• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pływające hotele staną na Motławie w Gdańsku

Katarzyna Moritz
21 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja jednostek pływających, które mają stanąć na Motławie w Gdańsku, widok od strony kanału Na Stępce.
  • Wizualizacja jednostek pływających, które mają stanąć na Motławie w Gdańsku, widok od strony wyspy Ołowianka.
  • Rzuty projektowanych barek hotelowych.

Na kanale Na Stępce zobacz na mapie Gdańska przy wyspie Ołowianka mają stanąć trzy barki, a w zasadzie jednostki pływające, w których będą pokoje hotelowe z łazienkami i restauracje. Będą to pierwsze tego typu jednostki w Gdańsku.



Czy ustawianie tego typu jednostek pływających w centrum miasta to dobry pomysł?

W wyniku niedawno rozstrzygniętego przez miasto przetargu na kanale Na Stępce nie pojawią się zwykłe pomosty do cumowania niewielkich jednostek pływających, jak mogło wynikać z treści ogłoszenia.

Okazuje się, że ostatecznie staną tam trzy jednostki pływające, najbardziej odpowiadające charakterem barce, lecz bez własnego napędu. Będą one stanowić pływającą przystań wraz z restauracją i zapleczem hotelowym. Tego typu barki często spotyka się za granicą, ale są rzadkością w Polsce.

Czytaj też: Czy i gdzie w Gdańsku zacumuje pierwszy dom na wodzie?

Ustawi je spółka River Point z Gdańska, która wygrała licytację na teren przylegający do kanału Na Stępce, na wyspie Ołowianka. W związku z tym pracuje ona obecnie nad projektem "Przystań jednostek pływających związanych z funkcją turystyki na kanale Na Stępce".

Pływający hotel z widokiem na wodę

- Wzorujemy się na rozwiązaniach holenderskich i skandynawskich. Pływająca przystań będzie pełniła funkcję restauracyjną, noclegową oraz jako miejsce cumowania różnych jednostek pływających typu kajaki, rowery wodne, motorówki, łodzie itp. Wraz z zagospodarowaniem kanału Na Stępce nastąpi zagospodarowanie nabrzeża przy zachowaniu jego publicznego charakteru - wyjaśnia Kornelia Bargielska, prezes River Point Sp. z o.o.
  • Wizualizacje zagospodarowania kanału Na Stępce zaproponowanego przez firmę Floating Gdańsk, która nie wygrała licytacji.
  • Wizualizacje zagospodarowania kanału Na Stępce zaproponowanego przez firmę Floating Gdańsk, która nie wygrała licytacji.
  • Wizualizacje zagospodarowania kanału Na Stępce zaproponowanego przez firmę Floating Gdańsk, która nie wygrała licytacji.

Pływające hotele powstaną we współpracy z Politechniką Gdańską, z którą będą uzgadniane szczegółowe rozwiązania technologiczne oraz funkcjonalne. Wiadomo jednak, że jednostki pływające będą stały na betonowych pływakach (około 13 szt. o wymiarach ok. 3 na 12 m), które pozwolą na bezpieczne i wieloletnie ich użytkowanie.

Nie jest też wykluczone, że będą one tworzyć system modułowej platformy pływającej, z lekkiej konstrukcji stalowej, mający dwie kondygnacje, o wymiarach podstawy około 40 m długości oraz 12 m szerokości.

- Chcemy, żeby projekt był zgodny z ideą zwracania się miasta w stronę wody oraz zwiększył atrakcyjność turystyczną Gdańska i aby mieszkańcy oraz turyści zyskali nowe piękne miejsce do spędzania wolnego czasu - zapowiada Bargielska. - Jesteśmy firmą z Gdańska i chcemy, żeby nasze miasto mogło się poszczycić realizacją takiego projektu. Życie, praca i wypoczynek na wodzie to zupełnie inna jakość.
Planowany termin realizacji inwestycji to przełom roku 2018/2019. Technologia budowy jednostek pływających tego typu umożliwia prefabrykację ich części w hali produkcyjnej, a następnie przewożenie gotowych elementów drogą lądową, więc to, że z obu stron wyspy Ołowianka są obecnie niezwodzone mosty, nie będzie stanowiło problemu.

Miasto chciało barek i ogłosiło przetarg

Firma River Point oraz firma Floating Gdańsk dotarły do drugiego etapu przetargu organizowanego przez miasto na licytację działki przy kanale Na Stępce o powierzchni 358 m kw., wzdłuż wyspy Ołowianka. Miasto określiło w postępowaniu, że teren ten ma być przeznaczony do oddania w odpłatne użytkowanie w celu wykonania infrastruktury i korzystania z urządzeń do cumowania jednostek pływających, przy zachowaniu publicznego charakteru tej nieruchomości.

Czytaj też: Jaka przystań na kanale Na Stępce? Gdańsk analizuje oferty

Licytację ostatecznie wygrała firma River Point, która zaoferowała najwyższą cenę z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie - wyniosła ona 502 tys. zł (wartość wywoławcza nieruchomości wynosiła blisko 183 tys. zł).

Od wylicytowanej stawki będą naliczane opłaty, pierwsza z tytułu oddania do użytkowania gruntu wyniesie 25 proc. wylicytowanej wartości, ponadto firma będzie ponosić opłaty roczne z tytułu użytkowania gruntu, wynoszące 3 proc. wylicytowanej wartości nieruchomości.

- Spółka River Point musiała się zobowiązać do realizacji inwestycji w terminie pięciu lat, licząc od dnia zawarcia umowy oddania nieruchomości w użytkowanie, zgodnej z przedłożoną koncepcją programowo-przestrzenną oraz koncepcją architektoniczną jednostek pływających - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Teren ten ma trafić do inwestora najpierw na pięć, a docelowo może nawet na 35 lat.

W kanale ma się jeszcze zmieścić marina na 44 jednostki

Na kanale Na Stępce planowana jest także inna inwestycja w ramach programu Pętla Żuławska 2. Ma tam powstać, po przeciwnej stronie hotelowych barek, marina na 44 jednostki pływające. Będzie nią zarządzać Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, który nieopodal - przy ul. Szafarnia, także prowadzi miejską marinę.

Gdańsk zgłosił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego chęć uzyskania wsparcia finansowego między innymi dla zadania "Kanał Na Stępce - przebudowa Mostu Kamieniarskiego stałego na zwodzony i rozbudowa portu jachtowego".

- Otrzymaliśmy wstępną zgodę na realizację zadania o wartości do 8 mln zł - wyjaśnia Wołodźko.
Jednak całość inwestycji w kanale Na Stępce (razem ze zwodzeniem mostów Kamieniarskiego i kolejowego, budową mariny, pogłębieniem kanału, umocnieniem brzegów oraz otaczającym układem drogowym i zagospodarowaniem terenu) przekracza kwotę 90 mln zł. Tak dużą wartość inwestycji generuje pogłębianie płytkiego kanału, które na dodatek będzie związane z badaniami archeologicznymi wydobytej z niego ziemi.

W związku z tym miasto zdecydowało się w ramach pierwszego etapu przedsięwzięcia aplikować o dofinansowanie wykonania zwodzenia mostu Kamieniarskiego, który zostanie wykonany w pierwszej kolejności. W ramach działań komplementarnych, służących ożywieniu tego akwenu, podjęto także decyzję o zezwoleniu na wykonanie częściowego zagospodarowania kanału przez prywatnych inwestorów.

Kolejne działania inwestycyjne podejmowane przez miasto w przyszłości uzależnione będą od dostępności źródeł finansowania zewnętrznego oraz możliwości budżetowych.

W Gdyni hostel

W Gdyni kolejny raz z podobnej formy zakwaterowania można skorzystać w hostelu przy nabrzeżu obok Sea Towers zobacz na mapie Gdyni. Hostel Pepperland znajduje się na statku zacumowanym w tym roku z powodu planowanych prac na terenach Dalmoru do końca sierpnia.

W ofercie jest 15 pokoi - kabin dwuosobowych i dwie jednoosobowe.

  • Przy tym nabrzeżu mają do 2019 roku stanąć barki hotelowe na  kanale Na Stępce.
  • Kanał na Stępce jest obecnie zaniedbany, zarośnięty i płytki.
  • Powstanie nowa marina, a most Kamieniarski będzie mostem zwodzonym - to założenia programu Pętla Żuławska.
  • Kanał na Stępce.

Opinie (205) 3 zablokowane

  • ludzie zejdzcie z drogi bo pawełek płynie!

    • 4 0

  • Wiele mogę Adamowiczowi wybaczyć, ale zniszczenia architektonicznego okolic Motławy nie (1)

    najpierw ten Wasserfront - ohydne bloki nawet nie starające się nawiązać do architektury miejsca, pozostawienie tego absurdalnego komunistycznego wieżowca. Brak modrenizacji komunistycznych elewacji na Elbląskiej, wstawienie nieproporcjonalnego pogiętego pudła M2WŚ w panorama z Żurawiem, nieproporcjonalnie wysoki nowy Hotel na Stągiewnej, niespecjalnie urodziwy Sheraton wstawiony trochę bez sensu. Zniszczyłeś mój Gdańsk, Paweł

    • 12 2

    • 107 letnia barka

      zapraszam na stronę molendiep.pl Tu widać co Adamowicz wyprawia.. Olał nawet interwencje Marszałka Borusewicza.. Piękna barka stoi od roku na lądzie w Gdyni

      • 2 0

  • Tem czasem na peryferiach GD

    Dźwigi nadal nie podświetlone !!! miejsce wiążące się z miejscem kultu historycznym ,Narodowym Miejscem Gdańska dla całego Świata! mamy stocznie i będziemy mieć w GD choćby niezliczone elity POdkupczyków i lizusów chciały zetrzeć w pył i zrównać z ziemia! Dźwigi Pozostaną

    • 4 1

  • No ja wysiadam

    • 2 0

  • fajne sąaaa!! bardzo ładne

    • 0 3

  • Ja jestem za......

    Gdańsk to miasto przemysłowe, ale też turystyczne. Kanał na stępce to dzisiaj miejsce zapomniane przez boga i ludzi. Przechodniu jak tam nie byłeś, to nie pisz.

    • 1 4

  • Pani Kasiu

    Jak mówił Egon jest klawo jak cholera

    • 3 0

  • Molendiep - zabytkowa holenderska barka mieszkalna z 1909 roku (1)

    Na stronie molendiep.pl opisuję jak miasto (Adamowicz, Płonka) zgnoili mój prywatny projekt zakotwiczenia na nie używanym fragmencie Kanału Raduni historycznej, 107 letniej barki mieszkalnej. Wszystko jest opisane w zakładce walka z wiatrakami
    Pomimo entuzjastycznej zgody Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zgody spółki miejskiej Melioracje Gdańskie SA na postawienie barki na Kanale Raduni, zgody (warunków przyłączenia) wodociągów i kanalizacji - miasto z uporem godnym lepszej sprawy odmówiło dzierżawy dna pod lustrem wody w obrysie barki.
    Barka mogła przypomnieć historyczne związki Holandii i Gdańska ..być zabytkiem nowego muzeum II WS (barka była zarejestrowana przez hitlerowskie wojska okupacyjne w Holandii do wykorzystania do celów militarnych).
    Zdjęcie barki w wydanej w USA w latach siedemdziesiątych nieoficjalnej biblii domów na wodzie prezentuje typowe jednostki holenderskie.
    Podniesienie Polskiej flagi miało być uroczystością przeprowadzoną wspólnie z Ambasadą Królestwa Holandii w święto narodowe tego państwa i miało uświęcić obchody kulturalne ich prezydencji w Unii Europejskiej, a żona Ambasadora uznała za zaszczyt bycie jej matką chrzestną (miało to być w kwietniu tego roku).
    Wydział Skarbu Państwa UM szuka najbardziej debilnych i kłamliwych argumentów na nie ..a nikt nawet nie chciał zobaczyć barki.
    Nie wyciągałem pieniędzy z miasta ..nie chciałem ani złotówki, a za dzierżawę chciałem płacić. Barka miała być udostępniana zwiedzającym podczas zlotów żaglowców itp.
    Zapraszam na stronę ..a barkę mam zamiar wystawić na sprzedaż (jeszcze jestem na statku więc nie mogę tego zrobić teraz)

    • 7 0

    • niechciana barka mieszkalna

      Pańska barka nie jest zbudowana pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska, ani nie jest członkiem PO i dlatego nie można znaleźć miejsca.
      Inne ładniejsze barki zajmą jej miejsce w mediach i będą reprezentować Gdańsk w centrum starego miasta.

      • 0 0

  • trojmiasto.pl -znowu wtopa.

    "staną tam trzy jednostki pływające, najbardziej odpowiadające charakterem barce, lecz bez własnego napędu". To zdane sugeruje, że barka jest jednostką posiadającą obligatoryjnie z definicji własny napęd. Tak nie jest. Barka może posiadać napęd, ale nie musi, barki holuje się bądź pcha. Czy Wy nie macie jakiś konsultantów do spraw morskich, obeznanych w tematyce, wystarczy raz przeczytać tekst i błędy merytoryczne się wyłapuje. W każdym tekście dotyczącym spraw morskich są jakieś byki. Tak nie można, ja stanowczo protestuje. W logo macie "mewę" co jednoznacznie wskazuje na charakter portalu, a jako marynarzowi -wstyd mi za Was!

    • 4 0

  • POpaprańcy robią wszystko aby PiSlam wygrał wybory

    Gdańsk miastem knajp i burdeli!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane