• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni. Pytania o abonamenty i oznaczenia miejsc

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską. Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską.

Nowe strefy płatnego parkowania działają w Gdyni od dwóch tygodni, ale nadal nie wszystkie elementy są gotowe. W części miejsc brakuje poziomych oznaczeń, choć opłaty i tak są pobierane. Sporo kontrowersji budzą też kryteria dotyczące wydawania abonamentów mieszkańcom stref, do których potrzebny jest meldunek i tytuł własności, współwłasności, leasingu, najmu lub dzierżawy auta.




Będą kolejne zmiany w płatnym parkowaniu w Gdyni?

Przypomnijmy

  1. Od 1 lipca za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie.
  2. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Co więcej, trzeba także płacić na dziewięciu parkingach poza strefą.
  4. W odpowiedzi na działania miasta opłaty za parkowanie wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Wiele miejsc, szczególnie poza Śródmieściem, pozostaje od początku lipca pustych.

Strefa płatnego parkowania w Gdyni: ceny, dzielnice i abonamenty



  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Dziewięć parkingów, na których trzeba płacić poza strefą parkowania.

Nowe ceny abonamentów parkingowych w Gdyni



Mimo że od wprowadzenia nowych stawek minęły już prawie dwa tygodnie, nadal nie milkną kontrowersje wokół wprowadzonych zmian. Czytelnicy sygnalizują m.in. dyskryminujące wielu kierowców kryteria zakupu abonamentów dla mieszkańców - typ "M".

Jego cena wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. W pozostałych strefach jest to 15 albo 20 zł. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych wynosi od 500 do 550 zł.

Na podstawie abonamentu mieszkańcy strefy są uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Jest dostępny tylko dla osób zameldowanych na terenie danej strefy płatnego parkowania w Gdyni na pobyt stały lub tymczasowy.

Konieczny meldunek i zaświadczenie o rozliczeniu PIT



Wśród dokumentów potrzebnych do otrzymania abonamentu na preferencyjnych warunkach jest formularz ZAP-3 (zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem) lub zaświadczenie o rozliczaniu PIT-u w Gdyni, lub pierwsza strona zeszłorocznego PIT-u bądź dokument UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które jest dokumentem poprawnie przesłanego PIT-u).

I tu pojawia się pierwszy problem.

- Wytyczną, której nie spełniam, jest fakt, że rozliczam PIT w Sopocie. W takim razie co jest ważniejsze, miejsce zamieszkania, gdzie miasto wprowadza strefę płatnego parkowania, czy fakt odprowadzania podatku? W tej chwili zaparkowanie samochodu potrzebnego do codziennego przemieszczania się zostało znacznie utrudnione. Poza tym przepisy dzielą mieszkańców na tych lepszych - płacących podatki i tych złych - podatków niepłacących w Gdyni. A przecież miasto nie daje miejsc za darmo mieszkańcom, co w jakiś sposób usprawiedliwiałoby zapis o podatku z tytułu finansowania stref. Za abonament trzeba płacić - i tu pytanie inne się nasuwa - czy segregacja i dyskryminowanie mieszkańców ze względu na podatek nie jest utrudnianiem dostępu do usługi? - pyta pan Marek.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.

Auto użyczone? Trzeba płacić wyższą stawkę za abonament



Kolejną kontrowersyjną kwestią są dokumenty związane z tytułem prawnym do samochodu. By kupić abonament, potrzebny jest dowód rejestracyjny bądź umowa darowizny z wpisanymi danymi osoby uprawnionej, będącej właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, bądź umowa leasingu, najmu lub dzierżawy.

Zdaniem kolejnego czytelnika zapis może być niezgodny z prawem.

- Płacę podatki w Gdyni, jestem zameldowany w Gdyni, ale samochód zarejestrowany jest na firmę, w której pracuję. Mam go na stanie. Odbywa się to na zasadzie umowy użyczenia. Gdynia uważa jednak, że to nie wystarczy i mimo że chcę parkować pod domem, mam płacić za to ogromne kwoty. W innych miastach (np. u sąsiadów - w Gdańsku) takiego problemu nie ma, umowy użyczenia są dopuszczane - opisuje swoje perypetie kolejny czytelnik.
Dodaje, że w innych miastach takie zapisy były podważane przez sądy administracyjne.

- Zacząłem drążyć temat i zapoznałem się z podobnymi sprawami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie i Opolu, a po odwołaniu do sprawy krakowskiej również Naczelny Sąd Administracyjny, orzekły, że uzależnianie wydania abonamentu dla mieszkańca (z atrakcyjniejszą ceną) od konkretnej formy tytułu prawnego do pojazdu jest niezgodne z konstytucją. Ciekaw jestem, czy Gdynia jest świadoma, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że stworzyła bubel prawny utrudniający życie mieszkańcom - dopytuje.

Gdynia: nie ma kolizji z żadnym przepisem ustawowym



Jak się okazuje, Gdynia wprowadziła obowiązek okazania przez osobę ubiegającą się o abonament typu "M" w Biurze Płatnego Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentów w postaci dowodu rejestracyjnego pojazdu samochodowego oraz umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przy okazji zmian stawek i wprowadzenia nowych stref.

Urzędnicy wyjaśniają, że limitowanie tak określonego kręgu osób uprawnionych do nabycia abonamentów typu "M" i weryfikowanie tych uprawnień w oparciu o dokumenty urzędowe w postaci dowodów rejestracyjnych samochodów oraz o dowody pisemne w postaci odpłatnych umów cywilnoprawnych w zakresie korzystania z samochodów nie stoi w sprzeczności z żadnym przepisem ustawowym.

- Charakter odpłatności umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przemawia za wiarygodnością takich stosunków prawnych, skoro wskazane w ww. umowach opłaty leasingowe oraz należności czynszowe powinny być rejestrowane i weryfikowane w organach podatkowych stosownie do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 poz. 1426), ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020 poz. 1406) lub ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2020 poz. 815). Takiego wiarygodnego waloru nie posiadają umowy użyczenia, w związku z czym nie zostały one ujęte w zapisie znowelizowanej w 2020 r. uchwały - odpowiada Hanna Wyszyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czytelnicy: nie wszystkie miejsca oznakowane



Kierowcy zwracają też uwagę, że nie wszędzie wykonano poziome oznakowanie, a to zdaniem części z nich oznacza, że za parkowanie płacić nie trzeba. Przypomnijmy, że z tego powodu w 2016 r. Gdynia wykonywała poziome oznaczenia miejsc.

Było to pokłosie decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego po skardze kasacyjnej Gdyni na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, nakazujący zmiany w uchwale Rady Miasta. Uznał on za konieczny pobór opłat za parkowanie tylko wtedy, gdy auto zaparkowane jest w miejscach spełniających warunki ustawy o drogach publicznych.

Coraz więcej wymalowanych miejsc do parkowania w Gdyni



Władze Gdyni: pionowe oznakowanie wystarcza



W odpowiedzi na nasze pytania władze miasta mówią, że obecnie opierają się już na innej podstawie prawnej.

- Miejsca podlegające opłacie, w strefie płatnego parkowania, muszą być wyznaczone za pomocą oznakowania pionowego. Rozstrzygnięcie wskazane w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 października 2017 r. wskazuje, że znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należy przypisać decydującą rolę w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Oznakowanie poziome, w tej interpretacji przepisów prawa, pełni funkcję uzupełniającą - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W najbliższych dniach wszystkie linie mają być wymalowane. Okazuje się, że w tym, by zdążyć na 1 lipca, przeszkodziła pogoda.

- Oznakowanie poziome jest systematycznie wykonywane. Jednak prace przy nim limituje pogoda. Opady deszczu czy burze uniemożliwiają dokończenie oznakowania poziomego. Musimy zatem planować działania, opierając się na prognozach. Dodatkowym elementem utrudniającym wymalowanie linii parkingowych są porzucone samochody. Zaparkowane są w sposób uniemożliwiający wymalowanie pasa postojowego - dodaje Łucyk.

W Orłowie parkowanie płatne poniedziałek - piątek



Nie będzie też w najbliższym czasie zmian w Orłowie, skąd pochodzi spora część pretensji mieszkańców wskazujących, że strefa jest zbyt duża i jej wprowadzenie nie było konsultowane z aktywistami.

Wśród nich pytania o brak poboru opłat na pozastrefowym parkingu przy ul. OrłowskiejMapka w weekendy, czyli wtedy, kiedy jest on najbardziej oblegany.

- Przyjęliśmy zasadę, że parkingi w obrębie Śródmiejskiej SPP będą funkcjonować, tak jak sama strefa, czyli 7 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00, a parkingi znajdujące się w pozostałych strefach - 5 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00. Zasady pobierania opłat są jasne i czytelne. Płatny postój na terenie strefy C (Orłowo) i parkingu przy ul. Orłowskiej obowiązuje w identycznych ramach czasowych. To ułatwienie m.in. dla turystów, którzy nie muszą zastanawiać się, czy trzeba wnosić opłatę na parkingu w weekend - wyjaśnia.
Dodajmy, że codziennie może funkcjonować tylko Śródmiejska Strefa Parkowania, natomiast pozostałe strefy jedynie w dni powszednie. Podobnie jest w Gdańsku. Z kolei w Sopocie parkowanie jest płatne jedynie od poniedziałku do piątku.

Miejsca

Opinie (829) ponad 20 zablokowanych

  • Ja w weekendy jeżdzę z rodziką do Sopotu.

    To jedyne miejsce gdzie ze mnie nie zdzieraja wysokich opłat za parkowanie. Przy okazji wspomagam biznes kulinarny tego miasta. Kicham na Szczurka.

    • 17 9

  • Słownik kierowcowo ludzki (1)

    "Nie było konsultacji" = "przyjeżdżam samochodem do Gdyni bo inaczej nie umiem, mieszkam albo na obrzeżach miasta albo w ogóle poza nim i uważam za skandal, że zostałem zapytany o zdanie, a miałbym co powiedzieć o tak, bo ja nie mam czasu na komunikację miejską, inni mają ale na pewno nie ja". "wszyscy są niezadowoleni z płąnego parkowania" = "kierowcy uzależnieni od samochodów nie mogą spać po nocach a mieszkańcy stref którzy się cieszą z odwrakowania swoich okolic to tak na prawdę trolle UM albo bezmózgie drony sterowane laserami przez jaszczuroludzi z kosmosu".

    • 4 15

    • Ja jestem niezadowolony, a nie mam nawet samochodu. Twoj wywod jest inwalida.

      • 1 0

  • Ktoś nie pomyślał i pokrzywdził mieszańców...

    Na Działkach Leśnych, nie którzy mieszkańcy są poszkodowani, nie mówiąc już o łamaniu prawa i ekstremalnie głupim zasłanianiu znaków drogowych innymi.
    Są ulice, na których nie było jak postawić parkometru więc zrobiono je ulicami jedynie na tych, którzy abonament posiadają. Nie jest to zgodne z prawem i zdecydowanie utrudnia życie mieszkańcom, mamy na tych ulicach prowadzane firmy, rodzina do nas przejeżdża. W takich przypadkach mamy po okolicznych ulicach szukać miejsca, zajmować je innym, kiedy tuż pod domem jest pusto?

    • 17 1

  • (1)

    Spora część mieszkańców Gdyni jest zafascynowana prezydentem Szczurkiem. Za wszystkie negatywne sprawy winia dookoła wszystkich ale nie Szczurka. W tym temacie ostatnio wydawało mi się inteligentny pan wmawia, że to decyzja Rady Miasta a nie Szczurka. Nie dociera do niego, że Szczurek od ponad 20 lat ma w radzie władzę absolutną.

    • 19 3

    • Pocieszę, fani powoli wymierają...

      • 0 0

  • Ciekawe kiedy wprowadzą opłaty na Pustkach Cisowskich.np przy szkole?

    Ciekawe kiedy wprowadzą opłaty na Pustkach Cisowskich.np przy szkole?

    • 11 2

  • Polacy zawsze mają jakieś emocje jak coś im się nakazuje. (10)

    Najchętniej chcieliby wszystko za darmochę. W Gdyni na 1000 mieszkańców przypada prawie 700 samochodów w Berlinie na tyle samo mieszkańców 360. Ale Niemcy są bogaci mogą sobie pozwolić na to żeby nie mieć samochodu.

    • 10 22

    • Zakazuj, zakazuj, ale przedtem poczytaj Zibardo i Floyda ru***a. (1)

      • 7 1

      • PO co te gwiazdk?. Facet się tak nazywa.

        • 2 1

    • "Najchętniej chcieliby wszystko za darmochę. W Gdyni na 1000 mieszkańców przypada prawie 700 samochodów w Berlinie na tyle samo

      To jeszcze porównaj sobie topografię miasta, gęstość zaludnienia w centrum i chociażby jakość komunikacji, bo bez uwzględnienia powyższego takie ślepe porównywanie wskaźnika liczby samochodów na liczbę mieszkańców nie ma sensu. Ile km linii S-Bahn i jaka częstotliwość ich odjazdów przypada na 1000 mieszkańców Gdyni?

      • 9 4

    • (3)

      Kiedy w Gdyni metro bedzie jak to w Berlinie?

      • 11 1

      • już było - tylko bez U-bahnu (2)

        Wagony S-bahnu z Berlina jeździły po Gdyni od 1952 do 1972 roku włącznie

        • 1 1

        • jest 2021

          • 0 0

        • i Opatrzności dzięki!

          Bo bez tych reparacji to nikt by na taki pomysł nie wpadł.
          A jeśli nawet, to by usłyszał "nieedasieee"... Albo "zróbseee"
          I do dzisiaj jeździlibyśmy furmankami...

          • 0 0

    • Czy twoj antenat to jakiś eingedeutch?

      • 0 1

    • "Niemcy są bogaci mogą sobie pozwolić na to żeby nie mieć samochodu"

      Tak, masz rację.
      Bo zbudowanie i utrzymanie konkurencyjnego dla samochodu systemu komunikacyjnego jest bardzo kosztowne. Do tego potrzeba bardzo dużych środków a takie środki mogą zgromadzić jedynie bogate społeczeństwa.
      Wiesz ile kosztowało zbudowanie 12km linii szybkiego tramwaju w Aarhus?
      Pół miliarda... dolarów.
      Poczytaj, co buduje Dania między kontynentem a wyspą Lolland. Ile będzie kosztowało? Po to, aby skrócić drogę o 150 km. A przecież może tam nadal kursować prom a "blachosmrody" stać w kolejce.

      Czy to są idioci?
      A ty mi tu z farbą i rowerami... wiesz, jak wyglądają skandynawskie chodniki, po których nie daje się przejść, bo są zastawione... rowerami?!

      • 4 1

    • Podczas pobytu w Berlinie auto było mi zbędne, tak jest zorganizowana komunikacja i wspólny bilet. Twój argument o kant potłuc.

      • 4 0

  • I tak Szczura (1)

    Z ekipą wybierzecie, bo wam dwa miesiące przed wyborami zrobi dwa festyny dla seniorów buhahahaha

    • 14 6

    • Zawsze będziemy głosować na Pana

      Dr Szczurka.

      • 1 1

  • Najbardziej intratna miejska inwestycja (1)

    To inwestycja w parkometry.

    • 19 1

    • najbardziej intratną inwestycją w dobrze zarządzanym mieście

      jest inwestycja promująca korzystanie z rowerów: chodzi nie tylko o drogi dla rowerów, ale także o uwalnianie kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 0 0

  • Centrum Gdyni będzie Dzielnicą mieszkaniową a nie Centrum Miasta (4)

    Szkoda mi Przedsiębiorców z Centrum Gdyni . Mieszkańcy innych dzielnic i turyści od przyszłego roku a i nawet teraz znajdą sobie inne miejsca które odwiedzą i zostawią tam pieniądze .Chytry dwa razy straci. Oczywiście mieszkańcy Centrum będą mieli spokój ale czy od tego jest Centrum Miasta. Chyba coś tu nie gra . Brak parkingów w Centrum Gdyni i płatne parkowanie w Dzielnicy Działki Leśne to paranoja w 21 wieku. no ale jak wiele się cofa to jeszcze i to . Czas pomyśleć o wyborach .

    • 21 6

    • przecież to zgodne z agnendą UM, że centrum Gdyni do 2030r ma byc wolne od ruchu samochodowego. Nieraz juz to zapowiadali.

      • 3 0

    • będzie dzielnicą hotelową

      ...a na pewno nie, mieszkaniową.

      Bo w "takim czymś" żyć się nie da...
      Da się mieszkać, na chwilę, na weekend, na urlop...
      Ale nie da się mieszkać na stałe. Bo to "trochę" więcej niż urlop.
      Chyba że zarząd miasta liczy na takich mieszkańców.
      Ale oni PIT nie płacą.

      • 4 1

    • (1)

      Mieszkańcy Śródmieścia nie są zadowoleni. Mieszkańcom kamienic nie mających podwórek, albo podziemnych parkingów (a takich kamienic w centrum jest sporo) zlikwidowano wiele miejsc parkingowych. Płacę abonament mieszkańca za parkowanie w strefie 300 m od domu na 4 ulicach, ale parkować mogę praktycznie na 1. Na drugiej jest raptem kilka miejsc, a dookoła 7-piętrowe i wyższe domy. Na dwóch pozostałych ulicach miejsc już nie ma wcale, bo je zlikwidowano. Ale mamy za to park kieszonkowy.

      • 0 1

      • i o to chodzi!

        Wydusi się "robactwo i patolę" cenami i uciążliwością, to będzie placu do "byznesów" na parę lat...

        Będzie lepiej niż w Sopotach...
        Jeszcze zobaczycie Cannes i Monaco w Gdyni!
        Z daleka...

        • 1 1

  • Najpierw śmieci , teraz parkingi , jutro co? (2)

    Pijawki samorządowe doją bo nikt nie protestuje skutecznie , na Pomorzu mieszkają sami milionerzy co popierają PO. Niedługo podatek katastralny dla kamieniczników 5% wartości i co im zrobicie ?

    • 17 8

    • a jutro

      "die gantze Welt!!!"

      • 1 2

    • Co ty bredzisz o PO, nie wiem czy zauważyłeś ale rządzi piss od kilku lat.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane