- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (271 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza
Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.
Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy
Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.
Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki ![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.
- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.
Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.
Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.
Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.
Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa
Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?
W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
- Nowa Warszawska
- Nowa Bulońska
- linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz
Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:
Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.
Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
Opinie (420) 4 zablokowane
-
2018-09-14 05:07
Przeciez to brzmi jak czeski film
On wybuduje? Sam z łopatą?
Takie rzeczy zostawmy urbanistom, inżynierom ruchu... jakby obiecał powołanie jakiegoś eksperta który przeprowadziłby projekt udrażniania skrzyżowań, to brzmiałoby to lepiej
A ten sam kredkami na mapie pomalował tray tramwajowe- 11 6
-
2018-09-14 05:31
Płażyński, nie ośmieszaj się juz całkiem, pisuarze.
- 14 8
-
2018-09-14 05:46
Tramwaj przez łostowicką no chyba ktoś upadł na głowę...
- 13 5
-
2018-09-14 06:07
nie ma jak to kiełbasa wyborcza
tym bardziej, że pierwszy odcinek przedmiotowej linii już jest w budowie.
- 8 5
-
2018-09-14 06:08
Zagłosuję na Kacpra Płażyńskiego.
To człowiek z wizją rozwoju miasta i o czystych rękach.
Mam dość zamiatania pod dywan.- 13 20
-
2018-09-14 06:10
Gonić PO wca ,gonić KOD owca.na wschodnią stronę.
- 10 12
-
2018-09-14 06:10
Rządy szambiarza przez 20 lat doprowadziły do ruiny to jest najgorsza i najdroższa w kraju komunikacja nawet za komuny takiego syfu nie było
- 12 15
-
2018-09-14 06:13
(2)
Ubeckie, kodowskie poowskie śmiecie za miesiąc już będziecie kwiczec po wyborach
- 10 14
-
2018-09-14 06:30
Nie dla psa kiełbasa :)
PiS w Gdańsku chodzi kanałami i tak zawsze będzie.
- 5 3
-
2018-09-14 14:39
sr*ta tata szuru buru tak to brzmi
- 0 0
-
2018-09-14 07:15
Estakady na W-Z
Estakady w ciągu AK powinny być od lat. Może i trochę bardziej zakorkowalby się węzeł Grodecca, ale odkorkowaloby się południe Gdańska. Na wyjazd z Havla czy Lostowickiej nie trzeba byłoby czekać kilku lub kilkunastu zmian świateł.
- 7 1
-
2018-09-14 07:18
metro
Metro też Wam obiecał żeby tylko dorwać się do koryta? Współczuję tym, którzy w te bajki wierzą.
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.