• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze autobusy na gaz w Gdyni

(aria)
30 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Już w poniedziałek autobusy z charakterystycznym garbem, podobne do pokazanego na zdjęciu, wyjadą na ulice Gdyni Już w poniedziałek autobusy z charakterystycznym garbem, podobne do pokazanego na zdjęciu, wyjadą na ulice Gdyni

W najbliższy poniedziałek ruszą na gdyńskie trasy pierwsze w Trójmieście autobusy napędzane gazem ziemnym.

Pojawi się pięć nowych pojazdów. Każdy kosztował 1,3 mln zł. Są to autobusy przegubowe i niskopodłogowe. Mają zainstalowany monitoring i klimatyzowaną kabinę kierowcy. Zabierać będą 160 pasażerów.

- Są to pierwsze w Polsce napędzane gazem ziemnym autobusy marki MAN. Pojazdy te spełniają najbardziej wyszukane europejskie wymogi ekologiczne i są o siedem decybeli cichsze od autobusów konwencjonalnych - mówi Kazimierz Gałkiewicz, Prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Nowe pojazdy będą kursowały na linii 171 - łączącej Gdynię z Gdańskiem oraz na liniach R, 107, 147, 150, 152.

- To dopiero początek ery autobusów na gaz w Gdyni. Do 2010 roku planujemy wprowadzić do gdyńskiej sieci 20 takich pojazdów. Szukamy obecnie sposobów finansowania przedsięwzięcia z funduszy ekologicznych - dodaje Kazimierz Gałkiewicz.

Gaz ziemny jest obecnie paliwem najtańszym, najbardziej ekologicznym i najbezpieczniejszym. Autobus napędzany gazem jest tańszy w eksploatacji od konwencjonalnego o około 30 proc. Zastąpienie paliwa tradycyjnego gazem ziemnym daje w skali roku oszczędność 60 tys. zł w użytkowaniu jednego tylko pojazdu.

W przyszłym roku na mocy porozumienia Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Pomorskiej Spółki Obrotu Gazem w Gdańsku, w Zajezdni Autobusowej w Kaczych Bukach ma powstać stacja szybkiego tankowania gazem.
(aria)

Opinie (61) 5 zablokowanych

  • a może SOPOTKOWO : Sopot sam sobie założy komunikację? Żerujecie na autobusach z Gdańska i Gdyni !! I wiecznie niezadowoleni...

    • 0 0

  • zkm gdynia

    dziekuję memu miastu za takie innowacje. uwielbiam zkm gdynia:)

    • 0 0

  • Dla zainteresowanych. Oto jeden z Manów dla Gdyni:
    http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-183964.html

    A są to Many a nie Solarisy dlatego, że Solaris miał gorszą ofertę przy przetargu.

    • 0 0

  • Matko!

    Jak sie czyta komentarze, co niektorych, to sie niedobrze robi! Albo ktos nie doczyta, ze klima jest TYLKO u kierowcy i krzyczy, ze 'nigdy nie włączają', albo ze napisy 'po niemiecku' chociaż pojęcia o niemieckim nie ma zielonego! Masakra! Cokolwiek, alby tylk skrytykowac! Najwieksze glupoty napiszą, pomyleńcy!!! Pomyslcie troche, zanim cos napiszecie i przeczytajcie wczesniej artykul najlepiej!! Pzdr

    • 0 0

  • Mewa

    Droga koleżanko, różnica polega tylko na tym, że gazowce faktycznie jeżdżą na gaz, a klimatyzacja w autobusach działa od święta. I nie jest to tylko przykład Gdańska, bo warszawskie spółki komunikacyjne również posiadają klimatyzowane pojazdy, ale „air condition” działa tylko kiedy Hanna Gronkiewicz-Waltz zachęca mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest prosta - gdyby klimatyzacja pracowała 24 h w każdym autobusie danego przedsiębiorstwa komunikacyjnego, firma po 2 dniach takich numerów poszłaby z torbami. Tak więc w Gdańsku pojazdy z klimatyzacją są kupowane jedynie do celów propagandowych, gdyż innego pożytku z tego nie ma.
    Druga kwestia w której Gdańsk jest 100 lat za murzynami to nowe technologie. Teraz naprawdę nie wystarczy, że kupi się niskopodłogowy pojazd, gdyż takie jeżdżą nawet w liczących sobie 5 tys. mieszkańców Kętach. Solidne przedsiębiorstwo komunikacyjne stawia teraz na nowe technologie, takie jak chociażby pojazdy na gaz. Przykłady sąsiadów (Słupsk, Elbląg) już zostały tu wymienione przez przedmówców. Dodam tylko od siebie, że również Tczew zamierza od 2008 r. eksploatować tego typu pojazdy. ZKM Gdańsk (czyli wasz przewoźnik) z kolei cofa się w rozwoju. Ostanie solidne nowe pojazdy to MANy zakupione w 2002 r. Po tym czasie wzbogacaliście jedynie flotę w demobil z Niemiec oraz kiepskie jakościowo Solarisy. Przyczyny są jasne – czymś trzeba łatać dziury taborowe po kilku przespanych latach.

    • 0 0

  • Do Mag_Gdynia

    Pierwsza sprawa to podaj mi jeden model autobusu niskopodłogowego, który jeździ w Kętach. I druga sprawa to wyjaśnij dlaczego Solarisy są słabe jakościowo?

    • 0 0

  • do Mag_Gdynia

    w bledzie jestes co do klimatyzacji... prawie w kazdym solarisie dziala klimatyzacja, wiem bo dziennie jade ok. dziesiecioma solarisami, czasem wiecej) Przyklad: linia 117, 143 - nie ma bez dzialajacej klimy busa. A i powiedz dlaczego solarisy sa slabo wykonczone, bo jakos nie zauwazylem

    • 0 0

  • !!!!!!!!!!!!!! NIC SPECJALNEGO !!!!!!!!!!!!!!

    U MNIE METRO BEDZIE. A W PIWNICY JUZ MI BUDUJA DWORZEC
    HEHEHEHEH

    • 0 0

  • Taaaak Mewa, a mi na ręce kaktus rośnie... to nawet w Ikarusach jest podobna klima – wszystkie okna na oścież.

    Do luQasa:

    Pytanie pierwsze: racja, z Kętami nie trafiłem, ale za to w podobnej co do wielkości Chodzieży jeżdżą Neoplany N4009.

    Pytanie drugie: Solaris to po prostu niebyt wyrafinowana marka, powstała z dawnego Neoplana. Nie uważam, że jest fatalna (w porównaniu np. do Jelcza), ale również nie są to pojazdy dorównujące pod względem wykończenia, cichości czy też niskiej awaryjności producentom typu MAN, Volvo, Mercedes czy Scania. O tym świadczy zresztą cena. Widać, że Gdańsk rozpaczliwie potrzebował dużo autobusów, dlatego też zakupił Solarisy. Do tego dochodzi klęska Solarisa w Bratysławie, gdzie wszystkie tego typu autobusy zostały wycofane z ruchu z powodu pożarów jakie tam miały kilkukrotrotnie miejsce w pojazdach spod Poznania. I żeby się nikt nie czepiał – w Gdyni jeżdżą trolejbusy Solarisa, gdyż jest to jedyny konkurent Jelcza na tym rynku. Jakość autobusów z Dolnego Śląska każdy zna, kto chociaż raz nimi jechał, więc w takim wypadku zostaje tylko Solaris.

    • 0 0

  • Solarisy sa dobre, ale nie az tak dobre jak Many...
    A u naszych sasiadow solarisy sie zapalily, bo byly zle serwisowane;P.
    Solarisy sa kupowane przez duzo panstw w europie, ale nie az tak jak inne marki...
    Volva tez nie sa zbytnio dobre, sa nawet gorsze od solarisow;]
    Strasznie w volvach(najnowszych tych 7700 i 7000itp) trzeszczy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane