• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan zabudowy centrum Gdyni od nowa. Ale taki sam

Michał Sielski
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Wojewódzki Sąd Administracyjny zgodził się z zarzutami dotyczącymi nowego planu zagospodarowania przestrzennego, który pozwalał na zabudowę prestiżowej działki należącej do Nauty. Dokument będzie więc trzeba przygotować od nowa, ale urzędnicy zapowiadają, że będzie identyczny - zmieni się tylko komentarz do niego.



Czy Gdynia potrzebuje zabudowy Śródmieścia?

14 października zapadł wyrok dotyczący zaskarżenia planu zagospodarowania przestrzennego dla części Śródmieścia Gdyni. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że trzeba go unieważnić. Jego tworzenie zacznie się więc od nowa. A to oznacza kolejny poślizg w rozpoczęciu inwestycji w centrum Gdyni. Samo uchwalenie planu to co najmniej kilka miesięcy, potem będzie jeszcze publiczne wyłożenie i każdy będzie mógł złożyć swoje uwagi. Odbędzie się dyskusja publiczna, a na koniec dokument przyjmie Rada Miasta. Może to potrwać nawet rok.

Tymczasem już w przyszłym roku miały zacząć się inwestycje, dotyczące obszaru o powierzchni ok. 8,5 ha.

Czytaj więcej na: Plan dla terenów po Naucie już gotowy.

Miasto już w przyszłym roku chciało rozpocząć inwestycje w drogi, które miałyby rozwiązać kłopot dojazdu do przyszłych inwestycji. Sęk w tym, że teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową był bardzo rozległy. Szeroka trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy ruchu - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Miejska autostrada, od których w większości miast się odchodzi, odetnie od śródmieścia kilka obiektów. Zmiany sprawią też, że zatrudniająca 80 osób firma Sword zostanie zrównana z ziemią.
Według koncepcji Jacka Droszcza tereny po Naucie mają być komplementarne z już istniejącą nadmorską zabudową. Według koncepcji Jacka Droszcza tereny po Naucie mają być komplementarne z już istniejącą nadmorską zabudową.

Protesty firm i wojewody

To właśnie przedstawiciele firmy Sword, a także hotelu Hotton, który straci część miejsc parkingowych, zaskarżyli uchwałę Rady Miasta Gdyni. Skargę złożył też wojewoda pomorski, do której przychylił się sąd. Skargi Sword i Hottona zostały zawieszone, więc niewykluczone, że powrócą, jeśli miasto wniesie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze Gdyni chcą bowiem postawić na swoim, choć niekoniecznie przed sądem. Wolą opracować PZP jeszcze raz, twierdząc, że działają dla dobra miasta.

- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

Nadmorskie centrum Gdyni ma się przesunąć w stronę portu i stoczni. Nadmorskie centrum Gdyni ma się przesunąć w stronę portu i stoczni.
Sama budowa drogi to koszt ok. 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej. Budowa miała ruszyć już w przyszłym roku, ale nie ma na to szans, choć przedstawiciele Gdyni przekonują, że - mimo wyroku - plan się nie zmieni. Przynajmniej w jego zasadniczej części.

Będą zmiany, ale tylko teoretyczne

- Raczej nie wprowadzimy zmian w planie, ale uściślimy jego część opisową. Będzie więc to samo przeznaczenie nieruchomości, ale z dokładniejszym uwzględnieniem procedur i pełnym wyjaśnieniem ich zakresu - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Przypomnijmy, że Nauta za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu mija do końca roku, a do tego czasu na pewno żaden inwestor nie kupi "kota w worku", czyli terenów bez aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, który po uchwaleniu praktycznie na pewno znowu zostanie oprotestowany.

Miejsca

Opinie (117) 1 zablokowana

  • (1)

    może i pięknie to wymyślili tylko pytam dla kogo dla bogatych i WARSZAWKI która zaczyna rządzić tym miastem

    • 11 3

    • Wolę pięknie z warszawką niż syfiasto po gdyńsku .

      • 0 4

  • Tak wygląda w rzeczywistości Gdynia "przyjazna" inwestorom

    "Miejska autostrada, od których w większości miast się odchodzi, odetnie od śródmieścia kilka obiektów. Zmiany sprawią też, że zatrudniająca 80 osób firma Sword zostanie zrównana z ziemią"

    A później zdziwienie, że firmy omijają Gdynię

    • 15 4

  • Będą piękne drapacze chmur, owiane smrodem łupin z gdyńskiego portu!

    A, Wojtek tyle naobiecywał, jak to wymusi, jakie to działania podejmie, a jak śmierdziało tak śmierdzi!

    • 18 4

  • I jeszcze plan poszerzenia do 4 pasów Władysława IV na wysokości Starowiejskiej

    Gdynia miastem autostrad.

    • 10 0

  • Sami złodzieje na liście pazernych na te tereny!

    I do tego amerykanizacja szczurogrodu - nie ma żadnych wież - są Sea Towers, nie ma jakiegoś tam centrum tylko Waterfront, skwer Kościuszki będzie Kosciuszko square, nie Gdynia a Ratstadt
    nie morze a see

    • 10 1

  • W ostatnim czasie w Gdyni na wizjach i planach się kończy .Także spoko ,na pewno to pokolenie nie dożyje "nowego centrum"

    • 1 1

  • Budować jak najwięcej ,najwyzej i najszybciej,dosc tych chaszczy ,budek, ruder w centrum miasta (1)

    które uznawane jest za bogate ,dynamiczne i prężne

    • 3 4

    • ale gdzie uznawane?

      poza materiałami promocyjnymi wydziału propagandy oczywiste

      • 0 0

  • jak czytam te bzdury propagowane przez urzedasow z UM Gdynia

    typu Stepa czy Karzynski to noz się otwiera. Oni zawsze maja racje a mieszkancow należy zaliczyć do idiotow i "protestantow". Pamietajcie o tym urzędasy kto was utrzymuje i ze prędzej czy pozniej przyjdzie czas na was i możecie wtedy już z zalozenia inaczej gadac.

    • 11 3

  • nie macie sie co martwic Gdansk tez betonuja

    kazdy kawalek lasu, kazda polane zmieniaja na beton.
    w rozwinietych cywilizacjach biurowce powstaja na obrzezach u nas pchaja je do centrum i tym sposobem o 15:00 nie mozna przejechac przez Oliwe.

    • 4 1

  • Niestety Nowa Węglowa to część szlaku rowerowego R10 zapóźnienia w tej inwestycji mogą prowadzić do opóźnienia na całej długości tego szlaku

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane