• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni: znamy wpływy z rozszerzonej strefy

Patryk Szczerba
16 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem. Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem.

Nieco ponad 4 mln zł wpływów z opłat od kierowców i 500 tys. zł z kar za nieopłacone parkowanie - to bilans pierwszych dwóch miesięcy, w których działa rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni. Do tego trzeba doliczyć ok. 500 tys. zł zysku z dziewięciu uruchomionych parkingów poza-strefowych, którymi miasto dzieli się z wybranym w przetargu operatorem parkomatów.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co sądzisz o zmianach płatnego parkowania w Gdyni?

Nowe zasady parkowania w Gdyni obowiązują od 1 lipca. Za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, w części Grabówka, na Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu. Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy: śródmiejską, strefę A na Wzgórzu św. Maksymiliana, strefę B na Działkach Leśnych oraz strefę C w Orłowie.

Opłaty trzeba też wnosić, jeśli chce się zaparkować na jednym z dziewięciu parkingów pozastrefowych przy:



Ostatnio wokół nowych zasad parkowania pojawiły się kontrowersje. Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Prokuratora Okręgowego w Gdańsku na uchwałę radnych Gdyni dotyczącą podwyższenia stawek i rozszerzenia stref parkowania. Władze miasta podtrzymują, że decyzja o zmianach była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców, dodając, że podobne zarzuty w Warszawie zostały oddalane przez sąd.

Prokuratura skarży gdyńską strefę parkowania



Sprawdziliśmy, ile wpływów uzyskało miasto przez pierwsze dwa miesiące (lipiec i sierpień) działania droższej i rozszerzonej strefy płatnego parkowania.

Ponad 4 mln zł wpływów z opłat parkingowych



Urzędnicy informują, że łączna kwota wpływów z opłat za postój na terenie rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania wynosi za wakacyjne miesiące 4 043 971,50 zł.

Rośnie liczba nakładanych kar za brak opłaconego parkowania. W lipcu wyniosły one 243 083 zł, a w sierpniu - 258 320 zł.

W lipcu nałożono 4114 opłat dodatkowych dla kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. W sierpniu było ich 4099.

Przypomnijmy, że opłata dodatkowa za brak opłaconego miejsca postojowego na terenie Strefy Płatnego Parkowania wynosi 150 zł w przypadku opłacenia jej do 7 dni. Po tygodniu opłata wzrasta do 200 zł.

Mieszkańcy Śródmieścia i Wzgórza najczęściej kupują abonamenty



W trakcie dwóch miesięcy działania strefy wydano 4356 abonamentów. Co ciekawe, najwięcej z nich wydano mieszkańcom zameldowanym w strefie A obejmującej Wzgórze św. Maksymiliana - 1418. W dalszej kolejności sięgali po nie mieszkańcy Śródmieścia - 1212 wydanych abonamentów - oraz Działek Leśnych - 1039 abonamentów.

Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy mają możliwość zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.

Mieszkańcy zakupili też m.in. 139 abonamentów ogólnodostępnych. Dodajmy, że abonament ogólnodostępny typu "O" wydaje się na konkretny numer rejestracyjny pojazdu. Abonament tego typu uprawnia do parkowania wyłącznie na obszarze strefy wskazanej podczas zakupu abonamentu.

W lipcu najwięcej wpływów pochodziło z abonamentów zakupionych przez mieszkańców Śródmieścia - nieco ponad 96 tys. zł. O prawie tysiąc złotych mniej wpłynęło z opłat za abonamenty od mieszkańców Wzgórza. O ile mieszkańcy Śródmieścia w sierpniu nadal chętnie kupowali abonamenty, wydając na nie nieco ponad 67 tys. zł, to na Wzgórzu było to jedynie 14 tys. zł.

W sumie wpływy z zakupu abonamentów wyniosły przez pierwsze dwa miesiące funkcjonowania strefy 460 tys. zł.

Trzy parkomaty trzeba było wymienić



Zdarzało się też kilkadziesiąt awarii parkomatów. Kilka zostało całkowicie uszkodzonych.

- Przez ostatnie dwa miesiące funkcjonowania rozszerzonej strefy uszkodzono trzy parkomaty. Zostały one zdemontowane, a na ich miejsce zainstalowano w pełni sprawne urządzenia. Odnotowaliśmy 63 awarii, które są na bieżąco usuwane w ramach umowy serwisowej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na parkingach pozastrefowych podział zysków z operatorem



Gdynia zarabia także na opłatach wnoszonych na dziewięciu parkinach pozastrefowych - znajdujących się poza strefą drogową. Ich obsługą zajmuje się zewnętrza firma. Dlaczego nie ZDiZ? Urzędnicy twierdzą, że to się im po prostu nie opłaca. Od lat wpływy z SPP są bowiem niższe od kosztów, jakie na ich obsługę przeznacza miasto.

- Dokładnie przeanalizowaliśmy kwestie księgowe i operacyjne. Zlecenie obsługi i windykacji parkingów pozastrefowych zewnętrznemu operatorowi jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. Podobnie czynią też inne miasta - mówił w maju wiceprezydent Gdyni.
Łącznie na parkingach pozastrefowych wyznaczono 570 miejsc postojowych, w tym 30 "niebieskich kopert" przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami

Indigo Polska to firma zajmująca się obsługą gdyńskich parkingów pozastrefowych.

Lipcowe wpływy z opłat za postój na parkingach pozastrefowych wyniosły 254 853,66 zł. Z kolei w sierpniu 2021 roku wpływy z opłat za postój na tychże parkingach wyniosły 266 139,97 zł. Łącznie naliczono opłaty dodatkowe na kwotę 66 073,32 zł.

- Na podstawie umowy Indigo Polska wpłaca całość zebranych opłat do miasta, następnie ZDiZ rozlicza miesięczny VAT. Z opodatkowanej kwoty ZDiZ wypłaca firmie Indigo Polska 23 proc. prowizji za obsługę operatorską parkingów pozastrefowych - tłumaczy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (524) ponad 10 zablokowanych

  • konsultacje

    Władze miasta podtrzymują, że decyzja o zmianach była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców, dodając, że podobne zarzuty w Warszawie zostały oddalane przez sąd

    których to mieszkańców,, a tych co parkują w podwórku UM

    • 14 0

  • nie stać nas na wizytę w Centrum (1)

    Nie pójdę na Halę,do lekarza,na imprezy miejskie, nad morze.Jako niepełnosprawny nie mogę korzystać z komunikacji miejskiej.Nie wiem jak wygląda Centrum teraz po kilku miesiącach.Czy morze jest dalej niebieskie o tej porze ?

    • 18 1

    • nie jesteś sam, niestety...

      .

      • 1 0

  • Sosnowiec Trójmiasta umiera

    • 13 0

  • Nabijanie KASY tylko i dla urzedu

    Masakra wyciąganie kasy jawnie gdynian do kieszeni szczura

    • 12 0

  • czy policzyli straty z tytułu przeniesionych firm i ty samym braku podatków?

    czy ich "analizy " to uwzględniły.

    • 16 0

  • A Gdynia to już Rumunia

    Grupa trzyma władzę dla siebie

    • 9 0

  • Już cały sosnowiec trójmiasta umiera

    • 3 0

  • Gdyniadlanikogo (1)

    Wielu moich znajomych przestało odwiedzać Gdynię. To miasto już nie jest przyjazne mieszkańcom. Jadąc do Gdyni odwiedzałem Justynie. Tam piłem kawę i jadlem lody lub ciastka. Następnie szedłem na skwerek i tam spacerowałem. Teraz nie pojadę do Gdyni dopuki miasto nie zejdzie z cen i stref. Tu nie chodzi o pieniądze tu chodzi o normalność. Chcę wspomagać miasto ale nie ich chciwość. Tym bardziej że Gdynia przekształca się nie wiadomo w co. Traci klimat który miała wyjątkowy. To nie tylko moja opinia.

    • 22 1

    • Dobrze powiedziane. Wsparcie miasta tak ale nie dojenie i to za taka cene

      W weekendy, pod szpitalami cmentarzami i domami. Trudno sie wypowiedziec o tych ludziach bez wulgaryzmow

      • 4 0

  • SinCity

    Następny podatek dla mieszkańców miasta będzie pobierany za eksploatację płytek chodnikowych z powodu występującego zjawiska tzw. tarcia podeszwami butów o nawierzchnię podczas chodzenia. Podatek będzie płacony ryczałtem z góry za dany miesiąc, a jego wysokość zostanie określona przez specjalnie powołaną do tego celu komisję, której prace zakończą się utworzeniem specjalnego organu nadzorującego sprawność działania systemu. Z podatku zostana zwolnieni mieszkańcy nie korzystający z publicznych chodników. Media będą informowały na bieżąco o wpływach do budżetu miasta z tytułu nowego podatku mobilnego oraz kar za złamanie administracyjnych przepisów.

    • 16 0

  • Zachlannosc urzednicza

    Czysta patologia. Mieszkańcy powinni być zwolnienie z opłat. 5 minuty się człowiek spóźni i już mandat a odwołać się nie da bo każdy ma możliwość instalacja aplikacji przez która można płacić. A kto mi odda niewykorzystane pieniądze jak place za 1h a jadę po 5min? Biletu tez nie mogę oddać innej osobie bo to w brew zasada wymyślonym przez jakiegoś eksperta nieznającego prawa. Patologia bo żyjemy w jednym kraju a każde miasto sobie stawki i kary ustala.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane