• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plac publiczny przed najbardziej rozpoznawalnym budynkiem stoczni

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
  • Widok na budynek traserni z dźwigiem zakupionym przez miasto. Po lewej widać fragment ulicy Jana z Kolna.
  • Widok w kierunku ul. Nowej Wałowej. Po lewej stronie nieco ponad dwa lata temu stał budynek tzw. wzorcowni. Po prawej stronie za ogrodzeniem znajdują się tereny kolejowe.
  • Poszerzenie ul. Jana z Kolna odbędzie się kosztem terenów postoczniowych z odpowiednim przełożeniem torów tramwajowych. Nie wiadomo jednak, kiedy inwestycja może doczekać się realizacji.
  • Granice planu zagospodarowania dla terenów wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Budynek traserni w rejonie ul. Jana z Kolna będzie doskonale wyeksponowany dzięki utworzeniu publicznego placu, zaś o tereny postoczniowe zostanie poszerzona docelowo ul. Jana z Kolna - tak przedstawiają się wstępne wytyczne nowego planu zagospodarowania tego rejonu miasta.



Czy publiczny plac przed budynkiem traserni to dobry pomysł?

Plan zagospodarowania obejmie swym zasięgiem wąski pas terenu wzdłuż ul. Jana z Kolna od budynku traserni zobacz na mapie Gdańska do ul. Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Choć dopiero podjęto uchwałę o przystąpieniu do jego sporządzania, znane są już wstępne ustalenia, które będą miały odzwierciedlenia w dokumencie planistycznym.

Nowy plan przeznaczy miejsce pod powstanie placu publicznego przed wielką halą traserni. Dotychczasowy plan z 2004 r. w tym miejscu przewidywał maksymalną wysokość budynków do 12 metrów, chroniąc tym samym przed nadmiernym zasłonięciem od strony torów oraz jezdni gmachu traserni i pośrednio dźwigów stoczniowych (w tym też zakupiony przez miasto dźwig tuż obok traserni).

- Plac odsłoni elewację traserni z napisem Stocznia Gdańska - wyjaśnia Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej - Utrata możliwości zabudowy tego miejsca będzie "odtworzona" poprzez zwiększenie intensywności zabudowy na pozostałym terenie [którym konkretnie i w jakiej formie, będzie ustalane na kolejnym etapie prac planistycznych - dop. red.].

Obowiązujący plan poza tzw. strefą ekspozycji na budynek traserni dopuszczał wysokość zabudowy 30 metrów. Dalej, od kładki nad przystankiem SKM Gdańsk Stocznia i ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska dotychczas nie było żadnych ograniczeń w wysokości.

Nieaktualna koncepcja sprzed kilku lat prezentująca możliwości zabudowy wzdłuż ul. Jana z Kolna. Uwzględniała ona obniżenie wysokości, celem wyeksponowania budynku traserni. Nieaktualna koncepcja sprzed kilku lat prezentująca możliwości zabudowy wzdłuż ul. Jana z Kolna. Uwzględniała ona obniżenie wysokości, celem wyeksponowania budynku traserni.
- Zmiana planu i utworzenie placu to nasz pomysł i nasza inicjatywa. Dotychczasowy plan nie eksponował w pełni budynku traserni, a jednocześnie nie dopuszczał ciekawej do realizacji zabudowy w tym miejscu. Dlatego też pomysł, by podwyższyć zabudowę poza osią widokową [już w formie placu - dop. red.] na budynek traserni wydaje się lepszy. Miejsce, gdzie dopuszczona zostanie wyższa zabudowa będzie przedmiotem dyskusji z miastem, na tym etapie jeszcze za wcześnie, by o tym mówić - dodaje Krzysztof Sobolewski, prezes zarządu Drewnica Development, firmy będącej właścicielem terenów wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Czytaj też: Napis "Solidarność" zniknął z dawnej traserni Stoczni Gdańskiej

Pomijając kwestię całego procedowania planu (w optymistycznym wariancie kilka miesięcy), nie wiadomo, kiedy nowa zabudowa ma szansę na realizację. Bo choć zainteresowanie tymi terenami jest spore nawet poza granicami kraju (za dwa tygodnie w tej sprawie Drewnica spotyka się z inwestorami z Wielkiej Brytanii), to wciąż nie pozyskano dewelopera gotowego się tego podjąć.

Czytaj też: Młode Miasto: czy i kiedy wizje staną się rzeczywistością?

Jednak nie plac, a poszerzenie ulicy Jana z Kolna jest celem nadrzędnym sporządzania nowego planu i zwiększenia jego zakresu z pierwotnego tylko przy traserni o odcinek do ul. Nowej Wałowej. Plan zabezpieczy niezbędny obszar przed zabudową dla realizacji docelowego przekroju dwóch pasów w każdym kierunku (póki co nie jest znany termin realizacji tego przedsięwzięcia). Obecnie postulowana szerokość drogi kończy się na wysokości peronu przystanku SKM Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska.

- W obowiązującym planie miejscowym zakładano poszerzenie ul. Jana z Kolna poprzez zajęcie fragmentu przyległych terenów kolejowych. W związku z Euro 2012 i potrzebą zachowania znajdujących się tam torów [służących dla dojazdów pociągiem na stadion - dop. red.] dla poszerzenia ul. Jana z Kolna zostanie zarezerwowany niezbędny teren po wschodniej stronie [czyli przez zajęcie terenów postoczniowych - dop. red.] - wyjaśniała podczas ostatniej Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Edyta Damszel-Turek z Biura Rozwoju Gdańska.

Przesunięcie rezerwy pod poszerzoną drogę na tereny postoczniowe uszczupli je o ok. 2-4 metry w zależności od miejsca. Plan kończy się na ul. Nowej Wałowej, a dalej poszerzona ulica ma być realizowana zgodnie z istniejącymi planami, czyli bez jakichkolwiek nowych wyburzeń.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Obecnie dokument jest na bardzo wczesnym etapie prac. W ostatni czwartek, 29 stycznia, radni miasta zagłosowali nad przystąpieniem do jego sporządzania. Wcześniej pozytywnie o przystąpieniu wypowiedzieli się członkowie Komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG.

Z etapami tworzenia planów zagospodarowania zapoznać się można na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Miejsca

Opinie (40) 3 zablokowane

  • K3

    Ludzie przecież na K3(hala która widać na zdjęciu) nadal statki budują - przecież ze względów środowiskowych - hałas itp. tam w biurach nikt nie usiedzi.

    park przy pochylniach - tam powinna kwitnąć produkcja

    • 10 3

  • (2)

    W 1971 roku montowałem tam z Mietkiem elektryczne sterowanie zamykania tych wielkich wrót.

    • 2 0

    • No i od 1971 roku nie działa zamykanie. (1)

      • 3 1

      • - Mietek, przecież my nie robimy w elektryce.
        - Daj spokój, co za problem skręcić dwa kabelki?
        - Ale tu są 3 fazy.
        - No to trzy kabelki, wielka mi różnica
        - Bzzzzzzz, trzrzrz, łup.

        • 4 1

  • świetnie komponuje się ten nowo budowany parking z tysiącem świetlówek (1)

    zwłaszcza obok zabytkowego dawnego budynku dyrekcji kolei państwowych - zasłoniętego w 2/3 przez estakadę

    • 6 4

    • Parking imienia Tysiąca Świetlówek - ekologicznie tak.

      • 1 2

  • BRAK POMYSŁU (1)

    Widac teren przeznaczono na wielką zamrażarkę, za parę lat okaże się, że jest inwestor-zbuduje za kupiony za darmo plac. Zamiast wybudować porządne centrum (ale nie galerię) finansowe+ hotele +rekreacja+kultura proponuje się NIC. To tam jest miejsce na wysokościowce, miejsca pracy z umiejętnie wkomponowaną dawną infrastrukturą stoczni. Musi być architekt z głową nie od parady patrz Londyn, Kopenhaga czy Sztokholm. Tu powinna być dzielnica mieszkaniowa z infrastrukturą kulturalno- turystyczną (małymi sklepikami, kawiarniami-obok może istnieć nowoczesna stocznia-czysta schludna poukładana najpierw konkurs architektoniczny a potem plan

    • 8 4

    • Jakie centrum finansowe, rozrywka - kto tam będzie chodził i za co skoro likwiduje się przemysł, produkcję. Gdzie ci ludzie mają zarobić na "rozrywkę"

      • 0 0

  • Nikt nie doprowadził do upadku stoczni (2)

    bo sama musiała paść ,tam jest kupa złomu i nic więcej ,jak czytam głupie komentarze to słabo mi się robi.

    • 7 7

    • Kupa złomu i śmierdzących, roszczeniowych leni. Tylko w komunie mogło to funkcjonować.

      • 3 1

    • Na tej hali działa prężnie stocznia nauta - w tej chwili budują 3 statki i dają pracę kilkuset osobom no ale lepiej stawiać na biurowce i place rekreacyjne brawo brawo Budyń

      • 0 0

  • To nie plac ....

    ...raczej kolejna rezerwa przepustowości (czytaj kolejne pasy ruchu dla Jana z Kolna).

    • 1 4

  • Stop marudom.

    Tereny z ogromnym potencjalem .Budowac i nie sluchac cholernych narzekaczy.

    • 2 5

  • Budyn i spolka

    Niestety ludzie ze wsi(z calym szacunkiem dla wsi), ktorzy kieruja Gdanskiem i wszystkimi projektami nie czuja tego miasta. Brakuje nam ludzi takich jak profesor Andrzej Januszajtis wielki znawca historii Gdanska (kto z nim kiedys cos konsultowal?). Niestety Budyn i jego kolesie sa odpowiedzialni za zdefromowanie pieknego miasta. Chaltura, kicz, radosna betonowa tworczosc, amatorszczyzna to bardzo delikatne okreslenia na to co ci panowie robia z Gdanskiem.Budyn i jego przyjaciele nadaja sie jedynie do burzenia zabytkow i projektowania szpetnych galerii handlowych tudziez Lidli czy Biedronek. Ot i mamy Budyniowy Gdansk.

    • 2 0

  • Stocznia potrzebuje tego terenu

    Stocznia Nauta, która tu buduje statki potrzebuje tego terenu na własne potrzeby ( place prefabrykacyjne). W tej chwili dusi się na tym małym terenie a kontraktów jest bardzo wiele.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane