• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza

Maciej Naskręt
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem. Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem.

Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.



Jak oceniasz pomysł stworzenia szybkiego tramwaju?

W czwartek, podczas specjalnie zwołanej konferencji, Kacper Płażyński, przedstawił pomysł budowy trasy tramwajowej tzw. szybkiego tramwaju, która miałaby połączyć dzielnice południowe z Wrzeszczem i stanowić nową alternatywę komunikacyjną dla 100 tys. osób zamieszkujących m.in. Ujeścisko, Orunię Górną czy Łostowice. Kandydat przyznał też, że w wypadku wygranej w wyborach nie zamierza odchodzić od dotychczasowych planów administracji Pawła Adamowicza i dokończy realizację ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.

Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. zobacz na mapie Gdańska Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. zobacz na mapie Gdańska Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.

- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. zobacz na mapie Gdańska Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.

Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego. Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego.

Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy



Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.

- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.

Szybki tramwaj wg. Kacpra Płażyńskiego from Trojmiasto.pl

Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska



Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.

- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.

Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.

Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.

Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.

Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza. Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza.

Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa



Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?

W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
  • Nowa Warszawska
  • Nowa Bulońska
  • linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:

Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.

Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych



Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • " W tym celu należy udać się do ministerstwa... (2)

    ... infrastruktury , aby uzyskać odstępstwo od przepisów "
    Ten człowiek nie wie co mówi! Droga hamowania tramwaju jest kilkakrotnie dłuższa od samochodu jadącego z tą samą prędkością! Wg pisu zasady są po to , aby je łamać. ..
    Co należy zrobić, aby usprawnić działanie komunikacji?
    1) Zweryfikować rozkłady jazdy , które wprowadzają w błąd pasażerów i zmuszają prowadzących pojazdy do jazdy na granicy przepisów i bezpieczeństwa
    2) Zlikwidować sprzedaż biletów u kierowców
    3) Zwiększyć ilość przystanków podwójnych
    Wg obecnych władz komunikacja miejska ma priorytet na skrzyżowaniach dzięki systemowi tristar . To jest kpina z ludzi! Wystarczy się przejechać tramwajami 4 i 11 w godzinach szczytu ulicą 3 maja , aby dojść do wniosku, że nasze władze wyrzuciły pieniądze w błoto.

    • 16 5

    • to nie jest łamanie przepisów (1)

      czasami w budownictwie zdarzają się sytuację gdzie ministerstwo daje zgodę na odstępstwa od przepisów i jest to zgodne z prawem

      • 1 4

      • Tu chodzi o bezpieczeństwo!

        Zwróć uwagę jak wcześnie tramwaj musi rozpocząć hamowanie , aby zatrzymać pojazd. Tym bardziej, że przyczepność na torach jest różna . Zwłaszcza jesienią w niektórych miejscach jest bardzo ślizgo , bardziej niż zimą ( przez liście).

        • 4 0

  • Grzelak = nie da się

    oby cię odsuneli od koryta...
    najlepsza akcja Grzelaka - jeżdżenie po gdańskich śmietnikach rowerem i kontrola czy mieszkańcy segregują śmieci... autentycznie taką akcje przeprowadził i jeszcze chwalił się tym wrzucając zdjęcia na FB, co to jest cymbał!

    • 7 13

  • Płażyński tam nie ma miejsca na tramwaj

    będą musieli wyburzać domy

    • 27 6

  • Pomysł fajny, oby tylko nie wyburzali starych kamienic we Wrzeszczu. (1)

    Brakuje mi w tym projekcie miejsc postojowych zamiast ścieżek rowerowych.

    • 7 5

    • To nie jego pomysł. Są już plany z kilkoma wariantami przebiegu

      • 1 0

  • Dobry żart

    Z Chałubińskiego do Wilanowskiej tramwaj jedzie obecnie ok. 8 minut w szczycie - widać, że nie jeździ komunikacją miejską obiecując 6 minut do Cmentarza. Tramwaje musiały by mieć też niezły promień skrętu, żeby wjechać na Kartuską - chyba, że ma być przesiadka w locie.
    PS. Przypomnę, że przy budowie obecnej trasy były podobne obietnice dot. przejazdu z pętli Świętokrzyska do Centrum - rano chyba się nie zdarza mniej niż 30 min.

    • 13 2

  • Kacperku, masz mocne parcie do koryta

    taki młody, a już taki pazerny

    • 24 7

  • i tak nikt nie zagłosuje na pis w gdanskU za to ze ukradliscie nam lotos i ostrzycie zabki na enegre won pisuary od gdanska!!!!!!!!!!!!!!!

    • 22 8

  • bedzie szybciej

    tramwaje jezdziły by szybciej gdyby zlikwidowac sprzedaz biletow i wyregulowac cykl swietlny z piorytetem dla komunikacji

    • 12 0

  • Pomysł nie jest zły... tylko skąd kasa?

    Co do samego projektu to zmodyfikowałbym dwa elementy:
    na początek tunel dla tramwaju - raz że tańszy niż estakada, dwa złagodziłoby % spadek linii tram na Łostowickiej.
    i druga najważniejsza rzecz to tramwaj zdecydowanie puściłbym wariantem Smoluchowskiego - GUMed i jego potężne centrum kliniczne zyskałoby bdb komunikację.

    • 1 5

  • Nowa politechniczna

    Czy podobnego projektu nie było jakiś czas temu? To żeś PISuarowcu zabłysnął....

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane