• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po naszym artykule stworzył stronę do śledzenia ruchu tramwajów

Maciej Korolczuk
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pan Michał stronę stworzył w zaledwie kilka godzin. Jak zapewnia - będzie nad nią pracował, by mogli z niej korzystać pasażerowie i nasi czytelnicy. Pan Michał stronę stworzył w zaledwie kilka godzin. Jak zapewnia - będzie nad nią pracował, by mogli z niej korzystać pasażerowie i nasi czytelnicy.

Po naszym artykule, w którym informowaliśmy o pomyśle wydłużenia przystanków w celu przyspieszenia tramwajów, ze swoimi propozycjami na usprawnienie transportu publicznego w mieście odezwał się pan Marcin, motorniczy Gdańskich Tramwajów i Autobusów. Jego idee zainspirowały z kolei naszego czytelnika - pana Michała, który w ciągu jednej nocy stworzył prostą stronę, na której można w czasie rzeczywistym śledzić poruszające się po mieście tramwaje.



Czy korzystasz z aplikacji mobilnych poświęconych komunikacji miejskiej?

Pan Michał ma 40 lat, jest programistą i mieszka w pobliżu pętli Łostowice-Świętokrzyska. Przed pandemią regularnie korzystał z komunikacji miejskiej, dojeżdżając do pracy tramwajem.

Na własny użytek stworzył wówczas prostą stronę, na której sprawdzał rozkłady i śledził ruch tramwajów na liniach, z których na co dzień korzystał.

Po przeczytaniu na Trojmiasto.pl artykułu przedstawiającego pomysły motorniczego GAiT na usprawnienie transportu publicznego postanowił działać. Z internetu pobrał dane udostępniane przez ZTM i na ich podstawie w ciągu zaledwie jednej nocy stworzył prostą wersję strony służącej do śledzenia bieżącego ruchu tramwajów.

Na stronie można śledzić poruszające się tramwaje. Na stronie można śledzić poruszające się tramwaje.
- To bardzo surowa wersja, która wymaga jeszcze dopracowania - zastrzega pan Michał. - Przede wszystkim zainteresowała mnie kwestia przepustowości Huciska, wskazywanego przez pana motorniczego jako najbardziej newralgiczny - pod względem wydolności komunikacji - punkt w mieście. Dane rzeczywiście to potwierdzają. Na stronie można zobaczyć, jak tworzą się tam tramwajowe korki, ale najważniejsze jest to, że na podstawie tych danych można określić, jak ten problem rozwiązać.

Odfiltrowanie tramwajów od autobusów



Pan Michał wskazuje, że kluczową sprawą jest tzw. retencja danych, a więc zbieranie wszystkich informacji dotyczących transportu publicznego. Według niego na ich podstawie za pomocą programu statycznego lub sztucznej inteligencji można dokonać np. precyzyjnej analizy przyczyn tworzenia się korków tramwajowych w danym miejscu.

- Sama baza jest czytelna, ale też obarczona niewielkimi błędami np. przy geolokalizacji tramwajów, co powoduje, że strona może się zawieszać albo wskazywać, że tramwaj jedzie w poprzek torowiska. To wszystko to jednak drobne rzeczy, które można łatwo poprawić. Zdarzają się też pomyłki we wskazywaniu czasu przyjazdu tramwaju. Inny jest czas oczekiwany, a inny - rzeczywisty. Trochę czasu zajęło mi też odfiltrowanie tramwajów i autobusów, bo ZTM podaje o nich dane zbiorczo. Podobnie rzecz ma się w przypadku przystanków, bo ZTM podaje słupki przystankowe, a wiele przystanków ma po kilka takich słupków. To też ważna funkcja pod kątem ewentualnego korzystania ze strony przez podróżnych, by mogli sobie wybrać linię, z której najczęściej korzystają, albo zobaczyć, co na danym przystanku wyświetla tablica systemu informacji pasażerskiej.

Prace nad ulepszeniem strony trwają



Nasz czytelnik podkreśla, że wersja stworzonej przez niego strony jest bardzo wstępna i wymaga jeszcze wielu poprawek i ok. tygodnia pracy, by móc ją udostępnić pasażerom. Na razie działa tylko w wersji desktopowej.

- Dodatkowej pracy wymaga dopracowanie strony graficznej i np. animacji polegającej na przełączaniu widoku mapy ze statycznej na satelitarną. Pomijając już kwestie techniczne, to najważniejszą sprawą jest fakt, że takie dane w ogóle są i można z nich korzystać - dodaje pan Michał i zapewnia, że prace nad udoskonaleniem strony cały czas trwają.

Czytelnik: chętnie pomogę przy stronie o ruchu tramwajów (21 opinii)

Z chęcią pomogę twórcy strony w kwestiach graficznych. Jestem z zawodu projektantem graficznym. Pracuję dla instytucji kultury. Wszystko probono oczywiście :)
Z chęcią pomogę twórcy strony w kwestiach graficznych. Jestem z zawodu projektantem graficznym. Pracuję dla instytucji kultury. Wszystko probono oczywiście :)

Opinie (122) 10 zablokowanych

  • A gdzie strona do śledzenia ruchu urzędników ?

    • 4 1

  • Oddolne inicjatywy

    Najważniejsze by oddolną inicjatywę podtrzymywać i by ztm zechciał pomóc w działaniach tego PANA. Gratuluję Panu umiejętności, chęci oraz inicjatywy.

    Mi się podoba;]

    • 3 0

  • No to klopot

    No to teraz gait odkupi licencje po to, aby apke zlikwidowac- zaprzecza ona filozofii poruszania się gdańskich tramwajów od dziesiątek lat, bliskiej systemowi ukraińskiemu niż np berlińskiemu. Jak przyjedzie to przyjedzie, jak nie to przyjedzie następny albo dwa na raz.

    • 3 0

  • Beka

    Cały transport publiczny w Gdańsku to jedna wielka porażka . W ogóle władze miasta i urzędnicy powinni zostać wymienieni . Wszystko co robią , robią na złość ludziom aby tylko utrudnić siedzą i myślą co tu k... Jeszcze im utrudnić .

    • 4 2

  • Od X lat działa aplikacja MyBus

    • 0 0

  • Brawo

    • 2 1

  • Aplikacja (2)

    Polecam aplikacje Bus Tables Live do sprawdzania opoznien :)

    • 0 0

    • (1)

      Też polecam. Najlepsza dla trójmiasta. Chociaż szkoda, że nie pokazuje czasu rozkładowego, jeżeli kierowca się nie zalogował do Tristara.

      • 0 0

      • pomoc

        Możesz rozwinąć myśl? Tu twórca aplikacji :)
        Pozdrawiam!

        • 0 0

  • Gdyby tacy ludzie

    Byli w rządzie nasz kraj byłby bogatszy niż Szwajcaria a na wiejskiej same proste nieuki

    • 4 1

  • Hucisko się blokuje a 3 Maja nie wykorzystywane?

    To jest właśnie kabaret z serii wszystko musi jechać obok dworca PKP zaś 3 Maja niech sobie odpoczywa

    • 4 0

  • przyczyna? za dużo inwestycje w samochody!

    skasować część jezdni, dobudować dodatkowe tory.
    przystanki poszerzyć, a nie podłużyć. Żeby łątwiej było się przesiąść,
    samochodem to niech se jeżdżą za miastem

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane