• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planiści ustalili jak podróżujemy po Gdańsku

Maciej Naskręt
4 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową. W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową.

Specjaliści od transportu ustalili w jaki sposób mieszkańcy poruszają się po Gdańsku, oraz jak będą poruszać się w przyszłości. Ich prognozy wskazują, że nie ma odwrotu od budowy Drogi Czerwonej przez Wrzeszcz, a planowana ul. Nowa Świętokrzyska odciąży tę "starą" o ok. 60 proc.



Planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawili we wtorek tzw. transportowy model symulacyjny Gdańska. Za jego pomocą mają być przedstawiane efekty realizacji nowych - hipotetycznych i rzeczywistych - inwestycji drogowych. Analizy tego typu pomagają w wyborze wariantu przebiegu przyszłych dróg.

Opracowany przez specjalistów od transportu model odsłania też strukturę ruchu w Gdańsku, na podstawie badań z 2009 r. Według nich 39 proc. osób podróżujących po Gdańsku wybiera komunikację zbiorową, zaś 38 proc. jazdę samochodem. Aż 21 proc. wszystkich podróży po mieście odbywa się piechotą. Przemieszczanie się rowerzystów w Gdańsku stanowi zaledwie 2 proc. ogółu ruchu.

Model prognozuje w jaki sposób mieszkańcy będą przemieszczać się po mieście za dwa, dwanaście i dwadzieścia dwa lata. Utkniemy wtedy w korkach? A może są drogi, które już teraz trzeba budować, by sprostać potrzebom naszych dzieci albo wnuków?

Planiści zwrócili uwagę - choć do tego model akurat nie jest konieczny - że największe natężenie codziennych podróży mieszkańców odbywa się w wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. To odwieczny argument gdańskich planistów za budową Drogi Czerwonej, która miałaby pobiec przez Wrzeszcz po wschodniej stronie torów kolejowych.

- Prognoza w modelu potwierdza, że z chwilą wybudowania Drogi Czerwonej spadnie natężenie ruchu na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej?

- Droga Czerwona jest podstawowym elementem w strategii rozwoju układu komunikacyjnego miasta. Nie ma ona być prostym dołożeniem kolejnych pasów ruchu do al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, ale ma pomóc w rewitalizacji i uspokojeniu ruchu na całym tym historycznym układzie alei - dodaje zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

Model pokazał jak trudna sytuacja będzie panować w najbliższych latach na południu Gdańska. Planiści spodziewają się tam wzrostu podróży w dzielnicy o 50 proc. Podobny scenariusz czeka też Osowę.

Co ciekawe model transportowy ukazał też, że mimo powstania w przyszłości Obwodnicy Metropolitalnej ruch na Obwodnicy Trójmiasta i tak będzie stale rósł. W 2035. r ma wynieść ok. 3,5 tys. samochodów w szczycie między godz. 15 i 16, podczas gdy dziś w tym okresie obwodnicą jedzie ponad 2 tys. pojazdów.

Transportowy model symulacyjny zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który stosuje m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa lub Szczecin. Program ten jest jednym z najlepszych narzędzi do określania zapotrzebowania na podróże, analizy i oceny istniejących oraz planowanych układów transportowych. Visum jest programem integrującym wszystkie typy transportu prywatnego i publicznego w jednym modelu są to tzw. modele multimedialne.

Założenia transportowego modelu symulacyjnego Gdańska.

Miejsca

Opinie (193)

  • a moze troche ruszyc glowa panowie planisci

    na pewno mozna jakos zaplanowac miasto aby ciag wzdluz grunwaldzkiej nie byl wlasnie tak obciazony, moze zbudowac cos co nie dzililoby miasta na pln /pld chocaiz to i tak juz jest zrobione (czemu nalezaloby jakos zaradzic). CZerwona ok ale tylko w tunelu albo nad skmka - chociaz to tez mi sie nie podoba

    • 5 1

  • szkoda, że planiści nie inerweniowali jak budyń przyklepał 400 tys odszkodowania od geanta

    za rezygnację z przebudowy skrzyżowania z obwodnicą i wtedy, gdy był remont spacerowej zamiast rozbudowy do dwóch pasów w każdą stronę.
    ale rozumiem, że faktury za przygotowane prezentację pozwalają czuć się dobrze

    • 12 0

  • zapraszam

    • 0 0

  • (1)

    budujmy drogi, drogi, drogi, drogi bo to na pewno rozwiąże nasze problemy i korków nie będzie. akurat!! bzdura!! w"prawdziwych" miastach nie stawia się tylko i wyłacznie na komunikację samochodową. i "planisci" niech najlepiej zaplanują też to, jak zmniejszyć liczbę samochodów.

    • 4 3

    • Proste

      zakazać jazdy autobusem nie dość, że są powolne, do tego zatruwają znacznie bardziej środowisko niż samochody, to zajmują znacznie więcej jezdni od samochodu osobowego.

      • 1 3

  • badania z 2009 roku?

    toż to k...a było 3 lata temu!

    • 6 1

  • 666 (2)

    Jezeli wiem że skonczę pracę w godzinach od 14 do 20 urzywam S.K.M .Sytuacja się zmienia jeżeli konczę w okolicy godz 23 i powrót do domu trwa 1,5 h .Jestem zmuszony kożystac z samochodu jutro na 8 rano np jadę.Trakt św Wojciecha niszczy mi zawieszenie a włodarze sobie kpią z ludzi.

    • 1 5

    • (1)

      ja tam koRZystam z wbudowanego słownika i czasami też uŻywam zwykłego

      • 5 0

      • No, ale, bo po co?

        Za ciężko, za trudno, zbyt skomplikowane.

        • 0 0

  • dlaczego nie ma zadnej drogi na wodzie lub pod wodą (1)

    tak by polaczyc gdynie hel z westerplate i dalej z wawka by zylo sie lepiej....21wiek sto lat za murzynami...

    • 3 0

    • bo jest rok 1953

      • 1 0

  • prognoza jest zawsze nieomylna

    • 3 1

  • Te plany...jakoś mam wrażenie że nigdy nie wystarczy dróg bez radykalnych a ludzkich rozwiązań.

    • 2 0

  • Na szczescie wladzennie laczyly na sile dolnego Sopotu z Gdanskiem!!! To by bylo terz!!! W Chicago istnileje od wieków zakaz budowy wzdłuż jeziora i drogi zawsze miały być szerokie, inne miasta świata nie były tak przewidujące.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane