• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze konkrety w Młodym Mieście

Michał Stąporek
6 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
Dawne tereny Stoczni Gdańskiej za kilka lat zmienią się w Młode Miasto, nowoczesną śródmiejską dzielnicę. 1. Plac, na którym stała scena w czasie koncertów Jarre'a i Gilmoura. Tu powstanie kompleks budowany przez TK Development. 2. Dawna zajezdnia PKS przy ul. Wałowej. Tu stanie ponadstumetrowy apartamentowiec budowany przez Grupo Labaro. 3. Parterowe baraki przy ul. Jana z Kolna. W tym miejscu Echo Investment wybuduje biurowiec. Dawne tereny Stoczni Gdańskiej za kilka lat zmienią się w Młode Miasto, nowoczesną śródmiejską dzielnicę. 1. Plac, na którym stała scena w czasie koncertów Jarre'a i Gilmoura. Tu powstanie kompleks budowany przez TK Development. 2. Dawna zajezdnia PKS przy ul. Wałowej. Tu stanie ponadstumetrowy apartamentowiec budowany przez Grupo Labaro. 3. Parterowe baraki przy ul. Jana z Kolna. W tym miejscu Echo Investment wybuduje biurowiec.
1 - tu będzie budowała firma TK Development. 2 - Powstanie Nowej Wałowej jest warunkiem rozwoju Młodego Miasta. 3 - Plac Solidarności. 1 - tu będzie budowała firma TK Development. 2 - Powstanie Nowej Wałowej jest warunkiem rozwoju Młodego Miasta. 3 - Plac Solidarności.

Największe w Trójmieście centrum handlowe i dwa wieżowce: jeden mieszkalny, drugi z biurami powstaną tuż za dawną główną bramą Stoczni Gdańskiej. Bedzie to pierwsza inwestycja w ramach tzw. Młodego Miasta.- Wszystko powinno być gotowe jesienią 2009 roku - zapewniają przedstawiciele dewelopera, duńskiej firmy TK Development.



W ciągu ostatnich tygodni informowaliśmy o dwóch dużych inwestycjach budowlanych, które w najbliższym czasie mają rozpocząć się wokół Placu Solidarności w Gdańsku. Pod koniec grudnia firma Echo Investment kupiła działkę przy ul. Jana z Kolna i ogłosiła, że wybuduje na niej biurowiec. Z kolei tuż po świętach pisaliśmy o stukilkudziesięciometrowym apartamentowcu, jaki ma powstać na terenie dawnej zajezdni PKS przy ul. Wałowej.

Jednak kompleks, który w ciągu trzech lat ma powstać na 4,5-hektarowej działce tuż za bramą stoczni, ma być większy niż obie te inwestycje razem wzięte. Jego głównym elementem ma być wielofunkcyjne centrum handlowo-usługowe o powierzchni 50 tys. m kw. Dla porównania: powstająca we Wrzeszczu Galeria Bałtycka będzie mieć 45 tys. m kw., a znajdujący się na ul. Rajskiej Madison ok. 18 tys. m kw.

Wraz z centrum handlowym powstaną jeszcze dwa budynki: apartamentowiec z 10 tys. m kw., oraz nieco tylko większy biurowiec. Autorem projektu architektonicznego jest - na razie jeszcze nieujawnione - międzynarodowe biuro architektoniczne.

Ile to wszystko będzie kosztować? - Jeszcze nie wiemy. Dokładny koszt inwestycji będzie zależał od wymagań, jakie nam postawi miasto - przyznaje Frede Clausen, prezes zarządu firmy duńskiej firmy deweloperskiej TK Development, która zbuduje kompleks.

Czy wierzysz w boom budowlany w śródmieściu Gdańska?



Co do wymagań miasta, sprawa jest prosta: - Inwestor nie dostanie pozwolenia na użytkowanie żadnego obiektu dopóki nie zostanie zbudowana ul. Nowa Wałowa, która połączy ul. Rybaki z Bramą Oliwską. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami deweloper powinien na ten cel wydać 18,5 mln zł - deklaruje Alan Aleksandrowicz, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej UMG.

Problem w tym, że Nowa Wałowa, która przetnie postoczniowe tereny ma kosztować aż 70 mln zł. Nawet po dodaniu do kwoty od dewelopera 2,5 mln zł zapisanych na jej budowę w budżecie Gdańska, wciąż będzie brakowało niemal 50 mln zł. - Tę kwotę chcemy zdobyć z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli pieniędzy na rozwój województwa dystrybuowanych przez Urząd Marszałkowski - tłumaczy Alan Aleksandrowicz.

Wnioski o dofinansowanie z RPO będzie można składać dopiero pod koniec tego roku. Przyznawanie pieniędzy poszczególnym projektom potrwa zapewne kolejne kilka miesięcy. Pozostałe kilkanaście miesiecy może nie wystarczyć na budowę zupełnie nowej ulicy (pod którą znajduje się przeciwatomowy bunkier, który trzeba rozebrać) i mostu nad torami kolejowymi, łączącego Nową Wałową z al. Zwycięstwa.

Czy w takim razie deweloper zdąży wybudować kompleks o powierzchni 70 tys. m kw. w terminie? Gdyby takie deklaracje składała niewielka firma deweloperska, można by je śmiało włożyć między bajki. Jednak TK Development to poważna firma notowana na kopenhaskiej giełdzie, która tylko w naszym kraju postawiła już kilka centrów handlowych, biurowce (dla Microsoftu i Philipsa) a w Warszawie buduje osiedle mieszkaniowe. - Wiosną przedstawimy szczegółowy harmonogram prac i kosztorys - zapewnia Frede Clausen.

Opinie (136) 9 zablokowanych

  • Bunkier jest ważniejszt od kolejnego sklepu i mieszkań na wynajem

    a jak wybuchnie jakaś bomba? Kto wie co będzie za 1, 5, 10, 20 lat?

    • 0 0

  • Ze stoczni gdańskeij należy zrobić centrum sztuki

    To może być które przyciągnei artystów z całego świata.

    • 0 0

  • korki w Gdansku

    Ciekawy artykuł w piatkowym Dz. Balt. p.Tomasza Rozwadowskiego z PG.

    Pyta, czy Gdansk za niewyobrazalne pieniadze musi realizowac projekty komunikacyjne z lat 70, zamiast wprowadzac rozwiazania, do ktorych Zachod wlasnie dochodzi?

    Oprocz tego moze uprzywilejowanie komunikacji publicznej (osobny pas ruchu?), czystej, punktualnej, z miejscami dla pasazerow, zmniejszy ilosc aut.

    To tak szybko rzucam, artykul ciekawy.

    • 0 0

  • Nie czytalam ...a szkoda...
    Niech zgadne...czy mowa jest tam np.o tym ,ze zamiast budowac trakcje tramwajowe powinny byc po prostu dodatkowe pasy ruchu?

    • 0 0

  • do lepek

    przejdz sie po terenach stoczniowych.. a raczej przejedz samochodem..(bo to prawdziwy gigant) SG to sa tak ogromne polacie niewykozystanej ziemi.. gdzie sie nic nie robi.. zupelnie nic!! tak naprawde za komuny bylo kijowe zagospodarowanie terenu.. i dlatego to bylo tyle hektarow..+ budynki teraz w SG sa społki ktore zajmuja tylko sam pas nabrzeza.. plus kilkanascie hal a wieksza czesc stoczni pustki pustki pustki.. trawa drzewa.. oczywiscie mowie o SG..a hale prefabrykacji malowania czy place do składowania blachy to naprawde nie potrzebuja aaaz takich terenow.. co wiecej nalezy pamietac ze teraz stocznie zmieniaja sie (a raczej juz powinny miec dawno zmieniony charakter) ze stoczni produkcyjnych na stocznie montazowe.. (zorietowani wiedza o co biega) co bardzo zwieksza wydajnosc pracy i zapotrzebowanie na teren.. tak wiec mozna budowac na terenach postoczniowych ile wlezie a miejsca dla budowy statkow i tak nie zabraknie..

    • 0 0

  • poprawka

    tzn zmniejsza zapotrzebowanie na teren..!! sorki przejezyczenie

    • 0 0

  • Bez senu

    Gdańsk trzeba odkorkowywać, a nie wciskać inwestycje generujące ruch kołowy.

    Głupota

    • 0 0

  • kontynuujac temat bunkra

    ej moze zrobimy wypad do tego bunkra? Pare łomów można ściane przesunąć wywalić to nie problem, troche prowiantu laterek i można zrobić mega wyprawe......

    • 0 0

  • Byle z głową!

    Jestem za zagospodarowaniem stoczni, ale z głową !!! Powinna tam powstać dzielnica mieszkalno-kulturowa! budynki stoczniowe mają niepowtarzalny, industrialny klimat. Jeśli deweloperzy będą stawiać kolejne giganty handlowe i wysokie biurowce to zatraci się klimat tej części miasta. Wg mnie powinny tam powstać hotele, kluby z prawdziwego zdarzenia, miejsca do rekreacji no i przede wszystkim muzeum sztuki wspolczesnej, ktorego projekt juz istnieje (IS Wyspa). Mam tylko nadzieje, ze zostal on uwzgledniony w planie zagospodarowania. Mieszkania ok, ale nie róbcie z Młodego Miasta kolejnej dzielnicy mieszkalnej z wielkim centrum handlowym, bo to grzech zaprzepaścić miejsce z takim potencjałem!!!!

    • 0 0

  • W pełni popieram komentarz observatora. Stocznie ma dość miejsca i na budowe statków i na oddanie gruntów. Codziennie przejezdzam wzdłuz terenów stoczni i takiego marnotrastwa przestrzeni nigdzie nie widziałem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane