• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza solarna łódź turystyczna powstanie w Gdyni

Marzena Klimowicz-Sikorska
29 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Gdynianie zaprojektowali jedną z pierwszych na świecie samowystarczalnych turystycznych łodzi solarnych. Gdynianie zaprojektowali jedną z pierwszych na świecie samowystarczalnych turystycznych łodzi solarnych.

Gdynianie zaprojektowali pierwszą w Polsce i jedną z niewielu na świecie łódź turystyczną, zasilaną wyłącznie energią słoneczną. Sześcioosobowa jednostka będzie mogła pływać po wszystkich wodach śródlądowych. Na razie jest jednak wyłącznie prototypem.



Ta łódź solarna to tramwaj wodny, który odbywa rejsy do Iławy kanałem Elbląskim. Ta łódź solarna to tramwaj wodny, który odbywa rejsy do Iławy kanałem Elbląskim.
Łodzie solarne, a więc napędzane energią słoneczną, niegdyś wydawały się wyłącznie fantazją studentów i naukowców wydziałów oceanotechniki politechnik na całym świecie. W Trójmieście już od kilku lat nad swoją łodzią pracują członkowie koła naukowego Korab. Ciągle Ich ciągle ulepszany "Solar" z powodzeniem startuje w zawodach podobnych jednostek, ostatnio osiągnął sukces podczas regat pod Berlinem.

Nic dziwnego, że te sukcesy zachęciły innych do projektowania łodzi napędzanych energią słoneczną, które mogłyby być wykorzystywane komercyjnie. Na taki projekt zdecydował się były student PG, który tym razem zaprojektował łódź nie regatową, a turystyczną.

Czy Trójmiasto ma szansę stać się zagłębiem łodzi solarnych?

- Zaprojektowaliśmy ją na bazie doświadczeń z jednostek regatowych, ale z dbałością o komfort użytkowania i stabilność konstrukcji - mówi Bartosz Puchowski, kierownik projektu Fiten Solar Team, który swoją pierwszą łódź solarną projektował jeszcze podczas studiów na PG. - Będzie w pełni zasilana z ogniw fotowoltaicznych. Zastosujemy w niej napęd o mocy 4 kW. Zostanie wyposażona w lodówkę, sprzęt audio, nawigację GPS oraz oświetlenie. Podobnie jak nasze regatówki cała łódka zostanie wykonana w technologii próżniowej i konstrukcji przekładkowej.

Do tego zamiast ciężkiego, głośnego i nieekologicznego silnika wyposażona będzie w cichy i dyskretny napęd elektryczny, który pozwala pływać również w strefach ciszy. Dlatego długa na 6,2 m i szeroka na 2,45 m słoneczna łódka będzie idealna dla wędkarzy i pasjonatów dzikiej przyrody. Jednostka została zaprojektowana na sześć osób i tak by pływać po wszystkich wodach śródlądowych.

Dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych o powierzchni ok. 6 m kw i mocy 1kW oraz akumulatorów LiFePo4 łódka będzie mogła pływać non stop dniem i nocą z przeciętną prędkością 8 km/h. Maksymalnie jednak będzie mogła rozpędzić się do 14 km/h. Pozwoli to żeglować łódką nie tylko po kanałach i spokojnych jeziorach, ale wszystkich wodach śródlądowych bez obaw o wywrócenie.

Prototyp powstanie jeszcze w tym roku. Jeśli znajdą się chętni, łódź trafi do szerszej produkcji. Szacuje się, że kosztowałaby ok. 80 tys. zł z czego 17 tys. to cena paneli słonecznych.

Opinie (53) ponad 10 zablokowanych

  • A MI SIE WYDAWAŁO ŻE JUŻ KILKA LAT TEMU TAKĄ ŁÓDŹ DLA KILKUNASTU OSÓB SKONSTRUOWALI STUDENCI PG (1)

    Można ją było zobaczyć na Motławie, ale w końcu Motława nie porzepływa przez Gdynie więc jej Gdynianie nie widzieli i myślą że są pierwsi, ale mimo wszysko brawa

    • 1 1

    • ale oni mają opcjonalnie silnik spalinowy

      • 0 0

  • a co w momencie gdy zawieje większy wiaterek, łódź wygląda tak jakby miała przy wiaterku zaraz polecieć jak balonik do góry a myk w bok zrobić :)

    • 0 0

  • Przy obecnych warunkach

    łódką można pływac 2 dni w sezonie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane