• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • Ja bym w ogóle siedzenia wywalił (1)

    Motorniczy niech solidarnie też stoi.

    • 12 0

    • jaki motorniczy?

      powazny jestes?

      • 1 1

  • Czyli nadal ten sam złom tylko nowa farba, siedzenia i toaleta.

    • 6 0

  • Wsrodku od biedy wyglada to ok ale czy jest cichszy i wydajniejszy naped w tych drezynach? (2)

    • 5 1

    • W ramach kary,pasażerowie bez biletu będą pchali

      tzw.nożny napęd

      • 2 1

    • Jakie przyspieszenie tego cacka?

      • 1 0

  • Były tak rozj.... że aż wykonawca zbankrutował (1)

    • 7 1

    • 10000000000000/10

      • 0 0

  • jak tu żyć :(

    Najniższa cena to najniższa jakość dlatego nie dotrzymanie terminów, kłopoty finansowe firmy to normalka. Kiedy w końcu postawimy na Jakość, Komfort i Bezpieczeństwo ludzi, kiedy będziemy w Europie tej Zachodniej ?

    • 5 1

  • po co WC w kolejce MIEJSKIEJ?

    Po co w aglomeracyjnym ezt toalety? dlaczego wciąż jest to ezt dedykowany dla niskich peronów? Przecież SKM to trasa Gdańsk - Wejherowo, to że część kolejek jeździ do Słupska, nie oznacza że wszystkie muszą mieć schodki! Wystarczy wyznaczyć stałą pulę jednostek ze schodkami do niskich peronów i tylko je puszczać do Słupska, a w pozostałych zamontować stopnie do wysokich peronów, tak jak miało to miejsce w latach 70,80-tych i na początku lat 90-tych!

    • 13 2

  • Taki skład jest niezły pod jednym warunkiem (1)

    Że częstotliwość kursowania jest co 5 minut lub częściej ( jak metro w Madrycie, bo kolejka jakaś podobna )Ale dla częstotliwości 2 x na godzinę to chyba pomyłka.

    • 5 1

    • madryt - trojmiasto?? heheeh to jak real madryt i lechia z arką razem wzięte

      • 0 0

  • (1)

    I znowu przez z****ne rowery, ludzie będą się ściskać jak sardynki. Jedziesz ulicą, nie można wyprzedzić bo wlecze się rower, chociaż z boku jest ścieżka. Na chodnikach też nie jest bezpiecznie, bo jeżdżą po nich rowery(mam na to sposób, wystarczy lekko wyciągnąć łokieć, już nie jeden zwijał się z bólu;p) Czy nie może być normalnie??? Czy wszędzie musi być jakaś skrajność, masz rower to nim jedź tam gdzie są wyznaczone do tego miejsca.

    • 8 6

    • łokieć

      łokciem to mozesz mieszać bigos w wannie ze swoja rodziną

      • 2 1

  • "który została przebudowa"

    Polska trudna język

    • 4 0

  • WC? (1)

    SKM służy do szybkich i krótkich podróży. Tak samo jak w autobusach nie ma toalet, tak i w SKM są one całkowicie zbędne. Jeżdżę nimi 20 lat i nigdy nie miałem potrzeby z nich korzystać. Zresztą i tak są albo zamknięte albo tak obskurne, że strach wejść. Zatem bez sensu płacić za coś, co nie przynosi żadnych korzyści a tylko zabiera cenne miejsce.

    • 14 4

    • SKM skutecznie oszukuje

      Te kible zostawili dlatego, że tak naprawdę to niema być szybka kolej miejska, tylko pociąg do obsługi regionalnej.
      SKM od lat oszukuje mieszkańców Trójmiasta, wbrew temu, co ma zapisane we własnych dokumentach, że jest przeznaczona do obsługi aglomeracji trójmiejskiej. Dziwię się, że władze municypalne do dzisiaj nie połapały się, że ukrytym celem władz tej spółki jest stanie się przewoźnikiem regionalnym. Dlatego SKM nie ma zamiaru kupować taboru o parametrach miejskiego metra i instaluje w swoich składach ubikacje, aby spełniały warunki dla przewozów regionalnych.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane