• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejski plac zamiast parkingu w centrum Oliwy

Ewelina Oleksy
20 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak wygląda obecnie pl. Inwalidów Wojennych - to jedyny bezpłatny parking w centrum Oliwy. Tak wygląda obecnie pl. Inwalidów Wojennych - to jedyny bezpłatny parking w centrum Oliwy.

Plac Inwalidów WojennychMapka przy parku Oliwskim ma się w końcu zmienić z parkingu w miejsce publiczne - ogólnodostępne i przyjazne dla mieszkańców. Prezydent Gdańska właśnie zaakceptowała wniosek o zmianę planu zagospodarowania, który umożliwi metamorfozę placu. Procedury już ruszyły, ale sam pomysł nowy nie jest. Pierwsze próby w tym kierunku - bez sukcesów - podjęto już sześć lat temu.



Co powinno być na placu tuż przy parku Oliwskim?

- Bardzo dobra wiadomość dla Oliwy. Plac Inwalidów Wojennych zostanie przekształcony w miejsce przyjazne ludziom. Procedura została rozpoczęta. Jest przychylność władz miasta. Jest przychylność pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Cały proces będzie trwał kilka lat, ale efekty powinny być zachwycające - poinformował w mediach społecznościowych Andrzej Stelmasiewicz, miejski radny Wszystko dla Gdańska. - Przekształcenie parkingu i zapyziałego zieleńca w miejsce przyjazne dzieciom, młodzieży i dorosłym, pełne kafejek i miejsc kultury będzie skarbem. O kierowcach pamiętamy. Wokół parku Oliwskiego są miejsca, które mogą być parkingami. Tylko trzeba je zorganizować - dodał.
Radny opublikował pismo Biura Rozwoju Gdańska w tej sprawie. Jego szefowa Edyta Damszel-Turek informuje w nim, że wniosek ws. zmiany planu złożony przez Stelmasiewicza i Tomasza Struga z Rady Dzielnicy został uznany przez prezydent za zasadny. Ujęto go już w harmonogramie przystąpień do nowych planów na ten rok.

Najnowsza informacja z BRG ws. placu Inwalidów Wojennych w Oliwie. Najnowsza informacja z BRG ws. placu Inwalidów Wojennych w Oliwie.
- Prezydent przedłoży Radzie Miasta projekt uchwały ws. przystąpienia do sporządzenia odpowiedniego planu zagospodarowania przestrzennego - zapowiedziała dyrektor BRG.

Wszystko o miejscowych planach zagospodarowania w Trójmieście



Miejscy urzędnicy dodają, że formalności przy projekcie zajmą minimum dwa lata.

- Z uwagi na prawnie chronioną strukturę zabytkową czas potrzebny na sporządzenie planu jest trudny do sprecyzowania i jest on uzależniony od wagi problemów, które plan musi rozstrzygnąć. Biorąc pod uwagę czas niezbędny na opracowanie planu, jak również przebieg procedury jego uchwalania, należy liczyć się z okresem nie krótszym niż dwa lata - mówi Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu. - Należy też pamiętać, że w trakcie procedury sporo czasu zajmują konsultacje z mieszkańcami, w ramach których zarówno koncepcja, jak i projekt planu są poddawane szerokiej dyskusji. W sytuacji pojawienia się uwag i propozycji zmian zgłaszanych przez mieszkańców procedura uchwalania planu może zostać dodatkowo wydłużona.
Wszystko jest na wstępnym etapie, więc za wcześnie, by móc zaprezentować wizualizacje czy mówić o kosztach przedsięwzięcia.

- Koszty realizacji inwestycji zależą od wypracowanej i przyjętej wizji - formy planowanego przedsięwzięcia, która zostanie rozstrzygnięta na etapie sporządzania planu - wyjaśnia Bieganowska.

Dyskusja o przyszłej funkcji placu nie jest nowa



Dyskusja o przyszłości placu w Oliwie rozpoczęła się już sześć lat temu. Wtedy mieszkańcom dano do oceny kilkanaście wizji placu przygotowanych przez urzędników.

Czytaj więcej: Jak rozmawiać o placu w Oliwie?

Dodatkowo mieszkańcy wypełniali ankiety, w których już wtedy wskazywali na potrzebę ukrycia parkingu pod placem, wprowadzenie nowej zabudowy i utworzenia placu z wykorzystaniem zieleni oraz materiałów wysokiej jakości. Lata mijały, a na oliwskim placu nic się jednak nie zmieniło.

Teraz jest tam głównie parking. Co zamiast niego?



Dotychczasowy i nadal obowiązujący plan zagospodarowania dla placu w Oliwie to ten z 2003 r. Przewiduje on przeznaczenie terenu na usługi, a na środku rezerwuje teren pod parking.

Parkingi w Trójmieście


Parking na pl. Inwalidów o każdej porze roku jest pełen samochodów. Parking na pl. Inwalidów o każdej porze roku jest pełen samochodów.
Dokument, jak przyznają sami urzędnicy, odpowiadał ówczesnym potrzebom, które obecnie są całkiem inne. Te "inne potrzeby" zauważa też Rada Dzielnicy Oliwa, która ze wsparciem radnego Andrzeja Stelmasiewicza złożyła w grudniu ubiegłego roku wniosek o zmianę zapisów dokumentu.

- Nasz wniosek wynika trochę z konkursu i konsultacji społecznych w sprawie wizji tego miejsca, jakie odbyły się w Oliwie sześć lat temu. Liczne prace urbanistów uzmysłowiły, jaki potencjał ma plac Inwalidów Wojennych położony w samym centrum dzielnicy, przed naszą perłą w koronie, którą jest nieco zaniedbany obecnie park Oliwski. Z tego konkursu przeprowadzonego przez Biuro Rozwoju Gdańska ostatecznie nic konkretnego nie wynikło, dlatego postanowiliśmy powrócić do tematu. Obecny plan zagospodarowania dopuszcza tu nową zabudowę, ale wymusza utrzymanie funkcji parkingowej. W ten sposób nie powstanie żadna atrakcyjna przestrzeń publiczna - tłumaczy Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.

Pomysły na plac: gastronomia, usługi, filia urzędu



Strug podkreśla, że teraz plac nie służy mieszkańcom, więc pora w końcu to zmienić.

- Służy jedynie za obskurny, bezpłatny parking i jako nieogrodzony wybieg dla psów. Przez to miejsce się tylko przechodzi - ubolewa dzielnicowy radny. - Moim zdaniem to miejsce nie ma być kolejnym parkiem, ale swego rodzaju strefą buforową - foyer dla parku Oliwskiego z usługami dla mieszkańców i przyjezdnych, może z bardzo potrzebną filią Urzędu Miejskiego, gastronomią itp. Przestrzenią, gdzie wszystko mamy w zasięgu ręki i która nie zasypia po 16, jak w monokulturowych parkach biurowych. Marzy mi się plac miejski, jaki pełnią w małych miasteczkach ich centralnie położone dawne ryneczki - wskazuje Strug.
Oliwa - odwiedź nasz dzielnicowy serwis

Jak informuje Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, wykonane analizy na etapie studialnym konsultowane z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków wykazały możliwość stworzenia w tym miejscu "lokalnego centrum, którego zabudowa nie zaburzy historycznej struktury Starej Oliwy".

W konsultacjach sprzed sześciu lat radni i mieszkańcy byli jednogłośnie za tym, by ewentualna nowa zabudowa powstała wyłącznie po bokach placu, bez zasłaniania widoku na park Oliwski na trasie od przystanku tramwajowego przy Obrońców Westerplatte.

- Teraz najważniejsze jest, żeby ten głos uszanować. Absolutnie nie można dopuścić do budowy czegokolwiek przed bramą parku. A obecny plan to dopuszcza. Dlatego też trzeba go zmienić - zaznacza Strug.

Nie wszyscy mieszkańcy chcą zmian



Zapowiedzi zmian podzieliły już jednak mieszkańców. Pod postem Andrzeja Stelmasiewicza rozgorzała dyskusja zwolenników, jak i przeciwników pomysłu.

Ci drudzy podważają sensowność likwidacji jedynego parkingu w centrum Oliwy i przekształcanie go w mały park, skoro obok jest park Oliwski, a dzielnica ma problem z miejscami parkingowymi. Pojawiają się też obawy, że na placu stanie wieżowiec lub kolejny hotel.



Miejsca

Opinie (496) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Jak tak czytam kolejne artykuły o tych parkingach to ja się zastanawiam, gdzie w ogóle można zostawić samochód nie płacąc kroci? Raz na jakiś czas ok, ale jak ktoś np. dojeżdża do pracy z daleka a samochodem zamiast 2 godziny to jedzie pół godziny, to gdzie go zostawić aby jeszcze na parking nie wydać kolejnych pieniędzy? Może być nawet dalej, ważne by można było komunikacją dojechać. Pod oliwskimi biurowcami, tam gdzie pracuję, nie da się, w biurowcach też miejsc jak na lekarstwo., a reszta to płatna strefa. Chętnie bym się tu przeniósł, ale nie jest to takie proste.

    • 15 3

    • (1)

      Można, w Kartuzach. Ale nawet nie trzeba bo jeździ pekaemka. Do Gdańska czy do Oliwy nie ma po co jechać, bo nie tylko parking płatny ale wszystko w cenach kosmicznych, dla Niemców i Norwegów, ciebie nawet nie wpuszczą bo im ultrabiały obrus uświnisz i pan Helmut będzie krzywo się patrzył.

      • 4 1

      • Pochodzę z gminy tegoż województwa, gdzie żadna PKMka, ZTM czy cokolwiek innego nie dojeżdża. Kursuje tu tylko kilka razy na dzień PKS Elbląg, którego nie polecam nawet największemu wrogowi.

        • 6 0

    • Urzędników to nie interesuje, bylebyś oddał im swój podatek. Potem możesz spadać ze swoimi problemami.

      • 2 0

  • (3)

    A to, że po drugiej stronie parku jest parking, to już nikt nie wspomniał. Tacy wszyscy odwiedzający. Poza tym jest sporo miejsc na jezdni w okolicy, tylko że płatnych "ups"

    • 3 14

    • ...parking? (1)

      Masz na myśli ten "utwardzony" piach koło cmentarza? Gdzie się wjeżdża między drzewami... Piękny parking ...

      • 8 1

      • nie, ten 50m dalej, jest betonowy.

        widac, jak czesto bywasz :)

        • 1 3

    • Nie boj

      ...ma powstać duży biurowiec przy stacji Shell . Korposzczurki zapełnią wszystko w okolicy swoimi blachosmrodami.

      • 1 4

  • Brawo panie Strug

    Powtórzę za Svenem, 30 lat za późno. Miejsce reprezentacyjne wymaga szczególnego potraktowania. Na środku widziałbym fontannę otoczoną ławeczkami :) W tym miejscu ryneczku nie było, zatrzymywały się tramwaje, myślę, że trochę miejsca dla małego biznesu by się przydało.
    Miejsce na parking dla turystów jest np. przy Czyżewskiego/Opacka. Miejsca dla osobówek znalazłyby się wzdłuż ul. Opata Rybińskiego, jednak do tego potrzebna byłaby jej przebudowa jak i ciągu pieszego.

    • 2 21

  • jedyne co mnie martwi

    to myśl o pomniku ukraińskiego bohatera w gdańsku

    • 11 3

  • A gdzie przeniosą parking?

    • 16 0

  • Będzie jak zawsze.

    No i będzie piękny biurowiec na kształt Forum Radunia. Ze dwa piętra zajmą urzędnicy z UM na parterze żabka jakiś bar. A na pozostałych piętrach inne firmy. Walnie się parę doniczek do okoła żeby się zgadzała ta rekreacja i będzie pięknie. A i urzędnicy jak i inni pracownicy tego biurowca teraz zaparkują pod waszymi domami mieszkańcy Oliwy.

    • 36 0

  • No i super

    gorzej dla tych nie z oliwy

    • 3 8

  • ,, bardzo potrzebna filia Urzędu Miejskiego ,,

    A w nim etaty dla rodziny królika

    • 26 0

  • Opinia (9)

    Nie do końca rozumiem tą nie równą walkę miasta z kierowcami. Zgadzam się z tym że miasto powinno być bardziej przyjazne dla wszystkich mieszkańców ale dlaczego odbywa się to kosztem jednych dla drugich? Przy tym parkingu jest przejście dla pieszych i dosłownie tuż za przejściem jest Park Oliwski, więc czy naprawdę zamiana tego parkingu w "miejsce publiczne - ogólnodostępne i przyjazne dla mieszkańców" jest naprawdę tak bardzo konieczne i niezbędne? Ludzie którzy mieszkają w pobliżu np. na ul.Opata Rybińskiego, Wita Stwosza, Obr. Westerplatte mają pod nosem dosłownie cały Park Oliwski, a ludzie przyjeżdzający do parku czy do którejś z restauracji obok mają gdzie zaparkować.

    • 44 5

    • (1)

      Na razie to kierowcy wszystkich spychają najlepiej do rowu. Jezdnie zajmują po 90% szerokości ulicy, a jeszcze oczywiście trzeba parkować na chodnikach i trawnikach. Dość tego terroru!!!

      • 3 7

      • Dlatego likwiduje się parking. Masz słusznego, kolego:)

        • 1 1

    • bo ostatnie cwierc wieku wszystko bylo pod kierowcow (6)

      kierowcy maja prawo parkowac na chodniku, trawniku , glupi pieszy jest karany jak w zlym miejscu przejdzie. Wiec niestety, naprawa sytuacji wymaga walki z polisz drim: 15 letnim oplem w gazie

      • 3 10

      • A gdzie mają stawać jak kolejne parkingi są likwidowane? Na dachach? (5)

        • 9 2

        • no widzisz, nigdzie, to juz nie bedzie problem miasta (4)

          tzreba bedzie ograniczyc jazde i/lub wykupic platne miejsca. Koncza sie czasy, ze miejsce pod sama klatka mi sie nalezy, nie wazne czyje i jak

          • 3 5

          • (3)

            A nie bierzesz do czapki, że ludzie przestaną jeździć do Oliwy i te restauracje padną, bo pies z kulawą nogą tam nie wstąpi?

            • 4 1

            • tak samo jak mialy pasc w Gdansku, jak zamykali wiecej ulic (2)

              a tu nagle stalo sie tak, jak mowili ci durni aktywisci, co sie na niczym nie znaja. Bylo znacznie wiecej klientow.
              Jakby ludzie woleli spedzac czas w ladnym miejscu, i jesc jedzenie w otoczeniu uliczki i spacerujacych, niz kolo samochodow

              • 1 3

              • Przed chwilą przecież były protesty. Miesiąc zamknięci przez covid i już bankructwa???

                • 2 0

              • lol

                Porównujesz Główne Miasto do jednej ulicy Opata Rybińskiego?

                • 1 0

  • Parking jest pełen samochodów

    Więc należy go zlikwidować. Wot, logika.

    • 26 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane