• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady parkowania w Gdyni. Dwie strefy i bezpłatna niedziela dla gdynian

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia zmieni zasady działania stref płatnego parkowania. Będą m.in. dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa, jedna opłata dodatkowa za brak opłaconego postoju i bezpłatne parkowanie dla gdynian w niedziele. Nie zmieni się cennik opłat za parkowanie. - To rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada w rozmowie z Trojmiasto.pl Marek Łucyk, wiceprezydent miasta.



Co sądzisz o zmianach zasad płatnego parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba: 1 lipca 2021 roku wprowadziliście w Gdyni rozszerzoną i droższą strefę płatnego parkowania. Nie ustają narzekania kierowców na jej fatalną organizację, ceny i zasady postoju. Choć z magistratu padały zapewnienia, że jej wprowadzenie było poprzedzone dyskusją z gdynianami, to często słychać od nich: Gdynia przestała lubić kierowców. Nie można było zrobić tych zmian w bardziej przemyślany sposób?

Marek Łucyk: Przed wprowadzeniem zmian w strefie płatnego parkowania prowadziliśmy nie tylko dyskusje, ale także badania w sprawie strefy obowiązującej przed 1 lipca. Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie na dużym obszarze, po to, by strefa była bardziej zoptymalizowana. Z badań wynikło, że na jednym miejscu samochód stoi średnio cztery godziny i cały system nie działa. Jednocześnie w momencie wprowadzania zmian zapowiadaliśmy, że będziemy uważnie obserwować efekty. Ułatwienia, które wkrótce zamierzamy wdrożyć, to rezultat tych obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami. Nie ma jednak wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania.

Chyba niekoniecznie działa to w centrum, gdzie nadal trudno postawić samochód na miejskim miejscu, i to w każdy dzień tygodnia.

Centrum jest popularnym miejscem w naszym mieście i z tego powodu trzeba się cieszyć. Należy pamiętać, że realizujemy inwestycje, dzięki którym powstaną nowe miejsca parkingowe. Wystarczy wspomnieć rozstrzygnięty przetarg na nowy parking podziemny pod parkiem Centralnym. Śródmieście nie jest z gumy i miejsc parkingowych jest tyle, ile jest możliwości. Nieustannie będziemy zachęcać mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków transportu, z komunikacją miejską na czele - w ten sposób można szybko dostać się do centrum z każdej gdyńskiej dzielnicy, bez martwienia się, czy będzie, gdzie zaparkować.

Nie ma wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania
Przenieśmy się ze Śródmieścia chociażby do Orłowa. Tamtejsi mieszkańcy są zdenerwowani tym, że muszą płacić niemałe stawki za postój przez cały rok, choć tak naprawdę samochody z zewnątrz parkują tylko w sezonie letnim. Może warto było pomyśleć nad podziałem w okołośrodmiejskich strefach na miesiące, kiedy trzeba płacić i takie, kiedy opłaty nie obowiązują.

Nie było takiego pomysłu, by dzielić płatność na miesiące. Mam kontakt z wieloma mieszkańcami strefy na terenie Działek Leśnych czy Grabówka, którzy chwalą wprowadzenie opłat. Np. mieszkańcy ul. Warszawskiej chwalą sobie wprowadzenie strefy, samochody przestały zajmować chodniki, co spowodowało zwiększenie przestrzeni dla pieszych.

Uporządkowaliśmy parkowanie w tych dzielnicach, choć nie ukrywam, że były błędy projektowe, bo przy takim obszarze są nieuniknione. W większości poprawialiśmy je. Przykładem są Działki Leśne, gdzie ostatnio po spotkaniu z radnymi dzielnicy zleciliśmy poprawki oznakowania i nastąpią zmiany.


Niedawne zmiany w kierownictwie Zarządu Dróg i Zieleni to pokłosie zamieszania ze strefą? Przypomnę, że odszedł Andrzej Ryński, a wcześniej dyrektor, Wojciech Folejewski, który na odchodne wymienił zmiany w parkowaniu wśród swoich sukcesów.

Nie. Zmiany w ZDiZ nie mają żadnego związku z wprowadzeniem strefy ani pracą na urzędniczych stanowiskach.

Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie. Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie.
A jak reagujecie na zarzuty prokuratury okręgowejRzecznika Praw Obywatelskich dotyczące zmian w parkowaniu? Prokuratura twierdzi, że rozszerzając w zaproponowany sposób strefę parkowania naruszyliście prawo - przepisy ustawy o drogach publicznych oraz Konstytucję RP. Z kolei RPO pisze w skardze m.in., że uchwała jest dyskryminująca, bo dostęp do tańszych abonamentów mają tylko ci mieszkańcy, którzy są zameldowani na obszarze strefy, są właścicielami samochodu lub mają go w leasingu czy wynajmie.

Prokuratura zgłosiła podobne wnioski i zastrzeżenia, które złożyła w Warszawie, a przypomnę, że tam sąd odrzucił wszystkie zastrzeżenia. Jeśli chodzi o wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, to powinien być usatysfakcjonowany, bo zmieniamy uchwałę dotyczącą płatnego parkowania w tym miesiącu. Po skardze RPO odpisaliśmy, że szerokie zmiany nastąpią w pierwszym kwartale, ale - jak wspomniałem na początku - planowaliśmy je wcześniej, jeszcze przed listopadem. Dopisujemy do katalogu coraz popularniejszą tzw. umowę użyczenia samochodu, na którą wskazał rzecznik.

Jakie inne zmiany zostały zaplanowane w nowej uchwale?

Przede wszystkim chcemy uprościć strefy płatnego parkowania. Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne. Od nowego roku nie korzystamy już z usług firmy Indigo Polska, która zajmowała się tymi parkingami. Od 1 stycznia są w naszej administracji. Po przyjęciu uchwały przez radnych wejdą, w zależności od lokalizacji, do strefy dzielnicowej lub śródmiejskiej.

Co było powodem rozstania?

Nie byliśmy zadowoleni z ich usług. Mieszkańcy przychodzili z reklamacjami do ZDiZ, gdzie nie mogliśmy pomóc, odsyłając do firmy, która z kolei podchodziła do sprawy mocno "księgowo", do czego oczywiście miała prawo. Roczna umowa wygasła i zdecydowaliśmy się przejąć parkingi, włączając je do dwóch stref. Również dzięki tej decyzji, parkowanie w Gdyni będzie znacznie łatwiejsze.

Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne.
Czy po powstaniu dwóch stref i zakończeniu funkcjonowania zewnętrznych parkingów skończą się problemy kierowców, którzy płacili więcej niż powinni za parkowanie, a i tak dostawali wezwanie do zapłaty, bo często nie ze swojej winy pomylili kolory i nazwę stref?

Tak. Gdy ktoś stanie w śródmiejskiej i zapłaci za postój, będzie mógł parkować na tej w podstawie dzielnicowej strefie. Na odwrót nie będzie to możliwe, bo śródmiejska jest droższa. Ale stając w Orłowie będzie można parkować także np. na Wzgórzu. Uproszczona zostanie także nawigacja w aplikacjach.

Dodatkowo rozszerzamy też abonament graniczny do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Ułatwi to sprawę chociażby kierowcom spoza strefy, ale mieszkającym tuż obok jej granicy, którzy nie mogli wykupić abonamentu dla mieszkańca.

Co z sobotami i niedzielami? Dalej trzeba będzie płacić za postój w śródmieściu?

W soboty tak, ale w niedzielę zmieniamy zasady, dając możliwość parkowania za darmo mieszkańcom naszego miasta. Wprowadzamy tzw. identyfikator mieszkańca dla osób zameldowanych w Gdyni i płacących podatki oraz posiadających samochód. Dokument z numerem rejestracyjnym będzie ważny przez rok. Upoważni ich posiadaczy do parkowania w niedzielę za darmo.

Cennik za parkowanie, o który także dopytuje prokuratura, pozostaje bez zmian?

Tak. W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.

W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.
Ile Gdynia zarobiła od 1 lipca na zmianach w strefie parkowania?

W całym ubiegłym roku wpływ ze strefy wyniósł ponad 20 milionów złotych, z czego ponad 14 milionów to wpływy od lipca, czyli od wprowadzenia zmian. Co bardzo ważne, większość wpływów ze strefy przeznaczana jest na inwestycje związane z zielenią, chodnikami, drogami dla rowerów czy transportem publicznym. Płacimy za parkowanie więcej, ale wszyscy na tym korzystamy, dzięki rozbudowywanej infrastrukturze, która z czasem będzie ważnym argumentem i zachętą do wyboru innych środków przemieszczania się po mieście niż samochód.

Nowe strefy parkowania w Gdyni: Cennik, abonamenty, zasady

Miejsca

Opinie (710) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia upadła nisko....wraz z zarzadzającymi urzędnikami...

    Generalnie Gdynia upadła nisko....
    Ceny z kosmosu , drogi dziurawe, wiekszosc sklepów pada i nadal bedzie padac , jak mam jechac na Gdyńską plaże i patrzec na zegarek to wole na Kaszuby jechać.
    Generalnie zrezygnowałem z wyjazdów do centrum Gdyni i nad morze bulwar.
    W Gdyni biznes przestał się kręcić stagnacja .Miasto bez perspektyw na lepsze jutro.
    Już się wypowadziłem .Nie polecam nikomu już tego miasta.

    • 6 0

  • strzał w kolano

    płatne parkowanie i te ograniczenia to niestety końcówka władzy obecnych oligarchów szkoda tylko że znów po raz kolejny kosztem mieszkańców . Ciekawe gdzie się podział podatek drogowy który kiedyś został wcielony do ceny paliw i jak to się ma do tych paserskich opłat.

    • 6 0

  • propaganda Łucyka

    Portl Trójmiasto.pl to nic innego jak propagandowa tuba Lucyka. Bzdurne tłumaczenia o konieczności zwiększenia stref płatengo parkowania i zwiększenia opłat spowodowane troską o emisję zanieczyszczeń do atmosfery to kompletna bzdura i wyłudzenie kasy od mieszkańców. Zapytał bym Łucyka z jakim mieszkańcami on rozmawia ???? Kłamstwa i bzdury to atrybuty władzy Łucyka

    • 5 0

  • Łucyk

    Łucyk na tym zdjęciu wygląda jak uśmiechnięta żaba ! Te wystające oczy to chyba od patrzenia na kasę z parkometrów !

    • 1 0

  • parkometry

    Po co są parkometry tylko na kartę .Dla kogo ? Ja nie posiadam i mam problem będąc. w Śródmieściu

    • 1 0

  • Ja z Lublina

    Przyjechałem na 5 dni po wielu latach od poprzedniego razu. Tu jest tylko gorzej. Parkowanie to dramat. Robienie turystów w balona. Po co mam wynajmować w centrum apartament , jak potem trzeba dopłacić 1/3 za parking. Po 17 to już śmiech na sali. Każdemu odradzę Gdynię, bo lepiej jechac do Gdańska i taniej. Dlaczego brak biletów parkingowych dla turystów. Parking na strzeżonym przy hotelu 100 to po co przy ul. Tak drogo gdzie tu sens

    • 3 0

  • mieszkańcy powinni cały tydzień za darmo i to wszystkich dzielnic

    • 3 0

  • Dla Łucyka specjalna opłata - 20 zeta za godzinę.

    • 4 0

  • Szkoda ze tylko w Gdyni

    Widać Prezydent Gdyni wychodzi naprzeciw mieszkańcom tylko pozazdrościć. My w Gdańsku niestety nie możemy liczyć na takie przywileje, a szkoda

    • 0 3

  • Płatne parkowanie w Gdyni i sytuacja na ulicach Śródmieście Gdyni

    Zauważyłem likwidowanie miejsc postojowych wzdłuż głównych ulic 10 Lutego i Władysława IV na rzecz ścieżek rowerowych. Nie można likwidować miejsc postojowych bo w śródmieściu jest ich wyjątkowo mało . Jest ich trochę w bocznych uliczkach, zlikwidowano parking przy bulwarze w pobliżu klubu oficerskiego riwiera. podnieśliście Państwo ceny by zwiększyć rotację. A gdzie maja parkować mieszkańcy śródmieścia? W okresie wakacji to armagedon!!! W ciągu ul 3 Maja od ulicy 10 Lutego jest odcinek jezdni ze ścieżka rowerowa w dwie strony a środkiem mogą jechać samochody także autobusy tam jest istny horror jest tam tez na chodniku parking samochodowy . Ta uliczka jest bardzo wąska dziwie się ze nie protestują kierowcy autobusów. Może powiedzcie oficjalnie ze nie chcecie mieć samochodów w śródmieściu nie wstydźcie się !!! Ruch na ulicach Śródmieście również wymaga wsparcia . pilnie wymagana jes reorganizacja skrzyżowania ulic 10lutego. i władysława iv. należy wprowadzić lewoskręt . wjechać z ulicy 10 Lutego na Władysława IV w kierunku Sopotu , ale także w kierunku do ul Starowiejskiej jest trudne i niebezpieczne . Nie można spokojnie przejechać, było tam wiele zderzeń . Tą ulica jadą autobusy i jest takie polowanie na wolny przejazd . W moim pojęciu to skandal ze największe skrzyżowanie w mieście tak wyglada. Co z tym chcecie zrobić !!!! Obiecanki parkingów kiedy??? Dlaczego na okres wakacji nie ma parkingów dla turystów na obrzeżu miasta z darmowym dowozem do śródmieścia ???!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane