- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Plaga dziur na drogach. Będą dodatkowe środki na ich łatanie
Od kilku lat środki przeznaczane na łatanie dziur w drogach są praktycznie niezmienne. Gdańsk przeznacza na ten cel 25 mln zł. Być może jeszcze w tym roku na ten przeznaczy kolejne 10 mln zł. Na opieszałość w działaniu władz miasta uwagę zwraca opozycja, wskazując, by zamiast tymczasowych napraw postawić na docelowe remonty oraz poprawić nadzór i kontrolę nad wykonanymi pracami.
Z problemu zdają sobie sprawę gdańscy drogowcy i władze miasta, które w piątek spotkały się z dziennikarzami i na tle pracującej ekipy łatającej dziurę na Jaśkowej Dolinie tłumaczyły z czego wynika tegoroczna "plaga dziur".
- Z większą niż zwykle liczbą dziur na drogach mierzy się w ostatnim czasie nie tylko nasze miasto. To problem ogólnokrajowy. Przyczyną jest zima, która w tym sezonie przyszła wcześniej niż zwykle - mówi Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. - Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już od 18 stycznia wysyła w teren sześć ekip, które od poniedziałku do soboty naprawiają ubytki w jezdniach. W sumie na ten cel wydaliśmy już 1 mln zł, co pozwoliło na naprawę jezdni w 300 miejscach na terenie całego miasta.
Te same środki starczają na mniej
Rocznie na łatanie dziur miasto przeznacza 25 mln zł. Oprócz usuwania ubytków środki te przeznaczane są na naprawy miejscowe nawierzchni brukowych, profilowanie dróg gruntowych, utrzymanie oznakowania poziomego, pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Co ciekawe, w ostatnich latach kwota na usuwanie skutków zimy praktycznie nie zmieniła się. W 2020 roku były to 24 mln, rok później - 23 mln, w 2022 roku - 25 mln, a w ubiegłym - 27 mln.
Gigantyczna dziura - Wilanowska (28 opinii)
Biorąc pod uwagę inflację, te same środki pozwalają w ostatnich latach na łatanie dziur w coraz mniejszym zakresie.
- Ostatnie lata nie były łatwe dla miasta pod względem finansowym. W związku z reformą podatkową musieliśmy mierzyć się z malejącymi dochodami, co na pewno miało wpływ na taki, a nie inny budżet. Rzeczywiście od kilku lat był on na podobnym poziomie ok. 25 mln zł, ale jesteśmy na etapie rozmów, by go zwiększyć o 10 mln zł. Być może uda nam się to zrobić jeszcze w tym roku. Dodatkowe środki miałyby być przeznaczone na tzw. działania pośrednie między łataniem dziur a kompleksowym remontem całej drogi. Inaczej mówiąc: będziemy chcieli poprawiać stan nawierzchni na danej drodze, wylewając nowy asfalt na określonym odcinku, który posłuży na 10-15 lat.
Dziury = roszczenia od kierowców
Na pytania dziennikarzy odpowiadał też Robert Krasowski, kierownik działu dróg w GZDiZ. Jak tłumaczył, w pierwszej kolejności naprawiane są ubytki na podstawowym układzie drogowym, z którego na co dzień korzysta najwięcej mieszkańców. Harmonogram napraw jest aktualizowany niemal codzienne w oparciu o zgłoszenia i wizje lokalne. Całość kontroluje pięciu inspektorów, którzy klasyfikują ubytki a następnie zlecają naprawę.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Skuterem lub motocyklem łatwiej ominąć dziurę - zobacz ogłoszenia
- Zależy nam, by ubytki były naprawiane w sposób docelowy i długotrwały. Niestety zimą dziur jest więcej, dlatego musimy działać zdecydowanie sprawniej. Dodatkowo w tym roku zima przyszła nieco wcześniej niż zwykle, mieliśmy do czynienia z długotrwałymi opadami śniegu, niską temperaturą, często przechodzącą przez zero. To sprawiło, że pojawiające się ubytki musiały poczekać na lepsze warunki pogodowe, co mogło stworzyć wrażenie, że jest ich więcej niż zwykle.
Dziury na drogach są dla miasta podwójnym kosztem. Z jednej strony wymagają nakładów na ich naprawę, z drugiej - w skrajnych przypadkach mogą uszkodzić samochód i narazić miasto na ewentualne roszczenia kierowców. Jak mówią urzędnicy, średnio po każdym sezonie zimowym takich zgłoszeń jest ok. 180.
W tym roku, tyle samo skarg i wniosków o odszkodowania wpłynęło już po 1,5 miesiącach zimy.
Rocznie za uszkodzone auta miasto wypłaca kierowcom odszkodowania na kwotę ok. 400 tys. zł.
Opozycja krytykuje i wskazuje kierunek działania
Krytycznie do działań urzędników podchodzi gdańska opozycja, która swoją konferencję na ten sam temat zwołała chwilę wcześniej w Oliwie. Na skrzyżowaniu Bażyńskiego i Wita Stwosza radny Andrzej Skiba z PiS punktował działania GZDiZ i nadzorujące działania urzędu władze miasta.
- Żeby nie było, że tylko krytykujemy, to chcę wskazać trzy aspekty, które mogą tę kryzysową sytuację poprawić - mówił Skiba. - Po pierwsze złożyliśmy niedawno poprawkę do budżetu, która dawałaby dodatkowe 1,4 mln zł na utrzymanie dróg. Środki miałyby zostać przesunięte z budżetu na promocję miasta. Niestety koalicja rządząca tę poprawkę odrzuciła. Po drugie uważamy, że zamiast wydawać duże środki na łatanie dziur, trzeba je wykorzystać na docelowe remonty, które sprawią że droga posłuży kilka czy kilkanaście lat. Po trzecie - trzeba poprawić nadzór i kontrolę nad wykonywanymi pracami. Całkowitą odpowiedzialność w tym zakresie ponoszą władze miasta - podkreślił Skiba.
Miejsce spotkania z mediami na rogu Bażyńskiego i Wita Stwosza nie było przypadkowe. Kilka dni wcześniej radni dzielnicy Oliwa podjęli uchwałę, w której wnioskują o ograniczenie prędkości do 20 km/h i zamiennie wprowadzenie strefy zamieszkania. Pierwotna uchwała zawierała też postulat likwidacji pasów rowerowych, ale ostatecznie z niego zrezygnowano.
Radni swój apel do miasta motywują brakiem reakcji na wcześniejsze wnioski rady dzielnicy o remont nawierzchni ul. Wita Stwosza. Zmiany miałyby dotyczyć odcinka ulicy między skrzyżowaniem z ul. Bażyńskiego a Abrahama.
Dziury w drogach na filmach czytelników
Miejsca
Opinie (384) ponad 20 zablokowanych
-
2024-02-11 10:32
Dziś niedziela, dobra pogoda do napraw i brak korków
A drogowcy czekają ...... na co? Na zapowiedziany na najbliższe dni przez IMGW deszcze? Na jutrzejsze korki bo Gdańsk wraca z ferii?
- 4 0
-
2024-02-11 11:41
Jon
Drogi w Gdańsku przypominają mi drogi w PRL jak i chodniki brud lekką mówiąc trzeba salonem jeździć , ostanio szybę w samochodzie kamień uszkodził i czyja to winna nawet nie ma sensu jej naprawiać bo zaraz będzie to samo , nowe odcinki jak Niepołomicka do Lidla zrobiony zero odpływu woda stoi kto to odbiera i projektuje jakiś bałwan
- 3 0
-
2024-02-11 11:56
3333 zł za dziurę
3333 zł za dziurę.
Podpiszmy umowę i sam załatam pół miasta.- 6 0
-
2024-02-11 12:17
I to jest
wypowiedż czołowego przedstawiciela władzy w mieście. Oto poziom ich kompetencji. Brawo mieszkańcy, macie to co wybraliście, oby tak dalej, a z pewnością poprawi się wam standard życia w tym mieście ;-))
- 4 0
-
2024-02-11 12:32
Polityka nierządu Morawieckiego była jasna: obciąć budżet samorządom, dać swoim do rozkradzenia, a tymczasem nie lokalna PiSowska opozycja leje krokodyle łzy, że nie ma kasy na remonty dróg. Więc teraz PiSie trolle się łaskawie zamknijcie bo to wasza wina.
- 1 5
-
2024-02-11 12:59
Jak zwykle
Zima zaskoczyła drogowców.... Czyli nic nowego.
- 6 0
-
2024-02-11 13:09
Tu już nie ma co łatać.
Gdyńskie drogi to ser Radamer, takich dziur NIE MA nigdzie w Europie. Wstyd....
- 5 0
-
2024-02-11 14:16
(1)
Moja walka skończyła się gdy kupiłem land cruisera 200
- 2 0
-
2024-02-11 22:09
Zazdraszczam fajna jest 200
- 0 0
-
2024-02-11 16:12
Wypadające kostki brukowe
Na ul.Srebrniki kostki brukowe odchodzą od podłoża i powstają dziury które uszkadzają samochody. Kostka była położona chyba 4 czy 5 lat temu i już po roku odchodziły kostki. Teraz jest tragiczniej i piesi boją się aby odrywającą się kostka nie uderzyła. Przy cmentarzu Srebrzysko kostka brukowa chyba położona była po wojnie i żadnych u byków nie ma. Należy szybko ponownie i prawidłowo ułożyć lub zamienić na asfalt. I nie czekać aż stanie się tragiwdia.
- 2 0
-
2024-02-11 16:20
Zamiast
na remonty dróg to kasę przeznaczono na obiadki dla demonstrujących i popierających PO
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.