• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni. Pytania o abonamenty i oznaczenia miejsc

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską. Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską.

Nowe strefy płatnego parkowania działają w Gdyni od dwóch tygodni, ale nadal nie wszystkie elementy są gotowe. W części miejsc brakuje poziomych oznaczeń, choć opłaty i tak są pobierane. Sporo kontrowersji budzą też kryteria dotyczące wydawania abonamentów mieszkańcom stref, do których potrzebny jest meldunek i tytuł własności, współwłasności, leasingu, najmu lub dzierżawy auta.




Będą kolejne zmiany w płatnym parkowaniu w Gdyni?

Przypomnijmy

  1. Od 1 lipca za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie.
  2. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Co więcej, trzeba także płacić na dziewięciu parkingach poza strefą.
  4. W odpowiedzi na działania miasta opłaty za parkowanie wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Wiele miejsc, szczególnie poza Śródmieściem, pozostaje od początku lipca pustych.

Strefa płatnego parkowania w Gdyni: ceny, dzielnice i abonamenty



  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Dziewięć parkingów, na których trzeba płacić poza strefą parkowania.

Nowe ceny abonamentów parkingowych w Gdyni



Mimo że od wprowadzenia nowych stawek minęły już prawie dwa tygodnie, nadal nie milkną kontrowersje wokół wprowadzonych zmian. Czytelnicy sygnalizują m.in. dyskryminujące wielu kierowców kryteria zakupu abonamentów dla mieszkańców - typ "M".

Jego cena wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. W pozostałych strefach jest to 15 albo 20 zł. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych wynosi od 500 do 550 zł.

Na podstawie abonamentu mieszkańcy strefy są uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Jest dostępny tylko dla osób zameldowanych na terenie danej strefy płatnego parkowania w Gdyni na pobyt stały lub tymczasowy.

Konieczny meldunek i zaświadczenie o rozliczeniu PIT



Wśród dokumentów potrzebnych do otrzymania abonamentu na preferencyjnych warunkach jest formularz ZAP-3 (zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem) lub zaświadczenie o rozliczaniu PIT-u w Gdyni, lub pierwsza strona zeszłorocznego PIT-u bądź dokument UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które jest dokumentem poprawnie przesłanego PIT-u).

I tu pojawia się pierwszy problem.

- Wytyczną, której nie spełniam, jest fakt, że rozliczam PIT w Sopocie. W takim razie co jest ważniejsze, miejsce zamieszkania, gdzie miasto wprowadza strefę płatnego parkowania, czy fakt odprowadzania podatku? W tej chwili zaparkowanie samochodu potrzebnego do codziennego przemieszczania się zostało znacznie utrudnione. Poza tym przepisy dzielą mieszkańców na tych lepszych - płacących podatki i tych złych - podatków niepłacących w Gdyni. A przecież miasto nie daje miejsc za darmo mieszkańcom, co w jakiś sposób usprawiedliwiałoby zapis o podatku z tytułu finansowania stref. Za abonament trzeba płacić - i tu pytanie inne się nasuwa - czy segregacja i dyskryminowanie mieszkańców ze względu na podatek nie jest utrudnianiem dostępu do usługi? - pyta pan Marek.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.

Auto użyczone? Trzeba płacić wyższą stawkę za abonament



Kolejną kontrowersyjną kwestią są dokumenty związane z tytułem prawnym do samochodu. By kupić abonament, potrzebny jest dowód rejestracyjny bądź umowa darowizny z wpisanymi danymi osoby uprawnionej, będącej właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, bądź umowa leasingu, najmu lub dzierżawy.

Zdaniem kolejnego czytelnika zapis może być niezgodny z prawem.

- Płacę podatki w Gdyni, jestem zameldowany w Gdyni, ale samochód zarejestrowany jest na firmę, w której pracuję. Mam go na stanie. Odbywa się to na zasadzie umowy użyczenia. Gdynia uważa jednak, że to nie wystarczy i mimo że chcę parkować pod domem, mam płacić za to ogromne kwoty. W innych miastach (np. u sąsiadów - w Gdańsku) takiego problemu nie ma, umowy użyczenia są dopuszczane - opisuje swoje perypetie kolejny czytelnik.
Dodaje, że w innych miastach takie zapisy były podważane przez sądy administracyjne.

- Zacząłem drążyć temat i zapoznałem się z podobnymi sprawami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie i Opolu, a po odwołaniu do sprawy krakowskiej również Naczelny Sąd Administracyjny, orzekły, że uzależnianie wydania abonamentu dla mieszkańca (z atrakcyjniejszą ceną) od konkretnej formy tytułu prawnego do pojazdu jest niezgodne z konstytucją. Ciekaw jestem, czy Gdynia jest świadoma, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że stworzyła bubel prawny utrudniający życie mieszkańcom - dopytuje.

Gdynia: nie ma kolizji z żadnym przepisem ustawowym



Jak się okazuje, Gdynia wprowadziła obowiązek okazania przez osobę ubiegającą się o abonament typu "M" w Biurze Płatnego Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentów w postaci dowodu rejestracyjnego pojazdu samochodowego oraz umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przy okazji zmian stawek i wprowadzenia nowych stref.

Urzędnicy wyjaśniają, że limitowanie tak określonego kręgu osób uprawnionych do nabycia abonamentów typu "M" i weryfikowanie tych uprawnień w oparciu o dokumenty urzędowe w postaci dowodów rejestracyjnych samochodów oraz o dowody pisemne w postaci odpłatnych umów cywilnoprawnych w zakresie korzystania z samochodów nie stoi w sprzeczności z żadnym przepisem ustawowym.

- Charakter odpłatności umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przemawia za wiarygodnością takich stosunków prawnych, skoro wskazane w ww. umowach opłaty leasingowe oraz należności czynszowe powinny być rejestrowane i weryfikowane w organach podatkowych stosownie do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 poz. 1426), ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020 poz. 1406) lub ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2020 poz. 815). Takiego wiarygodnego waloru nie posiadają umowy użyczenia, w związku z czym nie zostały one ujęte w zapisie znowelizowanej w 2020 r. uchwały - odpowiada Hanna Wyszyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czytelnicy: nie wszystkie miejsca oznakowane



Kierowcy zwracają też uwagę, że nie wszędzie wykonano poziome oznakowanie, a to zdaniem części z nich oznacza, że za parkowanie płacić nie trzeba. Przypomnijmy, że z tego powodu w 2016 r. Gdynia wykonywała poziome oznaczenia miejsc.

Było to pokłosie decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego po skardze kasacyjnej Gdyni na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, nakazujący zmiany w uchwale Rady Miasta. Uznał on za konieczny pobór opłat za parkowanie tylko wtedy, gdy auto zaparkowane jest w miejscach spełniających warunki ustawy o drogach publicznych.

Coraz więcej wymalowanych miejsc do parkowania w Gdyni



Władze Gdyni: pionowe oznakowanie wystarcza



W odpowiedzi na nasze pytania władze miasta mówią, że obecnie opierają się już na innej podstawie prawnej.

- Miejsca podlegające opłacie, w strefie płatnego parkowania, muszą być wyznaczone za pomocą oznakowania pionowego. Rozstrzygnięcie wskazane w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 października 2017 r. wskazuje, że znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należy przypisać decydującą rolę w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Oznakowanie poziome, w tej interpretacji przepisów prawa, pełni funkcję uzupełniającą - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W najbliższych dniach wszystkie linie mają być wymalowane. Okazuje się, że w tym, by zdążyć na 1 lipca, przeszkodziła pogoda.

- Oznakowanie poziome jest systematycznie wykonywane. Jednak prace przy nim limituje pogoda. Opady deszczu czy burze uniemożliwiają dokończenie oznakowania poziomego. Musimy zatem planować działania, opierając się na prognozach. Dodatkowym elementem utrudniającym wymalowanie linii parkingowych są porzucone samochody. Zaparkowane są w sposób uniemożliwiający wymalowanie pasa postojowego - dodaje Łucyk.

W Orłowie parkowanie płatne poniedziałek - piątek



Nie będzie też w najbliższym czasie zmian w Orłowie, skąd pochodzi spora część pretensji mieszkańców wskazujących, że strefa jest zbyt duża i jej wprowadzenie nie było konsultowane z aktywistami.

Wśród nich pytania o brak poboru opłat na pozastrefowym parkingu przy ul. OrłowskiejMapka w weekendy, czyli wtedy, kiedy jest on najbardziej oblegany.

- Przyjęliśmy zasadę, że parkingi w obrębie Śródmiejskiej SPP będą funkcjonować, tak jak sama strefa, czyli 7 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00, a parkingi znajdujące się w pozostałych strefach - 5 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00. Zasady pobierania opłat są jasne i czytelne. Płatny postój na terenie strefy C (Orłowo) i parkingu przy ul. Orłowskiej obowiązuje w identycznych ramach czasowych. To ułatwienie m.in. dla turystów, którzy nie muszą zastanawiać się, czy trzeba wnosić opłatę na parkingu w weekend - wyjaśnia.
Dodajmy, że codziennie może funkcjonować tylko Śródmiejska Strefa Parkowania, natomiast pozostałe strefy jedynie w dni powszednie. Podobnie jest w Gdańsku. Z kolei w Sopocie parkowanie jest płatne jedynie od poniedziałku do piątku.

Miejsca

Opinie (829) ponad 20 zablokowanych

  • pamietajcie o tym przy wyborach

    a ponadto ktoś powinien sprawdzić majątek pana szczurka, jego zony i najblizszej rodziny, bo brak opozycji sprzyja uprawianiu korupcji szczegolnie z deweloperami

    • 23 3

  • (1)

    Dziesiec razy zastanowie sie, czy isc do restauracji na Swietojanska, czy kupic ciuch w Batorym, czy isc do lekarza w centrum, czy jechac na hale po owoce, albo pojsc na spacer nad morze. Sa inne miejsca dostepne. Te oplaty ugodza w uslugodawcow. Zwieja wam z centrum tak jak my juz zwiewamy.

    • 23 6

    • Ja się tylko raz zastanowię. Nie warto.

      • 9 1

  • Oszczekacie to, odszczekacie te szkalujące mieszkańców opłaty w momencie wyborów, skończy się eldorado, kawka i pączki

    • 17 3

  • Mam luz na ulicy to plus, ale oznaczenia sa tragiczne

    Skycash posluguje sie oznaczeniem stref A, B, C a parkometry kolorem. Osoby nie zameldowane, placace podatek w Gdyni są dyskryminowane to skandal. Gdynie tworzy w 90 % ludność napływowa.

    • 10 3

  • parkowanie w gdymi

    dobrze ze tam nie mieszkam ale niestety pracuje majbardziej wk...a brak synchronizacji swiatel cagle korki a estakada kwiatkowskiego to symbol nie tyle co nieudolnosci wladz tylko ewidenta prowadzoma z premedytacja gra polityczna

    • 15 3

  • Pytanie do UM. (2)

    Czy urzednicy na kierowniczych stanowiskach w UM / Prezydent i Vice,KierownicyWydziałów maja uprawnienia do uzywania swoich samichodow prywatnych w celch sluzbwych ze zwolnieniem z obowiazlu uiszczania oplat parkngowych w takich przypadkach, czy posiadaja stosowne zaswiadczenia, winiety itp i czy pracownicy SPP maja uprawnienia kontrolowania czy postoj samochodu w strefie plat. park. związany jest z wykonywaniem czynnosci sluzbowych czy prywatnych, i czy maja obowiazek uwidaczniania uzycia samochodu prywatnego bez opłat parkingowych do celow sluzbowych.

    • 19 3

    • Zapytaj w UM, w drodze dostępu do informacji publicznej na pewno odpowiedzą.

      • 6 0

    • napisz im pismo z pytaniem (mail może być). muszą odpowiedzieć.

      prawo do informacji publicznej

      • 6 0

  • Płatne parkowanie jest ok! (4)

    Masz samochód, chcesz parkować, płać tak samo jak za paliwo.
    Proste. Sprawdza się. Plus płatne parkowanie wreszcie porządkuje tę kwestie. Polskie miasta są zapuszczone i zabałaganione samochodami, przez dowolność i darmowe parkowanie. Koniec samowolki kierowców.
    Tak trzymać Gdynia!

    • 7 30

    • maszc rower płać za stojaki rowerowe. Hulajnogi mają wyznaczone to rowery też.

      za drogi rowerowe też płać ekologu w trampkach

      • 10 2

    • Wprowadzić płatne place zabaw! (1)

      Masz dziecko, chcesz użytkować plac zabaw- płacisz. Proste.

      • 10 2

      • Parkowanie nie jest płatne dlatego że się jako kierowca nie dokładasz do kosztów tylko dlatego że jest więcej chętnych niż miejsc. Jakby place zabaw były wiecznie zapchane to też część z nich byłaby płatna.

        • 2 7

    • "Masz samochód, chcesz parkować, płać tak samo jak za paliwo."

      Ale wiesz o tym, że ponad połowa ceny paliwa to są właśnie wszelkiej maści podatki?
      To może wprowadźmy opłaty za każdą aktywność człowieka w przestrzeni publicznej, ok?

      • 5 3

  • Jeszcze trochę, a będziemy musieli radzić sobie tak jak w niektórych wiekszych amerykanskich miastach: (2)

    Jak rodzina ma coś do załatwienia w centrum, to mąż wysadza żonę pod budynkiem, nastepnie przez 2 godziny krąży autem po mieście i w określonym czasie i miejscu ją odbiera. Wychodzi taniej jak opkata za postoj. Na odwrot też może być. A ekologia? Hm, pozostawiam to do myślenia tym, którzy ustalają ceny za postój. Jest jeszcze wersja B: w tym czasie jedziemy do Biedronki, kupujemy jogurcik i przez godzinę mamy spokoj. Po godzinie jedziemy do centrum handlowego i kupujemy loda...

    • 23 4

    • Ekologia

      Dokładnie, i dzięki takiemu krążeniu po mieście mamy bardziej czystsze powietrze mniej CO2 i NOX-ów i w ogóle nie ma smogu tak jak w Los Angeles. Urzędnicy w Gdyni to jednak światowi ludzie znają się najlepiej

      • 6 2

    • Czy Ty w ogóle byłeś w Stanach?

      Chyba nie. Bo widziałbyś parkingi. Nawet przy plaży. W ścislym centrum. I te wielokondygnacyjne.

      • 0 1

  • gdynia twierdzi, że pionowe oznakowanie wystarcza, ale malują poziome... (1)

    hehe, nie, niestety nie wystarcza, nie płacę, bo miejsca muszą byc wyznaczone, a nie sam parking, ignoranci, byle by tylko kase trzepać, niestety przepisy ustawy są jednoznaczne, gdynia może się powoływać na swoje jakieś tam znalezione dezycje sądu, ale ustawa to ustawa

    • 16 3

    • Uważaj żebyś się nie przechytrzył bo jak masz strefowy zakaz postoju i SPP to brak wyznaczonego znakami poziomymi miejsca oznacza że nie możesz parkować wcale a nie że nie musisz płacić :-)

      • 4 0

  • (4)

    Nie jestem przeciwnikiem płatnego parkowania w ścisłym centrum miasta, ale ceny które pobiera miasto i zakres (płatne parkowanie jest już w połowie miasta!) to skandal. Zawsze byłam dumna że jestem z Gdyni i zawsze kochałam swoje miasto, ale niestety już nie jestem. To co się dzieje w Gdyni to wstyd.
    Lubię skończyć sobie na spacer, lody czy kawę, ale jeśli do wypadu na kawę mam doliczyć 20 zł za parkowanie to wolę na kawę pojechać do Rumii i tam dać zarobić ludziom, ale trudno - zostanę w domu i nikt nie zarobi. Do centrum nie będę przyjeżdżać po prostu, bo to że stać mnie jeszcze na kawę czy lody nie oznacza, że stać mnie dodatkowo na jakiś kosmicznie drogi parking (o ile w ogóle w centrum Gdyni jakieś miejsce parkingowe znajdę, ale to już inny temat). Stracą na tym wszyscy, włącznie z biznesami, usługami i sklepami w centrum miasta.
    Niech mi ktoś wyjaśni, jaki jest cel tych działań w Gdyni? Serio tak strasznie pusto jest w Gdyńskim budżecie? Niestety ale rozliczymy się z tego przy następnych wyborach.

    • 29 5

    • (3)

      Eska, to pytanie zadawało już wiele osób i dostało bardzo podobną odpowiedź. Natmiast tylko dlatego że odpowiedź się nie podoba pytającemu to jeszcze nie znaczy że nie jest prawdziwa.

      • 1 2

      • bo odpowiedź nie jest prawdziwa (2)

        Zarząd miasta uważa, że nie przyjeżdżając do "centrum" zrobimy luz tym, których na to stać.
        I wszystko rozkwitnie (a przynajmniej to, co powinno), bo krezusi będą się relaksować ciszą w "centrum" a plebs zostanie za rogatkami...
        I zrobi się to za pieniądze tego plebsu, bo czasem do tego centrum będzie musiał wjechać.
        A wtedy go mamy...

        • 1 2

        • (1)

          No dobrze, to powiedzmy że w UM siedzi tajna loża do spraw uprzykrzania życia mieszkańcom, wraz z doradcami (któzy są potkomami Rotshildów) kombinują jak zabić miasto a przy tym jak napchać miejską kasę kosztem niewinnych ludzi. Najlepiej tych słabych i schorowanych. Tak lepiej?

          • 2 1

          • Patrząc po komentarzach jednak większość nie popiera troski UM o tzw. rotację na miejscach postojowych. Ale to musi być przypadek.

            • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane