• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze takie ronda w Trójmieście. Mieszkańcy sami znaleźli na nie pieniądze

Maciej Korolczuk
13 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na nowym rondzie (skrzyżowanie Niedziałkowskiego z Balcerskiego) stoją jeszcze wygrodzenia i znaki. Kierowcy mają trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego układu ruchu. Na nowym rondzie (skrzyżowanie Niedziałkowskiego z Balcerskiego) stoją jeszcze wygrodzenia i znaki. Kierowcy mają trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego układu ruchu.

Osowa jest pierwszą dzielnicą w Trójmieście, która znalazła sposób na brak środków w budżecie miasta na remonty i modernizację lokalnych dróg. Przy wsparciu Rady Osiedla mieszkańcy znaleźli sponsorów, którzy za kilkadziesiąt tysięcy złotych wybudowali w dzielnicy dwa ronda. Jak zapowiadają, to nie koniec inwestycji, za które w całości zapłaci prywatny inwestor.



Czy szukanie przez mieszkańców pieniędzy na miejskie inwestycje to dobry pomysł?

Oba ronda powstały w ciągu ulicy Mieczysława Niedziałkowskiego. Pierwsze na skrzyżowaniu z ul. Balcerskiego zobacz na mapie Gdańska, drugie - kilkaset metrów dalej, u zbiegu z ul. Sołdka zobacz na mapie Gdańska.

Pomysł wyszedł wiosną od mieszkańców, którzy mieli dość stania w porannych i popołudniowych korkach. Tworzyły się one, ponieważ każdego ranka ul. Kielnieńską część kierowców omijała korki przez osiedle i dalej przez ul. Barniewicką jechała w stronę Owczarni, a następnie wyjeżdżała na obwodnicę.

- Ówczesna organizacja ruchu powodowała, że rano długi sznur aut ustawiał się na ul. Sołdka, a po południu na ul. Balcerskiego - opowiada Maciej Przybylski, przewodniczący Rady Osiedla Osowa, która jednogłośnie poparła inicjatywę budowy rond. Sama inicjatywa to za mało. Problem pojawił się, gdy doszło do rozmów o sfinansowaniu obu inwestycji.

- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku mimo dobrych chęci nie miał środków, by nam pomóc. Zwróciliśmy się więc do dwóch firm, które wielokrotnie wyciągały do nas pomocną dłoń - mówi Maciej Przybylski.

Na drugim skrzyżowaniu ustawiono betonowy kwietnik. Kierowcy zapominali, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym i przejeżdżali przez wyspę na wprost. Na drugim skrzyżowaniu ustawiono betonowy kwietnik. Kierowcy zapominali, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym i przejeżdżali przez wyspę na wprost.
Wszystkie kwestie formalne, a więc projekt rond, kosztorys, zezwolenia i przygotowanie organizacji ruchu wziął na siebie ZDiZ. Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych.

- Początkowo był niewielki opór części mieszkańców, którzy twierdzili, że ronda spowodują zbyt duże spowolnienie ruchu i nie rozładują korków - mówi Maciej Przybylski. - Narzekano, że ronda są za małe i za ciasne. Po otwarciu pierwszego z nich krytyczne głosy ucichły. Ruch się uspokoił i upłynnił, a korki zniknęły.

Oba ronda są już niemal gotowe. Na skrzyżowaniu Sołdka i Balcerskiego ustawiono właśnie betonowy kwietnik, bo kierowcy z przyzwyczajenia jeździli po rondzie na wprost.

- Ronda mają tzw. przejezdną wyspę, by bez problemu mieściły się tam autobusy komunikacji miejskiej - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.

Poza przygotowaniem formalności urzędnicy nadzorowali wszystkie prace budowlane, a po ich zakończeniu odpowiadali za odbiór. Na rondzie przy Balcerskiego stoją jeszcze znaki wygradzające, bo pod wyspą musi związać się wylany beton.

- To nawet i dobrze, że te znaki tam stoją, bo dają kierowcom czas, by przyzwyczaili się do nowego układu ruchu - zauważa Maciej Przybylski i dodaje: - Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom rond i urzędnikom za spojrzenie na nasz pomysł łaskawym okiem. To są małe, ale bardzo potrzebne inwestycje. Rozumiemy, że w budżecie może czasem brakować pieniędzy, dlatego doceniamy, że nas nie zignorowano i tam, gdzie można było, mogliśmy liczyć na wsparcie. Niech to będzie wskazówka dla innych dzielnic i osiedli, że jak się chce - to można - cieszy się Maciej Przybylski.

Każde z rond kosztowało ok. 40 tys. zł. Radni dzielnicy już planują kolejne inwestycje, które miałyby zostać sfinansowane z prywatnych środków. W fazie projektowania jest obecnie przebudowa jednego z głównych skrzyżowań w dzielnicy - ul. Wodnika i Jednorożca.

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • Jacy jesteśmy ?

    Dobry kierunek.
    Docelowo w całości wyręczyć Magistrat bo to coraz bardziej archaiczny twór.

    • 5 1

  • wniosek jest prosty należy albo zlikwidować um i szajkę urzędników puścić na zieloną trawkę albo odłączyć Osowę od gdańska - no bo skoro miasto nie zajmuje się nawet budową sieci drogowej to czym się zajmuje? lepiej osowianie sami sobie poradzą!

    • 5 2

  • Warto liczyć kasę i warto się współnie organizować w priorytetach, brawo za inicjatywę

    Przypomnę tylko, supertoaleta metropolitalna i dziś noclegownia dla bezdomnych za 300tys., dzieło spółki miasta - powstała w liczbie mnogiej...

    • 4 0

  • Brawo Rada Osiedla Osowa (1)

    Ronda znacznie poprawiły bezpieczeństwo na obu skrzyżowaniach.Jeżdżę nimi codziennie.Młoda Rada Osiedla(nie o wiek tu chodzi) jest rewelacyjna.Gratulacje

    • 12 2

    • Załatwiła to jeszcze "stara" :-)

      Inwestycje nie rodzą się w okresie tygodni.

      • 1 0

  • (1)

    Brawo osowianie teraz zaolacicie wyższe czynsze za uzytki wspolne a nowi drożej za mieszknia genialny gdansk tylko pozadroscic tym co niemirzzkaja a przez kilku dziatkow z tej ulicy wiecej placo genialni a radny mieszka z dala od tych uliczek i nic niezaplaci tylko wy

    • 1 10

    • że co?

      o co Ci chodzi, nie bardzo rozumiem :/

      • 3 0

  • lepiej by dziury połatali

    planiści z bożej łaski

    • 2 7

  • ??? (4)

    Dzielnica sama w sobie w porzadku ,ale komunikacja tam to tragedia .Nie ma gorzej skomunikowanej dzielnicy ,wszedzie daleko do centrum godzine .Szybciej dojedzie sie z okolicznych wioch i miast.

    • 3 6

    • Im dalej tym dłużej

      Osowa jest przy granicy miasta, trudno oczekiwać aby było szybko do centrum od dzielnic bliższych centrum.

      • 3 1

    • Nie jest aż tak źle, to zależy czy jest wypadek na obwodnicy czy nie

      • 0 0

    • a po co pchać się do centrum ? (1)

      w centrum są dopiero wielkie korki, smród i hałas więc po co tam jeździć,

      • 0 1

      • ???

        Twoja logika to mozna spytac po co Ty wogole mieszkasz w miescie? Do centrum lub do Wrzeszcza albo na plaze szybciej dojedzie sie z Pruszcza ,Tczewa ,Rumii itd itp. Dzielnica dla ludzi ktorzy nigdzie nie jezdza.Komunikacja jak na wsi.

        • 0 0

  • kazde rondo kosztowalo 40tys...

    hehe chyba ktos wypral pieniadze przy okazji. Troche kostki brukowej, kwietnik i farba reszta to robocizna kilkanascie godzin. dobre

    • 3 10

  • Zbyt duże spowolnienie

    co za degeneraci, rondo jest najsprawniejsze.

    • 3 0

  • Czekamy na rondo Spacerowa - Kielnieńska

    nie wiem czemu nie zostało wybudowane od razu

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane