• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratura skarży do sądu gdyńską strefę płatnego parkowania

Patryk Szczerba
7 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Uchwała dotycząca parkowania w Gdyni została zaskarżona przez Prokuraturę Okręgową w Gdańsku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uchwała dotycząca parkowania w Gdyni została zaskarżona przez Prokuraturę Okręgową w Gdańsku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Prokuratora Okręgowego w Gdańsku na uchwałę radnych Gdyni dotyczącą podwyższenia stawek i rozszerzenia stref parkowania. Władze miasta podtrzymują, że decyzja o zmianach była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy uchwała dotycząca parkowania w Gdyni zostanie unieważniona przez WSA?

Nowe strefy parkowania w Gdyni działają od 1 lipca. Płatne parkowanie rozszerzono na część innych dzielnic. Powstała też Śródmiejska Strefa Parkowania, obejmująca ścisłe centrum miasta. To efekt uchwały Rady Miasta z maja 2020 roku zmieniającej zasady parkowania w mieście.

Negatywne opinie po wprowadzeniu nowych zasad parkowania w Gdyni



Po wprowadzeniu nowych zasad pojawiło się sporo negatywnych głosów wśród kierowców. Pojawiły się opinie, że celem jest przede wszystkim podreperowanie miejskiego budżetu kosztem mieszkańców i turystów. Były też zarzuty dotyczące niektórych oznaczeń i konieczności wnoszenia opłat w weekendy.

Sprawą zainteresowali się prokuratorzy. Najpierw działania kontrolne przeprowadziła Prokuratura Regionalna w Gdańsku. To efekt informacji, że nie wszystkie regulacje w rozszerzonej strefie płatnego parkowania w Gdyni mogą być zgodne z prawem. Kontrowersje dotyczyły pobierania opłat za parkowanie pojazdów mechanicznych w strefach płatnego parkowania w Gdyni w dni wolne od pracy.

Komunikat Prokuratury Regionalnej w sprawie



Prokuratorzy mieli przeglądać uzasadnienia uchwał i protokoły posiedzeń radnych. Sprawę przekazano do Prokuratury Okręgowej.

Prokuratura kieruje skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego



30 sierpnia Prokurator Okręgowy skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę dotyczącą zeszłorocznej uchwały.

- Prokurator wniósł o stwierdzenie jej nieważności, bowiem w istotny sposób narusza prawo - przepisy ustawy o drogach publicznych oraz Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej - poprzez naruszenie zasad proporcjonalności w przepisach dotyczących podniesienia wysokości opłat związanych z parkowaniem, rozszerzania stref płatnego parkowania oraz wydłużenia okresu pobierania opłaty z tytułu parkowania oraz naruszenie zasady proporcjonalnej i rzetelnej legislacji poprzez niewystarczające uzasadnienie wprowadzenia ponad 90 proc. podwyżek opłat, rozszerzenia strefy oraz znacznego wydłużenia okresu pobierania opłat - komentuje Grażyna Wawryniuk, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak dodaje, w ocenie prokuratury podstawa do zwiększenia obciążeń obywateli musi wynikać z określonego stanu faktycznego, a przyjęcie uchwały nastąpiło w zmienionych warunkach, z powodu ogłoszenia w marcu 2020 roku stanu epidemii skutkującym ograniczeniem poruszania się oraz zamknięciem określonych obiektów.

Prokuratura: uchwała podjęta w oderwaniu od interesu ogólnospołecznego



- Uzasadnienie uchwały pomija datę przeprowadzonej analizy skutkującej przyjęciem zmienionej regulacji, nieuwzględniającej zmiany faktycznej, wywołanej ogłoszonym stanem zagrożenia epidemiologicznego. Uchwała została podjęta w oderwaniu od interesu ogólnospołecznego, spowodowanego zagrożeniem epidemiologicznym, utrudniającym, a wręcz uniemożliwiającym korzystanie z transportu miejskiego - dodaje.

Strefa Parkowania w Gdyni: opłaty, abonamenty, zmiany



Wskazuje również, że tak wysoka podwyżka opłat nie znajduje uzasadnienia w realiach możliwości zarobkowych społeczeństwa, nie bierze pod uwagę pogorszenia się sytuacji materialnej obywateli.

- Treść uzasadnienia uchwały nie wskazuje powodów podwyższenia kosztów postoju, jak również powodów wydłużenia godzin płatnego parkowania - kończy Wawryniuk.

Władze Gdyni: przełożyliśmy podwyżki ze względu na epidemię, w innych miastach drożej



Władze miasta odpierają zarzuty. Podkreślają, że przyjęta w maju 2020 roku uchwała miała wejść w życie po pół roku od daty głosowania, jednak w październiku ubiegłego roku - w związku z trwającą pandemią koronawirusa - na wniosek prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka radni odroczyli ten termin do 1 lipca 2021 roku. Twierdzą też, że inicjatywa motywowana była przede wszystkim bardzo poważną sytuacją epidemiczną w kraju.

Na dowód tego, że w Gdyni nie jest najdrożej, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, pokazuje stawki w innych miastach.

- Warto zaznaczyć, że obowiązujące w Gdyni od 1 lipca stawki nie są najwyższymi w Polsce. Chociażby w Poznaniu, w Strefie Śródmiejskiej, za pierwszą godzinę postoju należy zapłacić 7 zł. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 5,50 zł. Opłata dodatkowa za brak wykupionego biletu parkingowego w Warszawie, wniesiona po 7 dniach, wynosi 250 zł, z kolei w Gdyni - 200 zł - opowiada wiceprezydent Gdyni.
Wskazuje, że podobne zarzuty pojawiły się w Warszawie. Ostatecznie Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnie oddalił skargę na uchwałę, która dotyczyła rozszerzenia strefy płatnych parkingów na terenie dzielnic Wola oraz Praga-Północ. Oddalił też drugą skargę - dotyczącą podniesienia opłaty dodatkowej za parkowanie bez uiszczenia opłaty.

Opozycja: prokuratura musi mieć mocne argumenty



Wiceprezydent Gdyni zapewnia, że samorządowcom chodzi o zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i odkorkowanie miasta.

- Mamy świadomość, że zwiększenie opłat i poszerzanie obszaru płatnego parkowania w centrum i dzielnicach narażonych na duże obciążenie parkingowe jest wyzwaniem - decyzja była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców. Stawiamy na bezpieczną, przyjazną i ekologiczną Gdynię, a wprowadzone zmiany przyczynią się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, pozwolą mieszkańcom wyrobić nowe nawyki transportowe, a w efekcie odkorkują newralgiczne punkty miasta - podkreśla Marek Łucyk.
Suchej nitki na działaniach gdyńskich włodarzy nie zostawiają jednak opozycyjni radni.

- Skoro prokuratura nie umorzyła postępowania, a złożyła skargę, to znaczy, że musi mieć mocne argumenty za tym, że strefa jest wprowadzona w jakimś stopniu nielegalnie, co jest skandalem. Po raz kolejny radni miasta dowiadują się o tym ze strony miejskiej, nie otrzymując pełnej treści skargi. Możliwe, że ukrywane są mocniejsze zarzuty. To inicjatywa pana Marka Łucyka, która kończy się postępowaniem w sądzie. Podobnie mogłaby się skończyć sprawa uchwały krajobrazowej, gdyby Rada Miasta nie unieważniła jej na ostatniej sesji - komentuje Marek Dudziński, radny PiS.

Miejsca

Opinie (553) ponad 20 zablokowanych

  • Pijawki! (2)

    Tu chodzi tylko o to by sciagacc kase wszeedzie i za wszelka cene!

    • 47 2

    • Nie, chodzi o pozbycie się samochodów z miejsc, które powinny być dla spacerowiczów. (1)

      • 0 4

      • Wokół cmentarza zwłaszcza

        • 0 0

  • M.

    Taaak, tylko w Poznaniu nie płacą w weekendy a w Gdyni za postój sobota-niedziala w śródmieściu 140 zł. To jest chore, tym bardziej, że są to dni wolne.
    Skoro Gdynia chce być taka Eko niech wprowadzi darmowy transport dla swoich mieszkańców (w każdym wieku) bo ceny biletów wcale nie zachęcają do przejazdu. Zakup biletu dla całej rodziny w jedną stronę to około 20zł , w 2 strony to już prawie 40 zl a wiadomo, że niekiedy trzeba zrobić kilka przystanków aby coś załatwić - bardziej opłaca się jechać samochodem...

    • 63 1

  • No bez przesady (1)

    "tak wysoka podwyżka opłat nie znajduje uzasadnienia w realiach możliwości zarobkowych społeczeństwa, nie bierze pod uwagę pogorszenia się sytuacji materialnej obywateli"

    Gdyby dalej iść takim tokiem rozumowania, należałoby obniżyć opłaty za parkowanie, mandaty i wszystkie inne opłaty. Opłaty za parkowanie są po to, aby pozbyć się samochodów z danego rejonu. Nie da spełnić tego celu ustalając niskie opłaty.

    • 6 33

    • Czyli już nie chodzi o zwykła rotację aut tylko ucisk finansowy

      Wreszcie się przyznaliście

      • 2 0

  • Opinie mieszkańców z internetu wzięli? (18)

    bo nie kojarzę, żeby w ostatnim czasie były jakiekolwiek konsultacje w sprawie stref płatnego parkowania. Pamiętam, że cwaniaki kilka lat temu zrobili takie spotkanie na Działkach Leśnych w piątek o godzinie 13 kiedy ludzie byli w pracy.

    • 506 15

    • Pewnie głosowałeś w ankiecie na Trójmiasto.pl, że jesteś za podwyżką opłat... to teraz masz.

      • 2 30

    • To były szeroko zakrojone konsultacje (7)

      W wąskim gronie kalesoniarzy

      • 53 3

      • A co kalesoniarzy ile zapłacą kierowcy? (5)

        Jakby były konsultacje w sprawie złomowania źle zaparkowanych samochodów, to co innego...

        • 4 8

        • (4)

          Jestem za tym! Źle zaparkowane samochody powinny być odrazy holowane!

          • 7 11

          • Jestem za tym żeby za jeden dzień opóźnienia w zapłacie czynszu, zabrać ci mieszkanie

            • 7 1

          • Jestem za tym, aby monitorować Łucyka i Szczurka - czy przypadkowo nie jeźdżą samochodami do pracy. (1)

            Przeiceż oni w pierwszej kolejności są za przesiadaniem się do miejskiej komunikacji.

            • 16 1

            • Ostatnio wracając ul Zwycięstwa do Gdańska widziałam Szczurka w czerwonym oplu insignia jak skrecał do Klifu. Więc z komunikacji miejskiej nie korzysta.

              • 13 0

          • sam sie odholuj.

            • 2 0

      • Myślę że samorządność skonsultowała to ze sobą i tak im wyszło że jak chcą brać diety radnych to z pustego i salomon nie naleje. Więc napełnili kabzę.

        • 4 0

    • Masz na ich stronie analize z ankieta (3)

      Chyba 1200 mieszkańców.
      Także, nie płacz już i czytaj

      • 4 29

      • Około 0.5% mieszkańców. Mają rozmach...

        • 26 3

      • 1200 sk.....w za, 200 000 przeciwko

        • 4 1

      • 1200 mieszkańców w tym 1000 pociotek i rodzin urzędników miejskich

        • 8 1

    • rada dzielnicy to UM więc czego się spodziewać. Oni pracują o 13 tam właśnie

      zrobią tak jak im UM nakaże. mieszkańcy nie mają niczego do gadania. Tylko sobie ryiewycierają mieszkańćami i 'konsultacjami społ'

      • 15 1

    • przypadkowi mieszkańcy

      a ze przy okazji pracownicy magistratu to tylko zbieg okoliczności...

      • 16 1

    • A wiecie, że ci co organizowali to spotkanie o 13,00 też wtedy byli w pracy?

      • 4 1

    • Szczurek zapytał sąsiadów

      • 6 0

    • Opinia jednego mieszkanca z chwarzna

      Z prywatnymi miejscami na auta

      • 1 0

  • (1)

    Łuc twierdzi, że: "pozwolą mieszkańcom wyrobić nowe nawyki transportowe". To skorygujcie d.eb.ile rozkład ZKM i dajcie więcej kursów, bo tłok jest coraz większy. Jak chcecie ludzi zachęcić do korzystania z komunikacji jak jest z nią coraz gorzej? Potem zdziwienie, że ludzie nie chcą sterczeć w ścisku i samochodami tworzą korki

    • 50 0

    • Ciekawe czy szef wszystkich szefów już sobie wyrobił nowe nawyki transportowe.

      • 10 0

  • Biorąc pod uwagę co się dzieje w tym kraju ostatnio to zaraz sie okaże, że żona albo konkubina prokuratora znalazła nową, ciekawę pracę a państwowej spółeczke. A na serio to prokuraturze życzę równie dużo odwagi w ocenie działań pisu.

    • 9 22

  • Tia...

    Realnie jest drogo. Co tu sprawdzać? Po wnikliwym spawdzeniu parkomatów i papierków decyzyjnych w UM przez prokuratorów nie ujawniono żadnych uchybień.

    • 5 2

  • Majstersztykiem inżynierii zarządzania ruchem godnym Oskara (3)

    jest opłata za postój na parkingu przesiadkowym przy węźle Maksymiliana od strony Kieleckiej.
    Serio.... tak promujemy komunikację zbiorową? Tam właśnie powinien być parking wielopoziomowy - zachęcając tym ludzi do poruszania się po 3mieście komunikacją zbiorową ....
    Niech mi inżyyyyyner ruchu odpowie co zrobili Ci co tam parkowali??? Pominę tych co teraz parkują przy Rivierze - chwilowo jeszcze darmowej :)

    • 48 0

    • Tak się robi węzły P+R w Mieście Słońca Bulwaru (1)

      Ciekawe, czy znający świetnie realia SPP w innych miastach Kucyk wie, jak rozwiązane są parkingi P+R choćby w Warszawie czy Krakowie.

      • 8 0

      • Gdyński model to

        Płać+Rozpacz

        • 9 0

    • Dyskusja o parkingach przesiadkowych była już wiele lat temu. Takie parkingi wraz z perłami trzeba lokować na wylotiwkach

      Np. zamiast ogródków działkowych na Chwarznie

      • 0 1

  • Brawo dla Prokuratury

    Brawo może Prokuratura zajmie stanowisko jeszcze w Gdańsku ! Bo tez dochodzi do parkingowych Absurdów ! Kto to widział żeby ustawiać parkomaty przy terenach szpitalnych ,przy przychodniach , przy targach gdzie mieszkańcy chcą zrobić zakupy a już Największy Absurd w Gdyni to parkometry przy Cmentarzu Witomińskim ! Ktoś z UG dostał chyba za mocno cegłą w głowę ! Wstyd że mieszkańcy muszą płacić taki haracz za Niegospodarność urzędników w Gdyni i Gdańsku !

    • 45 2

  • Gdynia

    Skutecznie się blokuje tymi opłatami za parkowanie,tylko po co ?
    Nikt już nie chce przyjeżdżać do tego miasta.

    • 52 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane