• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi roztargnieni na przejściach

Agnieszka
18 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (331)

- Zmiana przepisów dotyczących pierwszeństwa dla pieszych wchodzących na przejście najwyraźniej została przez niektórych źle zrozumiana. Efekt? Coraz więcej niebezpiecznych sytuacji na przejściach, zwłaszcza z młodzieżą - pisze nasza czytelniczka, pani Agnieszka. Oto jej spostrzeżenia.



Zacznijmy od tego, że jestem zarówno pieszą, jak i kierowcą. I mam wrażenie, że dość rozgarniętą. Dlatego na początku bardzo się ucieszyłam, że zmieniane jest prawo i kierowcy muszą teraz ustępować pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście. A właściwie powinni, bo wiadomo, że różnie z tym bywa - jak z przestrzeganiem wielu przepisów przez część kierowców...

Okazało się jednak, że do problemu nam wszystkim znanego, czyli poczynań kierowców, dołączył kolejny: zmieniło się zachowanie pieszych. Zwłaszcza młodzieży.

Młodzi wchodzą na przejścia bez patrzenia



Oczywiście jestem daleka od generalizowania, bo ludzie są różni. Jedni uważają, inni nie. Jedni się czasem zapominają, inni sprawdzą dwa razy, czy mogą bezpiecznie przejść. Co człowiek, to inne zachowanie, wiadomo. Ale mam nieodparte wrażenie, poparte obserwacjami z ostatnich dwóch tygodni, że po zmianie przepisów młodzi piesi zapomnieli o najważniejszej rzeczy: instynkcie samozachowawczym.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli: obowiązek ustąpienia pieszemu spoczywa na kierowcy. I nie ma tłumaczenia, że pieszy miał czarną kurtkę, lampa słabo świeciła, deszcz padał, śnieg prószył. Skoro nie widzisz, czy ktoś wchodzi, to zachowuj się tak, jakby wchodził - to moja maksyma i nigdy nie spowodowałam wypadku (odpukać). Tylko nie zwalnia to z myślenia także pieszych. Bo nie każdy kierowca jest rozsądny. To, że zdał egzamin na prawo jazdy, nic nie znaczy.

Tymczasem coraz częściej obserwuję młode osoby, które wchodzą na przejście, kompletnie nie zwracając uwagi na to, czy kierowca ich widzi. Często wpatrzeni w telefon, zajęci rozmową, nawet nie zerkną, czy akurat nie nadjeżdża kierowca równie nieogarnięty jak oni. Efekt? Ostre hamowania, niebezpieczne sytuacje, wypadki.

Doszło nawet do tego, że - najwyraźniej z przyzwyczajenia - piesi wchodzą też na przejścia ze światłami, nie podnosząc głowy, co widać na opublikowanym powyżej filmie. Nie zwracają uwagi, że czerwone, że główna droga... Naprawdę do nieszczęścia często jest blisko, a wystarczy tak niewiele, by go nie było: zacząć uważać. Czego nie tylko na święta wszystkim życzę.

Przechodzą na czerwonym, okolice stoczni w Gdyni

Ul. Janka Wiśniewskiego. W tym miejscu to codzienność.

Agnieszka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (331) ponad 10 zablokowanych

  • Coraz częściej spotykam się z wymuszaniem , na siłę i bez sprawdzenia wchodzenie na przejście wręcz na błotnik samochodu . (2)

    • 42 11

    • Jest na to prosty sposób (1)

      Widzisz przejście bez pieszych w okolicy? Zwalniasz do 30km/h. Widzisz pieszego w okolicy przejścia? Zwalniasz do 15km/h. Widzisz pieszego wchodzącego? Zwalniasz do 0km/h.

      • 5 16

      • Jest jeszcze jeden sposób, połamać kulasy pieszemu.

        • 6 5

  • Dowód anegdotyczny (4)

    Po co w ogóle publikować takie wypociny skoro to subiektywna opinia jednej osoby bez żadnego poparcia w obiektywnych danych?
    Chyba tylko po to, żeby ludzie sobie popluli na siebie w komentarzach.
    Albo żeby było więcej kliknięć i odsłon reklam, bo serio, niczego to nie wnosi. Od takich wpisów to jest Facebook dla znajomych.

    • 52 54

    • Inne wypociny pisze np pojedynczy czlowiek piesiewicz i publikują. (1)

      Baa nawet miasto rujnuja pod jego pomysly

      • 4 2

      • Wal się od Piesiewicza.

        • 0 1

    • Mówi to Panu coś?

      To jest subiektywna ocena obiektywnej rzeczywistości.

      • 1 1

    • Mam obiektywne dane ze swojego wideorejestratora.

      90% pieszych wchodząc na zebrę w ogóle się nie rozgląda - albo wzrok w telefonie albo skierowany przed siebie. Obrót głowy w celu sprawdzenia i ocenienia sytuacji to zjawisko rzadsze niż latające psy.

      • 4 1

  • Ja jako kierowca zauważyłem inną zmianę. Piesi nie są mniej ostrożni. (8)

    Widzę za to, ze są świadomi tego kiedy mają pierwszeństwo, i bardzo dobrze. Problem tkwi po stronie kierowców, zwłaszcza starej daty, którzy starają się jeździć jak dotychczas. Wtedy zaczynają się dziwne oskarżenia i mnożenie wymówek, dlaczego właśnie oni wymuszać pierwszeństwo na pieszych mogą. Te filmiki są wrzucone do artykułu to żaden dowód, bo to że jeden czy dwóch pieszych zachowuje się jak głąby o całości nie świadczy. Równie dobrze można znaleść głupich kierowców i ich nagrać. Ogólnie, oceniam zmiany które zaszły w polskim prawie na plus, jest na drodze większa kultura.

    • 33 45

    • (5)

      Piszesz poważnie? Większa kultura na polskich drogach? Gdzie?

      • 8 6

      • W Gdansku i w statystykach rocznych policji

        Ale pamiętaj, że to że jest lepiej nie znaczy że jest dobrze.

        • 6 1

      • (3)

        no nie wiem jak z tą kulturą ale będąc w Gdańsku byłem zdziwony że tak się wleczecie tą Grunwaldzką 3 pasy i co niecałe 50 na godzinę między godz 19 a 20 kiedy ruch mniejszy?Jak wróciłem do siebie do Gdyni to na Morskiej lekko się leci 70-80

        • 1 8

        • Napisał to gdyński śledź

          • 0 2

        • W mieście jeździ się 50km/h (1)

          Grunwaldzka to nie autostrada, poza tym jeżdżę nią codziennie i po wprowadzeniu ograniczenia do 50km/h czas dojazdu mi się nie wydłużył, a jedzie się spokojniej. Więc nie wiem gdzie masz problem.

          • 2 2

          • wynika to jednak z faktu, że w Polsce jak jest 50 km/h to 80 % jedzie 70 km/h . Jak było 70 km/h to większość jeździła 90 km.h i więcej To teraz z Grunwaldzkiej jeżdżą 70 km/h co w sposób ewidentny uspokoiło ruch.

            • 0 0

    • (1)

      W sumie się zgadzam. Wszystkie filmy w tym artykule pokazują pieszych, przechodzących na czerwonym świetle. To było, jest i będzie, ale nie ma nic wspólnego ze zmianą przepisów. Przecież oni nagle magicznie nie nabrali tam pierwszeństwa - nadal nie można przechodzić na czerwonym.

      • 7 0

      • ludziom się wydaje że wszystko im wolno

        • 4 1

  • Zmiana przepisow co do uprzywilejowania pieszych na pasach. (1)

    Ilosc wypadkow wzgledem poprzedniego roku wzrosla. Czemu? Bo uprawnienia pieszych nie zwalniają od myślenia

    • 32 11

    • Bzdury !!!!! Co wzrosło ? Do porównań użyj ostatniego roku wolnego od pandemii, czyli 2019 !!!!

      Co ty sobie wyobrażasz, że twoje bezczelne kłamstwa ktoś ci puści płazem ?

      • 3 1

  • A może tak? (17)

    Uwazam, ze podniesienie ręki przez pieszego chcącego wejść na przejście bez sygnalizacji świetlnej, spowodowało by jego zainteresowanie co się dzieje na drodze oraz lepsze zauważenie przez kierowców owego pieszego.
    Co Wy na to?

    • 86 64

    • (1)

      Wystarczy po prostu stanąć na wprost pasów przy jezdni i nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Nie chcesz przejść nie idź przy samej krawędzi. Chcesz przejść, to nie wchodź na psy znienacka skręcając gwałtownie. Po prostu.

      • 37 6

      • Serio ? Mogę ci wymienić ulice z wąskimi chodnikami przy samych jezdniach, gdzie jeden z pieszych mijając się z innym

        musi przemaszerować tuż przy samej jezdni, nierzadko przy okazji przy samym przejściu dla pieszych.

        Nie wszędzie w Trójmieście chodnik od jezdni oddziela pas trawników.

        • 0 2

    • Pamiętaj też, by przed każdym skrzyżowaniem, gdzie masz pierwszeństwo (3)

      zatrzymać się i wystawić rękę przez szybę, byś zauważył samochody jadące z podporządkowanej.

      • 36 11

      • (1)

        Co Ty gadasz?

        • 6 11

        • Podał analogiczną propozycję. Pieszy na przejściu bez sygnalizacji ma pierwszeństwo. Ty masz go wpuścić. Nie musi sygnalizować chęci przejścia.

          • 3 3

      • leci plus

        • 3 3

    • pajacu nie pierwszy raz takie głupoty wypisujesz i co jeszce moze uklęknąć i błagac o przejscie (1)

      • 23 14

      • Nie mniej modlitwa może być dobrą opcją na co poniektórych przejściach.

        • 4 0

    • Standardy Marokańskie, jak tak ci tęskno za dziczą, są bezpośrednie loty (1)

      • 3 3

      • Widzę, że u kogoś szare komórki się nie zaktualizowały.

        • 2 2

    • Jestem za podniesieniem ręki (1)

      Z wyprostowanym środkowym palcem.

      • 3 1

      • Co tak miło?

        • 1 0

    • Dobra to ja zapytam po co pieszy ma machać ręką? Nie zrzucaj odpowiedzialności na pieszych, tym bardziej, że sam jadąc autem wygrasz w starciu z nim. Zbliżając się do przejścia kierowca ma obowiązek zwolnić, a nie jechać 50-60. Im więcej kierowców popiera taki pomysł to bardziej myślę, że mają gdzieś innych.

      • 7 2

    • Co wy macie z ta reka? (1)

      Podniesienie reki, dla osob bez reki podniesienie nogi, dla ludzi bez konczyn krzyk ostrzegawczy, dla chetnych oberek. Niewidomi robia gangam style a gluchoniemi dygaja

      • 7 4

      • Dobre xD

        • 0 0

    • Proszę cię.

      Młodzież podniesie rękę?! Buhaha. Przeciesz jak ty tego za nich nie zrobisz to sami tego nie zrobią. Inna sprawa nikt im nie będzie mówił co mają robić

      • 5 2

    • A może zamiast podniesienia ręki przez pieszego, naciśnięcie hamulca przez kierowcę?

      Prawo jazdy to przywilej, potwierdzający że wiesz kiedy zwolnić, na co uważać i komu ustąpić. Jeśli zauważysz człowieka dopiero gdy ten wymachuje rękami, to ten przywilej nie jest dla ciebie.

      • 2 1

  • (5)

    Pierwszeństwo pieszych to głupota. Pieszemu łatwiej się zatrzymać, jest gorzej widoczny, nie słychać go, zatrzymanie nie powoduje emisji pyłów. Samochód jest doskonale widoczny, jest słyszalny, jego droga hamowania jest znacznie dłuższa i emituje przy tym szkodliwy pył. Pieszy przy kolizji jest bardziej narażony na uraz. Dla mnie wchodzenie na przejście gdy samochód nadal się porusza to proszenie się o wypadek. Zawsze lepiej się zatrzymać, mnie te 5 sekund nie zbawi, tymbardziej że jest mi znacznie łatwiej przepuścić samochód. To samo dotyczy rowerzystów. Rozpędzenie roweru po każdorazowym zatrzymaniu przed przejściem jest męczące i irracjonalne jeśli chodzi o płynność ruchu.

    • 45 28

    • Jak cię 5 sekund nie zbawi

      to nie pędź tak tym autem i przepuszczaj pieszych.

      • 12 11

    • Co ty za pierdy piszesz ? Co ty sobie wyobrażasz z argumentami drogi hamowania ? W takim razie po co są też

      sygnalizacje - przecież auto nie stanie w miejscu po zapaleniu się żółtego światła ?

      Nie ośmieszaj się !!!

      • 2 4

    • Samochód nie jest doskonale widoczny, gdy wyjeżdża nagle zza innego samochodu wyprzedzając go przed przejściem dla pieszych. I skoro 5 sekund nie zbawi, to dlaczego kierowca nie może się zatrzymać?

      • 3 3

    • Pierwszeństwo kierowczyków było głupotą.
      Powinno się wprowadzić zakazów dla kierowców tyle ile jest tylko możliwe.
      Kosztowo wykończyć.

      • 1 0

    • Najstraszniejsze, ze nie wiadomo, o jakich Ty przepisach piszesz.

      Pieszy ma pierwszenstwo bedac na przejsciu i (od niedawna) wchodzac na nie. Nadal nie ma prawa wejsc na przejscie, jesli to by moglo spowodowac ostre hamowanie/zagrozenie, przepis mowi o wejsciu bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd. To tyle, nikt nie dal pieszym tzw. pierwszenstwa na chodniku. Dlatego warto miec kamere, zeby w razie czego nie dac sobie przykleic latki przestepcy.

      • 0 0

  • Zdecydowana większość kierowców

    jeździ poprawnie. Często chodzę na spacery niezatrzymują się na przejściach dla pieszych ciągle ci sami kierowcy patrząc się tobie w twarz przejeżdżają pod nosem. Robią to w biały dzień.

    • 15 5

  • Tak (4)

    Oczywiście że tak ! Ładują się bez patrzenia i to jest prawda .Sama jestem piesza i obserwuję to codziennie .Uważam że zrobiono bardzo źle. Pieszy powinien dochodzac do przejścia obowiązkowo zatrzymać się! Nie pojmuje kto wymyślił taka bzdurę że może od razu wchodzić? Młodzi absolutnie ignorują Potem lament uważając że mogą tak robic .Nie myślą że nie mają wielkich szans jak samochód z różnych przyczyn może nie wyhamować.

    • 49 16

    • (3)

      kierowcy jeszcze gorsi. Jak mają pierwszeństwo, to nawet nie zwalniają. A przecież dojeżdżając do skrzyżowania powinni obowiązkowo się zatrzymać. Nie myślą, że nie mają wielkich szans, jak tir z różnych przyczyn może nie wyhamować.

      • 7 10

      • (2)

        "A przecież dojeżdżając do skrzyżowania powinni obowiązkowo się zatrzymać." buehehe jak zejdziesz z trójkołowego rowerka to może zrozumiesz przepisy, na razie jednak nie ma co Tobie tego tłumaczyć dziecino.

        • 4 4

        • Tylko duże 50-letnie dziecko wyskakuje z takimi żałosnymi tekścikami jak twój. Jak ktoś cię krytykuje to na pewno nie

          kierowca ? Każdy kierowca ma się z tobą zgadzać ? Każdy ? A jak nie, to już jest dla ciebie niepojęte i piszesz wtedy jakieś durnoty z rowerkami ?

          Żałosny jesteś !

          • 0 1

        • Skoro padła propozycja zatrzymywania się gdy ma się pierwszeństwo (pieszy na przejściu, rowerzysta na przejeździe) to stosujmy ją również dla kierowców. Czego nie rozumiesz?

          • 2 1

  • Nie tyle roztargnieni, co zamuleni

    • 27 3

  • (2)

    Czy piesi będą ginąć czy też nie to nie ma znaczenia. Przepis został tak skonstruowany, aby był dochodowy. Na jego podstawie można łupić bezlitośnie kierowców i w ten sposób zasilać budżet. Zdrowie i życie pieszego to sprawa drugorzędna. Myślące jednostki same zadbają o swoje bezpieczeństwo i nie będą pchać się bezmyślnie pod koła jak ćmy do ognia. Głupsze same się wyeliminują.

    • 41 18

    • Kolejny i**otyczny wpis - tym razem o jakimś mitycznym zasileniu budżetu ? Jeźddzij cwaniaczku zgodnie z przepisami

      to nikt nie będzie cię łupił. Jak nie, to wtedy nie pchaj się za kierownicę.

      • 3 4

    • Zgadza się, głupsi kierowcy się wyeliminują, dzięki czemu bezpieczeństwo na drogach wzrośnie.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane