• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska nowy deptak i chodniki wolne od aut

Krzysztof Koprowski
30 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem. Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem.

Już od najbliższego piątku Gdańsk wzbogaci się o kolejny deptak w Śródmieściu. Pieszym oddana zostanie ul. Grobla IV zobacz na mapie Gdańska. W najbliższych dniach z chodników wybranych ulic Śródmieścia, Oliwy i Wrzeszcza znikną samochody, ponieważ parkowanie zostanie przeniesione na jednokierunkowe jezdnie.



Czy chodniki powinny być wolne od aut?

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grobla IV nie będzie wprowadzona tymczasowo na okres wiosenno-letni, lecz na stałe.

Będzie to zarazem kontynuacja przeobrażeń, zapoczątkowanych na pobliskiej ul. Grobla I zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz zamknięcia ulicy dla ruchu aut, wykonano cieszącą się popularnością Fontannę Czterech Kwartałów oraz kompleksowego remontu Skweru Świętopęłkakilku pobliskich ulic.

Rada Dzielnicy chciała zmian dla pieszych

Kilka miesięcy temu zakończono również przebudowę ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, która ze szpetnej ulicy z dziesiątkami aut przeobraziła się w reprezentacyjne przedłużenie ul. Długiej i Długiego Targu.

- Zmiany, które wdrażamy na ul. Grobla IV, inspirowane są głosami mieszkańców i Rady Dzielnicy Śródmieście - mówi Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia. - W czasie niedawnego remontu ulicy mieszkańcy zauważyli wyraźne korzyści płynące z zamknięcia tej ulicy. Wskazywali przede wszystkim na uzyskanie w tym rejonie kameralnej przestrzeni miejskiej.
Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka. Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka.
Nową organizacja ruchu nie tylko poprawi komfort pieszych, ale też zwiększy bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio przyległej do ulicy szkoły podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska, przed którą ustawiono nowe stojaki rowerowe (ruch rowerowy na ulicy zostanie dopuszczony).

- Zmiany na ul. Grobla IV są także efektem przemyśleń zespołu pracującego w ramach europejskiego projektu Solez, dotyczącego ograniczania emisji spalin i minimalizacji ruchu w centrach miast. Pomysł zamiany ulicy w deptak poparł pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, odpowiedzialny za wspieranie mobilności bez samochodu - dodaje Rembiewska.
Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta. Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta.
Chodniki bez aut na ulicach Głównego Miasta

Na ul. Grobla IV nie kończą się jednak działania urzędników w Śródmieściu. Od piątku zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na ulicach: Straganiarskiej zobacz na mapie Gdańska, Świętojańskiej zobacz na mapie Gdańska, Tokarskiej zobacz na mapie Gdańska, Tandety zobacz na mapie Gdańska, Minogi zobacz na mapie Gdańska oraz Warzywniczej zobacz na mapie Gdańska.

- Jednokierunkowe ulice, rekomendowane przez radę dzielnicy, pozwolą na eliminację samochodów na chodnikach na rzecz parkowania w pasach jezdni. Ma to usprawnić ruch pieszych, uporządkować przestrzeń i poprawić jej funkcjonowanie - przekonuje menadżer Śródmieścia.
Ruch jednokierunkowy będzie wprowadzany także na ulicach Oliwy i Wrzeszcza.

Od soboty 1 kwietnia reorganizacją ruchu objęte zostaną ulice: Kręckiego zobacz na mapie Gdańska, Miraua zobacz na mapie Gdańska, Wąsowicza zobacz na mapie Gdańska, Drzymały zobacz na mapie GdańskaZacisze zobacz na mapie Gdańska, zaś na ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska parkowanie samochodów zostanie przeniesione na prawą stronę jezdni.

Zmiany w Oliwie podyktowane są wprowadzeniem oznakowania Strefy Płatnego Parkowania, w ramach których kierowcy domagali się wyznaczenia miejsc do parkowania, czego nie można było uczynić na zniszczonych zieleńcach oraz zbyt wąskich chodnikach.

Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki. Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki.
W pierwszych tygodniach kwietnia planowana jest również reorganizacja ruchu na ul. Batorego zobacz na mapie Gdańska na odcinku Sosnowa - Podleśna. Ulica stanie się jednokierunkowa, a pozostała część jezdni zostanie przeznaczona pod parkowanie, uwalniając tym samym chodniki dla pieszych. Zmiany poprawią też bezpieczeństwo w dotarciu uczniom do Zespołu Szkół Specjalnych zobacz na mapie Gdańska oraz pobliskiej "Topolówki" zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Wcześniej, bo już 3 kwietnia, w dzielnicach Śródmieście, Aniołki, Wrzeszcz, Oliwa oraz Przymorze wprowadzone zostaną Strefy Ograniczonego Postoju. To oznacza, że kierowcy bez identyfikatorów będą mogli zaparkować auto wyłącznie na wyznaczonych miejscach Strefy Płatnego Parkowania.

Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • co za bzdura, następna betonowa pustynia jak Grobla I

    tak się wylewa dziecko z kąpielą

    • 7 2

  • Parking podziemny dobro nieznane

    Parkingi podziemny ...czy kiedyś dożyjemy cywilizacyjnych rozwiązań czy będziemy mieli rozszerzanie stref płatnego parkowania i łupanie kierowców na każdym kroku ???

    • 6 2

  • Mam nadzieję, że również wolny od rowerów. Po deptaku, jak sama nazwa wskazuje się drepcze, a nie jeździ.

    • 6 3

  • Ankieta i tylko 2 pytania?

    Pytanie trzecie::Czy jestes za budowa nowych bezplatnych parkingow blisko centrum dla Gdanszczan czy wolisz by panowie zastepcy miasta Gdanska lub INNI kompetentni dyrektorzy biura rozwoju miasta sprzedali ten teren swoim kolega developera?

    • 3 1

  • Zysk czy strata? (1)

    Nie Gdansk zyska nowy deptak, a Gdanszczanie straca kolejna ulice poprzez wylaczenie jej z ruchu drogowego. Gdyby wybudowano nowy deptak wtedy bylby zysk, a tak jest "dobra zmiana". Jesli z alei Grunwaldzkiej wydzielomy po 2 bus pasy w kazdym kierunku to Gdanszczanie zyskaja czy straca?:)

    • 5 2

    • słusznie, ale po co demagogia?

      Zgadzam się - tu nic nie przybywa, tylko zmienia się organizacja. Ktoś zyska, ktoś traci, a blilans pozostaje stabilny.

      Co do "dobrej zmiany" (hasł PiS) to w politycznym rozumieniu, w Gdańsku nie nastąpiła, bo prezydentem nadal jest Adamowicz (PO). Organiczacyjną, nie polityczną wartość reorganizacji ulic ocenimy w ciągu najbliższych miesięcy. Jak już się zamyka ulice i parkingi, to wypadałoby przenieść urzędy do hipermarketów i galerii handlowych, które budują parkingi dla swoich klientów, żeby nie człapać do ZUS-u kilometr od autobusu :) To by dopiero była dobra zmiana, nie sądzisz?

      • 0 0

  • bolszewiki w 1917 r. też marzyli o życiu w którym nie będzie pieniędzy.

    Czym to się skończyło wiadomo.
    tak samo skończy się bzdura "świat bez samochodów".

    utopia.

    • 2 0

  • dostawy

    A dostarczanie towar ow us lug i materiałów b edzie robił urząd miejski!!!!!

    • 1 0

  • Co na to właściciele gastronomii?

    Czy to nie wpłynie źle na restauracje?

    • 1 0

  • Czyli nie ma przejazdu ze Starówki w stronę Stoczni

    Teraz cały ruch z Szerokiej pójdzie na rondo. Wspaniały krok, jak Państwo piszą. Teraz będziecie mieli korek na całej długości Szerokiej. Następnym krokiem, jak czytam, powinien być zakaz przejazdu rowerem po Starówce, bo po ulicznych kocich łbach nie da się jechać, a po chodniku przeszkadza pieszym. Dobre zmiany, jeszcze tylo można dodać zmniejszenie zieleni na Grobli i obłożenie jej kamieniami.

    • 1 0

  • Co za bzdura

    Zamiast budować parkingi podziemne przy starym mieście utrudnia się do niego dojazd i wyjazd. Ludzie zamiast wyjeżdżać w kierunku stoczni będą się pchali na rondo, które i tak jest nonstop zakorkoqane. Tylko pogratulować genialnych pomysłów. PS deptak na kawałku ul. Grobla o tak jest nikomu niepotrzebny, bo nie ma tam żadnego tłumu pieszych, którzy nie zmieścili by się na chodniku.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane