• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady parkowania w Gdyni. Dwie strefy i bezpłatna niedziela dla gdynian

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Zmiany to rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia zmieni zasady działania stref płatnego parkowania. Będą m.in. dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa, jedna opłata dodatkowa za brak opłaconego postoju i bezpłatne parkowanie dla gdynian w niedziele. Nie zmieni się cennik opłat za parkowanie. - To rezultat obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami - opowiada w rozmowie z Trojmiasto.pl Marek Łucyk, wiceprezydent miasta.



Co sądzisz o zmianach zasad płatnego parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba: 1 lipca 2021 roku wprowadziliście w Gdyni rozszerzoną i droższą strefę płatnego parkowania. Nie ustają narzekania kierowców na jej fatalną organizację, ceny i zasady postoju. Choć z magistratu padały zapewnienia, że jej wprowadzenie było poprzedzone dyskusją z gdynianami, to często słychać od nich: Gdynia przestała lubić kierowców. Nie można było zrobić tych zmian w bardziej przemyślany sposób?

Marek Łucyk: Przed wprowadzeniem zmian w strefie płatnego parkowania prowadziliśmy nie tylko dyskusje, ale także badania w sprawie strefy obowiązującej przed 1 lipca. Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie na dużym obszarze, po to, by strefa była bardziej zoptymalizowana. Z badań wynikło, że na jednym miejscu samochód stoi średnio cztery godziny i cały system nie działa. Jednocześnie w momencie wprowadzania zmian zapowiadaliśmy, że będziemy uważnie obserwować efekty. Ułatwienia, które wkrótce zamierzamy wdrożyć, to rezultat tych obserwacji oraz wielu rozmów z mieszkańcami. Nie ma jednak wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania.

Chyba niekoniecznie działa to w centrum, gdzie nadal trudno postawić samochód na miejskim miejscu, i to w każdy dzień tygodnia.

Centrum jest popularnym miejscem w naszym mieście i z tego powodu trzeba się cieszyć. Należy pamiętać, że realizujemy inwestycje, dzięki którym powstaną nowe miejsca parkingowe. Wystarczy wspomnieć rozstrzygnięty przetarg na nowy parking podziemny pod parkiem Centralnym. Śródmieście nie jest z gumy i miejsc parkingowych jest tyle, ile jest możliwości. Nieustannie będziemy zachęcać mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków transportu, z komunikacją miejską na czele - w ten sposób można szybko dostać się do centrum z każdej gdyńskiej dzielnicy, bez martwienia się, czy będzie, gdzie zaparkować.

Nie ma wątpliwości, że dzięki wprowadzeniu śródmiejskiej strefy i okolicznych stref, można szybciej znaleźć wolne miejsce do zaparkowania
Przenieśmy się ze Śródmieścia chociażby do Orłowa. Tamtejsi mieszkańcy są zdenerwowani tym, że muszą płacić niemałe stawki za postój przez cały rok, choć tak naprawdę samochody z zewnątrz parkują tylko w sezonie letnim. Może warto było pomyśleć nad podziałem w okołośrodmiejskich strefach na miesiące, kiedy trzeba płacić i takie, kiedy opłaty nie obowiązują.

Nie było takiego pomysłu, by dzielić płatność na miesiące. Mam kontakt z wieloma mieszkańcami strefy na terenie Działek Leśnych czy Grabówka, którzy chwalą wprowadzenie opłat. Np. mieszkańcy ul. Warszawskiej chwalą sobie wprowadzenie strefy, samochody przestały zajmować chodniki, co spowodowało zwiększenie przestrzeni dla pieszych.

Uporządkowaliśmy parkowanie w tych dzielnicach, choć nie ukrywam, że były błędy projektowe, bo przy takim obszarze są nieuniknione. W większości poprawialiśmy je. Przykładem są Działki Leśne, gdzie ostatnio po spotkaniu z radnymi dzielnicy zleciliśmy poprawki oznakowania i nastąpią zmiany.


Niedawne zmiany w kierownictwie Zarządu Dróg i Zieleni to pokłosie zamieszania ze strefą? Przypomnę, że odszedł Andrzej Ryński, a wcześniej dyrektor, Wojciech Folejewski, który na odchodne wymienił zmiany w parkowaniu wśród swoich sukcesów.

Nie. Zmiany w ZDiZ nie mają żadnego związku z wprowadzeniem strefy ani pracą na urzędniczych stanowiskach.

Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie. Zmiany zasad parkowania będą poddane pod głosowanie na lutowej sesji rady miasta, kiedy odbędzie się dyskusja w tej sprawie.
A jak reagujecie na zarzuty prokuratury okręgowejRzecznika Praw Obywatelskich dotyczące zmian w parkowaniu? Prokuratura twierdzi, że rozszerzając w zaproponowany sposób strefę parkowania naruszyliście prawo - przepisy ustawy o drogach publicznych oraz Konstytucję RP. Z kolei RPO pisze w skardze m.in., że uchwała jest dyskryminująca, bo dostęp do tańszych abonamentów mają tylko ci mieszkańcy, którzy są zameldowani na obszarze strefy, są właścicielami samochodu lub mają go w leasingu czy wynajmie.

Prokuratura zgłosiła podobne wnioski i zastrzeżenia, które złożyła w Warszawie, a przypomnę, że tam sąd odrzucił wszystkie zastrzeżenia. Jeśli chodzi o wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, to powinien być usatysfakcjonowany, bo zmieniamy uchwałę dotyczącą płatnego parkowania w tym miesiącu. Po skardze RPO odpisaliśmy, że szerokie zmiany nastąpią w pierwszym kwartale, ale - jak wspomniałem na początku - planowaliśmy je wcześniej, jeszcze przed listopadem. Dopisujemy do katalogu coraz popularniejszą tzw. umowę użyczenia samochodu, na którą wskazał rzecznik.

Jakie inne zmiany zostały zaplanowane w nowej uchwale?

Przede wszystkim chcemy uprościć strefy płatnego parkowania. Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne. Od nowego roku nie korzystamy już z usług firmy Indigo Polska, która zajmowała się tymi parkingami. Od 1 stycznia są w naszej administracji. Po przyjęciu uchwały przez radnych wejdą, w zależności od lokalizacji, do strefy dzielnicowej lub śródmiejskiej.

Co było powodem rozstania?

Nie byliśmy zadowoleni z ich usług. Mieszkańcy przychodzili z reklamacjami do ZDiZ, gdzie nie mogliśmy pomóc, odsyłając do firmy, która z kolei podchodziła do sprawy mocno "księgowo", do czego oczywiście miała prawo. Roczna umowa wygasła i zdecydowaliśmy się przejąć parkingi, włączając je do dwóch stref. Również dzięki tej decyzji, parkowanie w Gdyni będzie znacznie łatwiejsze.

Jeśli radni poprą zaproponowane na najbliższej sesji lutowej zmiany, to wkrótce zaczną obowiązywać dwie strefy: śródmiejska i dzielnicowa - bez rozróżniania na poszczególne dzielnice. Znikają też osobne parkingi zewnętrzne.
Czy po powstaniu dwóch stref i zakończeniu funkcjonowania zewnętrznych parkingów skończą się problemy kierowców, którzy płacili więcej niż powinni za parkowanie, a i tak dostawali wezwanie do zapłaty, bo często nie ze swojej winy pomylili kolory i nazwę stref?

Tak. Gdy ktoś stanie w śródmiejskiej i zapłaci za postój, będzie mógł parkować na tej w podstawie dzielnicowej strefie. Na odwrót nie będzie to możliwe, bo śródmiejska jest droższa. Ale stając w Orłowie będzie można parkować także np. na Wzgórzu. Uproszczona zostanie także nawigacja w aplikacjach.

Dodatkowo rozszerzamy też abonament graniczny do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Ułatwi to sprawę chociażby kierowcom spoza strefy, ale mieszkającym tuż obok jej granicy, którzy nie mogli wykupić abonamentu dla mieszkańca.

Co z sobotami i niedzielami? Dalej trzeba będzie płacić za postój w śródmieściu?

W soboty tak, ale w niedzielę zmieniamy zasady, dając możliwość parkowania za darmo mieszkańcom naszego miasta. Wprowadzamy tzw. identyfikator mieszkańca dla osób zameldowanych w Gdyni i płacących podatki oraz posiadających samochód. Dokument z numerem rejestracyjnym będzie ważny przez rok. Upoważni ich posiadaczy do parkowania w niedzielę za darmo.

Cennik za parkowanie, o który także dopytuje prokuratura, pozostaje bez zmian?

Tak. W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.

W kwestii opłat za postój nic się nie zmienia. Ujednolicamy za to tzw. opłatę dodatkową za brak opłaconego postoju. Będzie wszędzie taka sama i wyniesie 150 zł.
Ile Gdynia zarobiła od 1 lipca na zmianach w strefie parkowania?

W całym ubiegłym roku wpływ ze strefy wyniósł ponad 20 milionów złotych, z czego ponad 14 milionów to wpływy od lipca, czyli od wprowadzenia zmian. Co bardzo ważne, większość wpływów ze strefy przeznaczana jest na inwestycje związane z zielenią, chodnikami, drogami dla rowerów czy transportem publicznym. Płacimy za parkowanie więcej, ale wszyscy na tym korzystamy, dzięki rozbudowywanej infrastrukturze, która z czasem będzie ważnym argumentem i zachętą do wyboru innych środków przemieszczania się po mieście niż samochód.

Nowe strefy parkowania w Gdyni: Cennik, abonamenty, zasady

Miejsca

Opinie (710) ponad 20 zablokowanych

  • Łucki i Szczurek zachecaja mieszkańców

    Do korzystania z alternatywnych środków komunikacji a wszystkie parkingi park and ride są płatne. Nie dość że muszę kupić bilet na SKM to jeszcze zapłacić za 10h parkowania. Normalnie Europa....

    • 34 1

  • Bardzo ciekawe

    Pan Łucyk ma najwyraźniej świetne samopoczucie i stara się, by się udzieliło innym. Tylko kto jeszcze kupuje te jego okrągłe zdania? Odpowiedź na brak parkingów w centrum Gdyni? Przecież podpisano umowę na podziemny parking w Parku Centralnym. Świetnie, od samego podpisania umowy jeszcze miejsc parkingowych nie przybywa, a ludzie, którzy muszą coś załatwić w centrum, mają problem z niedostatkiem miejsc teraz. Można było równolegle zapewnić inne miejsca, skoro konsekwentnie likwiduje się istniejące, ale to nie w Gdyni, bo po co? Druga perełka: jak to wszyscy korzystamy na wyższych opłatach za parkowanie. Przede wszystkim korzystają firmy zarządzające strefami i to w grubych milionach. Dla miasta zostaje tylko część tych pieniędzy, wpływ a zysk to dwie różne sprawy. Dlaczego pan Łucyk nie powie, ile miasto zarobiło relanie na tej podwyżce? Co za to zamierza stworzyć, na czym wszyscy skorzystają? Pomaluje kilka metrów pasa rowerowego na ulicy? Jeszcze kilka donic albo delfinków? Gdynia powoli staje się dla 3miasta złem koniecznym, kto może, wybiera inne miejsca na wypoczynek, a niezbędne sprawy stara się załątwić jak najszybciej. Czy do ludzi to dotrze przed kolejnymi wyborami?

    • 43 1

  • Bylem ostatnio przejazdem w Gdyni. (1)

    Swietojanska wymarła, lokale stoją puste. Ludzie jacyś tacy smutni, biednie ubrani. Co się dzieje ??

    Janusz z Żukowa

    • 61 3

    • Rzeczywiście przeniesiemy się do Żukowa na deptak & tereny rekreacyjne w odpowiednich strojach ?

      • 2 1

  • Nic niewnoszące gadanie

    Gdynia sama likwiduje miejsca parkingowe na śródmieściu wiec gdzie tu elastyczność, odpuszczenie płatności w weekend było by normalne. Warszawa nie pobiera opłat w weekendy a jest większa od Gdyni. Powinno być dla mieszkańców mieszkających w płatnej strefie za darmo, bo samochód to już nie luksus a muszę za to płacić że przed blokiem nie posiadam zamkniętego osiedla i muszę parkować na ulicy. Krótko mówiąc obojętnie jakie zabiegi będą robić urzędnicy zawsze będzie chodzić o kasę byle by się miastu na koncie zgadzało, a mieszkaniec w takim przypadku będzie na samym końcu

    • 35 1

  • Ciekawy pomysł braku opłat w niedzielę dla wąskiej grupy (1)

    No to w inne dni tygodnia należy zwolnić z opłat parkingowych osoby ze względu na ich przynależność rasową, narodową, wyznaniową, pochodzenie społeczne lub orientację seksualną. Tak będzie poprawniej.

    • 32 3

    • Wszyscy będziemy wykładali odpowiednie Indentyfikatory , a co z Imunitetami ?

      • 1 0

  • tylko zbiorkom nas uratuje (2)

    Samochód to przywilej - płacić! Koszt utrzymania dróg, rozjeżdzonej zieleni, korków, koszty ekologiczne, zdrowotne nas wszystkich...te opłaty to i tak żart!

    • 1 39

    • ... i właśnie dlatego, w ramach "zachęcania" Szczurek likwiduje połącznie i wycina kursy od 01.02.2022

      • 11 0

    • Napisał

      sowiecki człowiek

      • 1 0

  • W Gdańsku też powinni wprowadzić darmowe parkowanie w weekendy dla gdańszczan (3)

    • 4 9

    • Juz teraz nie jest tak latwo o wolne miejsce

      Powinni jeszcze podniesc stawki

      • 3 2

    • to jest wynik polityky wyprzedawania gruntow miejskich,

      kasy nie ma i bedzie brakować niedługo co raz wiecej, no bo jak utrzymać setki kierowników, dyrektorów i prezesów w spoklkach skrabu miasta i innych podległym urzedowi wdyzialom?
      Skad brac PLN na nagrody, trzynsatki, bony itp....?

      • 4 0

    • Gdańsk będzie miał natomiast podatek od nieruchomoścì liczony przy użyciu sztucznej inteligencji.To dopiero coś w porównaniu ze zwolnieniem z płatnego parkowania w niedziele.

      • 1 0

  • Redaktor o Orłowie, Łucyk o Grabówku

    Od roku nie zajrzałem do Centrum i tak pozostanie. Jak dla mnie ta część miasta może zdechnąć skoro mieszkańcy, w stosunku do Szczurka i ekipy, mają syndrom bitej żony.

    • 54 1

  • "To rezultat [...]rozmów z mieszkańcami" (1)

    Serio, ktoś rozmawiał z mieszkancami?

    • 58 0

    • Ze mną nikt nie rozmawiał

      Ale pewnie jestem nic nie znaczącym mieszkańcem. Mieszkam tu tylko 48 lat, mam tylko 3 nieruchomości w Gdyni i dwa zarejestrowane tu pojazdy. Pracuję w Gdyni od 26 lat i płacę tu podatki. Od pewnego czasu nie robię zakupów w mieście, nie korzystam z kultury, rozrywki i gastronomii w mieście, ba nawet nie chodzę na bulwar i zrezygnowałem z biegów nad morzem. Całe życie rodzinne i hobbystyczne przeniosło się poza miasto - bo centrum jest drogie i nie ma praktycznie nic do zaoferowania - poza odwiedzanym sporadycznie Teatrem Muzycznym.

      • 14 0

  • Parkowanie

    Jestem wlascielem mieszkania, często przyjeżdżam, płacę podatek od nieruchomości, dlaczego nie mogę wykupić abonentu dla mieszkańca, przecież nie będę blokować miejsca jak , kilka razy przyjeżdżam do lekarza czy załatwić niezbędne sprawy,

    • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane