komunikacyjna. Koleja nie pojada i wola stac w korku jaki sami tworza.

      • 1 1

  • Zabrali durakom co się kłucą. (1)

    • 9 3

    • kłucą, dobre, powiem więcej, takie sobie.

      • 0 1

  • No i fajnie .

    Niepokorni zawsze mają pod górkę .

    • 3 2

  • pisiorkom dziekujemy

    bardzo

    • 12 8

  • Wszystkiemu winny jest PiS!

    • 10 5

  • i tak pisowscy koniosraje, kolejnych wyborów nie wygracie

    • 11 5

  • Masakra

    • 3 2

  • (1)

    Co za problem wybudować przez inne tereny a zjazdów do tych gmin nie rocic aby nie mogli poruszać się nowa droga

    • 8 1

    • mądry jestes!

      ciekawy jestem jak bys mial pod domem taka nowa ulice czy tez bys tak gadal?

      • 0 1

  • Samozaoranie pomorzan

    Pomorze poczeka 12 lat na zmianę dróg..bo kara za głupotę należy się.

    • 3 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane