• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady parkowania w Gdyni. Dwie strefy i bezpłatna niedziela dla gdynian

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia zmieni zasady działania stref płatnego parkowania. Będą m.in. dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa, jedna opłata dodatkowa za brak opłaconego postoju i bezpłatne parkowanie dla gdynian w niedziele. Nie zmieni się cennik opłat za parkowanie. - To rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada w rozmowie z Trojmiasto.pl Marek Łucyk, wiceprezydent miasta.



Co sądzisz o zmianach zasad płatnego parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba: 1 lipca 2021 roku wprowadziliście w Gdyni rozszerzoną i droższą strefę płatnego parkowania. Nie ustają narzekania kierowców na jej fatalną organizację, ceny i zasady postoju. Choć z magistratu padały zapewnienia, że jej wprowadzenie było poprzedzone dyskusją z gdynianami, to często słychać od nich: Gdynia przestała lubić kierowców. Nie można było zrobić tych zmian w bardziej przemyślany sposób?

Marek Łucyk: Przed wprowadzeniem zmian w strefie płatnego parkowania prowadziliśmy nie tylko dyskusje, ale także badania w sprawie strefy obowiązującej przed 1 lipca. Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie na dużym obszarze, po to, by strefa była bardziej zoptymalizowana. Z badań wynikło, że na jednym miejscu samochód stoi średnio cztery godziny i cały system nie działa. Jednocześnie w momencie wprowadzania zmian zapowiadaliśmy, że będziemy uważnie obserwować efekty. Ułatwienia, które wkrótce zamierzamy wdrożyć, to rezultat tych obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami. Nie ma jednak wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania.

Chyba niekoniecznie działa to w centrum, gdzie nadal trudno postawić samochód na miejskim miejscu, i to w każdy dzień tygodnia.

Centrum jest popularnym miejscem w naszym mieście i z tego powodu trzeba się cieszyć. Należy pamiętać, że realizujemy inwestycje, dzięki którym powstaną nowe miejsca parkingowe. Wystarczy wspomnieć rozstrzygnięty przetarg na nowy parking podziemny pod parkiem Centralnym. Śródmieście nie jest z gumy i miejsc parkingowych jest tyle, ile jest możliwości. Nieustannie będziemy zachęcać mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków transportu, z komunikacją miejską na czele - w ten sposób można szybko dostać się do centrum z każdej gdyńskiej dzielnicy, bez martwienia się, czy będzie, gdzie zaparkować.

Nie ma wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania
Przenieśmy się ze Śródmieścia chociażby do Orłowa. Tamtejsi mieszkańcy są zdenerwowani tym, że muszą płacić niemałe stawki za postój przez cały rok, choć tak naprawdę samochody z zewnątrz parkują tylko w sezonie letnim. Może warto było pomyśleć nad podziałem w okołośrodmiejskich strefach na miesiące, kiedy trzeba płacić i takie, kiedy opłaty nie obowiązują.

Nie było takiego pomysłu, by dzielić płatność na miesiące. Mam kontakt z wieloma mieszkańcami strefy na terenie Działek Leśnych czy Grabówka, którzy chwalą wprowadzenie opłat. Np. mieszkańcy ul. Warszawskiej chwalą sobie wprowadzenie strefy, samochody przestały zajmować chodniki, co spowodowało zwiększenie przestrzeni dla pieszych.

Uporządkowaliśmy parkowanie w tych dzielnicach, choć nie ukrywam, że były błędy projektowe, bo przy takim obszarze są nieuniknione. W większości poprawialiśmy je. Przykładem są Działki Leśne, gdzie ostatnio po spotkaniu z radnymi dzielnicy zleciliśmy poprawki oznakowania i nastąpią zmiany.


Niedawne zmiany w kierownictwie Zarządu Dróg i Zieleni to pokłosie zamieszania ze strefą? Przypomnę, że odszedł Andrzej Ryński, a wcześniej dyrektor, Wojciech Folejewski, który na odchodne wymienił zmiany w parkowaniu wśród swoich sukcesów.

Nie. Zmiany w ZDiZ nie mają żadnego związku z wprowadzeniem strefy ani pracą na urzędniczych stanowiskach.

Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie. Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie.
A jak reagujecie na zarzuty prokuratury okręgowejRzecznika Praw Obywatelskich dotyczące zmian w parkowaniu? Prokuratura twierdzi, że rozszerzając w zaproponowany sposób strefę parkowania naruszyliście prawo - przepisy ustawy o drogach publicznych oraz Konstytucję RP. Z kolei RPO pisze w skardze m.in., że uchwała jest dyskryminująca, bo dostęp do tańszych abonamentów mają tylko ci mieszkańcy, którzy są zameldowani na obszarze strefy, są właścicielami samochodu lub mają go w leasingu czy wynajmie.

Prokuratura zgłosiła podobne wnioski i zastrzeżenia, które złożyła w Warszawie, a przypomnę, że tam sąd odrzucił wszystkie zastrzeżenia. Jeśli chodzi o wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, to powinien być usatysfakcjonowany, bo zmieniamy uchwałę dotyczącą płatnego parkowania w tym miesiącu. Po skardze RPO odpisaliśmy, że szerokie zmiany nastąpią w pierwszym kwartale, ale - jak wspomniałem na początku - planowaliśmy je wcześniej, jeszcze przed listopadem. Dopisujemy do katalogu coraz popularniejszą tzw. umowę użyczenia samochodu, na którą wskazał rzecznik.

Jakie inne zmiany zostały zaplanowane w nowej uchwale?

Przede wszystkim chcemy uprościć strefy płatnego parkowania. Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne. Od nowego roku nie korzystamy już z usług firmy Indigo Polska, która zajmowała się tymi parkingami. Od 1 stycznia są w naszej administracji. Po przyjęciu uchwały przez radnych wejdą, w zależności od lokalizacji, do strefy dzielnicowej lub śródmiejskiej.

Co było powodem rozstania?

Nie byliśmy zadowoleni z ich usług. Mieszkańcy przychodzili z reklamacjami do ZDiZ, gdzie nie mogliśmy pomóc, odsyłając do firmy, która z kolei podchodziła do sprawy mocno "księgowo", do czego oczywiście miała prawo. Roczna umowa wygasła i zdecydowaliśmy się przejąć parkingi, włączając je do dwóch stref. Również dzięki tej decyzji, parkowanie w Gdyni będzie znacznie łatwiejsze.

Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne.
Czy po powstaniu dwóch stref i zakończeniu funkcjonowania zewnętrznych parkingów skończą się problemy kierowców, którzy płacili więcej niż powinni za parkowanie, a i tak dostawali wezwanie do zapłaty, bo często nie ze swojej winy pomylili kolory i nazwę stref?

Tak. Gdy ktoś stanie w śródmiejskiej i zapłaci za postój, będzie mógł parkować na tej w podstawie dzielnicowej strefie. Na odwrót nie będzie to możliwe, bo śródmiejska jest droższa. Ale stając w Orłowie będzie można parkować także np. na Wzgórzu. Uproszczona zostanie także nawigacja w aplikacjach.

Dodatkowo rozszerzamy też abonament graniczny do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Ułatwi to sprawę chociażby kierowcom spoza strefy, ale mieszkającym tuż obok jej granicy, którzy nie mogli wykupić abonamentu dla mieszkańca.

Co z sobotami i niedzielami? Dalej trzeba będzie płacić za postój w śródmieściu?

W soboty tak, ale w niedzielę zmieniamy zasady, dając możliwość parkowania za darmo mieszkańcom naszego miasta. Wprowadzamy tzw. identyfikator mieszkańca dla osób zameldowanych w Gdyni i płacących podatki oraz posiadających samochód. Dokument z numerem rejestracyjnym będzie ważny przez rok. Upoważni ich posiadaczy do parkowania w niedzielę za darmo.

Cennik za parkowanie, o który także dopytuje prokuratura, pozostaje bez zmian?

Tak. W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.

W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.
Ile Gdynia zarobiła od 1 lipca na zmianach w strefie parkowania?

W całym ubiegłym roku wpływ ze strefy wyniósł ponad 20 milionów złotych, z czego ponad 14 milionów to wpływy od lipca, czyli od wprowadzenia zmian. Co bardzo ważne, większość wpływów ze strefy przeznaczana jest na inwestycje związane z zielenią, chodnikami, drogami dla rowerów czy transportem publicznym. Płacimy za parkowanie więcej, ale wszyscy na tym korzystamy, dzięki rozbudowywanej infrastrukturze, która z czasem będzie ważnym argumentem i zachętą do wyboru innych środków przemieszczania się po mieście niż samochód.

Nowe strefy parkowania w Gdyni: Cennik, abonamenty, zasady

Miejsca

Opinie (710) ponad 20 zablokowanych

  • Powinno być:

    4.50. za Godz zwykła,
    10.00 za godz centrum
    Ale w zamian:
    bezpłatna komunikacja dla wszystkich mieszkańców właczajac w to SKM do Gdańska Śródmieście/Lotnisko!!!

    • 1 1

  • Ostatni raz w Gdyni, ja podziękuję

    Kiedyś mieszkałem wiele lat w Gdyni, kiedy jeszcze nie było strefy, później wprowadzili ją i powiedzmy, że była do przełknięcia. Od kilku lat już w Gdyni nie mieszkam, bo miasto robi się antyspołeczne a najbardziej tracą na tym mieszkańcy.
    Aby zobrazować, opowiem wam krótką historię ze stycznia.
    Postanowiliśmy z żoną i dziećmi 5 i 7 lat wybrać się do oceanarium na Skwerze w sobotę. Samochodem, gdyż mieszkamy na prowincji i ciężko w ogóle komunikacją publiczną byłoby dojechać. Zaznaczam, że było wietrznie i zimno (około zera stopni).
    Oczywiście po dojechaniu na Skwer zaczęła się zabawa, około 20 minut szukania miejsca do zaparkowania, gdyż na końcu parking, który był, został zabetonowany i obstawiony jakimiś paskudnymi donicami a'la wystrój parku lat 60. Chciałem zostawić auto na parkingu podziemnym, co od Świętojańskiej się wjeżdża, ale biorąc pod uwagę silny wiatr i temperaturę powietrza, stwierdziłem, że jednak nie chcemy mieć po kilometrowym spacerku do oceanarium zapalenia gardła, grypy czy innego kaszlu. Rozważyłem też aby podjechać tam autobusem, ale wiadomo...
    Kolejne bardzo duże rozczarowanie to opłata za parking, ja wiem, że zasila to budżet miasta i pomaga itd. Nie jestem pewny, ale parkometr zażyczył sobie około 30 zł za chyba 3 godziny postoju, dla mnie to jest strzyżenie owiec i robiąc coś takiego nie dając żadnej alternatywy w postaci parkingów, ścisłej komunikacji miejskiej, zabetonowywania centrum (dawny parking przy teatrze też bardzo trafny pomysł, jesteście mistrzami Panie Prezydencie z całym swoim cyrkiem).
    Oczywiście przed oceanarium jest szlaban, no bo przecież bo tak. Więc radźcie sobie ludzie, jeździjcie hulajnogami i rowerami w zimę - dla zdrowotności, a dzieci nie wiem, na barana wtedy albo nie wiem, do jakiegoś wora, albo w ogóle ich nie bierzcie.
    Po tej takiej krótkiej historii więcej do Gdyni nie przyjadę, bo po co, jak mnie tam miasto nie chce. Ja bym jeszcze całe miasto ogrodził murem kolczastym, a centrum całkowicie wyłączył z ruchu

    • 21 0

  • A co z motocyklami? (1)

    Samochodow Gdynia nie lubi - to wiemy, ale dlaczego nie lubi tez jednosladow? I dlaczego w przeciwienstwie do wiekszosci miast parkowanie jednosladow nie jest darmowe?

    • 5 0

    • Przestańcie pałować silniki do odcinki stojąc na czerwonym świetle na 10 lutego kierunek do skweru, może zaczną mieszkańcy bardziej przychylnie na was patrzeć.

      • 0 1

  • 20mln na sciezki dla rowerow (1)

    Rowerzyści są traktowani jak świete krowy a właścicieli samochodów się dyskryminuje.Wiekszosc radnych nie ma prawa jazdy i w ten sposób legalnie wyłudzili pieniądze na ścieżki rowerowe dla siebie. PO co 4 wiceprezydentów,dlaczego mamy się na nich kładąc niech się zajmą normalna praca a nie nierobstwem

    • 12 0

    • w najgorszej sytuacji są piesi narażeni na niebezpieczeństwo zderzenia się z rowerem czy

      uzytkownikiem hulajnogi

      • 1 1

  • Uczciwość um gdynia

    Cały urząd na bruk za pomysł z płatnym parkowaniem

    • 12 0

  • a co juz nikt nie chce odwiedzac centrum?........

    Dla mnie absurdalnym i karygodnym było wprowadzenie na raz drastycznych podwyżek za parkowanie, rozszerzenie stref ( jakis bezsens np o Dzialki Lesne ) , godzin i dni....
    Kiedys byla jakaś alternatywa bo parkowanie płatne bylo od 09-18:00 od poniedzialku do piatku czyli mozna bylo cos załatwic rano czy po 18:00....
    Paranoją jest fakt ze ja jako urodzony gdynianin płacący tu podatki aby pojsc sobie na spacerek po MOIM bulwarze musze za to płacic tzn za parkowanie !!!! Alternatywą mogła być darmowa komunikacja , ale coz w Gdyni sie tylko zabiera i ogranicza (zabierajac ciagle miejsca parkingowe i słupkujac wszystko nie dajac nic w zamian i na siłe robi sie niebezpieczne pseduo sciezki rowerowe ) ....
    W tej sytuacji drastycznie ograniczylem tez swoje wizyty w centrum - w sklepach i knajpkach zamienjajac to na bardzej przyjazne miejsca ......

    • 13 0

  • (1)

    A mi to rybka, przestałem z Gdańska przyjeżdżać na weekendowe obiadki w Gdyni, teraz stołujemy się tylko w Gdańsku a szkoda bo Gdynia ma fajną ofertę kulinarną. Niestety kilka razy pojechaliśmy, obiad, deser, spacer i kilkanaście złotych dodatkowo za parking :/ (W Gdańsku nie płacę gdyby ktoś pytał bo mieszkam w sektorze FSM i wykupuję roczny abonament)

    • 9 0

    • jeszcze ma fajną ofertę, wkrótce ta oferta padnie...

      • 3 0

  • Gdynia przyjazne miasto:):):)

    Łucyk to dobry gość:):) Mówi że Centrum nie jest z gumy a sami pozabierali miejsca parkingowe wstawiając betonowe donice, delfinki i inne pierdoły. Dobry As!!! Z ekologią to nie ma nic wspólnego bo trzeba robić 20 kółek żeby znaleźć miejsce. Nawet kierowcy autobusów wycieczkowych nie mają gdzie stanąć. Miasto przyjazne mieszkańcom i turystom. Wierutne kłamstwo!!!

    • 20 0

  • PP

    Przez zmiany w parkowaniu tzn wyznaczenie stref , zmianę godzin i dni wolnych przegracie wybory zapytajcie na ulicy czy ktoś odpowie inaczej!

    • 12 0

  • Kto to wymyślił?

    Gdynianie parkują za darmo w niedzielę... turystów raczej nie zachęcą. Polityka pijanych dzieci we mgle...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane