- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (399 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (242 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (45 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (51 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (146 opinii)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (59 opinii)
Plastikowa palma w historycznym centrum Gdańska
Plastikowa palma szpeci okolicę - uważają mieszkańcy. A w dodatku... świeci w nocy.
Jest plastikowa, wysoka na trzy metry, nocą świecą jej pień oraz kokosy i "wyrosła" w zabytkowym sercu Gdańska. Palma przy jednym z klubów nocnych przy ul. Lektykarskiej wzbudza kontrowersje wśród mieszkańców. - Kiedyś śmialiśmy się z tej na rondzie w Warszawie, a tutaj taki bubel - komentują. Urzędnicy mają związane ręce, bo - jak twierdzą - uchwała krajobrazowa tu nie zadziała, palma stoi na prywatnym terenie, a parku kulturowego w Śródmieściu... nie ma.
-
Pomoże konserwator zabytków?
- Drzewa w Gdańsku są potrzebne. Ale nie plastikowe
- Świecące drzewo "lepsze" niż świecący krucyfiks? Głos "obrońcy" palmy
- Urzędnicy mają związane ręce. Uchwała krajobrazowa nie działa
- Parku kulturowego nie ma, a mógłby pomóc
- Będzie powrót do rozmów o parku kulturowym?
Pomoże konserwator zabytków?
Aktualizacja, godz. 16:04
- Niestety w tym przypadku uchwała krajobrazowa nie ma zastosowania, ale ponieważ palma pojawiła się w obszarze wpisanym do rejestru zabytków, zwrócimy się do PWKZ z prośbą o podjęcie działań w tej sprawie. Niezależnie będziemy próbowali skontaktować się z właścicielem lokalu i nakłonić go do demontażu tej, nielicującej z historyczną zabudową, instalacji - mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Drzewa w Gdańsku są potrzebne. Ale nie plastikowe
W Gdańsku powinno być jak najwięcej drzew i z tym nikt nie dyskutuje. Sęk w tym, że mieszkańcy woleliby raczej takie prawdziwe, a nie plastikowe, które w dodatku świecą, kontrastując z zabytkowymi murami miasta.
A taką atrakcję zaserwowano na podwórku przed klubem nocnym przy ul. Lektykarskiej. Trzymetrowe "drzewko", które świeci w nocy, raczej nie podoba się mieszkańcom.
"Kicz", "bubel", "tandeta" i "szpetota" to tylko niektóre (i dające się zacytować) epitety, jakie znalazły się w Raporcie z Trójmiasta pod zgłoszeniem czytelnika.
Skandaliczna instalacja w centrum Gdańska. Ledowa Palma (140 opinii)
Świecące drzewo "lepsze" niż świecący krucyfiks? Głos "obrońcy" palmy
Są jednak i komentarze biorące instalację "troszkę" w obronę.
- Mniej skandaliczna niż świecące po nocy krucyfiksy. Parafie się prześcigają, która jaśniej świeci. Najwyraźniej starają się zbłąkane owieczki zwabić, a tymczasem tylko zakłócają życie owadom - zwróciła uwagę jedna z internautek.
Inny zauważył, że "nie ładne, co ładne, ale co się komu podoba".
Jednak abstrahując od gustów, plastikowe drzewka słabo wkomponowują się w krajobraz zabytkowego centrum Gdańska. Urzędnicy zapowiadali walkę z kiczem w tym miejscu już dawno. Na razie jednak tylko na zapowiedziach się skończyło, bo palma najwyraźniej dość mocno "wrosła" w ziemię.
Urzędnicy mają związane ręce. Uchwała krajobrazowa nie działa
Dlaczego?
- Uchwała krajobrazowa Gdańska porządkuje zasady dotyczące warunków sytuowania reklam, natomiast palma sama w sobie nie jest reklamą w myśl definicji zawartej w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dlatego zapisy UKG nie mają tutaj zastosowania. Ponadto należy podkreślić, że palma znajduje się na terenie prywatnym, w związku z czym nie podlega procedurom ustawy o drogach publicznych, związanym z zajęciem pasa drogowego - tłumaczy Konrad Marciński z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
"Palmowy precedens" mógłby natomiast rozpocząć debatę nad nowelizacją uchwały krajobrazowej. To może być jednak trudne, zważywszy na to, w jakich bólach rodził się obecny kompromis.
Pięć lat uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Co się zmieniło?
Parku kulturowego nie ma, a mógłby pomóc
Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że gdyby w Śródmieściu utworzono park kulturowy, problem z podobnymi "potworkami" można by było rozwiązać szybko. Miał to też być "bat" na kluby erotyczne w sercu miasta.
W 2023 r. miasto jednak ostatecznie wycofało się z pomysłu objęcia szczególnym nadzorem centrum Gdańska.
Wszystko przez brak porozumienia na linii urzędnicy - przedsiębiorcy. Wystosowali oni wówczas list protestacyjny i zarzucali miastu, że szczegóły utworzenia parku kulturowego nie były z nimi konsultowane.
- Wszystkim nam zależy na tym, żeby Gdańsk był jak najlepiej postrzegany zarówno przez mieszkańców, jak i turystów, dlatego do samego projektu utworzenia parku kulturowego podchodzimy ze sporym entuzjazmem. A przynajmniej podchodziliśmy, bo okazało się, że dla miasta przedsiębiorcy nie są stroną do rozmów. Projekt został stworzony bez jakiejkolwiek konsultacji z nami - mówił w 2023 r. Grzegorz Pellowski, gdański piekarz i cukiernik, starszy Cechu Piekarzy i Cukierników, a także członek Zarządu Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Niezwykłe mieszkania w kamienicach w Sopocie. A ceny?
Ostatecznie niedługo później prezydent Aleksandra Dulkiewicz wycofała się z pomysłu wprowadzenia parku kulturowego w Śródmieściu.
Na bezpośrednie pytanie, czy to oznacza, że parku kulturowego w Śródmieściu na razie nie będzie, odpowiedziała:
- Na razie nie będzie. Jesteśmy po konsultacjach społecznych. Ważne, żeby powiedzieć, że nie jest to decyzja, która zapadła tylko i wyłącznie za biurkiem. Biorąc pod uwagę konsultacje społeczne, głosy przedsiębiorców, ale przede wszystkim niemożność dzisiaj egzekwowania zapisów tej uchwały, odsuwamy tę decyzję w czasie.
Będzie powrót do rozmów o parku kulturowym?
Czy plastikowa palma okaże się (plastikową) jaskółką powrotu do debaty nad parkiem kulturowym w Śródmieściu?
Tego chciałby radny PiS, Przemysław Majewski, który w interpelacji skierowanej do władz miasta - w kontekście plastikowej palmy - pytał również o szczególny nadzór nad Śródmieściem.
Opinie (200) 6 zablokowanych
-
2024-06-03 14:25
Opinia wyróżniona
(20)
Doczekaliśmy czasów, kiedy na własnym terenie nie można zrobić praktycznie nic bez wiedzy urzędu, a na taką palmę nie ma rady?
- 189 45
-
2024-06-04 11:04
Doczekaliśmy się momentu
Gdy 80% społeczeństwa mówi rządowi. Tak specjalnie na to zróbcie uchwałę by nam wszystkim zmniejszyć wolność. Zgadzam się na to. Palma mnie tak boli że zgadzam się na zaciskanie pasa, kolczatkę zamiast obroży. Bo Kowalskiemu tak dowala... A nie widzą że to wpływa na nas wszystkich.
- 3 0
-
2024-06-04 10:29
Bardziej oburzające jest, że w Warszawie stoi i jest utrzymywana za publiczne pieniądze.
- 2 0
-
2024-06-04 09:58
(1)
Możesz zrobić co chesz na swoim podwórku. U mnie sąsiedzi poprzerabiali balkony niezgodnie ze statutem i wspólnota jest bezdradna. Nikt ci nic nie zrobi...
- 2 1
-
2024-06-04 12:16
Serio? To jak wytłumaczysz to, że urząd wezwał człowieka na wyjaśnienia, bo sobie drewno na zimę czymś przykrył, a na zdjęciach satelitarnych to wyglądało, jak budowla, od której nie opłaca podatku?
- 2 0
-
2024-06-04 07:05
Mało krasnali
Dostawcie jeszcze sobie kilka krasnoludków pod tą szkaradną,wsiową palmą.Co za bezguście!
- 5 1
-
2024-06-03 16:45
To PO kazało postawić żeby jak już uchodźców Tusk przywiezie to było im raźniej (3)
- 19 23
-
2024-06-03 16:57
Na razie to mamy tych z wizami od Wawrzyka. (2)
A dzięki uchodźcom z Ukrainy mamy normę na dwadzieścia lat wyrobioną. I pewnie byś to wiedział, gdybyś informacji szukał w innym miejscu niż TV Ruspublika.
- 20 18
-
2024-06-03 20:24
xxx
Ty byś pewne wszystkich Polaków pracy pozbawił i ściągnął z Indii pracowników....norma byłaby wyrobiona na 50 lat do przodu......sprzedawczyku.A Polak, albo za granice za pracą, albo sznur.
- 6 4
-
2024-06-03 19:49
Na razie ...
Ty toże aktywiszcze , ty figlarz.
- 4 0
-
2024-06-03 16:27
Nie jest tajemnicą, że właściciel działki ma układy w urzędzie miasta
- 12 11
-
2024-06-03 15:49
Teren będzie własny, jak go sobie wyprodukujesz. (1)
- 6 16
-
2024-06-03 15:57
Widać, że nie mieszkasz na swoim, skoro nie masz pojęcia, jak to wszystko funkcjonuje.
- 15 0
-
2024-06-03 14:51
"Wszystkie zwierzęta są równie, ale niektóre są równiejsze" (7)
Skoro już się zbulwersowałeś, to teraz biegaj, żeby zagłosować na tych, którzy obwiesili miasto tonami swoich banerów, nie potrzebując do tego żadnego zezwolenia. Aha, i nie zastanawiaj się zbyt długo, dlaczego jedni mogą wieszać banery przy przejściach dla pieszych, choć tak nie można, a inni nie mogą nic, bo takie wątpliwości to tylko woda na młyn pisoskiej kontrrewolucji.
- 22 4
-
2024-06-03 16:01
(6)
Jestem za wyjściem z Unii, bo coraz więcej szkodzi zwykłym obywatelom, więc nawet nie wiem, czy pójdę głosować. Poza tym trochę odjechałeś. Stwierdziłam tylko fakty. Drzewa nie wytniesz we własnym ogrodzie bez poinformowania urzędu, wiaty na narzędzia, czy blaszaka na samochód nie postawisz u siebie bez tego, za obudowanie śmietników podatek co roku, bo to już budowla jest i cyk 2%...
- 11 17
-
2024-06-03 17:32
(2)
Czym ci ta Unia szkodzi?
- 7 10
-
2024-06-03 20:25
xxx (1)
Zabiera wolność, ale ty tego nie zrozumiesz, jak za czasów II wojny.....
- 7 3
-
2024-06-03 20:33
co takiego konkretnego ci zabrania robić unia?
- 3 6
-
2024-06-03 16:22
Jedź do Rosji, tam ci UE niczego zabraniać nie będzie. (2)
- 15 15
-
2024-06-03 16:32
(1)
po co do rosji jak mamy komunizm europejski....ty myślisz trochę samodzielnie czy tylko powtarzasz frazy swoich mądrych inaczej idoli politycznych?
- 17 12
-
2024-06-03 20:34
to rozmawiamy o tobie czy o kim?
bo powtarzasz się tylko ty
- 2 4
-
2024-06-03 14:03
Opinia wyróżniona
(5)
Centrum ponad tysiącletnego miasta zmieniane w skrzyżowanie Mielna z Władysławowem. Turystyka jak najbardziej, ale nie w takiej formie do jakiej doprowadziły ją władze miasta.
- 234 26
-
2024-06-06 00:17
Uśmiechnięci lubią to.
- 0 0
-
2024-06-04 08:27
No ale wiesz, Dzik był u Dulkiewicz ws. parku kulturowego i teraz miasto "ma związane ręce". Śmiesznie i strasznie.
- 1 0
-
2024-06-03 16:28
Jak głosujesz tak masz
Ona teraz zajęta polityką, nie ma czasu na miasto
- 18 11
-
2024-06-03 16:00
Dla mnie turystyki to w ogóle nie musi być w Gdańsku.
Nie wnosi to do mojego życia niczego pozytywnego- 13 9
-
2024-06-03 15:35
Dokładnie wygląda jak Mielno, jakieś 5 lat temu wyglądało to o wiele lepiej ale grających na instrumentach zastąpiono chińska tandetą całkowicie niszcząc klimat tego miejsca, teraz na środku stoi clown i sprzedaje balony, dalej kolorowe warkoczyki i inni naganiacze, tak ma wyglądać historyczne centrum? Proponuje jeszcze grila na śmietniku zapalić będzie wisienka na torcie
- 19 6
-
2024-06-03 14:17
Opinia wyróżniona
I bez Parku Kulturowego kultura zobowiazuje. Plastikowy kicz do utylizacji. (10)
- 203 14
-
2024-06-04 10:11
Muzeum przegrało z mafia
Sikanie ,pampersy skandynawów leża wszędzie
- 1 0
-
2024-06-03 16:31
Dulkiewicz przeszkadza mały krzyż w urzędzie (3)
Szpetna plastikowa palma jej nie przeszkadza
- 13 9
-
2024-06-04 07:06
ale świeczki nie.....
- 4 0
-
2024-06-03 17:02
Chodzisz do urzędu się pomodlić? (1)
- 8 10
-
2024-06-03 18:17
ty się modlisz do tej palmy
- 6 5
-
2024-06-03 16:07
(4)
szczyt możliwości inwestycyjnych nowej władzy ...palma im odbiła i to plastikowa ...możne w końcu aquapark w Brzeźnie zanim przekupią was deweloperzy i zamiast rozrywki będą grodzone pseudoapartamenty obsadzone 3 miechy w roku
- 9 7
-
2024-06-04 07:08
Nowa Wyzwolenia,kiedy?
Zajmijcie się wreszcie prawdziwymi problemami.Brak jest dojazdu do Portu Gdańskiego!!!
- 4 1
-
2024-06-03 16:12
Widać powtarzanie kłamstw aż ktoś w nie uwierzy zawsze działa (2)
Goebbels, Dugin, Kurski...
- 7 8
-
2024-06-03 18:14
Kurski, przeproś za brata! (1)
- 3 3
-
2024-06-04 08:23
Kurski do pierdla !
- 1 1
Wszystkie opinie
-
2024-06-03 13:47
Jakie miasto taka palma (3)
- 71 12
-
2024-06-03 13:48
Sugerujesz, że Gdańsk jest ledowy? (1)
- 6 4
-
2024-06-03 17:07
plastikowy
- 10 0
-
2024-06-03 13:53
Walić palmę.
Ten klub już nie stanowi problemu?
- 8 2
-
2024-06-03 13:48
(2)
Ktoś wydał zgodę...
- 34 21
-
2024-06-03 14:29
nie, bo nikt o nią nie pytał, bo nie musiał
- 17 3
-
2024-06-03 14:34
Zgodę na co?
- 14 2
-
2024-06-03 13:49
Na festynie?
- Na razie nie będzie. Jesteśmy po konsultacjach społecznych. Ważne, żeby powiedzieć, że nie jest to decyzja, która zapadła tylko i wyłącznie za biurkiem
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Plastikowa-palma-w-historycznym-centrum-Gdanska-n189903.html- 19 8
-
2024-06-03 13:49
wieś tańczy i spiewa
- 49 8
-
2024-06-03 13:49
(2)
Kicz level master.To się PO prostu w głowie nie mieści.Parku kulturowego oczywiście nie będzie...może obok tej ledowej dać jeszcze tą uschniętą?))
- 57 14
-
2024-06-03 14:35
Będziesz mógł tam spocone berła starych, grubych Niemców polerować zamiast w parku Niemena. (1)
- 8 2
-
2024-06-04 08:03
Widać, że znasz się na rzeczy.
Ilu dziennie polerujesz?
- 0 0
-
2024-06-03 13:50
Kolejna wielka strategiczna inwestycja naszej ukochanej Pani Prezydentki (5)
Brawo! Jesteśmy szczęśliwi i uśmiechnięci!
- 55 19
-
2024-06-03 13:52
(2)
Hahahahaa))
- 14 6
-
2024-06-03 14:52
Poznasz głupiego po śmiechu jego. (1)
- 9 6
-
2024-06-03 19:08
Ha,ha,ha..............Stary Gdańszczanin
- 5 0
-
2024-06-03 14:36
PiSowski pachołku, Miasto z tą palmą nie ma nic wspólnego. (1)
I pewnie byś o tym wiedział, gdybyś poczytał artykuł.
- 11 10
-
2024-06-03 16:17
On to wie
To po prostu linia programowa Andrzeja i Janusza
- 8 5
-
2024-06-03 13:51
(2)
Jak nie rondo budowane przez kilka miesięcy albo przejście naziemne za 12 milionów to plastikowa palma. Matko bosko na kogo wyście głosowali...
- 50 20
-
2024-06-03 14:53
Ale tej palmy nie postawiło Miasto nowogrodzki trollu. (1)
- 10 7
-
2024-06-03 17:08
Tej nie postawiło ale starą z oliwy wykończyli. Nie trzeba być płatnym trollem żeby widzieć w tym jakąś chorą rzeczywistość trójmiejską
- 9 4
-
2024-06-03 13:51
(1)
Fajna
Coś innego, nadaje fajny klimat.
Mozna sie poczuc jak na drugim końcu świata- 18 50
-
2024-06-03 13:54
Inaczej niż w raju
Rumia to nie taki koniec świata
- 4 7
-
2024-06-03 13:54
Park Kulturowy tak, ale nie w tej formie (5)
Dziwnym trafem granica miała przebiegać tuż przed Brabankiem gdzie biznesy słabo przędą i nie ma tam tylu ludzi co na Głównym Mieście. Przypadek czy ukłon w stronę deweloperów nowych inwestycji? W całym Śródmieściu powinno się ucywilizować tę pijaną gawiedź a nie przerzucać ich na inne części dzielnicy
- 30 8
-
2024-06-03 13:55
Jak to miasto ma związane ręce? (3)
Uchwała krajobrazowa to jedno, ale to jest Główne Miasto i tam wszystko musi mieć zgodę konserwatora. Niech miasto nie kłamie!!!
- 10 4
-
2024-06-03 13:58
Dokładnie - w mojej wspólnocie konserwator czepiał się do koloru kamienicy (był neutralny beż, konserwator kazał malować na ... różowo), kształtu i koloru okien - a tu w centrum taką szkaradę stawiają, i nic nie można z tym zrobić??
- 6 3
-
2024-06-03 14:03
To nie jest konstrukcja trwale umieszczona w gruncie, nie ma się do czego przyczepić. (1)
Na podobnej zasadzie możesz postawić cokolwiek innego, parasol, płotek wokoło ogródka.
- 9 2
-
2024-06-03 18:51
Właściciel zastosował ten sam myk co miasto na Ogarnej
Postawili wozy z kwiatami i drzewkami w donicach, bo konserwator im zabronił. Sami nauczyli, jak obchodzić prawo.
- 6 0
-
2024-06-03 14:03
Pytanie: o jakiej kulturze mówimy w przypadku północnej części Wyspy Spichrzów?
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.