- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (54 opinie)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (270 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (144 opinie)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (792 opinie)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (146 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (59 opinii)
Piesi walczą o zebrę na Lubowidzkiej. "Przejścia generują więcej wypadków"
Radny Jasienia złożył wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by urzędnicy wyznaczyli przejście dla pieszych na nowo wyremontowanym i mocno uczęszczanym odcinku ul. Lubowidzkiej na południu Gdańska. Urzędnicy odmówili, tłumacząc, że "zebry" generują... większą liczbę wypadków z udziałem pieszych.
Niedawno urzędnicy zakończyli tam przebudowę 100-metrowego odcinka drogi. W ramach prac, dla poprawienia komfortu i bezpieczeństwa pieszych, poszerzono i obniżono chodnik. Dotąd piesi korzystali z bardzo wąskiego chodnika albo po prostu chodzili jezdnią.
Ku zdziwieniu okolicznych mieszkańców nie wyznaczono jednak przejść dla pieszych.
- Myślałem, że jest to oczywista pomyłka urzędników - przyznaje Michał Dubiec, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Jasień. - Przed remontem chodnik wąski na dwie płytki był tylko po prawej stronie jezdni. Podczas remontu został dobudowany pełnowymiarowy chodnik z obniżeniami, lecz nie zostały wyznaczone pasy. W godzinach szczytu droga ta jest szczególnie uczęszczana do ominięcia korków na węźle Szadółki. Czym tłumaczy brak przejścia zarządca drogi? Twierdzi, że większa liczba przejść powoduje więcej wypadków z udziałem pieszych! Jest to dla mnie argumentacja nie do zaakceptowania. Ruch na ul. Lubowidzkiej ostatnimi czasy bardzo mocno wzrósł, co spowodowane jest licznie powstającymi nowymi osiedlami w okolicy. Na co dzień kursuje tamtędy autobus linii 120, która ma zostać w niedalekiej przyszłości wydłużona aż do lotniska (wygrany projekt w BO 2021) - wylicza radny.
Urzędnicy brak przejść dla pieszych tłumaczą... niekorzystnymi statystykami, w których Polska przoduje w liczbie wypadków z udziałem pieszych przy jednocześnie proporcjonalnie najwyższej liczbie wyznaczonych przejść. W odpowiedzi na wniosek radnego przedstawiciele GZDiZ powołują się też na rozporządzenie Ministra Infrastruktury i ustawę Prawo o ruchu drogowym.
- W analizowanym obszarze występuje liczna zabudowa mieszkaniowa, w efekcie piesi przechodzą przez jezdnię w dowolnym miejscu, nie łamiąc przy tym przepisów ww. ustawy. Utworzenie przejść wiązałoby się z ograniczeniem pieszych do przekraczania ulicy tylko w miejscach wyznaczonych. Doświadczenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dowodzą, że wśród krajów Unii Europejskiej Polska przoduje w liczbie wypadków z udziałem pieszych przy jednocześnie proporcjonalnie najwyższej liczbie wyznaczonych przejść. Zdaniem wielu ekspertów wynika to m.in. z nierozważnego lokowania przejść dla pieszych poza układem drogowym, wymagającym wyznaczania tego typu miejsc. Skutkuje to spowszednieniem tego elementu organizacji ruchu, a w konsekwencji brakiem właściwej reakcji kierowców (brak ograniczenia prędkości, brak szczególnej uwagi na otoczenie jezdni) w tego typu lokalizacjach - czytamy w odpowiedzi GZDiZ.
Jak dodaje Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu, przejście dla pieszych nie zostało tam wyznaczone także z uwagi na małe natężenie ruchu pieszego oraz niewielką odległość do przejścia przy ul. Jabłoniowej.
- Obecnie na ul. Lubowidzkiej, jak i Stężyckiej nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych. Na dalszym odcinku ul. Lubowidzkiej i Stężyckiej następuje bardzo intensywna zabudowa nowymi osiedlami mieszkaniowymi i charakter tych ulic zmienia się bardzo szybko. Mamy tam teraz wprowadzone skrzyżowania równorzędne, a piesi mogą przekraczać jezdnię w obrębie skrzyżowań oraz w dowolnym miejscu na dalszym odcinku ulicy przy zachowaniu ostrożności, zgodnie z prawem o ruchu drogowym - tłumaczy Lewandowska.
Jak dodaje, miejsce, gdzie wnioskowane było wyznaczenie przejścia, nie znajduje się w obszarze wspomnianej zabudowy, lecz na jej skraju.
- Stąd nie ma generatora ruchu pieszego. Dlatego też w obecnej sytuacji nie ma tam potrzeby wyznaczania przejścia dla pieszych. Bierzemy pod uwagę, że teren ten szybko się zasiedla i mamy w planach wraz z napływem nowych mieszkańców wdrażać elementy uspokojenia ruchu oraz strefę tempo 30 w obszarze zabudowy wielorodzinnej - dodaje miejski inżynier ruchu.
Choć przejść dla pieszych na Lubowidzkiej nie będzie, to wkrótce bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu poprawi się. Urzędnicy zapowiedzieli tam montaż progów zwalniających.
Opinie (125) 3 zablokowane
-
2021-02-19 12:08
Piesi żebrzą o zebrę u urzędników a urzędnicy mają ich w d.... . Gdańsk!
- 1 1
-
2021-02-19 12:22
50km/h na zwyciestwa i grunwaldzkiej z powodu... (1)
... dużej ilości potrąceń pieszych i rowerzystów... hmmm zastanawiające.
A przejscia na lubowidzkiej nie mozna robić. dlaczego?
Piesi generują dużo wypadków ale na grunwaldzkiej już tego nie biora pod uwage.
Zlikwidujcie w takim razie przejscia naziemne na calym odcinku od błednika aż do Sopotu, poróbcie kładki i tunele i zróbcie ograniczenie do 100 albo 120 km/h. d**ilizm urzędniczy zabija to miasto. w 1695 roku było bardziej rozwinięte niż teraz.
I prosze nie krytykować że wyjechalem z tego umysłowego zad*pia, chyba ze pochwalicie się w jakim miescie się urodziliście. Bartoszyce? Ełk? Kartuzy? Czekam- 5 1
-
2021-02-19 12:45
Gdańsk i tak na tle innych miast wypada dobrze, aaa mówisz o Polsce, tu to masz rację czarna owca zachodniego świata w każdym aspekcie. W zasadzie my to jesteśmy wschód. Czasami "daleki".
- 3 0
-
2021-02-19 12:26
Tu zebry nie bedzie bo coś tam, a w centrun na 3 pasach ruchu bardzo potrzebna:)
mówię o planowanym przejściu na ul.Okopowa/Wały Jagielońskie tuż obok czynnego i sprawnego tunelu dla pieszych
no ktoś tu zupełnie nie myśli- 3 1
-
2021-02-19 12:31
poprosic lempart,aby w tym miejscu robila codziennie zadyme,pojazdy to miejsce beda omijaly
- 1 3
-
2021-02-19 12:43
Statystyki wskazują na występowanie wypadków na przejściach, Grażynko, co robimy?
Likwidujemy przejścia, Krysiu!
- 3 1
-
2021-02-19 13:40
Może wielbłąda?, w głowach wam się przewraca...
- 3 0
-
2021-02-19 19:22
w końcu ktoś prawidłowo zinterpretował statystyki
piesi są zbyt pewni na zebrach
- 3 1
-
2021-02-20 08:59
Coś w tym jest. Produkcja samochodów i paliwa też powoduje większą ilość wypadków na drogach to może .....
- 1 0
-
2021-02-21 08:23
Żart dnia
Urzędnicy zakończyli przebudowę.....
Co?.... w czynie społecznym to robili.- 1 0
-
2021-02-21 15:58
Coś tu jest nie tak.
"Przejścia generują więcej wypadków" - a jednocześnie wytycza się takie w centrum miasta i likwiduje przejścia podziemne. Wydaje mnie się, że to jedynie urzędnicy GZDiZ są zadowoleni ze swojej pracy.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.