• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze pendolino z bezprzewodowym internetem

Maciej Naskręt
28 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Montaż Wi-Fi w pociągach pendolino. Montaż Wi-Fi w pociągach pendolino.

W piątek wyjechał na trasę pierwszy pociąg pendolino wyposażony w Wi-Fi. Doposażenie wszystkich 20 pociągów tej serii w internet ma zakończyć się w listopadzie 2019 r.



Czy internet w pociągach jest potrzebny?

Serial pod tytułem "Wi-Fi w pendolino" trwał od 2014 r. Ówczesny zarząd spółki PKP Intercity w przetargu na zakup supernowoczesnych składów nie uwzględnił dostępu do bezprzewodowego internetu.

Pojawiły się obietnice, że z internetu w pendolino będzie można skorzystać już w kolejnym roku, ale tak się nie stało. Ostatecznie pierwszy i na razie jedyny skład z Wi-Fi pojawił się na torach 28 grudnia, czyli cztery lata po tym, jak pendolino pierwszy raz wyjechało na trasę.

- W piątek na tory wyjechał pierwszy pociąg wyposażony w sieć bezprzewodowego internetu Wi-Fi. Wyposażenie wszystkich pociągów w bezpłatny internet ma zakończyć się w listopadzie 2019 roku - zapowiada Marek Chraniuk, prezes spółki PKP Intercity.
Czytaj też: 4-milionowy pasażer w pociągu PKM

Montaż Wi-Fi w pociągach pendolino. Montaż Wi-Fi w pociągach pendolino.

Kosztowne doposażenie Wi-Fi



Przewoźnik zapłaci 31,7 mln zł za instalację i 5-letnie utrzymanie routerów w 20 składach ED250. Dane użytkowników bezprzewodowego internetu w pociągach pendolino mają być zabezpieczone w sposób należyty i zgodny z obowiązującą ustawą o ochronie danych osobowych. PKP Intercity i firma Alstom - producent pendolino, która jednocześnie świadczy tę usługę, zawarły odpowiednią umowę powierzenia danych.

Sieć Wi-Fi dostępna jest aktualnie w blisko 250 składach i wagonach PKP Intercity. Posiada ją 206 wagonów PKP Intercity oraz 41 elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli 20 składów PesaDART, 20 składów FLIRT3 oraz pierwszy pociąg pendolino.

Zgodnie z planami do roku 2023 bezprzewodowy internet będzie stanowił standardowe wyposażenie niemal 80 proc. składów PKP Intercity. Docelowo wszystkie pociągi przewoźnika będą posiadały bezpłatny, bezprzewodowy internet dla pasażerów.

Zobacz także: Kolejny peron dworca Gdańsk Główny w remoncie

Miejsca

Opinie (268) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    A po co? Telefon z lte wystarczy.

    • 10 5

    • tyle, że w Pendolino zawsze jest problem z zasięgiem.

      • 5 1

    • Kolejny przyglup ktory Pendolino zna z opowiadan ministra ps. "zegarek" (1)

      Po to, że Pendolino to szczelna puszka i zasięgu gsm nie ma przez 2/3 trasy Gdańsk - Wwa.

      • 6 1

      • chyba twoj sagem

        • 0 5

    • Nie wystarczy.

      Sieć gsm ogarnie drogi kołowe a nie kolej. Często jest brak zasięgu. Chyba, że masz internet przez satelitę.

      • 2 0

  • na zdjęciu widać, jak facet układa przewód do bezprzewodowego Internetu? (4)

    To w końcu jak to jest, bezprzewodowy na przewodach? znowu robią ludziom wodę z mózgu.

    • 5 6

    • Nie masz pojęcia o tych sprawach. Routery łączy się przewodem bo taniej i stabilniej. (2)

      • 4 0

      • (1)

        a dalej po szynach?

        • 0 2

        • dalej po powietrzu

          • 0 0

    • Bo to jest kabel bezprzewodowy:)

      • 1 0

  • XX wiek dopiero w XXI wieku wkracza na polskie tereny. Ale rodacy wolą Watykańskie średniowiecze.

    • 2 5

  • Te pendolino na tym zdjęciu wygląda jakby ze smakiem jadło batonik.

    • 8 1

  • wina Tuska oczywiście. a my jestesmy dobrzy i naprawiamy

    jakie to odkrywcze a do tego ludzie zapominaja o podwyżce sztrumu choć tam też wina Tuska.

    • 3 8

  • PiS pokazuje jak sie rzadzi. Za PO nawet w komorkach pola nie było. (1)

    • 7 2

    • Co ma PiS do Pendolino ?

      • 0 2

  • hurra, niepełnosprytni kolejurze dali w końcu rade! (4)

    Panowie po "wyższym uniwersytecie zawiązywania sznurowadeł (dla Jakże kochanych Dałnów)" dali radę w części swych pojazdów dać wifi. Dobrze, że nie trzeba było czekać do końca XXIw.

    Ten jakże trudny do osiągnięcia sukces był w każdym Polskim Biuście od początku jego istnienia tj. od 2011. Na trasie do Wawy łączność rwała w lasach na Mazurach, ale poza tym chodziła lepiej, niż mój własny modem. Łączność zanikała za granicą, ale od czasu merdżera z HerrFlickiem działa stabilnie po obu stronach granicy niemieckiej, a jak z innymi trasami to nie wiem.

    Proponuję, żeby kulejący odtrąbili sukces, bardzo dobrą zmianę, że dali radę odkiłować kible, spóźnić sie mniej niż godzinę, a nawet (uwaga, będzie trudne) czasem przewieźć rower, gdy kierpociot ma szczególnie dobry humor.

    À propos, kiedyś jeździłem Biustem dwa razy w tygodniu, do roboty i zawsze wiozłem rower, nigdy bez, bo wtedy jeszcze nie było Veturilo. Czasem nawet to nie był składak, tylko duży mieszczuch. Czasem kierowcy kręcili nosem, zwł. w zimie, bo usyfiony, ale zawsze w końcu nas przewieźli. A w Pseudolyno mam jak na razie 33,33% skuteczności ;-/ Owszem, rzadko jeżdżę. Pewnie kulejącym trudno zgadnąć dlaczego ;-)

    • 4 3

    • Pragnę zauważyć, że instalacja neta w pociągu jest nieco bardziej skomplikowana. (3)

      Pociąg przewozi 10 razy więcej pasażerów i porusza się znacznie szybciej niż autokar. A w Pendolinach masz 4 wieszaki na rowery, więc nie wiem skąd problem z przewiezieniem roweru?

      • 0 1

      • (2)

        też nie wiem skąd, pewnie to kwadratura koła, trójkąt bermudzki, amba.
        czyli drastycznie za trudne dla naszych kulejorzy.

        ale samoloty są "ciut" szybsze niż ten ciopąg, a wg. moich doświadczeń*, miewają wifi (bywa w bilecie) i gsm, które owszem, w przeciwieństwie do gsm bywa drogie.

        * (tak się mi składa, że częściej fruwam niż pędolinuję, a służbowe bilety zwykle są porządne)

        • 1 0

        • Ale co, nie chcieli Ci sprzedać biletu na rower czy nie chcieli Cię wpuścić z rowerem? (1)

          • 0 0

          • . . .

            • 0 1

  • Przypomnijcie sobie lemingi ,ze to zasługa PO brak internetu ,I to ze trzeba było zapłacic 30mln to PO sie zgodziła.!

    Przypomnijcie sobie lemingi ,ze to zasługa PO brak internetu ,I to ze trzeba było zapłacic 30mln to PO sie zgodziła.!
    POwcyzamówiłi ten złom w najgorszej wersji i momoze sporo przepłacili to bez neat kupili.I to nic nowego
    ze producent zarzadał kosmicznej ceny za doinstalowanie neta,bo tak wszedzie jest jak jesta oferma to potem mususz sporo zato przepłacic.Tylko ze wtym wypadku to zapłaca wszyscy podatnicy w Polsce!! Bardzo prawdopodobne ze to zrobili Powcy celowo bo to kolejna okazja wyrwac kolejne miliony z kasy podatnika!!Powcy są znani zniegospodarnosci itrwonienie kasy podatnika i z łapówkarstwa.
    Pisowcy nic niemogli zrobic mogli sie tylko zgodzic lub nie .Na internet bo gwarant dyktuje warunki!!

    • 11 6

  • Redaktorze . a może zapyta sie Pan IC kiedy zakupi pierwszy skład Pendolino? (3)

    jeden jedyny był w Polsce na pokazach jeszcze w XX wieku . To co obecnie sie porusza w Polsce to podobny zewnetrznie do Prawdziwego pendolina ED 250 . To tak samo jakbysmy mieli cukierek czekoladopobny a mówili że jest cały z czekolady.

    • 10 2

    • Inne kraje też kupiły Pendolino bez wychylnego pudła. (1)

      Więc nie jesteśmy jedyni. Nie zmienia to jednak faktu, że na linię do Warszawy wychylne pudło by się przydało.

      • 4 1

      • Pendolino to nazwa potoczna ( wachadełko) dla składów z wychylnymi pudłami

        skoro nie maja wychylnych to nie sa pendolinami. tylko zwykłymi dalekobieznymi kiblami .

        • 1 0

    • sa różne 'typy' obecnie we Włoszech jeżdżą o wiele szybsze

      • 0 0

  • Jaki sens? (5)

    I co z tych ruterów skoro one same nie będą miały zasięgu w związku z żadnym z zasięgiem sieci komórkowej na drodze składu kolejowego. Wolę bazować na swojej komórce aniżeli ryzykować włamanie się do mojego telefonu przez osobę wykorzystująca naiwne podłączenie się Przeze mnie do routera wagonu, który w wielu miejscach nad drodze jazdy dokładnie tak samo jak i moja komórka nie połączy sie z siecią? Połączenie się z Rooterem A z siecią komórkową celem przeglądania treści internetowych to nie jest to samo. Ponadto to nie jest przeszczep mózgu, żeby ponad cztery lata, a obecnie niemal rok montować 20 raptem routerów. W Norwegii jest to internet szybko pasmowy, który nawet pokazuje kiedy na drodze pociągu sygnał może być zaburzony lub wolniejszy, a bardzo rzadko żaden. Internet działa tam nawet w tunelach przechodzących przez góry. Można? Można!

    • 5 3

    • Właśnie dlatego go montują i dlatego tak drogo, zeby zasięg był. (3)

      Po to się go montuje i w takiej technologii, żebyś mógł korzystać z sieci, kiedy twój smartfon straci zasięg w sieci gsm.

      • 2 0

      • to on w jakiej sieci jest?

        • 1 0

      • Yo

        Bardzo ciekawe, ponieważ gdy połączyłem się z ruterem w TLK ( jeszcze konto trzeba było mieć założone), to nic to nie dawało. Jak nie było zasięgu, to nie było Internetu i koniec. Zasięg łapałem natomiast swoją komórką i internet wówczas miałem. Bardzo zatem dziwne to, co piszesz jako teorie

        • 0 0

      • Wyjasniam ..

        W gsm 2g zasieg normatywny max to 30km zaś w 5g 1km. Przy torach żaden z operatorów nie ma wystarczającego pokrycia nawet w technologii umts/hsdpa a edge z danymi nie poszalejecie. Poza tym przepływność łącza radiowego spada wraz ze wzrostem prędkości odbiornika gdzie 150 km/h to duża jej utrata. Jest jeszcze problem przełączania między sb i wiele innych detali. Nie piszcie więc głupot. Cena związana jest też z montażem na wagonach specjalistycznych anten lte mimo które nie są tanie.

        • 0 0

    • To może być kabel łączący access pointy, a może być też tzw leaky feeder cable (nie wiem jak to po polsku) - czyli kabel będący jednocześnie anteną.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane