- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (77 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Po co kupować zawsze nowe kwiaty i znicze?
W uroczystość Wszystkich Świętych w szczególny sposób chcemy okazać pamięć i oddać szacunek tym, którzy odeszli. Dekorujemy groby i zapalamy znicze. Choć jest to piękna tradycja, to widok śmietników przeładowanych tym, co nadal prezentuje się atrakcyjnie, bywa przygnębiający. Z drugiej strony jest to przecież dowód na to, że ktoś zamienił dobre na lepsze, a czy o to można mieć do kogoś pretensje?
Tego dnia światłem zniczy mieni się cały cmentarz, a widok jest tak urzekający, że spacerowiczów na cmentarnych alejkach można spotkać jeszcze długo po zmroku.
Niestety oprócz blasków znajdziemy też i cienie tej przepięknej tradycji. I mam na myśli nie tylko znacznie uszczuplony budżet, ale i potworne marnotrawstwo, czego dowodem są przepełnione śmietniki.
Po co kupować nowe kwiaty i znicze, skoro stare są ok?
Jak zauważyli twórcy jednego z gdyńskich kanałów na Instagramie, większość z wiązanek, które trafiają na śmietnik, nie nadaje się jeszcze na hałdę śmieci. To samo dotyczy zniczy, którymi przepełnione są pojemniki na szkło. Większość z nich jest przecież wielorazowego użytku, a wymiana wypalonego wkładu na nowy byłaby znacznie tańsza niż zakup nowego znicza.
Oczywiście nie zawsze da się żyć w zgodzie z polityką "zero waste". Na nagrobny recycling możemy sobie pozwolić w przypadku mogił, którymi sami zarządzamy, no ale przecież nie włożymy nowych wkładów w cudze znicze na grobie np. dalszego znajomego.
Kiedy wymienić nagrobek, a kiedy wystarczy tylko renowacja?
Bogate przystrojenie grobów to nie zawsze szpan. Wiele osób robi to z potrzeby serca.
A gdyby tak "uszczęśliwić" starymi ozdobami zapomniane groby?
Nie ma się też co dziwić, że komuś dekoracja grobu zwyczajnie się opatrzy bądź wymiana zniczy i kwiatów na nowe będzie wypływała z potrzeby serca. Za to oczywiście winić nikogo nie można.
Niedawno usłyszałam, jak przy palecie ze zniczami w jednym z marketów na temat cmentarnej "nieroztropności" rozmawiały dwie klientki. Jedna zasugerowała, że dobrym wyjściem byłoby stawianie używanych, ale wciąż należycie się prezentujących zniczy oraz kwiatów na mogiłach zaniedbanych i zapomnianych. W teorii pomysł wydaje się dobry, tylko biorąc pod uwagę masowy charakter zjawiska, w niedługim czasie te groby mogłyby zniknąć pod nawałem śmieci.
Pomysłów mnóstwo, ale złotego środka brak...
A może jedyne wyjście to ten stan rzeczy zaakceptować? Skoro ludzi stać na to, żeby bogato dekorować groby bliskich i robią to z potrzeby serca, to dlaczego im tego bronić? Zadowoleni będą nie tylko oni, ale też sprzedawcy zniczy i firmy zajmujące się administrowaniem odpadami. Straci środowisko, bo te tony śmieci będzie trzeba jakoś zutylizować, ale przecież uroczystość Wszystkich Świętych jest raz w roku.
No chyba, że macie pomysł na to, jak rozwiązać problem cmentarnych śmietników, wypełnionych kwiatami i zniczami, które śmiało mogłyby jeszcze posłużyć. Złotego środka nie znalazłam, ale chętnie poczytam komentarze, żeby poznać wasze pomysły.
Opinie (209) 7 zablokowanych
-
2023-10-30 15:26
Opinia wyróżniona
W tym roku pierwszy raz od bodajże 6 lat kupiłem 2 znicze. Tylko dlatego, że 2 stare się stłukły. (4)
A tak, to po prostu 1-2 razy do roku porządnie myje (zewnątrz i wewnątrz) stare znicze i służą tak samo dobrze jak nowe. Polecam.
- 255 8
-
2023-10-30 19:25
Urzekła mnie twoja historyjka najlepiej napisz ksiazke :) (1)
- 1 21
-
2023-10-31 08:56
zluzuj majty
- 2 0
-
2023-10-30 15:35
Kupiłęm 2 znicze i zostałem z niczem... Z.Nietsche (1)
- 26 11
-
2023-10-31 08:56
Zaczyna sie zaciskanie pasa :))))
Lepiej zapnijcie pasy bo bedzue sie dzialo :) i b dobrze lemi..ngi
- 2 6
-
2023-10-30 16:11
Opinia wyróżniona
Powoli cmentarze przekonują sie do "zniczocrossingu" (3)
Np. w Sopocie na Komunalnym stoją metalowe "regaliki", na które ludzie odkładają zużyte znicze - można sobie wziąć i wstawić nowy wkład.
- 131 6
-
2023-10-31 12:54
Koniecznie trzeba powołać...
... miejskiego urzędnika który będzie to koordynował!
- 0 0
-
2023-10-31 08:07
W Olsztynie widziałam.
Niestety wiele osób nie wie o co chodzi.
- 0 0
-
2023-10-30 21:51
W Gdańsku też jest
Na cmentarzu Łostowickim i w innych miastach też. Niektórzy stawiają tam też dekory ze sztucznych kwiatów w dobrym stanie. Ja korzystam z tych rzeczy z drugiej ręki
- 14 0
-
2023-10-30 16:43
Opinia wyróżniona
Licze sie z krytyką pod tym co napiszę ale.... (12)
Niestety stawiamy grobowce jak domy, jakie to ma znaczenie....komu to potrzebne po śmierci.
Podobnie z cyrkiem 1go listopada, marnowanie pieniędzy, pamiętajmy o bliskich i symbolicznie postawmy świeczkę a tak napędzamy sprzedaż a jak złodziej ukradnie to każdy stęka.- 166 17
-
2023-10-31 11:32
Pełna zgoda.
Ja chodzę na groby wtedy, kiedy czuję że chcę, a nie kiedy powinienem (muszę?). Np. w rocznicę śmierci danej osoby, a nie na pokaz np. 1.11. Nie muszę chyba dodawać, że część rodziny uznała mnie za odszczepieńca, bo - Jakże to tak? Ano tak. I nic na to nie poradzę. Acha, i jedna świeczka wystarczy zamiast ogniska. Żebyśmy tak dbali o naszych bliskich za życia, jak "dopieszczamy" ich groby po śmierci, to świat chyba byłby lepszy. Chyba...
- 3 0
-
2023-10-31 09:44
aleś ty gupowaty, pewnie dzieci też masz i przekażesz gen głupoty dalej, masz halloween to to tam się realizuj a nie pleciesz bzdury w temacie o którym nie masz pojęcia.
- 1 0
-
2023-10-31 08:22
Absolutna zgoda. Pamięc jest wazna. To szopka ze strojeniem słuzy nam a nie zmarłym. Nie podoba mi sie ta coroczna szopka z kwiatami i zniczami.
- 7 0
-
2023-10-31 03:12
A komu potrzebne
Nakręcanie konsumpcjonizmu przy kupowaniu klamotów na hejlołin? Komu potrzebne nakręcanie konsumpcjonizmu toną ciuchów i niepotrzebnych bibelotów?
- 8 4
-
2023-10-30 19:29
Dzbanku tak bo niema znaczenia co kto kradnie a ty najwyrazniej sie cieszysz jak złodziej kradnie (4)
To na co wydaja ludzie pieniadze to ich sprawa!
- 4 15
-
2023-10-31 08:24
Nie , jesli generuje to tony smieci.
Te śmietniki to jest przykład dlaczego powinno się zrezygnować. Nasza tradycja kiedyś to był szklany znicz i kwiatek. Dziś to tony plastiku, który nas przysypie pewnego pięknego dnia.
- 3 1
-
2023-10-30 22:32
Taki cwany, a czasownika z nie poprawnie napisać nie potrafi.
- 3 0
-
2023-10-30 19:32
I taka ludzkość cała (1)
- 2 1
-
2023-10-30 20:00
Nie oceniaj innych po swojej głupocie
- 2 2
-
2023-10-30 17:47
Dlaczego krytyka?... Jest to chyba najbardziej rozsądna opinia w temacie (2)
Serio jaki cel ma to wielkie halo poza tym, że ktoś nam próbuje wmówić, że ma to cel?...
Zmarli nie potrzebują "odstawionych" grobowców - to żywi robią to sami dla siebie i dla swojego samopoczucia, że mają piękny i wspaniały kącik do podziwiania. A biznes się cieszy, bo pieniążki płyną- 53 1
-
2023-10-31 08:36
Komercja rozpoczyna się już w kostnicy (1)
Przymusowe usługi przechowania i grzebania z których nie można zrezygnować. Obowiązkowo haracz do miasta, a za 20-40 lat grób i tak do rozkopania.
- 3 0
-
2023-10-31 19:48
I 80 zł za to że ktoś wciśnie guzik i dzwon zadzwoni...
Co do grobów to niestety taka smutna prawda że zmarły będzie leżeć w grobie tak długo jak rodzina będzie płacić haracz...
To de facto działa niestety jak droga przechowalnia do czasu gdy bliscy żyją, a potem ciach do wspólnego śmietnika i kolejny klient- 0 0
Wszystkie opinie
-
2023-10-30 15:03
(3)
Oczywiście że nie muszą.Ja robię wiązanki sam bo na działce dużo zielonych iglaków,klosze na znicze tylko wymieniam wkłady.No i w te święta na spacer nad morze z rodziną i psem,odwiedzam groby co miesiąc,nie lubię tłumów.
- 25 11
-
2023-10-30 15:10
Lecz się pisowski trollu.
Kogo to obchodzi?
- 5 15
-
2023-10-30 16:42
Bo ty jak zwykle harcerzyk jesteś . A jak tam po wyborach?
- 2 4
-
2023-10-30 17:19
Nie wymieniasz wkładów, lecz kupujesz nowe.
Tak że coś jednak musisz kupić.
- 2 0
-
2023-10-30 15:04
(7)
Po co kupować nowe samochody i do tego elektryki? Stare są ok.
Po co co roku nowa choinka na swięta? Nie wystarczy jedna po babci uzywana przez 50 lat??- 62 68
-
2023-10-30 15:19
Szczegolnie taka bez igiel. Przynajmniej sie nie nasmieci.
- 27 3
-
2023-10-30 15:44
(2)
Ależ ja jeżdżę 19-stolatkiem
- 18 0
-
2023-10-30 17:28
a ja na 19-latce, ale co kto lubi... (1)
- 2 0
-
2023-10-30 18:10
Ale ja mogę pojechać gdzie chcę, a ty najwyżej do przedpokoju dojedziesz.
- 1 0
-
2023-10-30 16:42
Masz rację
Jeżeli stare auto jest sprawne, zadbane, na bieżąco serwisowane to po co kupować nowe i na dodatek elektryka
- 17 0
-
2023-10-30 17:32
Ja wymieniam świąteczną choinkę raz na kilka lat :)
Przez cały rok stoi na balkonie, a na święta kulam ją do domu. Po kilku latach wywożę na działkę, sadzę i rozglądam się za następną.- 2 0
-
2023-10-31 11:57
Jedyny sensowny komentarz.
to właśnie ten.
- 0 0
-
2023-10-30 15:05
Wszystkich
- 3 1
-
2023-10-30 15:06
(1)
Nie,mam porządne od lat i tylko zmieńam wkłady.
- 13 5
-
2023-10-30 17:20
Nie zmieniasz, lecz kupujesz nowe wkłady.
Za darmo chyba nie dają...
- 2 0
-
2023-10-30 15:07
pani Ewo
Tradycja tradycją, ale świat idzie do przodu i czas porzucić niemądre zwyczaje i przyzwyczajenia. Ta cała akcja z grobami zwyczajnie zaspokaja próżność ludzi i tyle. Ja na cmentarze chodzą przynajmniej kilka razy w roku. Wtedy wymieniam wkłady w zniczach które już stoją. Sprzątam liście, gałęzie, piasek. A 1 listopada zależnie od pogody albo idę albo nie. Przy czym nigdy nie noszę kwiatów, ewentualnie uzupełniam wkłady. Po pierwsze ten czas uaktywnia złodziei cmentarnych. A po drugie zmarłym jest wszystko jedno czy kwiatek stoi czy nie. Sama pamięć i symbol wystarczą. Noszenie wielkich siat wypełnionych kwiatami i zniczami, oraz festiwal kto większy postawi jest delikatnie mówiąc słabe. Zamiast na kwiaty daję pieniądze wolontariuszom zbierającym na hospicja.
- 51 14
-
2023-10-30 15:07
Wracałam z Łostowic (3)
Przy śmietniku pewna Pani wyrzucała szklane znicze? Zapytałam czy mogę wziąć ? Oczywiście - proszę może Pani się jeszcze przydadzą. Klosze były ładne, niezniszczone. Wracając z grobu rodziców mijam kilka zapomnianych grobów.
. Zostawiam na nich kwiatek i znicz.- 52 7
-
2023-10-30 15:17
z cmentarza Łostowickiego
który nie jest na Łostowicach, tylko w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice
- 2 14
-
2023-10-30 17:43
w sumie to mogłaś jednak kupić nowe, ktoś by zarobił, państwo dostało podatek, a tak ?
- 3 7
-
2023-10-30 19:50
Czyli co robisz innym smietnik na grobie to jutro wracaj i posprzątaj .Pusty znicz jest tylko śmieciem
- 2 2
-
2023-10-30 15:09
Biedaki z PiSu chodzą po śmietnikach lub kradną znicze i kwiaty innym . (2)
- 7 52
-
2023-10-30 15:28
Pomyliłeś ich z biedakami z PO - od nowego roku idą na służbę do niemca. (1)
- 9 13
-
2023-10-30 15:43
Ty jesteś od 8 lat na służbie u kulawego Jarka.
On ciebie doi a ty mu za to klaszczesz ;-)
- 9 8
-
2023-10-30 15:09
Opinia wyróżniona
Bo taka jest tradycja (18)
Dokładnie z tego samego powodu ludzie kupują co roku choinki i je przyozdabiają. Różnica jest tylko taka, że na znicze i kwiaty na grobach patrzymy przez kilka godzin, a na choinkę przez kilka czy kilkanaście dni.
- 24 15
-
2023-10-30 15:11
(14)
Część ludzi dba o środowisko i uzywa jednej choinki od wielu lat
- 9 8
-
2023-10-30 15:18
(9)
CHoinki pochodzą z plantacji więc argument o środowisku jest nietrafiony. Równie dobrze możesz nie kupować pomidorów czy pietruszki bo mogłyby rosnąć dalej.
- 13 4
-
2023-10-30 15:21
(5)
Jasne, jak porozmawiasz z lesnikami dlaczego wycinają polskie lasy to tez powiedzą, że Lasy Państwowe prowadzą plantację drewna na sprzedaż. Dokładnie taka sama sytuacja. Wszyscy prowadza plantacje drzew na sprzedaż, a gawiedź płacze że lasy wycinają
- 7 3
-
2023-10-30 15:25
(4)
Dodatkowo wycinka i coroczny transport choinek z plantacji do ludzkich siedzib, a nastepnie ich odbiór i utylizacja też nie jest obojetna dla środowiska.
- 4 5
-
2023-10-30 16:12
(1)
Dlaczego tylko choinki chciałbyś wykluczyć z transportu. One tylko raz w roku, a miliardy innych dóbr transportowanych między kontynentami? Jakiś nowy rodzaj komunizmu lewactwo szykuje?
- 5 0
-
2023-10-30 17:04
Gdzie napisałem że chce tylko choinki wykluczyć z transportu? Jakieś problemy ze zrozumieniem słowa pisanego? Nie wiem co lewactwo szykuje, gdyz ich umysły są nieodgadnięte. A zywe choinki są najlepszym przykładem pesudoekologii a raczej terroryzmh ekologicznego. Lewactwo próbuje nam wmówić że jednorazowe jest lepsze od wielorazowego.
- 1 2
-
2023-10-30 22:00
?rozkłada się szybciej niz plastik (1)
- 2 0
-
2023-10-31 09:12
No i?
Plastikowa się nie rozkłada i możesz ją uzywac klilkadziesiąt razy, a nastepnie przekazać potomnym. Ale lepiej wycinać miliony drzewek rocznie by postały tydzień w pokoju. Generalnie ekologia to nie jednorazówki tylko wielorazówki. im dłuzej uzytkowane tym lepiej.- 2 2
-
2023-10-30 17:01
(2)
Pietruszka to jest żywność, plastikowej nie zjesz. Natomiast choinka plastikowa jak najbardziej może zastąpić/uratowac kilkadziesiąt drzewek. Szczególnie jeśli już ją posiadasz to bez sensu jest kupować kolejną żywą. A jeśli masz po babci to jeszcze dojdzie sentyment.
- 3 5
-
2023-10-30 22:01
Mebli też nie kupować ? (1)
- 3 0
-
2023-10-31 09:10
Mebel wymieniasz co roku? Nie płacz tylko, że lasy wycinają.
- 0 0
-
2023-10-30 19:31
Plastyk Pokemony nie jest ekologiczny!!
- 2 0
-
2023-10-30 20:03
A bogacze pluja ludziom w twarz bo sobie lataja
Samolocikami prywatnymi i taka to ekologia, gdy Ty oszczędzasz na tradycjach i segregujesz śmieci dla wielkich korporacji ktore laduja wszystko w plastik :)
- 5 0
-
2023-10-30 21:54
Bomek i zawieszek na choinkę (1)
Nie wymieniam co rok tylko mam od wielu lat te same
- 2 0
-
2023-10-31 09:14
A powinieneś mieć co roku nowe, drewniane, bo się szybciej rozkładają. Tak twierdzą pseudoekolodzy.
- 1 0
-
2023-10-30 15:50
Tradycja pomyliła ci się z kapitalistycznym konsumpcjonizmem.
- 4 0
-
2023-10-30 16:19
U mnie w domu tradycją jest sztuczna choinka (1)
ta sama od 45lat
- 5 2
-
2023-10-30 17:07
I prawidłowo. Jeden z niewielu rozsądnych, który nie dał się podpuścić pseudoekologom, którzy nie mają pojęcia o ekologii.
- 1 1
-
2023-10-30 15:11
(8)
ja np jak widze obok na grobie znicz ktory sie nie pali to go biore do siebie i zapalam. szkoda aby taki znicz sie nie palil. to jest recycling
- 3 19
-
2023-10-30 15:14
(4)
Ale gdy sie nie pali to jest bardziej eko. Nie emituje CO2, innych gazów oraz zbędnego ciepła. Gdy się pali to szkodzi środowisku
- 10 0
-
2023-10-30 15:33
(3)
W ten sposob to po zmroku trzeba by zamykac oczy i isc spac ;)
- 3 0
-
2023-10-30 17:09
(2)
I do tego dąży pseudo unia Europejska. Masz pracować, niczego nie miec, ewnetualnie spać i płacić podatki
- 4 2
-
2023-10-30 17:56
zawsze możesz zostać obywatelem Korei Północnej, ewentualnie wielkiej Rassiji.... (1)
- 3 4
-
2023-10-30 19:40
A nie widzisz alternatywy? Zamiast socjalistycznego związku krajow europejskich powinniśmy optować za wolnorynkowa Unia Europejska.
- 0 3
-
2023-10-30 15:56
Przepraszam (1)
Przepraszam ale to kradzież. Chyba że coś źle zrozumiałam. Bierzesz znicz z grobu obok i stawiasz na swój? Przecież właściciel może dokupić wkład i będzie się palił dalej.
- 24 1
-
2023-10-30 18:56
to nie kradzież, to spółdzielczość
- 2 5
-
2023-10-30 19:51
Czyli kradniesz złodzieju
- 5 2
-
2023-10-30 15:15
podatek od zniczy wprowadzić trzeba (6)
jest tyle podatków od wszytkiego, w niekórych miastach wprowadzają już nawet podatki od balkonów. A znicze co? Tylko VAT, to trochę za mało. Podatek od sladu węglowego, podatek od emisji, podatek od knota itd. Wtedy ludzie się oduczą kupowac nowe i będą używac stare. A jak się oduczą to wtedy podatek od starych zniczy bo maja większą emisję.
- 14 11
-
2023-10-30 15:16
Możesz wprowadzić sam dla siebie a kasę mi przelać
- 4 1
-
2023-10-30 15:31
I podatek od głupoty do tego.
A więc strzeż się kolego, bo wpadłbyś w najwyższy próg podatkowy :)
- 4 2
-
2023-10-30 17:10
To już niedługo. Płacimy podatki od podatków to dlaczego niby mielibyśmy nie płacić od knota.
- 1 0
-
2023-10-30 18:20
Ale nowe wkłady też mają knoty.
- 1 0
-
2023-10-30 20:05
Co Ty piles?
Podatek od braku mozgu też powinien być dla niektórych jak widać...
- 1 0
-
2023-10-31 13:43
Zmanipulowany eko-terroryzmem. Nie istnieje coś takiego jak ślad węglowy. Emisje są niskie. Zagrażasz ludzkosci
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.