- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (256 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (304 opinie)
Po ataku zimy w Trójmieście. Co zawiodło?
Po ubiegłotygodniowym ataku zimy w Trójmieście na drogach znów było... gorąco. Wielu kierowców utknęło w korkach nawet na kilka godzin, a z podjazdem pod śliskie i zasypane ulice na górnym tarasie duże problemy miały autobusy i ciężarówki. Czy do ataku zimy można się było lepiej przygotować?
Pech chciał, że załamania pogody miały miejsce w czasie porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Dlatego nawet kursujące po Trójmieście pługi nie były w stanie udrożnić najważniejszych dróg.
Zobacz także: Kierowcy pługów apelują: nie zajeżdżajcie nam drogi
W korkach stali zarówno podróżujący głównym ciągiem komunikacyjnym, jak i ci, którzy próbowali wyjechać bądź wjechać na osiedla. Stanęła obwodnica, ogromne problemy wystąpiły na południu i zachodzie Gdańska.
Na podjazdach na górny taras stanęły autobusy komunikacji miejskiej - kilka autobusów zablokowało ruch na Jaśkowej Dolinie , stać trzeba było też na Słowackiego , Kartuskiej między Nowolipiem a Jasieniem, górnych odcinkach Małomiejskiej i Świętokrzyskiej (w tym przypadku na zakręcie przed Kowalami utknęło kilka ciężarówek).
- W takich warunkach jak w środę i czwartek kluczowe są umiejętności kierowców. Najważniejsze jest wyczucie, a więc główna zasada starej, dobrej szkoły z lat 90. - mówi pan Marek, kierowca z prawie 30-letnim stażem w komunikacji miejskiej w Gdańsku. - Przegubowe autobusy mają napęd na trzecią oś, trzeba w nich uważać przy dodawaniu gazu, bo gdy zrobimy to zbyt gwałtownie, autobus się "złamie" wpół, a elektronika odbierze kierowcy dalszą możliwość działania. Autobusy są wyposażone w systemy bezpieczeństwa i wspomagające kierowcę np. przy ruszaniu czy hamowaniu w trudnych warunkach. Trzeba z tego jednak umiejętnie korzystać, a nie wszyscy to potrafią. I potem są takie "kwiatki", jak w czwartek na Jaśkowej Dolinie.
Zobacz także: Obwodnica bez ciężarówek przy śnieżycy?
Trzeba pamiętać, że autobusy i trolejbusy w Trójmieście jeżdżą na całorocznych, uniwersalnych oponach. Jeśli ogumienie nie jest zużyte, powinno zapewnić kierowcy komfort jazdy.
O ile stan ogumienia autobusów może być kontrolowany przez przewoźników codziennie, to ciężarówki kontrolowane są jedynie wyrywkowo. A przez "łyse" opony ciężarówek zmierzających do portu spore zamieszanie było w ubiegłym tygodniu np. na łącznicach Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni.
Na pozostałych trasach też idealnie nie było, ale o paraliżu Gdyni trudno było mówić.
- W Gdyni jedyne kłopoty wystąpiły na ul. Kapitańskiej, która w razie braku możliwości przejazdu ul. Komandorską jest traktowana jako trasa objazdowa. W czwartek po obu stronach jezdnia była zastawiona przez zaparkowane samochody i autobusy miały kłopot, by tamtędy przejechać - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Czy są jakieś recepty, które pozwoliłyby uniknąć takiej sytuacji jak w ostatnim tygodniu? Propozycji jest kilka:
Łańcuchy na kołach autobusów - trzeba pamiętać, że ich założenie w warunkach zimowych nie jest takie proste. Ponadto, przydają się one głównie na zaśnieżonych drogach, np. w górach czy lasach (stosuje się je przede wszystkim w krajach, gdzie nie sypie się soli na jezdnię). Lód, błoto pośniegowe czy już goła nawierzchnia asfaltowa zmuszają kierowców do zatrzymania się i zdjęcia łańcuchów. Łatwo sobie wyobrazić, że w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej ciągłe zatrzymywanie pojazdów, zakładanie i zdejmowanie łańcuchów generowałoby gigantyczne przestoje i jeszcze większy paraliż na drogach. Tym bardziej, że jazda po asfalcie na łańcuchach grozi nie tylko ich zerwaniem i uszkodzeniem auta, ale i mandatem od policji.
Zakaz jazdy ciężarówek przy dużych opadach śniegu - przypomnijmy, że ciężarówki utrudniały w czwartek ruch na Obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska. Wiele z nich nie mogło sobie poradzić z jazdą po gdyńskim, pofałdowanym odcinku obwodnicy. Kto jednak miałby decydować o zakazie ich wjazdu na tę drogę w przypadku śnieżycy? Policja? Służby miejskie? Wszystkich wjazdów zamknąć nie sposób, zwłaszcza przed tymi, którzy już są na drodze.
Zobacz także: Sobotni paraliż wokół centrów handlowych w Trójmieście
Funkcjonowanie systemu Tristar - po lipcowej ulewie pisaliśmy, że system nie widział tego, co dzieje się na drogach i nie reagował na zalane ulice czy nieprzejezdne torowiska tramwajowe.
Jak było tym razem?
- System działał normalnie. Problemy z zimowym utrzymaniem dróg polegają na tym, że trudności z przejazdem występują na tych drogach, gdzie systemu Tristar nie ma, a więc węższych drogach lokalnych, osiedlowych, stromych podjazdach. Jak powstanie tam korek, to prędzej czy później utknie w nim także pług czy piaskarka. Tam, gdzie udało się działać prewencyjnie - zrobiliśmy to. Np. by rozładować korki i zminimalizować utrudnienia wyłączaliśmy sygnalizację w Kowalach czy na Jasieniu - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Opinie (370) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-09 19:25
balwanow nie brakuje
spadnie troche deszczu problem sniegu problem dopoki Gdanskiem rzadza karierowicze z po a nie fachowcy zawsze mieszkancy beda cierpiec z powodu nie kompetencji obecnych wladz spolek odpowiedzialnych za porzadek i lad na ulicach ii chodnikach Gdanska
- 9 0
-
2017-01-09 19:26
Budyn i wszystko jasne.
- 12 0
-
2017-01-09 19:33
(1)
Nie ma kto odśnieżać ?To może nieroby z Kurkowej niech zarobią na swoje utrzymanie, a nie za nasze podatki w ceplutkich celkach i wielka łacha że coś ma zrobić.Albo mu objadek nie pasuje .Jedna reguła powinna być w więzieniach "Kto nie pracuje ten nie je!"
- 19 0
-
2017-01-10 06:34
Po raz kolejny, alimenciarzom rozdać łopaty!
- 1 0
-
2017-01-09 19:40
Artykuł dotyczy jeżdżących (3)
Kto zerknie, w czym brną piesi??? Na chodnikach, przejściach dla pieszych - powyżej kostek w czarnej słonej paćce - buty i spodnie do kasacji po sezonie. Jak wyglądają perony SKM (oczyszczone pół metra od krawędzi, dalej breja, np. Przymorze), schody i tunele? Mamy tylu bezrobotnych... To jest smutne, ale z żalem wspominam, gdy ludki z małymi wyrokami za chuligaństwo szli do łopaty na ulicach... A śnieg był wywożony z miasta na peryferie ciężarówkami.
- 18 0
-
2017-01-09 19:42
Twój mózg raczej brnie... lepiej nie napisze w czym (2)
- 0 11
-
2017-01-09 19:47
Ale o co Ci chodzi konkretnie? (1)
Bo nie widzę argumentów rzeczowych, Anonimie
- 7 0
-
2017-01-09 19:54
Śnieg źle, breja źle
Kup normalne zimowe obuwie, a nie jakieś qui po quo. Nie bedziesz po sezonie kasować go.
Kilkanaście cm śniegu i dramat.
Dawniej spadało po 50-60 cm w ciągu nocy i ludzie jakoś sobie radzili. Teraz sami inwalidzi.- 1 9
-
2017-01-09 19:41
Ludzie! Jest styczeń! Jest zima! Ogarnijcie się! (5)
Przecież to tylko kilkanaście cm śniegu, a Wy zachowujecie się jakby to była katastrofa. Jakby śnieg spadł w Polsce pierwszy raz w ogóle, albo pierwszy raz od 50 lat.
To jedna kobita narzeka, że w codziennym obuwiu się nie da, że śniegowce musi mieć. A na co dzień to chodzi w sandałach? Że breja jej kozaki zniszczyła. Ale breja jest od soli. Sól sypie się by nie było ślisko. Jakby nie sypali soli to by narzekała że ślisko i że nie kozaki zniszczone, tylko nogi złamane.
Jak słucham/czytam takie pitolenie, to nie dziwie się, że w tym kraju jest taki syf. Bo jak ma się taki tok myślenia to inaczej nie może być. Przecież kępa trawy ma więcej rozumu.- 16 8
-
2017-01-09 19:52
Wystarczyłoby ten śnieg usunąć (2)
Jak liście lecą z drzew, to nikt ich solą nie wypala, tylko przychodzą ludzie z grabiami.
- 5 3
-
2017-01-09 19:58
Ale w ciagu 5 dni w całym mieście liści nie wywiozą. To samo ze śniegiem. (1)
- 3 1
-
2017-01-10 11:11
Ale większość chodników jest gdzieś, przy czymś
Miasto tego samo nie ogranie, ale prawie wszędzie są jacyś operatorzy, właściciele, którzy powinni się tym zająć. W ten sposób można naprawdę szybko doprowadzić ciagi piesze do względnego stanu.
- 1 0
-
2017-01-09 19:53
A co ze schodami na kładkach dla pieszych? (1)
Są zawalone breją. Ma sobie ktoś kark skręcić? To trzeba odgarnąć! Schody do/z tuneli - to samo.
A zamiast obrażać - zaproponuj swój sposób.- 4 2
-
2017-01-09 19:56
Może wystarczy iść uważnie?
Złapać się poręczy?
- 3 3
-
2017-01-09 19:46
Urzędnik (1)
Media które nadmuchujące i robiące jakiś dramat jakby kiedyś nie było zimy !!! Media które chorobliwie zapraszają SMS do udziału i pisanki ojeju co się dzieje na drogach piscie proszę - o co ma się dziać leży śnieg !!!!!
- 5 1
-
2017-01-09 19:49
Zima tak - bałagan nie
Jak Ci się mąka w kuchni rozsypie to nie posprzątasz, bo przecież co roku są święta?
- 3 1
-
2017-01-09 19:47
dziury na obwodnicy (1)
co 100 metrów
- 5 1
-
2017-01-09 20:54
Jakie q...a dziury na obwodnicy?
O czym ty piszesz?
Dziurę to masz w d....e pieniaczu.
Masz chociaż samochód?
A kolejni idioci przytakują.
Dlatego tak łatwo naszczuć jednych na drugich w tym kraju.- 1 1
-
2017-01-09 19:53
A teraz co???Koniec zimy??? (3)
Dlaczego nikt nie spycha tego błota pośniegowego?
- 20 0
-
2017-01-09 21:26
Oszczędności i optymalizacja kosztów (1)
- 1 0
-
2017-01-10 17:13
Musi być na ecs.
- 0 0
-
2017-01-10 18:22
czekają na odwilż....
jeszcze kilka dni poczekają i mają problem z głowy.
- 1 0
-
2017-01-09 20:02
droga wojewódzka numer 221
makabra nie odśnieżona na odcinku kowale kolbudy śliska nawierzchnia poprostu lodowica na drodze tak było wczoraj
- 8 1
-
2017-01-09 20:06
Atak klon..zimy byl w srode - czwartek... a tym czasem w poniedzialek - syf, blocko, zaspy (3)
nie odsniezone chodniki jezdnie!!! drogi rowerowe - nic ! nie ruszone! To za co placimy???? Powinno byc wy li za ne wszystko, a oni tylko sol wala i to na glownych, az kapie... co to ma byc?
- 13 1
-
2017-01-09 21:27
To jest gdański model zarządzania :)
- 1 1
-
2017-01-09 22:36
ą,ę,ź nie używasz. Piszesz z Norwegii ? (1)
- 0 0
-
2017-01-09 23:55
jeszcze w szkole nie bylo. z reszta co ci do tego;
z e sr*jtfoba pisze;p
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.