• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy krok do odkorkowania południa Gdańska

Maciej Naskręt
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej. Władze miasta poczyniły pierwszy krok, by poprawić sytuację drogową w tej części Gdańska. Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej. Władze miasta poczyniły pierwszy krok, by poprawić sytuację drogową w tej części Gdańska.

6,2 mln zł dostała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska na projekty trzech nowych ulic: Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Świętokrzyskiej. Nowe ulice powstaną jednak nie wcześniej niż po 2018 r. Za to w przyszłym tygodniu ruszą warte 2,6 mln zł prace przy przebudowie 500-metrowego odcinka ul. Świętokrzyskiej.



Plan rozbudowy ulic na południu Gdańska. Plan rozbudowy ulic na południu Gdańska.
Władze Gdańska chcą poprawić słabą dziś sieć dróg w południowo-zachodniej, najszybciej rozwijającej się części miasta. Plan zakłada kilka inwestycji w latach 2014-2020. Pierwszy krok został właśnie wykonany. Prezydent Gdańska przekazał po majówce Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska 6,2 mln zł na projekty nowych dróg, które ułatwią podróżowanie po drogach zlokalizowanych na południe od Trasy W-Z.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na opracowanie projektów ulic: Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Świętokrzyskiej. Szczegółowy harmonogram prac projektowych poznamy po zaplanowanych na ten tydzień spotkaniach z pracownikami Wydziału Programów Rozwojowych - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Która ulica ułatwi poruszanie się po południowych dzielnicach Gdańska?

Co zyskamy dzięki nowym ulicom?

Dwujezdniowa ulica Nowa Warszawska ma mieć ok. 1,58 km długości i wieść od ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska do al. Havla zobacz na mapie Gdańska przez Ujeścisko równolegle do Trasy W-Z. Miasto na projekt zaplanowało wydać 1,7 mln zł. Wstępny koszt budowy tej drogi planiści oszacowali na ok. 76 mln zł.

Ulica Nowa Warszawska ma też zmieścić linię tramwajową, która pobiegnie prawdopodobnie na południe od nowych jezdni. Na zachodnim końcu ulicy ma powstać natomiast pętla tramwajowa, ale zostanie ona wykonana w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej, która jest w fazie projektowania. Droga przez Ujeścisko mogłaby być o ok. 20 mln zł tańsza, jeśli jej budowa ruszyłaby bez torowiska tramwajowego.

Nowa droga zastąpi mocno zużytą już ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei ulica Nowa Jabłoniowa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, od ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska.

Koszt budowy 1,68-kilometrowej drogi ma wynieść 94 mln zł, z czego 2 mln zł pochłonie projekt budowlany. Plany budowy nie uwzględniają torowiska tramwajowego.

Projektanci przygotowujący dokumentację ul. Nowej Jabłoniowej będą musieli zaprojektować przebieg dwóch jezdni zboczem wąwozu, zlokalizowanego między ul. Goszyńską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska.

Ostania droga, dla której miasto zdecydowało się zamówić projekt to ulica Nowa Świętokrzyska. 3,5-kilometrowa droga w kształcie litery "V" ma wieść od pętli komunikacji miejskiej przy al. Havla poprzez ul. Niepołomicką do ul. Świętokrzyskiej przy granicy Gdańska i gminy Kolbudy. Jej budowa będzie najdroższa i pochłonie ok. 220 mln zł. Sam projekt budowlany ma kosztować ok. 2,5 mln zł.

Kiedy miałaby ruszyć budowa trzech ulic?

Nikt z władz miasta nie deklaruje konkretnych terminów. - Wstępnie jest to kolejny okres projektowania budżetu Unii Europejskiej, czyli lata 2014-2020 - mówi Włodzimierz Bartosiewicz.

Nie wiadomo też jak duże dofinansowanie z funduszów Unii Europejskiej uda się pozyskać dla wspomnianych trzech ulic. Mowa jest o 30-60 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Już teraz rusza natomiast remont ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku.

Drogowcy zabierają się za remonty dróg na południu Gdańska. Pod koniec kwietnia został rozstrzygnięty przetarg na modernizację ok. 500-metrowego odcinka ul. Świętokrzyskiej - odcinek od pętli zobacz na mapie Gdańska do ul. 11 listopada zobacz na mapie Gdańska. Inwestycję wykona firma WPRD Gravel, która za prace otrzyma z kasy miasta 2,6 mln zł.

W ramach przedsięwzięcia zostanie wymieniona nawierzchnia jezdni. Wykonane zostaną także brakujące chodniki, które ułatwią dojście szczególnie w czasie zimowych roztopów i podczas obfitych opadów deszczu do pętli Łostowicka/Świętokrzyska. Pojawi się też oświetlenie.

Inwestycja ma być gotowa przed zimą tego roku. - Zrobimy wszystko, by możliwie jak najmniej ograniczyć ruch na newralgicznej ul. Świętokrzyskiej. Prace ruszają w przyszłym tygodniu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (230) 2 zablokowane

  • A dlaczego zrezygnowało miasto z trasy PP?

    Z Chełmu (od Tesco), przez okolice Ptasiej dalej przez Górną Orunię w kierunku Obwodnicy miała powstać trasa PP - plany były już w latach 90-tych. To byłoby najkrótsze udrożnienie ...
    Dzisiaj na Oruni stoją TBSy w tym miejscu... to może połączyć chociaż Ptasią z Chełmem?

    • 5 1

  • A gdzie podziała się słynna SUPER MASZYNA ...

    ... która miała "pożerać" starą nawierzchnię i wysry.ać nową - cudowną.

    Tyle było chwalenia się tym cackiem i co z nim? Kurzy się?

    • 10 0

  • Jakiego odkorkowania?

    Więcej dróg to więcej samochodów to większe korki. I większy rozkąłd miasta, większe kosty, mniej atrakcyjne centra. Naucz się tego w końcu panie redaktur.
    Jak kiedyś powiedział Ghel w Poznaniu - "Chcecie mniej korków? Zamyknijcie część ulic"

    • 6 2

  • trochę drogo

    Nareszcie zrobią te drogi, szkoda że tak drogo

    • 0 3

  • o boże, a tak się jezdzi fajnie

    to teraz będą robić remonty.

    • 0 0

  • Świętokrzyska powinna być zmodernizowana ,do ulicy Wieżyckiej(pętla autobusowa)

    Przy obecnym projekcie pozostaje niewielki(obecnie b.niebezpieczny),odcinek drogi,z czasów ,gdy była tu jeszcze wieś(obecnie jedyny dojazd do kilku dużych osiedli).

    • 4 0

  • szkoda gadać :)

    Tytuł powinien raczej brzmieć - Remont Świętokrzyskiej - Będą Korki! Likwidacja owego "uwypuklenia" chodnika na pewno nie zaszkodzi, ale też i nie wpłynie znacząco na korki. A już na pewno nie wpłynie na organizację ruchu podczas remontu. Najważniejszym problemem jest niewłaściwie dobrana długość lewoskrętu i zbyt krótka faza światła zielonego (lub brak fazy zielonej przeznaczonej tylko dla skręcającej w Niepołomicką). W godzinach 15-18 znaczna (lub większość) ilość pojazdów skręca w Niepołomicką, które blokuję kierunek jazdy na wprost także zajmują/blokują to miejsce gdzie występuje owe uwypuklenie. Podsumowując - każda zmiana w tym miejscu jest pożądana (lepsze to niż nic) ale nie wpłynie to dla skręcających w Niepołomicką :( i dla tych jadących na wprost, też :( Czyli korki nadal będą :(. Rozwiązaniem problemu było by wybudowanie dwóch pasów ruchu do jazdy w kierunku obwodnicy od Havla do Niepołomickiej, z tym ze lewy pas byłby od początku lewoskrętem. Zmniejszenia kąta skrętu z Havla w Świętokrzyską też miałoby znaczenie. No i w godzinach popołudniowego szczytu priorytet światła zielonego dla jadących w kierunku obwodnicy a nie odwrotnie lub równorzędnie.

    • 2 2

  • Korki dzwignią rozwoju budownictwa :)

    "Rozwój budownictwa mieszkaniowego na południu Gdańska wywołały korki na słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej", że tak zacytuję pierwsze zdanie pod zdjęciem...

    • 3 0

  • (1)

    Gdańsk jest i tak syfiasty

    • 3 4

    • To spadaj do Detroit

      • 2 0

  • A kiedy Nowy Budyn?

    No kiedy pytam sie?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane