- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (261 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Pierwsze takie ronda w Trójmieście. Mieszkańcy sami znaleźli na nie pieniądze
Osowa jest pierwszą dzielnicą w Trójmieście, która znalazła sposób na brak środków w budżecie miasta na remonty i modernizację lokalnych dróg. Przy wsparciu Rady Osiedla mieszkańcy znaleźli sponsorów, którzy za kilkadziesiąt tysięcy złotych wybudowali w dzielnicy dwa ronda. Jak zapowiadają, to nie koniec inwestycji, za które w całości zapłaci prywatny inwestor.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pomysł wyszedł wiosną od mieszkańców, którzy mieli dość stania w porannych i popołudniowych korkach. Tworzyły się one, ponieważ każdego ranka ul. Kielnieńską część kierowców omijała korki przez osiedle i dalej przez ul. Barniewicką jechała w stronę Owczarni, a następnie wyjeżdżała na obwodnicę.
- Ówczesna organizacja ruchu powodowała, że rano długi sznur aut ustawiał się na ul. Sołdka, a po południu na ul. Balcerskiego - opowiada Maciej Przybylski, przewodniczący Rady Osiedla Osowa, która jednogłośnie poparła inicjatywę budowy rond. Sama inicjatywa to za mało. Problem pojawił się, gdy doszło do rozmów o sfinansowaniu obu inwestycji.
- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku mimo dobrych chęci nie miał środków, by nam pomóc. Zwróciliśmy się więc do dwóch firm, które wielokrotnie wyciągały do nas pomocną dłoń - mówi Maciej Przybylski.
Wszystkie kwestie formalne, a więc projekt rond, kosztorys, zezwolenia i przygotowanie organizacji ruchu wziął na siebie ZDiZ. Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych.
- Początkowo był niewielki opór części mieszkańców, którzy twierdzili, że ronda spowodują zbyt duże spowolnienie ruchu i nie rozładują korków - mówi Maciej Przybylski. - Narzekano, że ronda są za małe i za ciasne. Po otwarciu pierwszego z nich krytyczne głosy ucichły. Ruch się uspokoił i upłynnił, a korki zniknęły.
Oba ronda są już niemal gotowe. Na skrzyżowaniu Sołdka i Balcerskiego ustawiono właśnie betonowy kwietnik, bo kierowcy z przyzwyczajenia jeździli po rondzie na wprost.
- Ronda mają tzw. przejezdną wyspę, by bez problemu mieściły się tam autobusy komunikacji miejskiej - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.
Poza przygotowaniem formalności urzędnicy nadzorowali wszystkie prace budowlane, a po ich zakończeniu odpowiadali za odbiór. Na rondzie przy Balcerskiego stoją jeszcze znaki wygradzające, bo pod wyspą musi związać się wylany beton.
- To nawet i dobrze, że te znaki tam stoją, bo dają kierowcom czas, by przyzwyczaili się do nowego układu ruchu - zauważa Maciej Przybylski i dodaje: - Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom rond i urzędnikom za spojrzenie na nasz pomysł łaskawym okiem. To są małe, ale bardzo potrzebne inwestycje. Rozumiemy, że w budżecie może czasem brakować pieniędzy, dlatego doceniamy, że nas nie zignorowano i tam, gdzie można było, mogliśmy liczyć na wsparcie. Niech to będzie wskazówka dla innych dzielnic i osiedli, że jak się chce - to można - cieszy się Maciej Przybylski.
Każde z rond kosztowało ok. 40 tys. zł. Radni dzielnicy już planują kolejne inwestycje, które miałyby zostać sfinansowane z prywatnych środków. W fazie projektowania jest obecnie przebudowa jednego z głównych skrzyżowań w dzielnicy - ul. Wodnika i Jednorożca.
Miejsca
Opinie (155) 2 zablokowane
-
2015-07-13 13:42
Jacy jesteśmy ?
Dobry kierunek.
Docelowo w całości wyręczyć Magistrat bo to coraz bardziej archaiczny twór.- 5 1
-
2015-07-13 13:53
wniosek jest prosty należy albo zlikwidować um i szajkę urzędników puścić na zieloną trawkę albo odłączyć Osowę od gdańska - no bo skoro miasto nie zajmuje się nawet budową sieci drogowej to czym się zajmuje? lepiej osowianie sami sobie poradzą!
- 5 2
-
2015-07-13 14:05
Warto liczyć kasę i warto się współnie organizować w priorytetach, brawo za inicjatywę
Przypomnę tylko, supertoaleta metropolitalna i dziś noclegownia dla bezdomnych za 300tys., dzieło spółki miasta - powstała w liczbie mnogiej...
- 4 0
-
2015-07-13 14:08
Brawo Rada Osiedla Osowa (1)
Ronda znacznie poprawiły bezpieczeństwo na obu skrzyżowaniach.Jeżdżę nimi codziennie.Młoda Rada Osiedla(nie o wiek tu chodzi) jest rewelacyjna.Gratulacje
- 12 2
-
2015-07-13 21:32
Załatwiła to jeszcze "stara" :-)
Inwestycje nie rodzą się w okresie tygodni.
- 1 0
-
2015-07-13 15:11
(1)
Brawo osowianie teraz zaolacicie wyższe czynsze za uzytki wspolne a nowi drożej za mieszknia genialny gdansk tylko pozadroscic tym co niemirzzkaja a przez kilku dziatkow z tej ulicy wiecej placo genialni a radny mieszka z dala od tych uliczek i nic niezaplaci tylko wy
- 1 10
-
2015-07-13 18:01
że co?
o co Ci chodzi, nie bardzo rozumiem :/
- 3 0
-
2015-07-13 15:50
lepiej by dziury połatali
planiści z bożej łaski
- 2 7
-
2015-07-13 16:06
??? (4)
Dzielnica sama w sobie w porzadku ,ale komunikacja tam to tragedia .Nie ma gorzej skomunikowanej dzielnicy ,wszedzie daleko do centrum godzine .Szybciej dojedzie sie z okolicznych wioch i miast.
- 3 6
-
2015-07-13 16:35
Im dalej tym dłużej
Osowa jest przy granicy miasta, trudno oczekiwać aby było szybko do centrum od dzielnic bliższych centrum.
- 3 1
-
2015-07-13 20:23
Nie jest aż tak źle, to zależy czy jest wypadek na obwodnicy czy nie
- 0 0
-
2015-07-13 21:25
a po co pchać się do centrum ? (1)
w centrum są dopiero wielkie korki, smród i hałas więc po co tam jeździć,
- 0 1
-
2015-07-14 08:00
???
Twoja logika to mozna spytac po co Ty wogole mieszkasz w miescie? Do centrum lub do Wrzeszcza albo na plaze szybciej dojedzie sie z Pruszcza ,Tczewa ,Rumii itd itp. Dzielnica dla ludzi ktorzy nigdzie nie jezdza.Komunikacja jak na wsi.
- 0 0
-
2015-07-13 16:10
kazde rondo kosztowalo 40tys...
hehe chyba ktos wypral pieniadze przy okazji. Troche kostki brukowej, kwietnik i farba reszta to robocizna kilkanascie godzin. dobre
- 3 10
-
2015-07-13 16:34
Zbyt duże spowolnienie
co za degeneraci, rondo jest najsprawniejsze.
- 3 0
-
2015-07-13 16:38
Czekamy na rondo Spacerowa - Kielnieńska
nie wiem czemu nie zostało wybudowane od razu
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.