• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po bilet w SKM-ce tylko przednimi drzwiami

Rafał Borowski
17 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widniejąca na bilecie "opłata dodatkowa" to tak naprawdę synonim mandatu za przejazd bez biletu. Kupienie biletu u kierownika pociągu w SKM kosztuje 2 zł 80 groszy. Widniejąca na bilecie "opłata dodatkowa" to tak naprawdę synonim mandatu za przejazd bez biletu. Kupienie biletu u kierownika pociągu w SKM kosztuje 2 zł 80 groszy.

Chcesz kupić bilet na SKM w pociągu? Wsiadaj wyłącznie przednimi drzwiami. W innym wypadku, nawet gdy masz dobre intencje, zapłacisz mandat.



Zasada jest taka: wsiadaj do SKM-ki ze skasowanym biletem. Kupić możesz go w kasie, biletomacie lub smartfonie, przez jedną z kilku aplikacji. Nie masz biletu? Wsiadaj wyłącznie przez pierwsze drzwi, tuż obok maszynisty. W innym wypadku grozi ci "mandat", który kolejarze określają jako "opłatę dodatkową".

W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety SKM?

Przekonała się o tym kilka dni temu Hanna Wilczyńska-Toczko, reportażystka Radia Gdańsk. Na swoim facebookowym profilu opisała sytuację, gdy otrzymała mandat w Szybkiej Kolei Miejskiej, podczas jazdy z Gdyni do Gdańska.

- Wracamy pociągiem z rowerami z Władysławowa. Wysiadamy w Gdyni i pędzimy na peron SKM. Tłum. Nadjeżdża kolejka. Z trudem ładujemy rowery do ostatniego wagonu. Nie mamy biletów. Kolejka rusza, a ja przeciskam się przez wózki, rowery, bagaże, żeby znaleźć konduktora i kupić bilety. Pojawiają się dwaj jegomoście z identyfikatorami. Co za ulga! Dopadam do nich, radośnie komunikując, że właśnie wsiedliśmy i chcielibyśmy kupić bilety. "To Pani wsiadła do kolejki bez biletu?"- równie radośnie, z błyskiem w oku pyta jeden z jegomości, którzy okazali się być "kanarami". Mina mi rzednie - pisze dziennikarka.
Jak nietrudno domyślić się - a raczej jak zapewne doświadczył na własnej skórze niejeden czytelnik - sytuacja zakończyła się poniesieniem opłaty wielokrotnie większej, niż gdyby pasażerka wsiadła do pociągu z ważnym biletem. Tłumaczenia na niewiele się zdały.

- Tłumaczę, że się spieszyliśmy i właśnie chcę kupić. "Dopłata dodatkowa 40 zł od biletu" - oznajmia z satysfakcją - "W kolejce nie można kupić biletu, trzeba znać przepisy!" - dodaje i drukuje dwa bilety - każdy po 45,50 zł. Nie wiedziałam, że w SKM nie mogę kupić biletu, tak jak mogę w PKM-ce, autobusie, czy tramwaju. Rzadko jeżdżę. "Gdybyście byli obcokrajowcami, moglibyście kupić bilet w SKM. Ale nie jesteście" - rzuca na odchodnym rozpromieniony jegomość z identyfikatorem, kasując ponad 90 zł. W tym momencie pożałowałam, że nie jestem obcokrajowcem. Dziwne przepisy. I bezduszność, brak życzliwości Panów kontrolerów - uzupełnia pani Hanna.

Jakie są możliwości zakupu biletu przed wejściem?



40 zł za sprzedaż biletu w pociągu - to musi dziwić. Przecież taka usługa kosztuje zwykle znacznie mniej, wiedzą o tym wszyscy, którym zdarza się kupować bilet u maszynisty.

Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę.

Po pierwsze: w pociągu SKM można kupić bilet u kierownika pociągu i w zależności od sytuacji (o czym poniżej) kosztuje to 2 zł 80 gr lub nie kosztuje nic. By to jednak uczynić, trzeba wsiąść pierwszymi drzwiami i od razu ustawić się w kolejce. Próba kupna biletu z taką dopłatą w każdym innym miejscu pociągu skończy się niepowodzeniem.

40-złotowa opłata nałożona na panią Hannę nie była opłatą za wydanie biletu w pociągu SKM, lecz zwykłym mandatem za jazdę bez biletu - choć w kolejowym nazewnictwie takie słowo nie istnieje.

Gdyby napotkanym kontrolerom pani Hanna po prostu oświadczyła, że nie ma biletu, kontrola zakończyłaby się z identycznym skutkiem.

- Pasażer powinien wsiąść do pociągu już z ważnym biletem. Te papierowe należy wcześniej skasować. Jeśli jednak pasażer chce kupić bilet u kierownika pociągu, powinien wsiąść przednimi drzwiami [licząc od czoła pociągu - przyp. red.]. Jeżeli na przystanku jest czynna kasa SKM, kierownik dolicza do ceny biletu opłatę dodatkową w kwocie 2 zł 80 groszy. Jeżeli na przystanku nie ma czynnej kasy, kierownik wypisuje bilet po normalnej cenie. Poza tym, jest wiele innych możliwości kupna biletu, np. w biletomacie czy w smartfonie za pośrednictwem aplikacji SkyCash, portalu Koleo czy wreszcie naszej stronie internetowej - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Kontroler sprawdzający bilety w SKM przekonuje, że jedyne sensowne rozwiązanie jeśli przewoźnik chce, by pasażerowie rzeczywiście kasowali bilety.

- Nie neguję prawdomówności tej pani i zakładam, że rzeczywiście chciała kupić bilet. Gdyby jednak pozwolić na sprzedaż biletów SKM w każdym miejscu składu, to proszę pomyśleć, ilu pasażerów wsiadałoby z tyłu, by następnie przeciskać się przez cały pociąg, by "kupić bilet". Każdy jeżdżący regularne bez biletu tłumaczyłby się w ten sposób. Ilu z nich zdążyłoby wysiąść, zanim dotarliby do kierownika pociągu? Dlatego nie można się na to zgodzić - przekonuje.

Trzy stawki "mandatu" za jazdę bez biletu



To, na co warto zwrócić uwagę, to znaczna różnica pomiędzy opłatą dodatkową - potocznie nazywaną mandatem - płaconą na miejscu kontrolerowi a tą płaconą w terminie późniejszym.

Jeśli podobnie jak pani Hanna uiszczamy opłatę dodatkową na miejscu, w pociągu SKM, wynosi ona 40 zł. Opłata dodatkowa uregulowana w ciągu 7 dni na podstawie wystawionego przez kontrolera wezwania do zapłaty wynosi 88 zł. Jeśli zapłacimy za bilet jeszcze później, stawka wzrośnie do 160 zł.

Jak sama nazwa wskazuje, do każdej opłaty dodatkowej należy oczywiście doliczyć koszt biletu, który pasażer powinien mieć w chwili przeprowadzenia kontroli. Więcej informacji na temat opłat dodatkowych można uzyskać na stronie www.skm.pkp.pl.

Miejsca

Opinie (732) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Trzeba dodać, że ten wymóg nie dotyczy osób niepełnosprawnych. Na szczęście niepełnosprawni nie muszą wsiadać z przodu, mogą kupić bilet u kontrolera bez dodatkowych opłat.

    • 4 1

    • a co z opiekunem? (1)

      • 1 0

      • tak samo, razem wsiadaja i razem kupuja u kontrolera

        • 1 0

  • w Skm

    trzeba zadbać o czystość ,lepiej prać te brudne siedzenia ,kasę macie i to nie małą ,strach na tym siadać.

    • 6 2

  • Sam byłem swiadkiem

    jak ok 2 tygodnie temu rodzina (pewnie spędzająca tu urlop) wsiadła do pociągu SKM w Sopocie i nie skasowala biletów (posiadali bilety, ale ich nie skasowali). Kontroler po krótkiej namowie ze strony rodziny zdecydował się sprzedać im bilety po normalnej cenie. Byłem też świadkiem jak chłopak (też przyjezdny) jadący bez skasowanego biletu (bo przecież jedne się kasuje a inne nie...) nie miał tyle szczęścia i hiena w przebraniu z napisem SKM od razu dowalila mu 'oplate' dodatkowa, pewnie tylko dlatego że był przejezdnym frajerem który myślał że by wsiąść do skmki to wystarczy tylko kupić bilet. Hieny latem polują na łatwą zwierzynę, ale jak widać czasem swoje można wywalczyć jak hiena ma jeszcze jakieś resztki mózgu.

    • 3 10

  • Kasy są i kilometrów kolejki też.... pkp skm itp to stan umysłu.....

    • 3 4

  • Niestety Renoma była w prawie... chociaż to prawo jest wredne i w sumie wątpliwe (5)

    płata dodatkowa jest określona w Cenniku Usług Przewozowych (Dział II kod 113 p. 2):

    "Opłata za wydanie w pociągu biletu
    Za wydanie w pociągu biletu na przejazd (...) po wejściu wyłącznie przez pierwsze drzwi do pierwszego wagonu licząc od czoła pociągu (...) - 2,80 zł (...)"

    czyli tylko pierwsze drzwi.
    Nadrzędny dokument - Regulamin Przewozu Osób, Rzeczy i Zwierząt stanowi (art. 7 p. 13):

    "Podróżny, który przed rozpoczęciem podróży nie nabył biletu na przejazd (w kasie biletowej, pla-
    cówce upoważnionej do sprzedaży biletów, w automacie biletowym lub za pośrednictwem telefonu
    komórkowego), albo nie skasował biletu kartkowego, może nabyć bilet lub odpowiednio skasować
    bilet kartkowy do kasownika również w pociągu u kierownika pociągu/konduktora/osoby upoważ-
    nionej do kontroli. Za skasowanie biletu w pociągu pobiera się opłatę w wysokości określonej w
    Cenniku usług SKM (...) Za wydanie biletu w pociągu pobiera się opłatę w wysokości określonej
    w Cenniku usług SKM (...)"

    • 4 2

    • Renoma była w prawie - wątpliwości (1/2) (3)

      Jednak nie jestem przekonany, czy Renoma była w prawie:

      Regulamin nie nakłada obowiązku wsiadania przednimi drzwiami. Cennik określa opłatę pobieraną w przypadku wejścia pierwszymi drzwiami od czoła, natomiast nie określa opłaty pobieranej w razie wejścia innymi drzwiami. Opłata dodatkowa, którą nałożona na bohaterkę a artykułu, dotyczyła przejazdu bez ważnego dokumentu przewozu. Moim zdaniem, w sytuacji, gdy pasażer okazuje zamiar nabycia biletu zgodnie z Regulaminem, to nie ma sytuacji przejazdu bez ważnego biletu. Sugerowałbym:
      1. Pozwolić się spisać (dla uniknięcia problemów związanych z ewentualnym zatrzymaniem przez Renomę i wezwaniem policji w celu ustalenia tożsamości - szkoda czasu i nerwów na to)
      2. Zanotować czas zdarzenia i numer służbowy kontrolera (kontroler musi umożliwić odczytanie jego identyfikatora)
      3. Uważnie przeczytać to, co kontroler daje do podpisu.
      4. Na formularzu wezwania do zapłaty, znaleźć pole "Uwagi podróżnego" i wpisać: "Zgodnie z Regulaminem Przewozu szedłem / szłam do kierownika pociągu w celu nabycia biletu"
      5. Zaproponować zapłacenie ceny biletu wraz z opłatą dodatkową za jego wydanie (czyli te 2,80 zł)
      6. Jeśli kontroler będzie upierał się przy zamiarze wręczenia wezwania do zapłaty: na formularzu znaleźć pole odmowa odbioru i tam się podpisać. nie przejmować się straszeniem, że zamiast 40 zł trzeba będzie zapłacić 160 zł
      7. Pamiętać o wzięciu kopii wypisanego formularza
      8. Zebrać dowody tego, że pasażer zamierzał nabyć bilet (np. oświadczenia świadków - jeśli pasażer podróżował z kimś, to wystarczy oświadczenie współpasażera)
      c.d. n

      • 1 0

      • Dowodem może być tez zapis monitoringu (2)

        Nawet jeśli nie ma świadka, to zamiar nabycia biletu można udowodnić przy użyciu zapisu monitoringu (teraz chyba kamery są we wszystkich pociągach). W piśmie należy albo zażądać zabezpieczenia nagrania, albo przynajmniej zaznaczyć, że fakt niezwłocznego udania się w kierunku czoła pociągu oraz zwrócenia się do kontrolerów, powinien być zarejestrowany przez monitoring.

        • 1 1

        • Nie ma kamer we wszystkich pociągach. (1)

          • 0 0

          • A monitoring wewnatrz nie dziala.

            • 0 0

    • Renoma była w prawie - wątpliwości (2/2)

      Jednak nie jestem przekonany, czy Renoma była w prawie - c.d.

      po podróży:
      1. Przelać na konto SKM cenę biletu i opłaty dodatkowej, w tytule opłaty podając numer wezwania
      2. Do SKM wysłać, listem poleconym za potwierdzenim odbioru ("zwrotka"), pismo o treści:
      Na podstawie art. 4 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dn. 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. 2006 nr 38 poz. 266 z późn. zm.) składam reklamację w sprawie wezwania do zapłaty, formularz numer ..., który w dniu ... o godzinie ... w pociągu relacji ... usiłował wręczyć mi kontroler... i wnoszę o odstąpienie od żądania zapłacenia opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu.
      Uzasadnienie: tu opis sytuacji, ze wskazaniem, że na podstawie Regulaminu pasażer ma prawo nabyć bilet w pociągu od konduktora lub kontrolera, że pasażer, ze względu na przewóz rowerów, wsiadł wejściem umożliwiającym prawidłowy załadunek rowerów, po czym niezwłocznie udał się w kierunku czoła pociągu w celu nabycia biletu. Zatem nie nastąpiła sytuacja przejazdu bez ważnego biletu, gdyż pasażer, zgodnie z Regulaminem, zamierzał taki bilet nabyć.
      Na ile to możliwe, załączyć dowody potwierdzające przedstawiony opis wydarzeń (np. oświadczenie współpasażera)
      W zależności od sytuacji można też złożyc skargę na zachowanie kontrolera, zażądać zwrotu poniesionych kosztów (np. kosztu wysyłki, kosztu straconego czasu itp.)
      3. Czekać na przysłanie potwierdzenia odbiotu (to ten żółty kartonik)
      4. Czekać na upływ 30 dni od daty odbioru pisma (+ jeszcze tydzień na dojście ewentualnej odpowiedzi)
      5. Jeśli odpowiedzi nie będzie (co mało prawdopodobne), to cieszyć się z załatwienia sprawy. Jeśli odpowiedź będzie po myśli pasażera - cieszyć się jeszcze bardziej.
      6. Jeśli odpowiedź będzie niepomyślna, to albo rozważyć dalsze kroki, albo poddać się i zapłacić czego żądają (przy czym ja, będąc pewnym swojej racji, bym dalej walczył).

      • 1 1

  • Klasyka trójmiejskiego absurdu (2)

    To jest jeden z absurdów Trojmiasta, których doświadczam po mieszkaniu w nim ponad 3 lata. Mieszkałam w kilku miastach w Polsce i za granica i tylko tu ponoszę opłatę za zakup biletu u konduktora, tylko tu kasowniki są na zewnątrz zamiast kasowników w środku (to jest tak głupie ze aż nie wiem jak to skomentować jak widzę wybaluszczone oczy przyjezdnych znajomych, kiedy im tłumacze), tylko tu problemem jest wsiąść do środkowego wagonu i przejść do przodu. Taki przepis funcjonuje takze w Warszawie ale jeśli od razu idziesz do konduktora kupić bilet to nikt Cie nie ukarze z tego powodu, tylko tu nie ma w aglomeracji 3 miast jednego wspólnego biletu na wszystko, tylko tu automaty z biletami są najgorzej zaprojektowanymi programami tego typu, jakie kiedykolwiek widziałam w życiu. Czy projektant wie co to jest UX albo ścieżka użytkownika....? Czy nie można zamontować biletomatów w pociągu dla tych którzy wsiadają w ostatniej chwili i nie uśmiecha sie czekac na kolejna skm? Na świecie jest milion dobrych gotowy rozwiązań ale nieeee! W Gdańsku jakiś i**ota musi wymyślac nowa ścieżkę zakupu biletu, nad która zatrzymał się zdumiony na dłużej nawet mój maz, programista, gdańszczanin .... a turyści regularnie zaczepiają i błagają o pomoc. Gdyby nie aplikacje do zakupu to bym chyba zrezygnowała całkiem z skm. Na prawdę droga skm gdansk, działacie jakby na świecie dopiero powstawały sprawne systemu obsługi przejazdów i trzeba było rozwiązywać problemy a wystarczy przemyśleć po co to robicie. Jeśli skm zależy na zakupie biletów za przejazd to może niech zmieni politykę sprzedaży. Zapewniam ze tłumy nie kupowałyby u konduktora biletów. Większość ludzi lubi usiąść i odpocząć w komunikacji a nie stać w kolejce. Tak sprawianie tylko, ze ludzie biletów kupowac nie będą wcale jeśli nadjedzie skm u wsiądzie człowiek w środku składu (a następna za 20minut). Puknijcie się w czoło

    • 12 11

    • nikt cie tutaj nie trzyma

      w każdej chwili możesz się spakowac i wyprowadzić do kolejnego miasta

      • 1 2

    • Nie tylko u nas

      We Włoszech też kasujesz bilet przy wejściu na peron.

      • 0 1

  • SKM do likwidacji

    Zlikwidować ten relikt i zastąpić nowoczesnym i przyjaznym pasażerom systemem komunikacji.

    • 5 2

  • Ludzie na własne życzenie upośledzają się umysłowo

    A potem jeszcze chwalą się tym, w samej sieci od ktorej sie upośledzili. Ciekawe czasy nastały

    • 5 2

  • wsiadasz z rowerami a potem sie przez nie z pretensjami przeciskasz? dorosnij kobieto

    • 6 4

  • Sceny niczym z Misia Barei.

    Z biletami wpuszczamy, proszę bardzo, pani przechodzi, pan stop. No ale ja tylko niosę matce walizkę na bagaż. Nie bądźcie natrętni (natrętny pasażer) A gdyby tu wasz synek z grupą stuosobową odlatywał i każdy z rodziców chciałby wejść, to jaki byłby tłok, sami widzicie. Minęło lat z 40 i nic się w tym nienormalnym kraju na normalne nie zmieniło. Założenie jest takie, Polak, katolik złodziej, wzorzec obowiązujący bez wyjątku. Ma bilet -nie ma to niech płaci. Tylko mi nie mówcie, ze wsiedliście z rowerami i szliście kupić bilet, ba jakby 100 osób tak mówiło i szliby tak od Gdyni do gdańska to jakie by były straty. A przepisów nie zna, jak może nie znać, każdy Polak ma znać przepisy obowiązujące w PKP Intercity, Regio, Polregio, w pociągach metropolitarnych, autobusach w Trójmieście, Warszawie, na Śląsku i w Małopolsce, a jak nie zna niech płaci. Polak nie ma prawa być uczciwy bo z założenia jest złodziejem. Bareja w grobie ręce zaciera i gdyby mógł, miałby pomysł jeszcze na kilka uwspółcześnionych Miś-ów.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane