- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (190 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (598 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (210 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (203 opinie)
- 5 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (211 opinii)
- 6 Zamkną przystanek SKM na pół roku (125 opinii)
Po naszym artykule stworzył stronę do śledzenia ruchu tramwajów
Po naszym artykule, w którym informowaliśmy o pomyśle wydłużenia przystanków w celu przyspieszenia tramwajów, ze swoimi propozycjami na usprawnienie transportu publicznego w mieście odezwał się pan Marcin, motorniczy Gdańskich Tramwajów i Autobusów. Jego idee zainspirowały z kolei naszego czytelnika - pana Michała, który w ciągu jednej nocy stworzył prostą stronę, na której można w czasie rzeczywistym śledzić poruszające się po mieście tramwaje.
Na własny użytek stworzył wówczas prostą stronę, na której sprawdzał rozkłady i śledził ruch tramwajów na liniach, z których na co dzień korzystał.
Po przeczytaniu na Trojmiasto.pl artykułu przedstawiającego pomysły motorniczego GAiT na usprawnienie transportu publicznego postanowił działać. Z internetu pobrał dane udostępniane przez ZTM i na ich podstawie w ciągu zaledwie jednej nocy stworzył prostą wersję strony służącej do śledzenia bieżącego ruchu tramwajów.
- To bardzo surowa wersja, która wymaga jeszcze dopracowania - zastrzega pan Michał. - Przede wszystkim zainteresowała mnie kwestia przepustowości Huciska, wskazywanego przez pana motorniczego jako najbardziej newralgiczny - pod względem wydolności komunikacji - punkt w mieście. Dane rzeczywiście to potwierdzają. Na stronie można zobaczyć, jak tworzą się tam tramwajowe korki, ale najważniejsze jest to, że na podstawie tych danych można określić, jak ten problem rozwiązać.
Odfiltrowanie tramwajów od autobusów
Pan Michał wskazuje, że kluczową sprawą jest tzw. retencja danych, a więc zbieranie wszystkich informacji dotyczących transportu publicznego. Według niego na ich podstawie za pomocą programu statycznego lub sztucznej inteligencji można dokonać np. precyzyjnej analizy przyczyn tworzenia się korków tramwajowych w danym miejscu.
- Sama baza jest czytelna, ale też obarczona niewielkimi błędami np. przy geolokalizacji tramwajów, co powoduje, że strona może się zawieszać albo wskazywać, że tramwaj jedzie w poprzek torowiska. To wszystko to jednak drobne rzeczy, które można łatwo poprawić. Zdarzają się też pomyłki we wskazywaniu czasu przyjazdu tramwaju. Inny jest czas oczekiwany, a inny - rzeczywisty. Trochę czasu zajęło mi też odfiltrowanie tramwajów i autobusów, bo ZTM podaje o nich dane zbiorczo. Podobnie rzecz ma się w przypadku przystanków, bo ZTM podaje słupki przystankowe, a wiele przystanków ma po kilka takich słupków. To też ważna funkcja pod kątem ewentualnego korzystania ze strony przez podróżnych, by mogli sobie wybrać linię, z której najczęściej korzystają, albo zobaczyć, co na danym przystanku wyświetla tablica systemu informacji pasażerskiej.
Prace nad ulepszeniem strony trwają
Nasz czytelnik podkreśla, że wersja stworzonej przez niego strony jest bardzo wstępna i wymaga jeszcze wielu poprawek i ok. tygodnia pracy, by móc ją udostępnić pasażerom. Na razie działa tylko w wersji desktopowej.
- Dodatkowej pracy wymaga dopracowanie strony graficznej i np. animacji polegającej na przełączaniu widoku mapy ze statycznej na satelitarną. Pomijając już kwestie techniczne, to najważniejszą sprawą jest fakt, że takie dane w ogóle są i można z nich korzystać - dodaje pan Michał i zapewnia, że prace nad udoskonaleniem strony cały czas trwają.
Czytelnik: chętnie pomogę przy stronie o ruchu tramwajów (21 opinii)
Opinie (122) 10 zablokowanych
-
2021-03-01 13:27
A gdzie strona do śledzenia ruchu urzędników ?
- 4 1
-
2021-03-01 13:31
Oddolne inicjatywy
Najważniejsze by oddolną inicjatywę podtrzymywać i by ztm zechciał pomóc w działaniach tego PANA. Gratuluję Panu umiejętności, chęci oraz inicjatywy.
Mi się podoba;]- 3 0
-
2021-03-01 14:00
No to klopot
No to teraz gait odkupi licencje po to, aby apke zlikwidowac- zaprzecza ona filozofii poruszania się gdańskich tramwajów od dziesiątek lat, bliskiej systemowi ukraińskiemu niż np berlińskiemu. Jak przyjedzie to przyjedzie, jak nie to przyjedzie następny albo dwa na raz.
- 3 0
-
2021-03-01 14:02
Beka
Cały transport publiczny w Gdańsku to jedna wielka porażka . W ogóle władze miasta i urzędnicy powinni zostać wymienieni . Wszystko co robią , robią na złość ludziom aby tylko utrudnić siedzą i myślą co tu k... Jeszcze im utrudnić .
- 4 2
-
2021-03-01 14:26
Od X lat działa aplikacja MyBus
- 0 0
-
2021-03-01 16:25
Brawo
- 2 1
-
2021-03-01 16:56
Aplikacja (2)
Polecam aplikacje Bus Tables Live do sprawdzania opoznien :)
- 0 0
-
2021-03-01 20:01
(1)
Też polecam. Najlepsza dla trójmiasta. Chociaż szkoda, że nie pokazuje czasu rozkładowego, jeżeli kierowca się nie zalogował do Tristara.
- 0 0
-
2021-03-02 07:40
pomoc
Możesz rozwinąć myśl? Tu twórca aplikacji :)
Pozdrawiam!- 0 0
-
2021-03-01 19:29
Gdyby tacy ludzie
Byli w rządzie nasz kraj byłby bogatszy niż Szwajcaria a na wiejskiej same proste nieuki
- 4 1
-
2021-03-01 20:00
Hucisko się blokuje a 3 Maja nie wykorzystywane?
To jest właśnie kabaret z serii wszystko musi jechać obok dworca PKP zaś 3 Maja niech sobie odpoczywa
- 4 0
-
2021-03-01 20:16
przyczyna? za dużo inwestycje w samochody!
skasować część jezdni, dobudować dodatkowe tory.
przystanki poszerzyć, a nie podłużyć. Żeby łątwiej było się przesiąść,
samochodem to niech se jeżdżą za miastem- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.