- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (517 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (233 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (136 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (159 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (100 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (75 opinii)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 21:18
Kto do licha...
...pozwala na miekkie siedzenia w komunikacji publicznej.
Nikt tego nie czysci prxzeciez, gdzie jest sanepid?- 1 0
-
2013-12-19 21:18
szkoda miejsca
Dla niezdyscyplinowanych palaczy
- 0 0
-
2013-12-19 21:59
problemy z rachunkami
"Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212."
Jeżeli SKM tak liczy pieniądze jak dziennikarze Trojmasto.pl siedzenia to ja się nie dziwię jakością jazdy. :)- 2 0
-
2013-12-19 22:05
rapid urban railway..
ostatnio miałem okazje jechać z Gdyni do Gdańska jakąś taką nietypowo zmodernizowaną kolejką, która na każdej stacji powtarzała: "Rumia". A po ruszeniu z przystanku:"następny przystanek Rumia Janowo" (!!). No i jeszcze :"Rapid urban railway in Tricity wishes you a pleasant journey" . Toż to już Europa. Mam nadzieję, że ta nowo zmodernizowana też będzie tak mówić....
- 0 0
-
2013-12-19 23:08
modernizacje gratów z lat 60...
Z g... maercedesa ni zrobisz...
- 2 0
-
2013-12-20 00:35
Smutne są te Wasze komentarze (1)
Ktoś się ucieszył?
Ktoś napisał, że może choć trochę będzie fajniej?
Taaaak, anonimowo se wygarnè!- 1 2
-
2013-12-20 09:05
czegoś sie spodziewał ????
ze ludziska będą się cieszyć z poraz trzeci odgrzanego "kotleta" ?
- 3 0
-
2013-12-20 06:36
SKM
Szkoda że nie zrobili bez siedzeń weszło by więcej ludzi i tak sie jeździ jak bydło w zapchanych wagonach a siedzenia niewygodne i wąskie ale po co robić dobrze i tak będą jeździli
- 1 1
-
2013-12-20 08:38
To tylko nałożenie nowego tynku na stare ruiny
To takie POlskie.
Prowizorka prowizorkę prowizorką POgania.- 5 0
-
2013-12-20 11:58
A gdzie zdjęcia siedzeń?
Czy będzie stymulacja prostaty?
- 0 0
-
2013-12-20 12:32
Ten artykuł powinien być sekcji "trójmiasto de luxe"
Z relacją z jakiegoś branczyku, uroczystego iwentu dizajnerów ;)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.